Steelseries Rival Zwart Review
Na jaren razer en thermaltake muizen gebruikt, gesloopt en geruild te hebben was het eens tijd voor een hele ander hoek. Logitech, Steelseries en Corsair waren vrij aparte designs die ik nog nooit had geprobeerd. Bij corsair had ik de M65, de rest interesseerde me niet. Deze muis ging echter snel kapot en bleek wat te breed voor mijn handen. Logitech had weinig muizen die ik zowel mooi, functioneel en interessant vond. Daarnaast waren veel muizen de klein of waren voor mij de materialen niet echt mijn ding. Razer was mijn favoriete merk tot nu toe. De dure, maar goed ontworpen muizen hadden allerlei groottes en goede materialen wat mijn werk en game ervaring altijd mooier maakte. Mijn oog deze keer was dus op steelseries, hun headsets vond...
Pluspunten
Bouwkwaliteit Ergonomie voor meerderen Leuke gimmicks voor de decoratieve gamer Goede performance en specificaties Stabiele drivers Zacht en soepel oppervlakte gevoel Zeer goede prijs voor wat je krijgt
Minpunten
Sensor heeft moeite met witte gladde oppervlaktes Kabel niet speciaal (persoonlijke voorkeur)
Eindoordeel
Logitech, Steelseries en Corsair waren vrij aparte designs die ik nog nooit had geprobeerd.
Bij corsair had ik de M65, de rest interesseerde me niet. Deze muis ging echter snel kapot en bleek wat te breed voor mijn handen.
Logitech had weinig muizen die ik zowel mooi, functioneel en interessant vond. Daarnaast waren veel muizen de klein of waren voor mij de materialen niet echt mijn ding.
Razer was mijn favoriete merk tot nu toe. De dure, maar goed ontworpen muizen hadden allerlei groottes en goede materialen wat mijn werk en game ervaring altijd mooier maakte.
Mijn oog deze keer was dus op steelseries, hun headsets vond ik altijd al heel apart dus waarom de muizen niet?
Ik heb zelf grote handen, dus veel modellen waren te klein. De Rival was hun nieuwste product, ik spotte het met facebookpromoties en het kreeg gelijk een Razer Deathadder gevoel in mn ogen.
Unboxing
Verpakking was netjes met simpel tapje omgedaan, ik had hier geen onhandigheid mee. Simpel en effectief gewoon de muis onder een plastig laagje. Niks speciaals.

Ergonomie/Vormgeving
Hoewel ik veel steelseries muizen op een standaard muis vind lijken, heeft de rival een andere approach door een stukje naar rechts te buigen met een zijpaneeltje rechtsonder. Dit voelt perfect aan, de vorm geeft ruimte om de duim en de pink/ringvingers wat naar voren en achter te bewegen, mensen met minder grote handen hebben hier dus ook een prima gamemuis. De zijknoppen liggen boven de normale duimhoogte.
De muisknoppen vooraan zelf zijn vrij groot, dit is nogmaals een goed bedacht punt voor allerlei groottes handen. De knoppen zijn vooraan iets naar boven getild, zodat grote handen niet per ongeluk klikken bij scrollen en andere bewegingen.
De vormgeving is zeer goed.

Software
Steelseries heeft de "Steelengine" als driver systeem voor al hun producten. Dit is te vergelijken met Razer synapse, waar alle apparaten van hetzelfde merk dus bij elkaar kunnen.
Het installeren was vrij snel gedaan via internet, wat me opviel is de goede programmering. Na installeren hoefde ik alleen de muis opnieuw in de USB poort te zetten en de driver herkende het al meteen, geen reboot nodig!
Het is mogelijk om via een color picker de LED verlichting van de muis aan te passen, kleur naar wens mogelijk dus.
Ook is er een breathing mode en een color shift.
2 DPI profielen mogelijk, samen met een nette Macro editor is er niks slechts aan deze software te merken.
Uit testen op zowel oude en nieuwe machines runt Steelengine zeer stabiel, iets wat Razer dus beter kan.

Kwaliteit & Gimmicks
De kabel van de Rival is erg simpel voor een gamemuis, het USB uiteinde is een rubberen "veer" constructie, de kabel zelf een standaard rubber zonder enige decoratie. Voor sommigen is dit te simpel, anderen vinden dit misschien juist fijner. De kabel buigt en knikt niet heel snel en is heel soms wat stug.
Het materiaal van de Rival is opmerkelijk; ik had niet verwacht dat het zo licht zou zijn. Het materiaal is een rubbergevoel op kunststof, met een apart kenmerk wat geen enkele andere muis heeft; Het naamplaatje onderin aan de achterkant kan namelijk 3D geprint worden! Het is hiermee mogelijk om je eigen naam op de muis te printen.
Met een optische sensor tot DPI 6200 behoort hij niet tot de allerhoogsten, de sensor heeft wel moeite met witte gladde oppervlakten.
Conclusie
Zeer tevreden en misschien wel een van de beste gamemuizen van zn klasse, met maar een prijs tussen de 40 en 60 euro, presteert deze muis buitengewoon voor budget en bewijst steelseries dat je geen hoofdprijs moet betalen voor een luxe, badass looking en vooral stabiele gamemuis.
Zeker een aanrader, heel erg veel waard voor je geld met minpunten waar je niet op hoort te letten.
Reacties (14)
Thanks.
BTW, optische muizen van Steelseries werken volgens mij optimaal met stoffen muismatten.
Zou dan voor hun merk kiezen
Nette review MelvinV2.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 16:37]
Ik ben zojuist bij de Mycom geweest om deze muis eens te voelen. De muis ligt echt fantastisch in mijn hand. Maar nu viel mij op dat de rechter muisknop buitengewoon snel indrukt. Veel makkelijker dan de linker muisknop. Is het ook bij jou zo, dat de rechter muisknop makkelijker indrukt dat de linker muisknop? Ik ben erg benieuwd of dit namelijk een eigenschap van die specifieke muis is, of de hele serie.
[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 25 juli 2024 16:37]
Ik vind het ook een zeer goede muis voor de prijs! De volgende gamemuis die ik ga proberen is de Corsair Vengeance M65
(edit:) Het was de M60 maar toch wel leuk filmpje om te kijken(tenzij je een spuug hekel hebt aan CS:GO
[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 25 juli 2024 16:37]
Op dit moment heb ik de Steelseries Kana (al aantal jaar oud ondertussen). Ik gebruik de muis zowel voor gamen als ontwerp werk. Nou vind ik voor het ontwerp werk de Kana tegen vallen. Het lijkt wel alsof hij pixels skipt? Ik kan lastiger op de pixel perfect selecteren dan met de mighty mouse van Apple bijvoorbeeld. Heb jij enig idee of dit wel goed zit bij deze muis?
Wat je kan proberen is naar windows configuratiescherm te gaan en dan bij "muis" de aanwijzersnelheid (waarmee de muis dus beweegd" erg laag te zetten..terwijl je het DPI bij steelengine hoog zet. Hiermee krijg je vaak erg nauwkeurige muissnelheid!
Ik ben alleen wel benieuwd naar de ervaring van de review schrijvers, of dat ik langs de huisarts moet omdat mijn duim accuzuur aanmaakt...
[Reactie gewijzigd door Daftman380 op 25 juli 2024 16:37]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/440339/crop5ba3f90572364_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/157156/crop632ad2bb69b46_cropped.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/422220/tweakers_poez.jpg?f=community)