Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver Review

kameel30 14 februari 2014, 1.990 views

Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver

Pluspunten

• Zwartwaarde
  • Contrast
  • Compromisloos beeld
  • Verkrijgbaar in 50, 55 en 65 inch

Minpunten

• Geen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik heb na lang zoeken en lang wachten deze tv gekocht. Ik kan niet anders zeggen dat dit een geweldige tv is. De enige reden waarom je deze tv niet zou moeten kopen is als je gevoelig bent voor lichtinval. Dit is namelijk het enige waar een LED tv beter zou scoren. Maar ik doe dan liever mijn gordijnen dicht overdag dan dit ik om die reden een mindere tv aanschaf die onder alle andere omstandigheden slechter presteert. TV kijken doe je nu eenmaal het beste zonder invloeden van zonlicht van buitenaf (net als muziek luisteren ook beter gaat zonder omgevingsgeluiden ;-)

Afwerking
De tv zelf is erg goed afgewerkt en komt zeer degelijk over. Het design vind ik zelf erg mooi maar eerlijk gezegd vind ik dit bijzaak.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is subliem; Zeer diepe zwart waarden en een enorm contrast wat echt van het scherm af spat. Je ziet gewoon letterlijk meer details door deze twee aspecten, vooral in donkere scenes. Er is totaal geen sprake van ghosting, blur etc. gewoon een strak compromisloos beeld.

Functionaliteiten
Qua functionaliteiten zit het wel goed. Ik gebruik nog niet eens een kwart van de mogelijkheden denk ik. Wat ik wel erg handig vind is de koppeling met youtube, even op je telefoon een trailer oid opzoeken en die op je tv afspelen werkt vlekkeloos en snel.

Wat ik wel mis, wat samsung volgens mij wel heeft, is een second screen, oftewel het beeld wat op je tv zichtbaar is kopieren naar bijvoorbeeld je tablet. Er is wel een second screen mogelijkheid, maar alleen vanuit de tuner die in de tv zelf zit. Ik gebruik een Humax decoder, dus heb ik de mogelijkheid niet.

De ingebouwde mediaspeler werkt prima. Ik maak zelf gebruik van een apple tv 2 met xbmc, maar ik heb even alles getest en zowel via het netwerk als direct van een harde schijf een film afspelen gaat prima en vloeiend.

3d ook even getest en ziet er prima uit. Ik gebruik dit zelf praktisch nooit.

Remotes werken beide prima, de touch remote is erg prettig en alleen daardoor twijfel ik om ook een kaart in de tv zelf te steken want nu gebruik ik praktisch alleen maar de humax remote, eigenlijk zonde.

Alternatieven
Panasonic heeft hiermee (en met de zt60) de beste tv van 2013/2014 in handen. Ik heb ook nog gekeken naar de st60 en de samsung f8500 plasma. De st60 heeft verreweg de beste prijs/kwaliteitsverhouding van iedere tv in 2013/2014. De samsung f8500 wordt alleen geleverd in 51 en 65 inch, daarnaast is de beeldkwaliteit net wat minder qua zwartwaarde en contrast. De samsung heeft een veel hogere lichtopbrengst en werpt hiermee hoge ogen. Echter kun je je afvragen wat je hieraan hebt in je huiskamer onder ideale omstandigheden (zonder omgevings/zonlicht). Voor mij was het geen meerwaarde en was de keus voor de vt60 snel gemaakt.

Ik hoop dat de leesbaarheid van deze review voldoende is, wegens gebrek aan tijd heb ik het schrijven van een review al zo lang uitgesteld dat ik er nu één wilde plaatsen, maar nog steeds weinig tijd dus minder aandacht besteed aan de opbouw en leesbaarheid dan ik zou willen ;-) Ik vond het alleen goed dat er wel een review zou komen op tweakers aangezien er nog niet één geplaatst is en deze tv toch meer verdient ;-)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver?

"Echter kun je je afvragen wat je hieraan hebt in je huiskamer onder ideale omstandigheden (zonder omgeving-, zonlicht)"

mogelijk kun je beter "kijk" voor omstandigheden zetten, een huiskamer zonder omgevingslicht is verre van een ideale huiskamer (voor alle andere bezigheden behalve TV kijken).
Het meerverbruik aan elektriciteit t.o.v. de LCD tegenhangers mag mogelijk ook als minder positief punt worden aangehaald? Niet dat een Plasma bezitter daar wakker van hoef te liggen maar over het algemeen worden extra gebruikerskosten niet als positief ervaren door de gemiddelde reviewer?
Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je wil zeggen, echter vind ik het zelf een onnodige aanvulling gezien de context van het verhaal (TV + TV kijken).

Het hogere energieverbruik heeft eerlijk gezegd geen invloed op mijn productervaring. Ik zal dan wel geen gemiddelde reviewer zijn. ;)
Je reactie lijkt inderdaad meer op "wij van WC-Eend...", en dat komt dan aardig overeen met je review ;) Helaas lijkt men op andere plaatsen (zoals Amazon.com), ook wat mindere praktijkervaringen te hebben, maar wat denken die Amerikanen nu wie ze zijn? Wie wint er hier al dat goud met schaatsen, ééh? :+
off: LOL

on: Tsja, ik kan er weinig aan doen dat deze tv mij uitstekend bevalt natuurlijk. Even zo goed heb ik wel een eerlijke review geschreven; Ik zie geen minpunten in deze tv en voor mij is het dus compromisloos genieten ;)

Dat een deze tv meer energie verbruikt dan een LED tv is bekend, dit is een gegeven. Dit is nu eenmaal inherent aan plasma en om die reden vind ik het niet noemenswaardig in een specifiek product review. Dit kun je mooi kwijt in een vergelijking plasma vs. LED.
Nee, er zijn een paar puntjes die ik in mijn review benoem maar dat is niet noemenswaardig als concreet minpunt vind ik.
Mijn vrouw zag ineens Vara logo links in beeld,en rechts de NPO1 logo,wel vaag.
Heb foto's van de tv verstuurd naar CE Repair Service.
Kreeg een mail terug,met de mededeling,dat de winkel waar ik het gekocht had falliet is en dat ik een winkel moest zoeken die creditering van mijn toestel aan te nemen.
Waarom niet direct ruilen van uit Panasonic.
Dus ik moet de productie fout van panasonic zelf oplossen begrijp ik.
Dat houd in dat ik niet de totale waarde terug krijg,had iets te maken met marge te maken.
Dat ze nog service noemen begijp ik niet,ja service aan me reet.
Was panasonic plasma freak, hier voor ook panasonic plamsa 5jaar geen last tot sercive kwam.
Waarom kan er niet gewoon om geruild worden,moet ik de dupe worden van een falliette zaak.
Ben hier in Almere naar een winkel gegaan en uit gelegd,gaat Maandag bellen met CE Repair Service.dus af wachten.
Waar blijft je recht als klant,ben pis nijdig.
Ik nooit geen pana meer in me huis.
Producten zijn goed.maar service en mentaliteit 0,0
Heb op 18-8-2014 een Panasonic TX-P55VT60 gekocht via internetwinkel QPLAZA.Nu is deze winkel falliet.tv kosten 1769 Euro.Zie nu een Vara logo links in het beeld,inbranding dus.bel Panasonic en moest foto's maken en de serienummer en de nota door geven.Krijg een mail terug met de mededeling dat ik een winkel moet zoeken die mij een recreditering geeft voor mijn toestel.toestel is een goed jaar oud,en je heb toch 2 jaar fabrieksgarantie.Is dat een normale procedure van een bedrijf.Ben naar een winkel geweest geeft geen creditering,
Moet ik hiermee akkoord gaan of kan ik stappen ondernemen.
Dat houd in de inkoopsprijs.Moet ik hiermee akkoord gaan of heb ik nog een optie.
Hoop dat u me een beetje kan helpen,ben een leek op dat gebied.
Alvast vriendelijk bedankt.
Beste Fred46,
Vervelend, nooit leuk als je duur betaalde spullen kuren vertonen.
Als ik het goed begrijp wilt u het toestel ter reparatie aanbieden? Of heeft u al een aanbod gehad om het toestel te retourneren tegen inkoopprijs? Die zin mbt inkoopprijs begrijp ik niet helemaal.

Heeft u overigens al geprobeerd een screenwash/wipe uit te voeren? Ergens in de instellingen van de tv zit die mogelijkheid. Dit is om eventueel/hopelijk tijdelijke burn in weg te poetsen. Er gaat dan een witte balk van links naar recht over uw tv, dit kunt u gerust een paar uur laten draaien. Ik heb eenmaal een lichte burn in gehad na het WK, dit was er vrij snel weer uit na de screenwash/wipe.

Ik lees nu uw eerdere bericht, hieruit maak ik op, dat als u al een winkel vind die het toestel retour wil nemen u een deel van het aankoopbedrag zou terug krijgen?
Beste Kameel30,
Ik heb 1 nacht de screenwash/wip uit gevoed en 1 nacht analoog sneeuw uitgevoerd.
Helaas zonder succes.
Ik laat het zo en neem verder geen stappen meer.
Op de hoop dat het niet erger word.
Er is niets wat beter is dan plasma,led lcd,of benaderd.
Het enigste is oled,maar wacht daar even mee,ivm kinders ziektes en prijs.
Hoop het nog een jaar of 3 uit te houden,dan zijn de oled tv goedkoper en de kinderen ziektes er uit..
Mijn opinie over Panasonic plasma tv:product is geweldig geen betere,service en mentaliteit 0,0.
Nogmaals vriendelijk bedankt voor je respons.
Beste Fred46,
Balen dat de screen wipe geen effect heeft gehad! Jammer dat Panasonic er zo mee om gaat. Op basis van allerlei klantervaringen kwamen zij altijd wel klantgericht over. Ik hoop dat ik het zelf nooit hoef te beoordelen. Succes ermee in elk geval.
Kameel30 vriendelijk bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb een aanbod gehad om een winkel te zoeken die mij creditering van mijn toestel aan te nemen.
Omdat de winkel waar ik het gekocht had falliet is.
En mijn vraag is dat een normale gang van zaken,de winkel is een verkooppunt en Panasonic voor de garantie van 2 jaar,tv gekocht op 18-8-2014.
Ik heb ook al en hele nacht op wit beeld gezet,maar helaas zonder succes.
Ga screenwash/wipe ook is een nacht proberen, screenwash/wipe,had ik al gedaan maar niet lang.
Het is een inbranding lijk me of een ir of rententie.
Kameel30 ik laat je het weten hoe het gegaan is.
Nogmaals hartelijk dank.
Hallo kameel30
Even wat info voor jou
Achteraf gezien is het als nog goed en netjes afgehandeld door Panasonic.
Ik heb een zaak gevonden hier in Almere die me credicteerd.
Kreeg een goeie restwaarde terug van Panasonic,op 4-1-2016 komt Panasonic de tv ophalen,dan wachten dat de winkel het geld krijgt van Panasonic,dan ga ik de Panasonic TX-55CX800 bij die winkel kopen met een kleine vergoeding er bij.
Heb deze tv gezien naast andere tv's mooi warm beeld geen nasleep diep zwart waar Panasonic om bekend staat ,enz,ik weet het thuis is het anders.
Google maar eens naar dat type,ben benieuwd wat jij er van vind,hoor ik graag.
Die review van jou op 1 4 Februari ben ik helemaal mee eens,en had 100% zelfde gevoel er over zoals jij het beschrijft.
Ik heb de spec en reviews en testen gelezen op Google en die kwamen er goed uit.
Ik weet het is geen plasma.
Al goed eind goed.
Lucky me.
Beste Fred46,

Goed om te lezen dat het toch prettig is opgelost, leuk dat je het hier nog even deelt!

Ja ik ken die serie leds van panasonic en ik heb er diverse reviews en tests over gelezen, allemaal erg positief. Precies wat je zegt, goede zwartwaarden en ook bij de snellere beelden zouden ze zich goed moeten houden. Veel plezier ermee!

Groeten,
Kameel30