Specificaties Small form factor, 3 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Aerocool Qs-200 Advance Review

teacup 16 februari 2014, laatste update op 19 februari 2014, 875 views

Aerocool Qs-200 Advance

Pluspunten

• Een compacte kast
  • Goede koelmogelijkheden bij normale desktop storage capaciteit
  • Goede connectiviteit van frontpaneel (eSATA, USB3.0)
  • Kan ondanks kleine afmetingen lange grafische kaarten herbergen

Minpunten

• Ruimte voor een Tower koeler kan kritisch zijn
  • Overtollige kabels alleen maar in 5,25 inch drive bays weg te werken
  • Toolles design 5,25 bay overtuigt in mijn geval niet
  • rechter zijwand geen uitsparing voor montage van grotere koelers

Header

9. Inbouw DVD-RW drive
10. Plaatsing Voeding
11. Inbouw moederbord
12. Inbouw SSD en Hard disk
13. Verticale hard disks?
13.1. Hoe koel is de kast
17. Informatie voor andere configuraties
18. Conclusie
19. Links

1. Referentiekader

Bij systemen die ik zelf heb gebouwd heb ik ervaring gehad met een Chieftec CX-01B-SL-B, een Lian Li PC-B25B en een Cooler Master Centurion 5 II (review) behuizing. Waarom deze review? De kast heeft een originele invalshoek, om die reden kan ik mij voorstellen dat tweakers nieuwsgierig zijn naar de bijzonderheden van deze kast. Een beetje los van de review kijk ik ook of er consequenties zijn aan de hard disk oriŽntatie. Daar ik mij kan voorstellen dat volksstammen hieraan geen behoefte hebben wanneer ze zoeken naar een review bied ik bij het begin van dat hoofdstuk de mogelijkheid om door te klikken naar het vervolg van de review.

2. Inleiding

De kast was nodig voor een nieuwe desktop voor mijn levenspartner. Zij had tot voor kort nog een HP xw6200 Workstation en een Samsung SyncMaster 957MB (een CRT beeldscherm). De SyncMaster krijgt nog een ander plekje, want CRT’s hebben nog steeds een edge op het vlak van kleurdiepte. De HP xw6200 gaat echter vertrekken. De xw6200 had niet heel voor de hand liggende kwesties met het opslagsysteem en twee kleine 92 mm ventilatoren als case fan. Met de CPU, graka en voeding ventilator (ook een 92 mm exemplaar) was dit werkstation niet geruisloos. De werkplek van levenspartner wordt beschenen door de middagzon. Op deze behaaglijke warmte reageerde de xw6200 met een oplopend toerental van al zijn ventilatoren. Dit veroorzaakte een geluid dat ik associeerde met een op toeren komende straalmotor, voor mij geen negatieve associatie. Bij mijn levenspartner kon ik echter weinig waardering voor het verschijnsel ontdekken. Tijd voor wat nieuws dus.

3. Functionele eisen

De belangrijkste specificaties voor het systeem zijn dan ook geworteld in de belangrijkste emoties van mijn levenspartner: stil, stil, stil... en als het kan niet groter dan de xw6200. Bij die laatste specificatie had ze mijn Chieftec kast in het achterhoofd vermoed ik. Nu is de xw6200 behuizing al redelijk compact (HxBxD = 440x170x440mm). Hierbij is de geringe breedte vooral te danken aan de geringe diameter kastventilatoren. Een wat grotere breedte is dan ook zeker te verdedigen als het systeem hierdoor stiller kan zijn. Vanwege het grootte-criterium wordt een ĶATX moederbord als basis voor het systeem gebruikt. De kast hoeft dus niet per sť een Full ATX board te kunnen herbergen.

Voor opslag moet de behuizing een DVD speler, een Hard Disk en een SSD disk kunnen bergen. Het is niet de verwachting dat aan deze opslag gedurende de levensduur van de kast nog iets wordt toegevoegd. Thuis wordt een centrale server gebruikt voor file opslag, zodat de behoefte aan opslag in de desktop niet groot is.

Het systeem wordt in eerste instantie ingezet met een AMD APU die zowel voorziet in de CPU als de GPU taken. Niet uitgesloten kan worden dat voor het gebruik van teken of ontwerpsoftware in een later stadium een grafische kaart wordt toegevoegd. Een thin client behuizing valt dus buiten de opties.

Als connectie moet USB 3.0 deel uitmaken van de aansluitingen aan de voorzijde. Als het even kan is een eSATA aansluiting heel mooi. Als uiterlijk is een low profile uiterlijk gewenst. De vrouwen die een op ruimteschepen geÔnspireerde game rig willen hebben ben ik nog niet tegengekomen (zucht).

Gebruik makend van de configuratievrijheid die de ATX standaard ons geeft wordt de voeding los van de kast gekocht, de prijs van de kast zou hierdoor niet hoger moeten worden dan 50 Euro. Zeker voor de gewenste kleine afmetingen zou dit ruim voldoende moeten zijn voor een goede kast.

4. Rechtvaardiging keuze

Als opties die voldoen aan de bovenstaande criteria is gekeken naar Cooler Master N200, Cooler Master Silencio 352, Fractal Design Core 1000, Gigabyte Chassis GZ-M5, Antec VSK-3000E en de Silverstone Precision PS09. Ik ben mij ervan bewust dat onderstaande argumentatie deels is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, en dat onze keuze geen kwalificatie van beter of slechter inhoudt.

Ofschoon de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 heel mooi minimalistisch is uitgevoerd was ik wat minder gecharmeerd van het gebrek van afwerking die uit verschillende reviews valt af te leiden.

Naar de Cooler Master N200 is serieus gekeken, in ons geval zou het de Closed versie worden. Indien niet gebruik gemaakt zou worden gemaakt van een optische drive, zou waarschijnlijk deze kast gekozen zijn. Een geweldige prijs/prestatie verhouding en het uiterlijk is mooi strak. Toen ik echter tot de conclusie moest komen dat de inbouw van de optische drive die verticale plastic rand op het frontpaneel zou onderbreken is de kast voor ons afgevallen.

De Gigabyte Gigabyte Chassis GZ-M5 is gewoon een nette basiskast, maar had van die uitbreek slotplaten voor de expansiesloten. Op zich is dit te verwachten voor een kast van 30 Euro, maar het heeft niet mijn voorkeur. Het feit dat de kast geen zwarte coating heeft over zijn interieur is voor ons minder een probleem.

De Antec VSK-3000E is ook een voorbeeld van een minimalistische kast. Ik heb de kast laten vallen omdat uit reviews naar voren kwam dat het plaatmateriaal erg dun was (rammelig), de kastventilator klein en het frontpaneel een goedkope uitstraling heeft. Ook bij de Antec VSK-3000E weer uitbreek expansiesloten.

Voor de Silverstone Precision PS09 Black is veel te zeggen. Ofschoon een kast met uitbreek expansiesloten bezit ze wel stoffilters. Als enige redenen zijn te noemen dat het uiterlijk wat minder aansprak, en de afwezigheid van eSATA. Volksstammen geven trouwens de voorkeur aan een tweede USB 3.0 aansluiting die deze kast bezit.

De Cooler Master Silencio 352 is een prachtige kast. De glanzende uitvoering van het front is een kwestie van smaak, maar is deze ook mat te kiezen, stoffilter, isolatiefoam aan de binnenzijde van de panelen. Enige redenen om deze kast net te kiezen waren afmetingen (ik wilde compacter) en het gemis van de eSATA aansluiting. Als we niet voor de Aerocool hadden gekozen was het waarschijnlijk deze Silencio 352 geworden.

Compactheid, eSATA op frontpaneel, uiterlijk, afwerking (af te leiden uit andere reviews) zijn voor ons reden geweest om voor de Aerocool Qs-200 Advance te kiezen. Los van de functionele criteria was ik benieuwd hoe de benadering van het verticaal ophangen van de drives zou uitpakken.

5. Specificaties

6. Het openen van de verpakking

De kast was verpakt in een standaard kartonnen doos. Dit karton was dik en bood goede bescherming tegen perforatie. Door het dikke karton bleef de doos ook vormvast bij het optillen. In de doos bevond de kast zich in een transparante plastic zak. De kast was verder met zak en al gesandwiched in een tweetal vormelementen van polystyreen schuim op onder en bovenkant. De kast is met zijn front naar boven in de doos geschoven. De kast ligt dus op zijn rug en kijkt je bij het openen van de verpakking aan.

Uitgepakt is de eerste indruk die van een zeer verzorgde kast. In de kast bevindt zich nog een zakje met bevestigingselementen en een dubbel bedrukte a4 als handleiding. Het aansluitingenpaneel in het front van de kast is afgeplakt met een stuk kunststof folie als bescherming.

7. Uiterlijk van de kast

De kast is afgewerkt met een mooie zwarte laklaag die een iets grovere textuur heeft dan ik gewend ben. Dit is een voordeel omdat het vingerafdrukken op de lak minder zichtbaar maakt en het geeft de kast door zijn diffuse glans een kwaliteitsuitstraling. Het aansluitingenpaneel op het kastfront is uitgevoerd in hoogglanskunststof. Om die reden is het paneel tijdens transport ook afgedekt met een stuk beschermfolie. Op zich oogt dit aansluitingenpaneel chique. Met de functie van het in- en uitpluggen van aansluitkabels of USB sticks in het achterhoofd lijkt het me minder handig omdat dit paneel gebruikssporen en vingerafdrukken slecht zal camoufleren.

Voor het verwijderen van de zijschotten is best wat kracht nodig. Het linker zijschot (van voren gezien) ging hierbij gemakkelijker dan het rechter. De duimschroeven waarmee de zijschotten met een kraag tegen de achterwand zijn opgesloten gaan zwaar maar zijn voor mij nog net met vingers te openen. Mooi detail hierbij is wel dat de duimschroeven eveneens zwart zijn gelakt.
De kast staat ten slotte op rubberen voetjes van 5 mm hoogte.

8. Indeling van de kast

Met de zijpanelen weg is vast te stellen dat de afwerking in de kast van de dezelfde kwaliteit is als die van de buitenkant. Het complete binnenwerk is met de zelfde grof-textuur laklaag gespoten als de buitenkant. En egaal zwart, geen dooie hoeken in het spuitproces. Aan de kast heb ik geen scherpe randen kunnen ontdekken. Ik heb gericht naar scherpe randen gezocht, maar waar ik ook keek en voelde trof ik netjes omgefelste randen aan. Een goede afwerking dus.

De kast heeft geen schuim voor geluidsisolatie in de zijpanelen of de binnenwanden. Aerocool profileert de kast ook niet als een stille kast, maar meer als een koele kast.

Onderin het voorpaneel bevindt zich een luchtinlaat met plaats voor een tweetal 120 mm ventilatoren. De luchtinlaat in het voorpaneel heeft een dunne laag schuim als stoffilter. Boven de luchtinlaat bevindt zich het connectiepaneel met 2 x USB 2.0, 1 x USB 3.0, 1 x eSATA een microfoon- en een koptelefoonaansluiting.

Ventilatieroosters binnenwand voorzijdeLinker vooraanzicht frontpaneel losgetrokken Detail frontpaneel losgetrokken ventilatieroostersDetail frontpaneel bedieningspaneelDetail frontpaneel kabeldoorvoer

Boven het connectiepaneel zijn van boven naar onder twee 51/4 inch bays en ťťn 31/2 inch bay aanwezig. De beide 51/4 inch bays hebben hierbij een toolless ontwerp. Bij de 31/2 inch bay moeten echter gewoon schroefjes worden gebruikt. Rechts van de 31/2 inch bay bevinden zich een Power en Reset knop en twee afzonderlijke leds voor power (blauw) en hard disk activiteit (rood). Met de reset knop ben ik altijd blij, gelukkig wordt ze steeds meer gemeengoed. Het niet hebben van een resetknop maakt een kast voor mij een no go.

De bovenin de kastachterwand te plaatsen voeding heeft geen eigen inlaat in het bovenvlak van de kast. De voeding kan zijn lucht dus beter van onder aanzuigen. Dit is minder optimaal omdat deze lucht al is opgewarmd door de andere elektronica. Bij de kast is een enkele 120 mm ventilator geleverd. Deze ventilator is geplaatst voor het uitgaande rooster in de achterwand. Dit rooster bevindt zich onder de positie van de voeding in de achterwand en heeft geen filter. Naast ventilatorpositie bevindt zich de uitsparing bedoeld voor de interfaceplaat van het moederbord.

Plek voor voedingPlek voor voeding detail los Ventilator in achterwandExpansiesloten in achterwandVergrendeling expansiesloten

Onder de ventilator positie is nog ruimte voor een viertal uitbreidingssloten. Deze uitbreidingssloten hebben een toolless design van het type waarbij ieder uitbreidingsslot afzonderlijk een eigen kunststof aandrukklem heeft. Dit is een ontwerp dat we gelukkig meer en meer zien, ten gunste van bruggen die de hele groep uitbreidingssloten tegelijk aandrukken en die hiervoor vaak niet stijf genoeg waren.

In het oog springt natuurlijk het montagepaneel waarop de hard disk en SSD’s gemonteerd dienen te worden. Dit paneel is onderaan de voorzijde van de linker zijkant van de kast te vinden en scharniert met open scharnieren aan zijn ondereinde. Deze scharnieren vallen in sleuven van een bracket dat tegen de onderrand van het linker zijframe, afsteunend op de bodem, is gemonteerd. Om dit punt verticaal voldoende stijf te maken is onder de bodemplaat eerstgenoemde bracket tegen een tweede bracket vastgetrokken. En dit tweede bracket steekt met een verticale rug naar beneden uit. Deze rug is slechts een millimeter korter dan de hoogte van de rubberen kastvoetjes. Consequentie hiervan kan zijn dat als de kast op een plek staat waar iets ondergeschoven kan raken dit bracket trillingen uit de kast naar de tafel kan doorgeven. Mijn indruk is dat dit uitwendige bracket in eerste instantie niet het plan was, maar dat Aerocool tot het inzicht kwam dat een oplossing zonder onvoldoende stijf zou zijn. Het kan dus goed dat het uitwendige bracket ter correctie is toegevoegd.

De bovenzijde van het paneel is met twee duimschroeven bevestigd aan de linkerzijflank van de 31/2 inch drive bay. Deze duimschroeven waren niet met de hand los te draaien. Een schroevendraaier moest er aan te pas komen. Is het paneel geplaatst dan wordt het geborgd met een klein schroefje in het midden van de onderzijde. Dit schroefje is zo klein om de linker zijwand te kunnen ontwijken wanneer die geplaatst wordt. Op dit paneel kunnen op blauwe siliconenrubberen dempertjes 2 31/2 inch hard disks worden gemonteerd of 3 21/2 inch SSD’s. Omdat de SSD’s geen trillingen introduceren worden die direct op het paneel gemonteerd, en zijn de dempers hierbij verwijderd.

Kijkend naar het resterende interieur valt het op dat Aerocool de nodige aandacht besteed aan de routing in de kast. Dit is ook nodig, want anders wordt het voordeel van de verticaal geplaatste opslag voor de luchtstroming weer weggegooid doordat kabels kriskras door de ruimte zijn geleid. Op de rechter zijwand zijn twee kunststof kabelgeleiders gemonteerd die de ruimte tussen de voorzijde van de kast en de rechter zijwand overbruggen. De kabelgeleiders kunnen als een knijper meerdere kabels tegelijkertijd bijeen houden. In het verticale vlak ontstaat zo een koker waardoor de kabels van het aansluitpaneel in het kastfront kunnen worden geleid. Op de bodem, in diepterichting van de kast ter hoogte van de achterzijde van de 31/2 inch drive bay, bevinden zich nog twee kabelgeleiders. Deze twee zijn de helft korter dan die op de rechter zijwand.

De kast heeft geen losse moederbord tray. Gezien het prijssegment waar de kast zich in bevindt en de grootte van de kast is dit te verwachten. De rechter zijwand van het kastframe heeft de functie van moederbord afsteuning. Afstandhouders voor het moederbord zijn los bijgeleverd. Ook heeft de rechter zijwand geen uitsparing ter hoogte van de processor voor een eenvoudige montage van grotere koelers met een eigen support bracket onder het moederbord. Dit klopt wat mij betreft niet met de omschrijving op de kartonnen verpakking “Performance Gaming System”. In een performance game systeem verwacht ik dat rekening is gehouden met grote koelers.

7. Overview van de features

Met welke Features onderscheidt deze kast zich van andere kasten zonder deze punten als goed of slecht te kwalificeren?
  • De verticale plaatsing van hard disks en SSD’s is het onderscheidende punt van deze kast. Bij veel kopers zal dit de reden zijn om deze kast juist wel of niet te willen. Door de verticale plaatsing wordt de ventilatietunnel van luchtinlaat aan de voorzijde tot aan de lucht uitlaat aan de achterzijde van de kast minder belemmerd.
  • De hard disks worden met lichtblauwe antivibratierubbers volledig ontkoppeld van het montagepaneel.
  • Expansiesloten aan de achterzijde en de 51/4 inch bays hebben geen gereedschap nodig bij montage.
  • Het aansluitingen paneel biedt een bovengemiddeld complete mix van aansluittypes. 2 x USB 2.0, 1 x USB 3.0, 1 x eSATA een microfoon- en een koptelefoonaansluiting is. De vraag kan gesteld worden of eSATA nog actualiteit heeft naast USB 3.0. Opmerkelijk is wel dat een USB 3.0 moederbord header 2 USB 3.0 poorten kan aansturen, en dat hiervan in dit geval geen gebruik wordt gemaakt.
  • Bij de kast is met de kabelgeleiders serieus aandacht besteed aan de routing van de kabels.
  • De kast is zowel in- als uitwendig definitief zwart. Ik heb geen dun gespoten plekje kunnen vinden.
  • In de kast zijn 5 120 mm koelers te plaatsen (2x Front, 2x Linkerzijkant, 1x Achterkant).
  • Met zijn afmetingen van diepte x breedte x hoogte = 395mm x 185mm x 367mm is de kast compact te noemen.

8. Inbouw van het systeem

Achtereenvolgens worden de DVD drive, de voeding het moederbord (voor geassembleerd met CPU, koeler en geheugen, en tenslotte de SSD en de hard disk.

9. Inbouw DVD-RW drive

Voor mensen die vaker computers samenstellen is het niet zo spannend om een goede handleiding bijgeleverd te krijgen. Maar voor nieuwelingen kan dit wel tot steun zijn. De handleiding van de Qs-200 Advance is erg beknopt. Het is een A4-tje dat aan twee zijden is bedrukt. Het behandelt het plaatsen van de drives uitvoerig maar verondersteld de rest bekend. Ondanks dat wat wordt behandeld goed gebeurd, schiet de handleiding tekort.

Bij het inbouwen van de drives begonnen met de DVD drive. Hiervoor is het frontpaneel van de kast losgetrokken om het afdekpaneeltje van de bovenste 51/4 inch bay te verwijderen. De zwaluwstaarten, waarmee het afdekpaneeltje in het kastfront is geklikt, zijn heel stijf. Uiteindelijk moesten de zwaluwstaarten met een schroevendraaier worden weggedrukt om het paneeltje te lossen. Wil je het paneeltje niet kapot maken is hierbij wat beleid nodig. Uiteindelijk kwam het paneeltje er heelhuids uit, en was mijn eigen temperatuur een paar graden gestegen. Opmerkelijk was verder dat de bovenste 51/4 inch bay geen metalen afdekschot heeft dat deel uitmaakt van het metalen kastframe. In mijn geval was dat helemaal niet erg, en hoefde er niets te worden weggebroken. In mijn geval is een Lite-On IHAS124 DVD-RW drive in deze bovenste bay geplaatst. De montage gaat eenvoudig. De locatieborging van de drive bay is te unlocken door de zwarte schuif naar achteren te schuiven. De gehele locatieborging wordt vervolgens omhoog geklapt. De DVD drive wordt vervolgens in de bay geschoven tot de schroefgaten zich tegenover de locatiegaten in de baywand bevinden. De locatieborging wordt dan omlaag geklapt en wordt door de zwarte schuif naar voren schuiven worden gelockt.

Een eenvoudig en vanzelfsprekend mechanisme, wat mij betreft. In mijn geval ging de Lite-On DVD drive wel erg gemakkelijk in de 51/4 inch bay. De drive klemde niet in de bay en was gemakkelijk heen en weer te schuiven. Vermoedelijk ook door de ruimte tussen drive en bay kon de locatieborging de drive niet naar mijn tevredenheid vastzetten. Ondanks een gelockte locatieborging kon ik de drive nog wat naar voren en naar achteren schuiven. Deze speelruimte was maar millimeterwerk, maar zorgt er wel voor dat het drive front uit het vlak van het kast front is te drukken, wat niet mooi oogt. Uiteindelijk de DVD speler maar aan de rechterzijde met gewone schroeven vastgezet.

10. Plaatsing Voeding

Na de DVD drive is de voeding geplaatst. In de achterwand is een stuk plaatwerk omgebogen om te dienen als tafeltje waarop de voeding steunt. Zo wordt de verticale de positie aan de koeler opgelegd. Dit tafeltje zorgde er helaas voor dat het gatpatroon van de voeding te hoog uitkwam ten opzichte van het gatpatroon in de achterwand van de kast. Dit had deels te maken met dat het gebogen plaatwerk niet helemaal 90 graden was doorgezet. Ondanks een beetje verder doorbuigen bleef het oppervlak van het tafeltje te hoog uitkomen. Met wat moeite is uiteindelijk een van de bovenste schroeven van de voeding geplaatst en met deze schroef als hefboom lukten de andere schroeven uiteindelijk ook, maar niet zonder moeite.

Zoals gezegd is de voeding met de luchtinlaat naar beneden gemonteerd. De voeding helpt hierbij mee de opgewarmde lucht uit de kast te verwijderen. Voor de voeding is dit natuurlijk minder optimaal.

11. Inbouw moederbord

Na de DVD drive en de voeding is het voorgeassembleerde moederbord geplaatst. Voorgeassembleerd wil zeggen: processor, koeler en RAM geheugen geplaatst. Zowel in de handleiding als in het kastplaatwerk is geen legenda te vinden welke gaten in de rechterzijwand bedoeld zijn voor de moederbordondersteuning. Op zich geen punt, omdat de kast alleen μATX en MiniITX borden kan bergen. Dus rustig het gatpatroon van het moederbord in het hoofd prenten en de corresponderende gaten in de kast van de messing afstandshouders voorzien. Alleen enkele gaten bovenin de rechterzijwand moeten worden genegeerd. Aerocool levert een handig kunststof tooltje mee om de zeskant afstandshoudertjes met een kruiskop schroevendraaier in te kunnen draaien. Handig en snel. Bij het plaatsen van het moederbord kon ik merken dat de Qs-200 Advance een kastje is dat strak is in zijn afmetingen. Met de handen de randen van het moederbord vasthoudend kon ik het bord niet in de kast krijgen. Uiteindelijk het bord aan de koeler vasthoudend rustig laten zakken. Het bord past dan zonder problemen.

12. Inbouw SSD en Hard disk

De plaatsing van de SSD drive en de hard disk op het verticale montage paneel sprak ook voor zichzelf. Het was mij even onduidelijk of de drives optioneel met de connectoren naar voren of naar achteren gericht konden worden gemonteerd. Door te kijken hoe de drives op het paneel uitkwamen werd duidelijk dat ze in de diepterichting van de kast duidelijk uit het midden worden gemonteerd. De drives bleken alleen met de connectoren naar achteren zijn te monteren. Een andere keuze was hoe de drives over de plaat te verdelen. Twee scenario's zijn geprobeerd. Hierbij werd tegen een paar aandachtspunten aangelopen (bij plaatsing van 1 hard disk en 1 SSD):

Scenario 1
Wordt de hard disk boven geplaatst, en de SSD beneden, dan komen de connectors en kabels heel dicht bij de Cooler Master Hyper TX3 koeler. Dit stoorde mij, en is een punt van aandacht voor andere bouwers. Bedenk dat de Hyper TX3 koeler gezien kan worden als een dwerg onder de tower koelers. Met grotere koelers kunnen koeler en hard disk in elkaars ruimte komen.

Scenario 2
Door scenario 1 heb ik de hard disk en SSD van plaats gewisseld. Hierdoor was er minder interferentie met de koeler, maar ik kreeg een ander issue. Het had mijn voorkeur om beide schijven met twee connectoren van een voedingskabel aan te sluiten, om het zo niet te druk te maken met kabels. Bij scenario 1 lukte het me nog wel met ťťn kabel. In scenario 2 echter niet meer. Dit kwam niet door de totale kabellengte, maar door de interval tussen de (SATA) voedingsconnectoren op de kabel. Bij de kast heb ik een kleine 300W voeding van Be Quiet! (System Power 7) gekocht. Bij deze voeler lijkt de interval van de connectoren zijn geoptimaliseerd voor verticaal gestackte drives. En deze interval is kleiner dan de oversteek tussen twee drives die naast elkaar op het montage panel zijn geplaatst. Dit heb ik opgelost door een verlengkabel van een andere voeding toe te voegen. Deze verlengkabel gekoppeld aan een van de Molex connectoren van de voedingskabel biedt twee SATA voedingsconnectoren. Een suboptimale oplossing om geen twee kabels hoeven te gebruiken. Ook dit is een punt om aandacht aan te besteden. De Qs-200 Advance is geen grote kast, en zal snel mensen aanspreken die ook een kleinere voeding kopen.

Top Montageframe hard disk hoog SSD laagBodem Montageframe hard disk hoog SSD laagMontageframe hard disk laag SSD hoog aan kast –  connectie laagMontageframe hard disk laag SSD hoog aan kast –  connectie hoogDetail Hard disk SSD connectieMontageframe in positie

13. Verticale hard disks?

In dit hoofdstuk is ruim aandacht besteed aan de vraag of een hard disk oriŽntatie invloed kan hebben op de levensduur. Heb je hierin geen interesse spring dan naar Kabels aansluiten. Twee invalshoeken zijn te noemen. Een invalshoek die tweakers aan zal spreken is een technisch inhoudelijke discussie. Ook kan meer juridisch worden gekeken. Wat staan fabrikanten toe, wat voor oriŽntaties adviseren zij?

13.1. Juridische invloedsfactoren

Hiervoor verwijs ik naar een thread hierover op Silent PC Review. Een van de personen die aan deze thread bijdroeg heeft een vraag aan verschillende fabrikanten gesteld:
What is the official company stance on mounting any 3.5" hard drive (SCSI or IDE) at an angle? Assume all other guidelines are followed in mounting (4 screws, etc). For instance, does ~[COMPANY] allow for a hard drive to be mounted at a 45 degree angle roll to the right and 30 degree angle pitch downward?

De tijd waarin dit gebeurde (2005) is al weer even terug. Daar de ontwikkelingen in de hard disk technologie sindsdien eerder evolutie dan revolutie zijn te noemen blijven de antwoorden wel overeind staan:
  • Western Digital EIDE/SCSI/SATA drives should be mounted securely in your case at any 90 Degree angle. This means the drive can be mounted parallel to the floor, or perpendicular to it, but drives should not be mounted at 45 or 30 degree angles. Please see the following Knowledge Base articles for further physical installation information. (Title: How to physically install a Serial ATA drive in a computer system.
  • Seagate The balanced rotary arm actuator design of the drive allows it to be mounted in virtually any orientation, including diagonally. All drive performance characterizations, however, has been done with the drive in these orientations: Horizontal (where discs are level) Vertical (with drive on its side) NOTE: These are the two preferred mounting orientations.
  • Maxtor official position is we that prefer people to mount horizontally, but in real world, people do whatever it takes.
  • Fujitsu The mounting is recommended at no more than a 5 degree angle. Mounting at any other direction will run a risk of a head crash. Warranty will cover it, but you may be swapping out drives on numorous occasions in the duration of the warranty
Ingedikt leiden onder anderen deze reacties tot de volgende tabel:

Producenten reacties hard disk orientatie

13.2. Technische invloedsfactoren

Op een hard disk in functie werken vele mechanische invloeden in, om er wat te noemen:

Zwaartekracht
  • Centrifugaalkracht
  • Luchtweerstand (het waait behoorlijk in een hard disk)
  • Reactiekrachten in de FDB’s (FDB= Fluid Dynamic Bearings)
  • Elektromagnetische krachten opgewekt in de spindelmotor
  • Gyroscopisch effect (secundair effect wat mij betreft)
  • Thermische vervorming

13.2.1. Zwaartekracht

Bij een horizontale hard disk werkt de zwaartekracht loodrecht in op de armen van de lees/schrijfkoppen. De koppen boven de schijven worden naar het schijfoppervlak toe getrokken, terwijl de koppen onder de schijven worden weggetrokken. Dit klinkt als minder gunstig. De armen liggen echter met een lichte voorspanning (want bladveren) tegen het schijfoppervlak. Worden de schijven verwijderd drukken de koppen van boven- en onderzijde tegen elkaar. Het hoeft geen toelichting dat die voorspanning groter is dan het gewicht van de arm met kop. De voorspanning doet ook beseffen dat de druk, nodig voor de luchtfilm die bij een roterende disc de koppen boven het schijfoppervlak doet zweven, een duidelijk grotere invloed heeft dan de zwaartekracht, want ze moet deze veerkracht pareren. Voor de spindel is een horizontale opstelling juist wel gunstig. In dit geval staat de spindel verticaal en wordt goed ondersteund tegen de zwaartekracht door de bodem van de behuizing.

Is de hard disk verticaal, op zijn kant, geplaatst, zoals in onze Aerocool QS-200 Advance, dan werkt de zwaartekracht in op de spindel. De spindel is aan de onderzijde ondersteund door de bodem van de hard disk behuizing. De top van de spindel is niet ondersteund. Iedereen die wel eens een hard disk heeft opengemaakt weet dat die spindel een grote diameter heeft in verhouding tot zijn lengte. De spindel zelf zal niet of nauwelijks vervormen als gevolg van de zwaartekracht. Minder duidelijk is hoe de lagering van de spindel op de verticale hard disk oriŽntatie zal reageren.

Om een indruk te krijgen van de massakracht nemen we als uitgangspunt een harddisk met 3 schijven. Als we uitgaan van een 3½ inch harddisk, dan nemen we voor de schijven hiervan de volgende afmetingen aan: 95 mm (buiten diameter), 1.27 mm dikte en een binnendiameter van 24,7 mm. De meeste schijven worden van een aluminium legering gemaakt. Het soortelijk gewicht van zuiver Aluminium is 2755 kg/m≥, en wordt hierbij als benadering gebruikt.

Fg = m*g = 3*(2755 kg/m*π/4*(0,0952 – 0,02472)*0,00127)* 9,81 m/s2 = 0.67 N

13.2.2. Centrifugaalkracht

De centrifugaalkracht is in alle oriŽntaties aanwezig en werkt vanuit het middelpunt van de schijven (de spindel) naar buiten toe. Om een inschatting te krijgen wordt deze kracht berekend door de massa aan te laten grijpen op de gemiddelde straal van de hard disk. Dezelfde schijfafmetingen als bij de zwaartekrachtberekening worden gebruikt:

Fc = m*v2*r = 3*massa schijf*gemiddelde radius*(n*2*π*r/60)2

Fc = 3*(2755 kg/m*π/4*(0,0952 – 0,02472)*0,00127)*((0,095 – 0,0247)/2)*(2*7200*π*((0,095 – 0,0247)/2)/60)2 = 3*0,023 kg * 0.03515m * 13,252 = 0.4 N

In een horizontale hard disk bevindt de centrifugaalkracht zich in het horizontale vlak, loodrecht op de zwaarte kracht. Bij een vertikale hard disk bevindt de centrifugaalkracht zich in hetzelfde vlak als de zwaartekracht. Is een spindel – platterpakket niet goed uitgelijnd, dan zal ook de centrifugaalkracht door de assymetrie een trilling introduceren.

13.2.3. Gyroscopisch effect

Naast de zwaartekracht grijpt op een ronddraaiende disc ook nog een gyroscopisch effect in. Dit effect kan in iedere oriŽntatie optreden. Het treedt pas op als de spindel tijdens het draaien uit zijn orginele oriŽntatie wordt gedrukt. De massatraagheid van de draaiende platters verzet zich tegen deze wijziging. Dwars op de eerste oriŽntatie wijziging ontstaat een tweede kracht en mogelijk een tweede oriŽntatiewijziging. De spindel zou dan kunnen gaan slingeren als een tol. Het gyroscopisch effect is dus een afgeleid effect van een niet uitgelijnde spindel, waarbij de afwijking pas ontstaat nadat de hard disk op toeren is gekomen. Dat dit gebeurt, acht ik niet zo waarschijnlijk. De enige schuldige die voor zoiets zou zijn aan te wijzen is de lagering. Huidige hard disks hebben vloeistoflagers, en die functioneren het beste bij rotatie. Wat dat betreft ben ik meer benieuwd naar de de situatie bij het opstarten van een hard disk. Ik kan mij voorstellen dat vloeistoflagers dan suboptimaal functioneren zolang de spindel nog niet op toeren is.

13.2.4. Warmteafvoer

Bij een te warme hard disk kunnen de platters vervormen. Deze vervormingen zijn vergelijkbaar met de vorm van aardappelchip. Het mag duidelijk zijn dat deze vervormingen trillingen introduceren. Dit mag als oorzaak worden aangemerkt voor bezwijkende hard disks bij te hoge temperaturen. Verschillende (elkaar napratende?) merken dit verschijnsel aan als een waarschijnlijke reden waarom hard disks crashen.

13.2.5. Trillingen

Afgezien van de zwaartekracht zijn de bovenstaande invloeden niet harddiskoriŽntatie afhankelijk. De krachten bewegen als lokale effecten met de oriŽntatie van de harddisk mee. In bepaalde oriŽntaties kunnen de krachten van belang zijn omdat ze, zij het chaotisch, het effect van de zwaartekracht kunnen gaan versterken.

De reactiekrachten in de FDB’s, de krachten uit de spindelmotor en de luchtweerstand kunnen platters in trilling brengen. De krachten uit de spindelmotor introduceren hierbij de duidelijkste trilligen, de FDB lagers verzorgen zelfs wat demping ten opzichte van de (verouderde) kogellagers. Luchtstroming tussen de schijven kan laminair (gelijkgericht, rustig stromend) of turbulent zijn. Laminaire stroming is voornamelijk langs de spindel te vinden, turbulente stroming meer naar de rand van de platters. Verantwoordelijk voor die turbulentie zijn de koppen en structuren in de harddisk behuizing. Juist deze turbulente stroming kan trillingen introduceren. Bij thermische vervorming van de schijven is al aangemerkt als een serieuze veroorzaker van trillingen.

13.3. Evaluerend

Toen ik met deze analyse begon dacht ik, dit wel even scherp te krijgen. Deze materie moet inmiddels uitgebreid voorgekauwd zijn. Om eerlijk te zijn kan ik met de kennis die ik heb kunnen vinden onmogelijk een uitspraak doen over of hard disks wel/niet vertikaal gebruikt zouden moeten worden. Ik ben erg bescheiden geworden nu ik me realiseer hoeveel kennis met de ontwikkeling van hard disks gemoeid gaat. Dynamische FEM analyse is nodig om alle invloeden mee te nemen. Hieronder geef ik wat links naar (ouder publiek beschikbaar) onderzoek dat wat van die invloeden adresseert. De verwijzingen zijn niet om iedereen alles tot in de puntjes te laten begrijpen, maar meer om een impressie te geven van hoe complex het systeem hard disk is. In uitspraken heb ik kunnen terugvinden dat de invloed van centrifugaalversnellingen relatief klein zijn vergeleken met die van de luchtweerstand. En centrifugaalkracht verhoudt zich tot de zwaartekracht. Dat de zwaartekracht een in verhouding kleine invloed moet zijn werd ook duidelijk uit de veerkracht die de armen van de leeskoppen moeten hebben, en wat dit beteken voor de kracht die de luchtstroming tussen de disks vertegenwoordigd.

Zonder harde technische onderbouwing spreekt de houding van de fabrikanten ook boekdelen. Het gezamenlijk advies luidt om rechte hoeken aan te houden. Dit omdat de fabrikanten positieve bewijzen hebben dat een hard disk onder andere hoeken kapot gaat? Ik denk ~[aanname] dat we dat kunnen vergeten. De variatie van oriŽntaties is zo groot dat het niet doenlijk is om alles af te testen. Ook denk ik ~[aanname] dat het systeem hard disk zulke stijfheidsmarges heeft dat de oriŽntatie ten opzichte van de zwaartekracht niet zo relevant is. Als er al een effect is (meer kapotte hard disks in verticale opstellingen) dat boven de statistische ruis van de supportcijfers uitkomt dan is het zo klein dat de kosten van vervanging door verzekering niet opwegen tegen die van extra onderzoek. Gewoon niet interessant dus. Die verticale Hard disk in kast zal gewoon zijn werk doen, zeker als hij zo mooi koel blijft.

diverse LinksLinks naar voorbeelden van wetenschappelijke onderzoeksverslagen
(slechts bedoeld voor de begripsvorming van de complexiteit)
14. Kabels aansluiten

De kabelgeleiders op de bodemplaat en op de rechterzijwand komen goed van pas om het ventilatiekanaal van de voorzijde naar de achterkant van de kast vrij te houden. Aerocool leverde verder alleen geen Tie wraps mee om de voedingskabels mee te bevestigen.

De bekabeling voor de behuizingknoppen, leds en connectors zijn allemaal langs deze geleiders gevoerd. Een kleine opmerking hierbij: een PC speakertje was niet bijgeleverd. Tja, ik kan mij daar niet echt druk over maken. Dat speakertje is nog wel handig als het BIOS begint te roepen.

De bodemgeleiders waren goed voor de geleiding van de SATA signaalkabels van de SSD en harddisk drive naar het moederbord. Ook de SATA kabel van de DVD RW drive kon langs de rechterwandgeleiders worden geleid. De kabel schoot wat tekort in lengte om ook langs de bodem geleid te worden. Bovendien waren die bodemgeleiders al wat vol om de kabel er comfortabel bij te krijgen. Ook werden de bodemgeleiders wat vol om de stijve SATA kabel goed te geleiden. Hierbij betrapte ik mijzelf op de vraag waarom Aerocool niet in plaats van de kortere bodemgeleiders vier geleiders van gelijke lengte aan de kast had toegevoegd. Een stijve kabel was de USB 3.0 kabel (blauw op de foto’s). Met deze kabel was weinig anders te beginnen dan hem in zijn positie vast te leggen. Dat de kabel, geleid of niet, door het ventilatiekanaal liep kon niet worden voorkomen.

Linkerzijaanzicht zonder zijpaneelRechterzijaanzicht zonder zijpaneelRechterzijkant detail kabelgeleiding

Voedingskabels laten zich nog wat minder gemakkelijk dwingen. Wel mooi was dat midden onder de 31/2 inch drive bay zich een oogje bevond waarmee de 24 aderige hoofdvoeding kabel kon worden vast gezet. Dit voorkomt niet dat de hoofdvoedingkabel pontificaal dwars door de door Aerocool bedoelde ventilatiekanaal loopt. De CPU 8 aderige CPU voedingskabel is in de onderste 51/4 inch bay gepropt. Zo kon de kabelloop wat strakker worden. Wel moet hiermee worden uitgekeken dat de CPU voedingskabel niet te veel onder spanning komt te staan. Met een Tie Wrap is deze kabel aan de montagegaten van deze bay vastgezet. De 300W be quiet! System Power 7 bood 2 voedingskabels voor drives. Een van de twee kabels is gebruikt voor de voeding van de DVD-RW drive. De rest van deze kabel is eveneens in de 51/4 inch bay gepropt.

Inbouw moederbord onderrandInbouw moederbord bovenrandOvertollige voedingskabels

De tweede kabel is gebruikt voor de voeding van de hard disk en de SSD. Door het gebruik van de verlengkabel is deze kabel grotendeels in de 31/2 inch bay terecht gekomen. Alleen de molex-connector voor het aansluiten van de verlengkabel steekt nog uit de 31/2 inch bay (zie foto’s). Het mag wel duidelijk zijn dat de bays daarna ook wel compleet gevuld waren met kabel. Een andere optie voor de kabels was er ook niet. Achter de rechterzijwand (waarop het moederbord is gemonteerd) is geen ruimte voor kabels. De drive bays waren de enige optie. Zouden alle bays worden gebruikt voor drives dan zou ik een modulaire voeding overwegen om het aantal kabels te minimaliseren.

15. Montage paneel en zijpanelen

Omdat er zich geen kabels achter het moederbord bevinden is het rechterzijpaneel probleemloos te plaatsen. Ook bij het linker zijpaneel ligt alle bekabeling netjes achter het vlak waarin het paneel zich beweegt. Vůůr het plaatsen van de panelen is het montagepaneel definitief vastgezet. In dit kader nog iets over de duimschroeven. Ofschoon ze mooi zwart zijn gespoten zouden deze van mij in een iets betere kwaliteit geleverd mogen worden. Ten eerste is de diameter wat klein, en ten tweede is de punt van het draadgedeelte niet afgedraaid maar afgeknipt. Meer dan de helft van de schroeven was hierdoor ongemakkelijk in de schroefgaten te draaien.

16. Hoe koel is de kast?

Met het meten van de temperatuur van de kast heb ik de zelfde metingen gedaan als die ik in mijn Cooler Master Hyper TX3 koeler review heb uitgevoerd. Te weten een drietal tests met prime95:
  • Een Small FFT test met 4 threads om alleen de CPU zelf aan te spreken en die zich beperkt tot het L2 cache. Dit geeft een kader voor AMD CPU gebruikers.
  • Blend test waarbij een maar een thread actief is (kan wel meerdere cores aanspreken). Dit biedt een benadering van normaal PC gebruik
  • Blend test waarbij een maar vier threads actief zijn (kan wel meerdere cores aanspreken). Dit biedt een benadering van normaal PC gebruik
Bij het meten heb ik behoorlijk wat problemen gekregen om onder Windows 8.1. bekende diagnosesoftware goed te laten werken. Coretemp 1.0 RC6 leverde mij geen processortemperatuur op. HWiNFO64 leverde absurde ventilator toerentallen op (168750 voor chassis en CPU). Fanspeed was niet eens te installeren in Windows 8.1. Dit probleem zou zich in Windows 8 ook al hebben voorgedaan, maar is daar opgelost geraakt. Uiteindelijk heb ik met CPU-Z en CPUID HW monitor gewerkt. Die programma’s leverden redelijk geloofwaardige temperatuurmetingen op, maar soms toch ook een absurde uitschieter op, zoals de CPU package: 224įC, of de case ventilator 337500 RPM. Deze laatste uitschieter is zowel door CPUID als door HWiNFO64 geregistreerd. Mogelijk dat het moederbord nog een BIOS update nodig heeft.

prime95 small fft test 4 core

Kijkende naar de temperatuur en ventilatorsnelheid uitslagen is mijn conclusie dat de configuratie goed in staat is de realistische 1 thread blendtest uit te voeren. De package temperatuur liep op tot ongeveer 70įC, en mobo/case temperatuur kwam niet van zijn plaats en bleef op 28įC steken (maar 2įC gestegen ten opzichte van onbelast). Het toerental van de CPU ventilator kwam uit op circa 1725 RPM, terwijl de case ventilator bleef steken op 650 RPM.

Prime95 blendtest 1 core

De 4 thread blend test doet alle knoppen wel indrukken. De CPU wordt netjes op de 80įC gehouden (de Tjmax van de CPU). Maar ook hier moet de Cooler Master Hyper TX3 Evo hiervoor zijn best doen. Het toerental aan het eind van de test was 2020 RPM. De case ventilator kwam echter niet verder dan 725 RPM. De kast mobo temperatuur bleef hierbij op 31įC hangen. Is de conclusie nu dat het een koele kast is, of dat de aansturing van de case ventilator door de mobo bios nog niet op orde is? Alleen een BIOS update van het moederbord kan dit inzicht geven. Ook is een mismatch van de programma’s met de Windows 8.1 omgeving nog niet geheel uit te sluiten. Mocht ik hierover later nog additionele info over hebben dan kom ik hier nog op terug.

Prime95 blendtest 4 core

Terug kijkende naar de koelresultaten van de vorige configuratie (zie vooral mijn Cooler Master Hyper TX3 Evo review) is te zien dat de kast temperatuur wat hoger uitkwam, en de cpu temperatuur wat lager werd gehouden. Voordat verkeerde conclusies worden getrokken. In die Hyper TX3 review werk ik meer met de maximale metingen gedurende de test, omdat deze in de huidige test niet betrouwbaar zijn werk ik in de huidge test met de actueel gemeten temperatuur aan het eind van de testperiode. Een ander verschil is dat de andere software of software versies bijvoorbeeld het begrip package temperatuur niet eenduidig gebruiken. Kortom allemaal wat glad ijs.

De metingen van de twee configuraties lijken toch wel te leiden tot de conclusie dat de Aerocool Qs-200 Advace een koele kast is, maar dat de temperatuursregeling van het moederbord baat kan hebben bij een BIOS update.

17. Informatie voor andere configuraties

Nu is de configuratie die voor deze review is gebouwd niet echt een uitdagende. Zo ben ik niet in staat om aan te tonen hoe ze samenwerkt met grotere grafische kaarten en CPU koelers. Wel ben ik in de gelegenheid om een aantal vragen, die jullie kunnen hebben, met een lineaal te beantwoorden. Hieronder wat fotos met daarbij mijn conclusies.

Diepte pakket montageplaat met hard diskAfstand linkerzijwand expansieslotenAfstand achterwand montageframeDiepte Hard disk montageframeDiepte hard disk connector montageframe

Aerocool stelt dat haar behuizing grafische kaarten met een maximale lengte van 340 mm kan herbergen. Omdat dergelijke kaarten zich dan achter het montagepaneel voor de verticale drive montage uitstrekken stelde ik mezelf de vraag of dit dan goed ging in de breedte richting van de kast. Komt een grafische kaart niet in aanvaring met een hard disk? Op bovenstaande foto’s is te zien dat een hard disk, gemonteerd op de verticale montageplaat een diepte van 32mm nodig heeft ten opzichte van de linkerzijwand. Het topvlak van de expansiesloten bevindt zich op circa 60 mm van de linkerzijwand. In kastbreedte richting is er dus een marge van 60-32 = 28 mm voor een grafische kaart om onder het vlak van de hard disks te blijven. Dit is zat. Arerocool doet dus terecht de claim dat het merk die lengte kaarten aan kan. Bedenk wel dat de huidige grafische kaarten met hun printplaat boven het vlak van het expansiebracket uitsteken. Deze extra hoogte gaat dan nog van die 28 mm af.

Afstand CPU koeler montagepaneelUitsteekafstand hard disk montagepaneelUitsteekafstand hard disk connectorAfstand CPU koeler voorzijde kastAfstand CPU koeler linkerzijkant kast

Een andere vraag die ik had was wat nu de feitelijke ruimte is voor een tower koeler in deze Aerocool kast. Eerder heb ik me hierover kritisch uit gelaten, nu wat getallen daarbij. Bedenk een paar dingen hierbij:
  • De precieze plaats van de processorsocket ligt niet vast in de μATX standaard. Wel vast liggen de interfaces van het moederbord met zijn omgeving, zoals montagepunten, veel I/O connectors en de expansiesloten Voor andere componenten is dit niet het geval. Nu is de variatie niet zo groot. De meeste moederbordfabrikanten gebruiken dezelfde hoofdindeling voor electronica op het moederbord. De precieze plaats van de processorvoet is echter geen zekerheid en kan van moederbord tot moederbord van positie verschillen. En dit heeft gevolg voor de plaats van de koeler.
  • Bij deze review is met een AMD moederbord gebouwd. De stapeling van afmetingen van moederbord, socket en processor package kunnen de totale hoogte beÔnvloeden, en dit kan per processortype verschillen, al is dit naar mijn verwachting milimeterwerk.
In de bovenstaande foto’s is te zien dat, in de diepterichting van de behuizing, er maar 35mm ruimte is tussen de koelribben/ventilator van de Cooler Master Hyper TX3 koeler en de achterrand van het hard disk montagepaneel. Dit is niet zo veel als we ons realiseren dat de hard disk zelf ten opzichte van deze achterrand nog naar achteren uitsteekt. Het achtervlak van de hard disk connector steekt nog eens dik 20mm uit, en als we de connectoren van de aansluitkabels ook mee rekenen dan kom ik op 40 mm. Met deze afmetingen is de ruimte van 35 mm al geheel opgegeten. Met de gratie van het feit dat de Cooler Master Hyper TX3 koeler niet zo hoog is dit in de reviewsituatie nog tolerant. Het topvlak van de koelribben bevindt zich ruim 30 mm onder het niveau van de linker zijwand (in kast breedte richting). Dit oppervlak bevindt zich in het zelfde vlak (kast breedte richting) als de top van de op de verticale montageplaat gemonteerde hard disk. In de review situatie zou de hard disk net op de bovenste plek van het montage paneel kunnen worden geplaatst. Ik achtte die situatie met de kabelloop oncomfortabel en heb de hard disk naar beneden verplaatst, en de SSD naar boven. Op eerdere fotos is te zien dat zelfs met een SSD op de hoogste plek de aansluitkabels hierval in de clich komen met een groter koelerbody dan de hier gebruikte koeler.

18. Conclusie

Qs-200 Advance compleet voorzijdeQs-200 Advance compleet achterzijde

De Aerocool Qs-200 Advance is een kast van keuzes. De kast heeft hele compacte afmetingen. Binnen deze compacte afmetingen heeft Aerocool gewoekerd met de ruimte. Ze plaatst drives verticaal, waarmee ruimte wordt gemaakt voor een lange grafische kaart. Vergeleken met een hard disk tray waarin drives boven elkaar ingeschoven worden, zoals bij veel kasten wordt geleverd, biedt een verticaal montagepaneel natuurlijk minder ruimte. Dit is een consequentie. Velen kunnen in deze tijd van NASsen en home servers goed leven met een dergelijke consequentie.

Toch zie ik ook wel aspecten die ik bij een gamesysteem anders verwacht. Ten eerste is er geen gat in het moederbord montagepaneel voor de montage om de support bracket van een grote koeler na de plaatsing van het moederbord te kunnen monteren. Ten tweede wordt door het verticale montagepaneel, gevuld met hard disks, de ruimte voor een CPU towerkoeler kritisch. De setup die bij deze review is gebouwd bevat een towerkoeler van bescheiden afmetingen. Met deze koeler ontstond al bijna interferentie met de hard disk. Gamers die in deze kast een grote grafische kaart willen combineren met een krachtige processor kiezen ook vaak een grotere koeler. Deze groep kan overwegen om de vertikale drive montage geheel achterwege te laten en zijn drives in de bays bovenin de kast in te bouwen. Hiervoor voorziet Aerocool niet in verloop brackets. Die moeten dan gescheiden worden aangeschaft. Een tweede punt is waar de overtollige kabels heen moeten, als die niet meer in de bays kunnen worden opgeborgen. Zelfs met een alleen een DVD, een SSD en een hard disk zijn alle bays gevuld. Om dit het hoofd te bieden kan een modulaire voeding worden toegepast. Een andere insteek kan zijn om de tower koeler als keuze te verlaten en voor een platter exemplaar te gaan, zoals bijvoorbeeld de Scythe Big Shuriken2 rev.B. Dan kan het verticale montagepaneel behouden blijven en geniet de kast van de luchtstroming zoals de bouwer die bedoeld had, en kunnen de overtollige kabels in de bays worden gepropt.

Aerocool heeft veel in het werk gezet om het gebruik van lange grafische kaarten te combineren met het bieden van een goede luchtstroming. Of dit voor gamers zo belangrijk is dat zij daarvoor de consessie kunnen doen geen tower koeler te gebruiken is voor mij een vraag.

19. Links

Heb jij ook een Aerocool Qs-200 Advance?

Heerlijk om zo'n review te lezen. Ook leuk dat ik behalve de Gigabyte alle kasten in je genoemde "overwegingen" rijtje heb kunnen testen en volledig begrip heb voor je opmerkingen. Het is dat je specifiek eSata zocht, maar als ik de fotos (en review uiteraard ;) ) bekijk denk ik dat deze kast echt pittige concurrentie heeft van eigenlijk alle door jou genoemde cases. (Sluit mij overigens wel aan bij de opmerkingen over de budget Antec, die dunne panelen kunnen m.i. echt niet).

Als ik heel kritisch zou zijn zou ik misschien kunnen vragen of je nog een mooie close-up van de voorkant hebt, om een nog beter gevoel te krijgen bij de daadwerkelijke uitstraling. Maar hoe dan ook is dit gewoon een dikke +3 met echt heel veel info!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 19 februari 2014 23:03]

Dank je voor de veer in mijn k**t, zeker als het compliment komt van een maker van prachtige reviews. In de review ben ik best wel kritisch, omdat ik denk dat de wijze waarop Aerocool de kast positioneert geen recht doet aan de kast. Afgezien hiervan is de graad van afwerking hoog. Uitwendig is ze nauwkeurig en straalt ze finesse uit. Een mooie gedistingeerde kast voor een dame (en alle tweakers lopen hard weg na dit stigma).

Om verschillende redenen was het maken van deze review moeizaam. Het vinden van informatie over de hard disk positionering verliep dramatisch en heeft het moment van uitbrengen met weken doen vertragen. Met het testen van de koelprestaties heb ik nog een openstaande taak. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Het fotograferen tenslotte was letterlijk harken naar licht. De computer is in december gebouwd en als er goed daglicht was moest ik snel wat foto's gaan maken. Ondanks dit heeft de fotobewerking op mijn computer niet stil gestaan. [....] ;) . Ik denk ook dat dit een reden is geweest dat de door jou gewenste opname er niet is. Maar ik zal nog wat toevoegen. Het licht is ook weer beter aan het worden.

Geduchte concurrentie. Jazeker. De kast heeft zeker zijn kwaliteiten, maar moet naar mijn idee door de producent anders worden gepositioneerd. Die huidige positionering doet afbreuk aan de impressie die ze bij mensen achterlaat. Ik vermoed dat gamers iets anders kopen, terwijl de doelgroep voor een licht compacte desktop zijn klantenkring zou moeten zijn.
Over veren gesproken :D Maar natuurlijk leuk te horen dat iemand dat vindt!

Denk dat je een goed punt hebt mbt positionering. Aerocool doet mij ook snel denken aan (vaak budget) game-cases, en ik heb zelf vaak in jouw schoenen gestaan met vergelijkbare lijstjes (Cooler Master, Fractal, Corsair, Antec, SilverStone e.d.) behalve dan dat Aerocool nooit in mij op was gekomen. Juist leuk om dan deze review te zien, maar het zegt gewoon wat over de indrukken die een merk geeft. Jammer voor hen (zo verkopen ze minder), maar ook voor ons, want zo loop je soms wel eens juweeltjes mis. Hoop dat iemand dergelijke reviews ten harte neemt.

En ik voel je pijn mbt licht voor fotos, het valt inderdaad echt niet mee om iets "net als in het echt" te doen lijken en flitsers zijn natuurlijk: 8)7
En ik voel je pijn mbt licht voor fotos, het valt inderdaad echt niet mee om iets "net als in het echt" te doen lijken en flitsers zijn natuurlijk ....
Soms flits ik als backup, maar betrap me er vaak op dat ik die foto's uiteindelijk niet uitkies. Meestal fotografeer ik met statief, en dan wordt voldoende licht voor de automatische scherpstelling de bottleneck. En scherpstellen kan echt met heel weinig licht. De resulterende foto's zijn natuurlijk te donker, maar bevatten verder alle kleurinformatie. Beeldbewerking doet de rest. vanuit optiek van fotograferen mag van mij een niet zwartgespoten binnenwerk weer mode worden :/

Op de Aerocool kwam ik uit door te selecteren op criteria. En natuurlijk kijk ik ook met een scheef oogje naar wat populair is. De wet van de grote getallen liegt vaak niet. Bij de Silencio 352 is het moeilijk wegkijken, een pracht ding. Maar de finish van deze kast (verfbad, afwerking randen) heeft mij positief verrast. De wel zwart gecoate, maar verder niet optimale duimschroeven doet dan weer afbreuk aan die ervaring. Zoiets beschouw ik als een inconsistentie, en deed mij de normering voor afwerking omlaagschroeven. Cooler Master vind ik heel goed met die positionering. Die kasten ademen uit waarvoor ze zijn bedoeld. Bij deze Areocool betrap ik mezelf op de vraag: hoe is die brainstorm voor dit ding verlopen, wat hebben ze gedacht? Van de andere kant, voor die prijs gewoon een hele mooie kast.