Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 3 Zwart Review

TestBlog 11 februari 2014, laatste update op 11 februari 2014, 1.486 views

Samsung Galaxy Note 3 Zwart

Pluspunten

• Groot 5,7 inch Full HD display, geen een toestel verslaat dit scherm.
  • Sneller ga je Android Kitkat niet krijgen. een processor waar je u tegen zegt
  • Functies als standby-tijd en camera zijn zker niet achtergebleven

Minpunten

• Toestel is groot. Dit zal wel een van de laatste toestellen zijn waarover wij dit zeggen, want deze trend lijkt zich door te zetten.
  • Prijs. Hoewel hij volgens ons verantwoord is, blijft de prijs aan de hoge kant en is het toestel niet voor iedereen weggelegd.

Tijdens onze review van de Galaxy Note II van Samsung liepen de verkopen van het grote toestel nog niet echt vaart. Hoe anders is het een paar maanden later, wanneer zijn opvolger de Galaxy Note 3 de winkels uit vliegt. Een kwestie van goede marketing, of terecht een verkoopsucces?

Wanneer we het toestel in handen krijgen, komt bij ons direct weer het gevoel naar boven hoe groot toestel dit eigenlijk wel niet is. Als vanouds houden wij hem eerst tegen ons oor (het blijft toch een telefoon, is het niet?). Wt een toestel. Een paar jaar geleden hadden wij lachend dit toestel weggewuifd als kolossaal en veel te groot.
Nu echter, zien we vooral het scherm wanneer we het toestel aan zetten, en beseffen ons dat hier tegenwoordig de technologische verandering in zit. Niet in de Megapixels, niet in de aansluitingen of ontvangst, maar in het scherm. Uiteraard ook in de processor maar daar komen we later in deze review op terug.

Uiterlijke verschillen ten opzichte van de voorganger: de Samsung Galaxy Note II.
We hebben dit toestel nu een paar weken in gebruik en hetzelfde gevoel krijgen wij, als we ook met de iPhone 4s / iPhone 5 hadden. Wanneer je aan het nieuwe toestel gewend bent, voelt het oude toestel log aan kan je je niet voorstellen dat je die al die tijd in gebruik hebt gehad.

De Samsung Galaxy Note 3 is zoveel lichter, maar toch groter dan zijn voorganger. Het materiaal wat gebruikt wordt is nog steeds goedkoop, maar oogt tenminste wel duur. En dan het scherm. Hoewel dit ook een Amoled scherm is, is hij nauwelijks te vergelijken met de Note II.

Naast dat hij 0,2 inch groter is, is de rand om het scherm vooral dunner. Dit is een trend die ook op het gebied van televisies aan de gang is. Juist door deze dunne rand oogt het scherm nog groter, waardoor je al snel een wow-effect zult ervaren. Al helemaal wanneer we je vertellen dat het scherm nu full HD is, terwijl de Note II het nog moest doen met een half HD scherm. Daardoor was het wow-effect bij de Note II ook minder. Het was destijds voornamelijk een opgeblazen Galaxy S3.

De achterkant van de Note 3 heeft een zogenaamde leather-look. Eigenlijk is dit heel goedkoop gedaan, maar aan de rand van de back-cover lijkt het net of stiksels de cover op zijn plaats houden.
Leuk, maar wanneer je een iPhone gewend bent blijft dit materiaal toch ietwat goedkoop aanvoelen.
Onderin het toestel zit er natuurlijk de ingang voor de S-pen, waarmee je verschillende functies op het apparaat kan bedienen. Ons advies blijft om deze niet onnodig vaak te gebruiken, want dikke kans dat hij er naar verloop uit valt en je weer een nieuwe pen moet kopen van een paar tientjes.

Desalniettemin gaat de Note 3 er qua uiterlijk goed mee door. In dagelijks gebruik blijkt dit toestel toch niet te groot, iets wat we met de Sony Xperia Z Ultra wel hebben (review hiervan later). Uiteraard is dit persoonlijk, en zijn we inmiddels ook genoeg mensen tegengekomen die dit toestel wel te groot vinden. Net zoals het scherm, raden we iedereen aan dit zelf te ervaren en even naar een winkel te gaan om het te proberen.
Het toestel past helemaal binnen de laatste Galaxy lijn, welke zich kenmerkt door dunnere randen en betere looks. Iets wat bij Samsung bij meerdere productgroepen wordt doorgevoerd.

Innerlijke verbeteringen en verschillen ten opzichte van de voorganger: de Samsung Galaxy Note II
De Galaxy Note lijn wordt voor Samsung belangrijker, wat ook te zien is aan de marketing rondom het toestel. Niet voor niets is de Samsung Galaxy Note III ht toestel van de Olympische spelen 2014.
Daarnaast is er de koppeling met de smartwatch van Samsung, de Galaxy Gear, welke voornamelijk gepromoot wordt in combinatie met de Note III. Hierdoor kan overigens de illusie ontstaan dat hij enkel met dit toestel werkt, maar dat is niet waar.

Maar naast het scherm, welke je eigenlijk gewoon zelf moet ervaren, zou de Note de Note niet zijn wanneer er niet een feature op zou zitten die zijn naam eer aan doet. Een notitiefunctie. En jawel, ook die is verbeterd. Kortgezegd is de S-pen, die in het toestel schuift nog preciezer, en bevat nog meer functies. Samsung wil hiermee laten zien dat het niet een simpel aanwijspennetje is, maar deze je hele leven een stuk makkelijker maakt.
Nou, wij gaan de functies hier niet bespreken, simpelweg omdat wij denken dat de gemiddelde consument deze functies niet gaat gebruiken. Het zijn net als de slim-sluimer functie op de Galaxy S4, eerder functies waaraan je je aan kan gaan ergeren, dan dat ze een serieuze toevoeging zijn op het toestel.

Wel zijn een aantal zaken binnenin dit toestel dermate veranderd, dat wij dit wel een van de beste toestellen op dit moment vinden. We praten dan over de processor, de camera en de standby-tijd.
Hierbij is de camera de functie die eigenlijk nog het minste opvalt. Simpelweg omdat je deze het minste gebruikt. Iets wat je wellicht toch meer gaat doen wanneer je foto’s naast andere toestellen legt. Voor een toestel met een dermate groot scherm maakt deze Note 3 echt fantastische foto’s. Dat klinkt niet sympathiek, maar onze ervaring leert dat toestellen die als belangrijkste punt het grote scherm hebben, de camera functie vaak achter laten lopen op de rest.

Uiteraard zijn op het toestel al standaard functies aanwezig waarmee je de gemaakte foto’s achteraf nog kunt bewerken. Daarnaast is er in de Play store een berg aan apps te vinden, die dat nog overtreffen.

Iets wat je het meest gebruikt, maar misschien het minste opvalt is de processor. Uiteraard is deze weer een stuk sneller geworden, iets wat ook wel nodig is bij een nog groter formaat scherm. In snelheids- en prestatie testen komt de Note 3 dermate goed uit de bus, dat in veel gevallen gezegd kan worden dat hij twee keer zo snel is als zijn voorganger. Laten we zeggen dat dit het wow-effect vergroot.

Als laatste de batterij. Deze is simpelweg verbluffend. Niet alleen bij ons, maar overal op internet verschijnen reacties van gebruikers over de standby-tijd van dit toestel. Deze gaat met gemak twee dagen mee, waar andere toestellen aan het eind van de dag leeg zijn bij gemiddeld gebruik.

Ok, we geven toe, dit klinkt in eerste instantie niet echt spectaculair, en je moet de standby-tijd dan ook niet vergelijken met je oude Nokia. Maar onder de huidige reeks toestellen die nu in de winkel ligt springt de Galaxy Note 3 hier echt positief uit. Voor sommige mensen betekent dit het einde van leven met een battery-cover of een extra dikke batterij.

Ook heel leuk, door de Galaxy Note 3 te updaten maak je op dit moment gebruik van de nieuwste versie van Android: Kitkat. Geloof ons, als we zeggen dat je Android nog nooit zo mooi op je scherm hebt zien werken.

Al dat moois heeft natuurlijk een prijskaartje. En gezegd moet worden, deze is niet mals. Los is dit toestel voor minder dan 650 euro bijna niet te krijgen. Dit houdt in dat het zich meet met de meest dure toestellen, waaronder de iPhone 5S. Tegen dit toestel moet echter heel anders worden aangekeken. Waar de iPhone zich kenmerkt als mooi, handzaam, eenvoudig en kwalitatief perfect, kermerkt de Galaxy Note 3 zich als een groot, HD multimedia apparaat welke tussen een mobiele telefoon en tablet in zit.
De prijs is niet zo vreemd, wanneer je je bedenkt dat deze telefoon alle functies tot in het uiterste geperfectioneerd heeft. Het moet Samsung dan ook worden nagegeven, dat zij technologisch bij dit toestel alles uit de kast hebben gehaald.

Hoe moet de Samsung Galaxy Note 3 gezien worden. Nou, in ieder geval als technologisch maximaal toestel. Van een telefoon van dit kaliber loopt er geen tweede rond. Je koopt dit toestel omdat je het beste wil, en dat krijg je dan ook. Het moet je daarbij natuurlijk niet uitmaken dat hij wel groot is, en niet meer met een hand te bedienen is. Maar dat was de Note II ook al niet.

Door de looks, processor, camera en batterij tot het uiterste door te ontwikkelen heeft Samsung met recht een toestel gemaakt, waar je echt weer jaren mee vooruit kan. Door de hoeveelheid aan software updates van tegenwoordig vallen veel toestellen toch al vroegtijdig af en worden merkbaar minder in gebruikt. Bij de Samsung Galaxy Note 3 twijfelen we hier niet aan en is dit niet aan de orde.

De Note 3 is op moment van schrijven al een verkoop hit en dit zal zeker doorzetten nu hij door Samsung naar voren wordt gebracht als telefoon van de Olympische spelen die op dit moment plaatsvinden. Heeft Samsung hiermee dan een trend gezet, en zal Apple in september volgen? Geruchten lijken dit wel te bevestigen, maar realiseer je dat je voor elke euro die je aan deze Samsung uitgeeft, een hoop plezier terug zult krijgen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 3 Zwart?

Reviews door de redactie

Beknopte review. Wat ik mis, en dat is niet per definitie bij deze review maar ook bij die van Tweakers en anderen review sites, is de accessoires ondersteuning. Iets wat bij dit soort toestellen volgens mij wel een zeer belangrijk punt is i.v.m. toepasbaarheid. Bijzonder merkwaardig dat voor een top segment toestel als deze en b.v. ook de S4 series gewoonweg geen fatsoenlijke auto, gradle/oplaad mogelijkheden worden geleverd. Nu ben je altijd overgeleverd aan 3rd party producten waar je altijd met losse stekkertjes loopt te emmeren. Dit doen ze b.v. bij HTC toch veel beter.

Ik ben zelf momenteel bezig voor een nieuw toestel, maar aangezien de Note 3 dus geen fatsoenlijke Auto oplossing heeft valt deze helaas af.
Er zijn weinig toestellen geweest, ook in het verleden, waarbij auto-accessoires werden meegeleverd.
Uitzondering zijn de Nokia Navigator toestellen, waarbij dit wel het geval was.

Specifieke oplossingen voor in de auto worden niet door iedereen gebruikt en worden daarom niet standaard meegeleverd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor audio-accessoires zoals snoeren, of anderzijds hoesjes.

Omdat deze niet standaard worden meegeleverd heb ik het in de review daar verder ook niet over.
Leuke review, maar opmerkingen over die spen? Dat had wat anders gekund. Er zijn genoeg mensen wel in geintereseerd, dus dat maar overslaan is een beetje dom.
Ik denk dat de SPen juist een van de USP's voor de Note-serie. Mensen zullen een Note toch zeker ook voor de mogelijkheden van die pen kopen. Wat meer aandacht in deze verder informatieve review was dan ook leuk geweest...