Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Rival Zwart Review

MelvinV2 10 februari 2014, laatste update op 10 februari 2014, 1.470 views

Steelseries Rival Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ergonomie voor meerderen
  • Leuke gimmicks voor de decoratieve gamer
  • Goede performance en specificaties
  • Stabiele drivers
  • Zacht en soepel oppervlakte gevoel
  • Zeer goede prijs voor wat je krijgt

Minpunten

• Sensor heeft moeite met witte gladde oppervlaktes
  • Kabel niet speciaal (persoonlijke voorkeur)

Na jaren razer en thermaltake muizen gebruikt, gesloopt en geruild te hebben was het eens tijd voor een hele ander hoek.

Logitech, Steelseries en Corsair waren vrij aparte designs die ik nog nooit had geprobeerd.

Bij corsair had ik de M65, de rest interesseerde me niet. Deze muis ging echter snel kapot en bleek wat te breed voor mijn handen.

Logitech had weinig muizen die ik zowel mooi, functioneel en interessant vond. Daarnaast waren veel muizen de klein of waren voor mij de materialen niet echt mijn ding.

Razer was mijn favoriete merk tot nu toe. De dure, maar goed ontworpen muizen hadden allerlei groottes en goede materialen wat mijn werk en game ervaring altijd mooier maakte.

Mijn oog deze keer was dus op steelseries, hun headsets vond ik altijd al heel apart dus waarom de muizen niet? :)

Ik heb zelf grote handen, dus veel modellen waren te klein. De Rival was hun nieuwste product, ik spotte het met facebookpromoties en het kreeg gelijk een Razer Deathadder gevoel in mn ogen.

Unboxing

Verpakking was netjes met simpel tapje omgedaan, ik had hier geen onhandigheid mee. Simpel en effectief gewoon de muis onder een plastig laagje. Niks speciaals.

Ergonomie/Vormgeving

Hoewel ik veel steelseries muizen op een standaard muis vind lijken, heeft de rival een andere approach door een stukje naar rechts te buigen met een zijpaneeltje rechtsonder. Dit voelt perfect aan, de vorm geeft ruimte om de duim en de pink/ringvingers wat naar voren en achter te bewegen, mensen met minder grote handen hebben hier dus ook een prima gamemuis. De zijknoppen liggen boven de normale duimhoogte.

De muisknoppen vooraan zelf zijn vrij groot, dit is nogmaals een goed bedacht punt voor allerlei groottes handen. De knoppen zijn vooraan iets naar boven getild, zodat grote handen niet per ongeluk klikken bij scrollen en andere bewegingen.

De vormgeving is zeer goed.

Software
Steelseries heeft de "Steelengine" als driver systeem voor al hun producten. Dit is te vergelijken met Razer synapse, waar alle apparaten van hetzelfde merk dus bij elkaar kunnen.

Het installeren was vrij snel gedaan via internet, wat me opviel is de goede programmering. Na installeren hoefde ik alleen de muis opnieuw in de USB poort te zetten en de driver herkende het al meteen, geen reboot nodig!

Het is mogelijk om via een color picker de LED verlichting van de muis aan te passen, kleur naar wens mogelijk dus.

Ook is er een breathing mode en een color shift.

2 DPI profielen mogelijk, samen met een nette Macro editor is er niks slechts aan deze software te merken.

Uit testen op zowel oude en nieuwe machines runt Steelengine zeer stabiel, iets wat Razer dus beter kan.

Kwaliteit & Gimmicks

De kabel van de Rival is erg simpel voor een gamemuis, het USB uiteinde is een rubberen "veer" constructie, de kabel zelf een standaard rubber zonder enige decoratie. Voor sommigen is dit te simpel, anderen vinden dit misschien juist fijner. De kabel buigt en knikt niet heel snel en is heel soms wat stug.

Het materiaal van de Rival is opmerkelijk; ik had niet verwacht dat het zo licht zou zijn. Het materiaal is een rubbergevoel op kunststof, met een apart kenmerk wat geen enkele andere muis heeft; Het naamplaatje onderin aan de achterkant kan namelijk 3D geprint worden! Het is hiermee mogelijk om je eigen naam op de muis te printen.

Met een optische sensor tot DPI 6200 behoort hij niet tot de allerhoogsten, de sensor heeft wel moeite met witte gladde oppervlakten.

Zeer tevreden en misschien wel een van de beste gamemuizen van zn klasse, met maar een prijs tussen de 40 en 60 euro, presteert deze muis buitengewoon voor budget en bewijst steelseries dat je geen hoofdprijs moet betalen voor een luxe, badass looking en vooral stabiele gamemuis.

Zeker een aanrader, heel erg veel waard voor je geld met minpunten waar je niet op hoort te letten.

• Genius SW3000
  • MSI GT70 0ND
  • Razer Kraken
  • Razer Vespula
  • Wacom Intuos 4s

Heb jij ook een Steelseries Rival Zwart?

Heb je woord gehouden met je review.
Thanks.
BTW, optische muizen van Steelseries werken volgens mij optimaal met stoffen muismatten.
Zou dan voor hun merk kiezen :).

Nette review MelvinV2.

[Reactie gewijzigd door TweakerTweak op 13 maart 2014 15:23]

Onderstaande heb ik ook in de review van DaBananaboat gevraagd:

Ik ben zojuist bij de Mycom geweest om deze muis eens te voelen. De muis ligt echt fantastisch in mijn hand. Maar nu viel mij op dat de rechter muisknop buitengewoon snel indrukt. Veel makkelijker dan de linker muisknop. Is het ook bij jou zo, dat de rechter muisknop makkelijker indrukt dat de linker muisknop? Ik ben erg benieuwd of dit namelijk een eigenschap van die specifieke muis is, of de hele serie.

[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 7 april 2014 17:45]

Mmh, ik weet niet of het de hele serie is. Zelf merk ik weinig verschil, misschien komt het door de asymmetrisch vorm? Dat je hand er anders op gaat.
Zo! Vlotte reactie! Maar goed om te horen dat het wellicht gewoon een pech gevalletje is. Mycom heeft een 2e exemplaar besteld dus morgen mag ik ook nog een andere Rival voelen. Hopelijk was het enkel die ene muis die dat had.
ja ik hoop het ook voor je! Ik heb er zelf namelijk echt helemaal geen last van!
Ik heb nu een halve maand geleden een 2e muis mogen proberen en het lag echt aan dat ene individuele geval. Heb de Rival nu zelf en bevalt me super goed!
Ben blij dat hij je bevalt!

Ik vind het ook een zeer goede muis voor de prijs! De volgende gamemuis die ik ga proberen is de Corsair Vengeance M65 :) ook geen dure muis en ziet er goed uit!
Zelf laatste jaar erg slechte ervaring met Corsair producten met betrekking tot de LED's. Mijn keyboard begint op een tetrisveld te lijken en mijn H100i kan enkel nog geel en blauw (rode led is dood). Ik had laatst ook een video gezien waar de corsair muis langs kwam en niet heel super beviel ik ga even kijken of ik hem voor je kan vinden.

(edit:) Het was de M60 maar toch wel leuk filmpje om te kijken(tenzij je een spuug hekel hebt aan CS:GO :P https://www.youtube.com/watch?v=iCH9PwYz4MQ. Zelfde probleem als wat ik bij G500 had ervaren, scrollwiel kapot

[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 30 april 2014 16:43]

Bedankt voor de duidelijke review! Dat hij ook geschikt is voor kleinere handen klinkt goed.
Op dit moment heb ik de Steelseries Kana (al aantal jaar oud ondertussen). Ik gebruik de muis zowel voor gamen als ontwerp werk. Nou vind ik voor het ontwerp werk de Kana tegen vallen. Het lijkt wel alsof hij pixels skipt? Ik kan lastiger op de pixel perfect selecteren dan met de mighty mouse van Apple bijvoorbeeld. Heb jij enig idee of dit wel goed zit bij deze muis?
Deze muis zit het wel goed mee, ik ontwerp zelf ook met 3DSmax en Maya.

Wat je kan proberen is naar windows configuratiescherm te gaan en dan bij "muis" de aanwijzersnelheid (waarmee de muis dus beweegd" erg laag te zetten..terwijl je het DPI bij steelengine hoog zet. Hiermee krijg je vaak erg nauwkeurige muissnelheid!
Aah oke, op die fiets. Heel erg bedankt voor de snelle reactie en de tip!
Hey ik heb de muis nu drie kwart jaar en mijn duim is bijna door de zijkant heen joh! Dat rubben op de zijkanten slijt als de neten. Ik heb hierover ook een post geplaatst bij een review filmpje op youtube, maar deze reactie is verwijderd. Daarom zet ik het maar bij de reviews op tweakers.

Ik ben alleen wel benieuwd naar de ervaring van de review schrijvers, of dat ik langs de huisarts moet omdat mijn duim accuzuur aanmaakt...

[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 9 januari 2015 21:43]

Ik zou hem naar de garantie sturen!
Mee eens maar dit lijkt mij puur gebruikersslijtage (wat een woord..) Ondanks dat ik wellicht in aanmerking kom voor garantie zit ik over 3 kwart jaar weer