Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 3,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch HD NL Zwart Review

Fitz 23 december 2008, laatste update op 23 december 2008, 3.977 views

HTC Touch HD NL Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • WM 6.1 icm Touchflo
  • Featureset

Minpunten

• WM 6.1
  • Kapje van de camera

Deze review is een pure gebruikersreview en ik zal weinig over zaken als de processor / werkgeheugen of welke andere technische praat bespreken. Graag zie ik tips en (bruikbare)feedback in de comments, dit is overigens mijn eerste review.

De Doos

Toen de Hi-medewerker de doos uit het magazijn haalde, viel mij de grootte van de doos op, een mooi compact doosje zoals we vanaf de HTC touch gewend zijn. Thuis aangekomen heb ik de doos direct uitgepakt, de telefoon was direct zichtbaar en daaronder is de rest te vinden:

Htc Touch HD
Boekje
Installatie CD
Stroomkabeltje
Headset
USB-kabel
Screenprotector
8 gb Micro-sd kaart

Alles is van goede kwaliteit op 1 ding na, namelijk de screenprotector, deze lijkt mij net iets te groot waardoor de onderkant van de screenprotector op het randje aan de onderkant ligt. Nu plakt de screenprotector niet meer goed en heb maar een nieuwe van Brando besteld.

Het boekje, installatie cd, stroomkabeltje, headset en de USB-kabel heb ik niet gebruikt aangezien ik alles van mijn vorige HTC Touch Dual nog op de juiste plekken had zitten. Ik neem aan dat die allemaal werken.

De buitenkant

Allereerst valt het enorme scherm uiteraard op, het grootste en mooiste scherm dat ik tot nu toe op een mobiel heb gezien. ondanks dat enorme scherm vallen mij de afmetingen enorm mee. zitten, staan, rennen, je kan alles als je deze telefoon in je broekzak hebt zitten. Het formaat leek mij vantevoren het grootste probleem, maar dat valt mij 100% mee.
De rest van het toestel vind ik er erg netjes en strak uitzien, echter valt het beschermkapje van de camera in negatieve zin op. Dat kapje mocht van mij best zwart zijn waardoor het beter bij de rest v/d telefoon past. De nut van het kapje zie ik er overigens wel van in, indien HTC de camera geheel in de telefoon zou laten verzinken, zou de gehele telefoon dikker zijn. Nu alleen het camera gedeelte.
Nu het grootste plus en minpunt genoemd zijn zal ik kort de rest van de buitenkant bespreken. De HD heeft slechts 3 drukknoppen, bovenop de power (waar een statuslampje in zit) en links aan de zijkant twee knoppen voor het volume die eindelijk goed in te drukken zijn. (dat was bij de Touch / Touch dual / HTC Wizard wel anders) Naast de drie fysieke knoppen vind je aan de onderkant van het scherm vier touch knoppen, die knoppen zijn niet zo gevoelig als bij de Samsung e900, je moet ze namelijk een stukje harder indrukken. Per ongeluk de knop indrukken doe ik dus nauwelijks. Het pennetje is mooi weggewerkt in het toestel (rechtsonder) en een magneetje houd deze op zijn plaats. indien het pennetje in stand-by modus eruit word getrokken springt het toestel vanzelf aan, wanneer het pennetje er weer in gedaan word springt het toestel op lock.
Als laatste vind je nog een camera aan de voorkant voor videobellen, een mini-usb poort aan de onderkant en een 3,5mm plug voor je favo oordopjes. Sommigen zullen misschien denken van: "waar is de cameraknop dan?". Die is er niet, die heb ik zelf wel gekoppeld aan een touch knop (opnemen) welke ik dan ingedrukt moet houden zodat de camera start. Persoonlijk mis ik die knop dan ook niet.
Onder het kapje bevind zich de batterij, een sim-kaart slot, een micro-sd slot en een resetknopje.

Al met al genoeg knoppen en uitgangen in een erg stijlvolle en dunne behuizing.

De software
Op dit apparaat zit erg veel software gepropt en zal dit in verschillende hoofdstukken bespreken.

Windows Mobile 6.1

Voor deze Touch HD heb ik reeds twee Wm-toestellen gehad, te weten de HTC Wizard (Wm5) en de HTC Touch Dual (Wm 6.0). Ik heb dus wel enige ervaring met windows mobile toestellen. Qua uiterlijk en gebruik is er sinds Wm5 niet veel veranderd, het heeft nog steeds dezelfde layout en icoontjes. Het grote verschil zit hem in de stabiliteit van het systeem, er zullen zeker mensen zijn die de Touch HD traag vinden, maar WM is duidelijk verbeterd op het gebied van snelheid en met name stabiliteit. Na een week veel programma's installeren en veel testen is de telefoon nog geen één keer vastgelopen, dat was bij de wizard en Touch dual wel anders.
Voor mensen die nog geen ervaring met Windows Mobile hebben:
Wm is een besturingsysteem dat erg veel lijkt op zijn grote broer, een taakbalk met de knop start, daarin snelkoppelingen naar bepaalde programma's en onderaan de mappen "programma's" en "instellingen". In het begin zal het veel uitzoeken zijn, maar als je alles een beetje weet te vinden kan je overal ook erg snel bijkomen. Daarnaast is het een besturingssysteem waarin je veel kunt veranderen, niet alleen in het register, maar ook qua uiterlijk. Indien je de HD op een iphone, de omnia, de experia of een nokia wil laten lijken: Het kan met WM!

Standaard programma's op WM 6.1 zijn onder andere:
Windows Media Player: Heb ik nog nooit gebruikt aangezien het onlogisch werkt en er simpelweg niet mooi uitziet
Office Mobile: Outlook voor agenda, mail, sms en contacten. eenvoudig te synchroniseren met de pc en werkt makkelijk en snel. Word en Excel vind ik niet fijn, enkel makkelijk om kleine dingen te wijzigen.
Afbeeldingen en video's: een keer een plaatje bekijken lukt wel, maar daar houdt het dan ook mee op.
Windows live: Live messenger zodat je altijd met vrienden in contact kan blijven en dat werkt redelijk goed (niet goed voor de batterij overigens)
Verkenner: Werkt hetzelfde als de windows verkenner op je PC en gebruik je dan ook redelijk veel.
Patience en bubble breaker: twee bijgeleverde spelletjes, wel leuk maar niet bijzonder. bestaan al vanaf Wm2003?

Dat ziet er niet gebruiksvriendelijk uit en dat is het ook niet. Gelukkig heeft HTC er wat aan gedaan.

HTC Touchflo 3d
Over het schilletje dat HTC gemaakt heeft bovenop het standaard uiterlijk zal ik niet veel vertellen. Er zijn al genoeg reviews en video's van de diamond en op de HD zit precies hetzelfde schilletje met een paar aanpassingen.
TouchFlo 3d komt op de HD goed tot zijn recht en werkt sneller dan op de diamond. De animaties lopen soepel en zijn een lust voor het oog. De HD heeft een extra tabblad waarin aandelen bekeken kunnen worden, ook dat ziet er leuk uit en zal interessant zijn voor aandeelhouders. Bovendien kan je nu zelf de tabbladen indelen en verwijderen indien je ze niet nodig hebt, met de diamond kan dit alleen met behulp van een extra programmatje. Naast deze "todayschil" heeft HTC veel knoppen vergroot zodat de meeste opties goed met de vinger te bedienen zijn.

Overige voorgeinstalleerde programma's van HTC

Htc Album
Door simpele vingerbewegingen kan je door foto's en video's bladeren, het ziet er mooi uit en alles loopt soepel. De foto's en video's haalt hij uit de DCIM folder op de geheugenkaart. Van rechts naar links vegen is volgende foto, met de klok meedraaien inzoomen op dat gedeelte en uitzoomen het tegenovergestelde. HTC Album kan nu ook films afspelen, de film moet echter wel op een bepaalde manier gecodeerd worden. (zie daarvoor het HTC Touch HD Topic op GoT)

YouTube
Zoals de naam al zegt een programma waarin je YouTube filmpjes kan bekijken. Een voorwaarde is wel dat je over een Flat-free internet abo (Hi eindeloos voldoet, dit programma maakt geen gebruik van streaming internet) of een wifi-spot kan beschikken. Je kan zelf kanalen aanmaken en filmpjes bij je favorieten zetten, daarnaast kan je naar elk filmpje zoeken middels de zoekfunctie. De kwaliteit via HSDPA is redelijk en het filmpje loopt soepel, het laden gaat ook erg snel. Via WiFi is de kwaliteit een stuk beter, maar schokt daarentegen wel lichtjes. Al met al een leuk programma waarmee je veel plezier kan beleven wanneer je even niets te doen hebt.

Google Maps
De Touch HD heeft nog een oudere versie van Google Maps, deze is echter eenvoudig te updaten door de mobiele site van google te bezoeken. De nieuwe versie beschikt over streetview en bezit dan ook over bijna alle functies die de pc versie ook heeft (niet Earth, maar maps.google) Het scrollen gaat eenvoudig en snel met je vinger, alles is ook aangepast voor je vingers.

Opera Mobile
Over deze browser is ook al veel geschreven. Het laat alle webpagina's goed zien en laad ze redelijk vlot, navigeren gaat hierbij ook met je vinger en verloopt soepel en snel. De zoomfunctie is nieuw en gebruik ik vaak. Indien je favorieten aanmaakt staan deze ook in TouchFlo 3d zodat je ze altijd snel bij de hand hebt.

Audio Manager
De audiomanager is alleen bereikbaar via touchflo, tabblad muziek. In dat tabblad kan je door de muziek bladeren die jij op je SD-kaartje hebt staan. Wanneer je er muziek opzet moet je in dezelfde map ook even een cover bijplakken met de naam cover.jpg. Dan pas zie je ook de cover in TouchFlo. Ikzelf speel daarmee geen muziek af, maar het is altijd leuk om een keer te laten zien aan anderen....

FM Radio
Deze heb ik één maal even getest en werkte naar behoren, het vond veel meer zenders dan de Samsung Touchwiz en het geluid was goed. Je kunt zelf kiezen of je via de speakers luistert of via oordopjes, maar de oordopjes dienen er altijd in te zitten (= antenne)

Spel: Teeter
10x leuker dan patience en bubble breaker bij elkaar. Dit spelletje maakt gebruik van de G-sensor en door de telefoon de bewegen moet je het balletje in een groen gat zien te krijgen. Obstakels zijn er ook in de vorm van zwarte gaten, muren, bergen en kuilen. Een leuk spel waarmee je iemand makkelijk voor een tijdje zoet houdt.

Overig:
  • Worldcard Mobile: Maak een foto van een visitekaartje en dit programma leest alle gegevens. (naam, bedrijf, e-mail, telefoonnummer) werkt snel, makkelijk en goed. Ideaal voor zakenmensen.
  • QuickGPS: Laad dit programma snel even de gps gegevens downloaden en je hebt gegarandeert een snelle Fix!
  • Jetcet Printer: Printen via Bluetooth of Netwerk (geen ervaring mee)
Basisfuncties en andere hardware. (zal ik binnenkort aanvullen)
  • Telefoon
  • HD Tweak
  • Spb Wireless Monitor
  • Total Commander

• Vista

Heb jij ook een HTC Touch HD NL Zwart?

Reviews door de redactie

Kreeg te hooren van een verkooper dat er ook een TV out opzat.
Klopt dat ? zie hier nix over in de review.
Heb hem in mijn handen gehad en vond het een hele vooruitgang tegenover mijn HTC S710 :P
Volgens mij had die verkoper het over de HTC Touch Pro, de zakelijke tegenhanger van de Diamond. Die had, naast een volledig keyboard, ook een TV-out. Over een TV-out op de Touch HD heb ik nog nergens iets gevonden...
Ik vind het inhoudelijk wel een goeie review, misschien kun je de kopjes dikgedrukt maken, ziet er gewoon net iets beter uit :)

En ook ik zou graag willen weten of er TV out in zit :)

[Reactie gewijzigd door GeertErp op 23 december 2008 13:36]

De opmaak zal ik zeker wijzigen, dan zal het er inderdaad overzichterlijker uitzien.
Bedankt voor de feedback!

Tv-out: Zie hieronder

Edit: Opmaak is veranderd

[Reactie gewijzigd door Fitz op 23 december 2008 16:06]

TV Out ben ik niet tegengekomen eigenlijk?
er zit een USB aansluiting en een 3,5mm jack aansluiting op (heb hem zelf namelijk ook)
Ik vind de accuduur alleen heel erg slecht, ook al gebruik je hem alleen voor bellen en smsen dan nog moet je hem zowat elke dag aan de lader leggen:S
TV-Out: Het boekje zit nog in 't plastic (missschien toch een keer inkijken?) maar ik ben geen software of kabeltjes tegengekomen die het zouden kunnen.

Over de batterij: Ik vind het persoonlijk erg meevallen en is een stuk beter dan mijn vorige Touch Dual of Diamond. Ik heb 'm nu twee dagen niet opgeladen maar heb wel gebeld, gesmst, gps paar gebruikt, wifi minstens een half uur aangehad en controleert elk uur op mail. Daarnaast nog even op youtube gezeten en een stukje film gekeken.
Ik denk dat de aansluiting hetzelfde is als op de HTC Touch Pro, via USB.
De kabel zelf wordt niet meegeleverd, maar de functie is wel aanwezig.
Nope, de "usb"-aansluiting wordt door een andere chip aangestuurd dan bij de Touch Pro en heeft géén ondersteuning voor TV-out.
Zit er trouwens ook een voicerecorder functie op?
De TV-out zit op de Samsung Omnia. Op de HTC niet voor zo ver ik op internet tegen ben gekomen. Ik heb zelf de iPhone, Omnia en HTC HD vergeleken en de Omnia en HTC zijn beter dan de iPhone (vind ik) Maar de keuze tussen Omnia en HTC is die van. Af en toe een foto maken of dagelijks van een heel mooi groot scherm genieten.... (ooops mijn voorkeur laat ik al blijken)

Omina heeft de betere camera. (smile detectie etc.) Maar de flitser is een ledje en wie heeft er tegenwoordig geen goede digitale camera. Natuurlijk moet het leuk zijn dat met de TV-out op de tv te laten zien... maar ja.

De HTC heeft een scherm met een veeeeel hogere resolutie. Hier kijk je altijd naar als je de telefoon gebruikt. De camera is minder.. maar goed genoeg naar wat ik gezien heb. 3,8".. Zowel de Omnia als HTC kunnen automatisch op vergader stand als je ze op zijn kop legt. Kijk.. das nou handig.

Oh ja. de iPhone verplicht de installatie van iTunes, geen knippen plakken, geen wifi maar ook een heel mooi scherm en ik heb het idee dat de overgang van liggend naar staand beeld het snelst gaat van alle drie.