Specificaties 50" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-50W656A Zilver Review

Dijcko 8 februari 2014, 6.750 views

Sony KDL-50W656A Zilver

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Ontwerp (persoonlijk)
  • Voet is ook als muurbeugel te gebruiken
  • Menu's zijn simpel en overzichtelijk
  • Goede game TV
  • Onthouden scène instelling per input (Kabel=Sport\HDMI 1=Bioscoop\HDMI 2=Spel)

Minpunten

• Geluid (t.o.v. mijn oude tv iets minder goed)
  • Beperkt Smart TV platform (geen RTL XL of NPO)
  • Voet kan niet draaien
  • Niet meer dan 2 HDMI ingangen

Wegens de kijkafstand tot mijn Televisie (4 tot 5 meter) wou ik mijn oude LG 32 inch TV graag vervangen voor een grotere TV. Via diverse sites kwam ik er al snel achter dat met deze kijkafstand een TV van minimaal 50 inch aanbevolen is.

Eisen
Bij de aanschaf van een nieuwe TV waren voor mij vooral van belang:
* Een beeldformaat van 50/55 inch
* Full HD LED
* Kosten <750 euro
* Geen LG
* Strak ontwerp
* Lage input lag i.v.m. gamen
* Geïntegreerde WiFi

Keuze
Via de Tweakers Pricewatch heb ik de meeste wensen ingegeven, en viel mijn oog al snel op de 50 inch variant van Sony de W656A serie.
Vervolgens heb een aantal reviews bekeken, en dit bleek ook nog eens een uitstekende game TV te zijn.
Uiteindelijk heb ik dan ook voor de Sony gekozen vanwege het design en de uitstekende game prestaties.

Aankoop
Vorige week heb ik de Sony KDL-50W656A aangeschaft bij Mediamarkt tijdens de "21% BTW weg ermee" actie. Helaas was de TV al nagenoeg uitverkocht en kon ik alleen nog genoegen nemen met het showmodel.
Aangezien ik mijn zinnen al op deze tv had gezet (en ik direct de pixels kon controleren) heb ik deze maar genomen.
Normaal heeft de TV bij Mediamarkt een prijs van 799 euro, maar tijdens de BTW actie slechts 660 euro. Tevens was er een actie van energieleverancier Essent waarbij je met overstappen nog eens 175 euro kassakorting kreeg.
Uiteindelijk heb ik deze TV (inclusief CI+ v1.3 module) voor zo'n 550 euro kunnen aanschaffen.

Installatie
De installatie was simpel, zonder een boekje te raadplegen heb ik de voet met 4 schroefjes gemonteerd en vervolgens alle kabels aangesloten.
Tot mijn verbazing zat de afstandsbediening niet in de doos, en was ik even lichtelijk teleurgesteld.
Gelukkig zitten er ook op de TV zelf een aantal knopjes, en heb ik zo de HDMI ingang kunnen selecteren. De grootste ergernis bij mijn oude TV was dat ik sommige kleine teksten in XBMC niet goed kon lezen. Ik heb direct mijn XBMC PC opgestart en dit getest. Alle teksten zijn nu prima te lezen.

De volgende dag heb bij Mediamarkt een afstandsbediening opgehaald en mijn digitale zenders afgestemd. Dit ging allemaal zeer vlot, en kon ik al snel de TV gebruiken waar hij voor bedoeld is.

De snelheid van het zappen valt mij niet tegen, dit vereist wat geduld maar op mijn oude TV ging dit minder snel. Sony heeft de optie "snel zappen" bedacht, echter schakel je zo niet sneller over naar een ander kanaal. Het idee is dat het scherm iets verkleind waardoor je rechts de 5 omliggende kanalen ziet. Naar mijn idee voegt dit niet veel toe, maar ik heb het nog niet vaker gebruikt. Als laatst heb ik mijn WiFi verbinding ingesteld zodat ik updates kan ontvangen en content op het internet kan benaderen.
Even snel een YouTube filmpje opgezocht om de verbinding te testen, dit verliep prima.

Beeld
Om het beeld en de kleuren te beoordelen heb ik de film Avatar aangezet.
Wauw! Wat een prachtig beeld en een schitterende kleuren! Ik was behoorlijk onder de indruk. Ook bij het kijken van voetbal bevallen de kleuren mij prima en toont het gras niet overdreven fel groen. Om de beelden het beste tot hun recht te laten komen kun je gelukkig een bijpassende scène kiezen. De volgende scènes zijn te kiezen: Auto/Algemeen/Bioscoop/Sport/Animatie/Foto/Spel/Grafisch
Hierna ben ik nog een game gaan testen, ik heb de TV op de Spel modus gezet en vervolgens Tomb Raider gestart. In het spel verliep alles soepel en waren de kleuren wederom prima.
Wil je nog verder gaan in het instellen van kleuren dan kun je deze review volgen: http://www.hdtvtest.co.uk...dl42w653-201308113237.htm

Geluid
Over het volume en de kwaliteit van het geluid kan ik kort zijn, dit is voldoende.
Op mijn oude TV was dit iets beter, maar zelf gebruik ik het liefst toch mijn 2.1 set om beter geluid te krijgen. In de instellingen kan er gekozen worden voor geluid en vervolgens voor de geluid modus: Standaard/Bioscoop/Sport/Muziek/Spel/Gecomprimeerde audio
Ook opties als Equalizer, Spraakzoom en Balans zijn in het menu geluid te vinden.

Omdat er altijd iets te zeuren is
Een nadeel van een grote scherm is toch dat het opvalt wanneer iets in SD kwaliteit is. Dit valt vooral op bij oude programma's of wanneer er een reclame in zeer lage kwaliteit op TV is.

Toch ook wel jammer is het beperkte Smart TV platform. Zo heeft Sony nog geen RTL XL of NPO uitzending gemist app. Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd voordat Sony deze toevoegt via een update. Alternatieven zijn voor mij de app's via mijn Windows 8.1 PC of via Ziggo On Demand.

Nog niet getest
Opnemen/afspelen via externe harde schijf.
Browsen via de TV.

Tot slot
Deze TV bevalt mij na anderhalve week heel erg goed. Ik vind het design prachtig, en het beeld uitstekend. Bij aanschaf waren 3D en een uitgebreid Smart TV aanbod voor mij niet zo van belang, daardoor kwam ik al snel uit bij deze TV. Voor de prijs die ik voor deze TV betaald heb kan ik er alleen maar heel erg tevreden mee zijn.

Heb jij ook een Sony KDL-50W656A Zilver?

Kan me goed vinden in je review! Heb deze zelf ook, maar dan de 42Inch.. Top televeetje :D
Zeer interessante tv voor dat geld. Je geeft al mooi jou gevonden voor en nadelen op, maar toch heb ik nog een paar vragen van mijn kant:
1. Hoe is het contrast/zwart? Is zwart, zwart of is het meer donkergrijs?
2. Is er backlight bleeding? Ikzelf stoor me nogal aan een tv met backlight bleeding of een ongelijk zwart beeld. Misschien daarom dat mijn laatste telefoons allemaal een amoled scherm hadden.
3. De voet kan als muurbeugel dienen, maar is de tv ook via een standaard VESA mount te monteren? In jou review en op de website van Sony kan ik het niet terugvinden. Als ik de tv zou aanschaffen wil ik hem aan mijn huidige muursteun hangen namelijk.

Foto's bij de review doen het trouwens ook altijd goed ;) . Bedankt voor de review!

Die eis dat het geen LG mag zijn is ook mooi. Haha.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 10 februari 2014 19:16]

WhiteRaver, Bedankt voor je reactie. Ik zal proberen om je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
1. Zwart is naar mijn idee ook echt zwart. In de review die je kunt vinden via de door mij eerder gemelde link (onder het kopje Beeld) slaagt de TV voor de "blacker than black" test. Het formaat en type is hier wel net iets anders maar volgens mij zijn de verschillen minimaal. Waarschijnkijk kun je voor meer info beter daar even kijken.
2. Backlight bleeding is mij nog niet opgevallen. Ik zie tijdens zwart beeld geen vlekken of randen die oplichten.
3. Ik denk het helaas niet. Ik zie maar twee schroefgaten aan de achterkant, deze zitten 28 cm uit elkaar.
Snelle reactie, top!
1. Oeps, vergeten om die review nog te lezen. Heb die review nu ook gelezen. Wat je zegt, ze praten daar wel over een 42" met typenummer W653 in plaats van W656. Die eerste is voor de Engelse markt en de laatste voor de Nederlands? Volgens mij zo goed als dezelfde modellen. Daar wordt de tv ook "Highly Recommended" gevonden. Dubbel overtuigend voor mij.

2. Ik las het ook in de gelinkte review: "Considering its edge LED makeup and svelte build, our KDL42W653 review sample exhibited surprisingly good backlight uniformity, without any sign of clouding or corner bleed." Dat zit dus wel snor.

3. Hmm, dat zou wel een dealbreaker zijn. Zou je daar misschien ook een foto van willen maken O-) ? Bij het zoeken ben ik het volgende tegengekomen:
"There's such a big difference between the top and bottom of the chassis that it doesn't work with a normal VESA wall mount. Instead you have to use special brackets that Sony supplies in the box that use the tabletop stand in a different configuration (you mount it on the back) if you want to wall mount it."
En hier zegt iemand dat het niet kan. En hier hebben ze het (bij een kleiner model) er wel bij staan dat het VESA 400x200 is.
Maar daardoor word het voor mij nog niet duidelijk. Kun je de voet of bijgeleverde brackets als VESA mount gebruiken?! Ik zal Sony eens een mailtje doen. Als het erop zit móet ik hem ook wel halen. :9~

Edit: Onderstaande is interessant voor mensen die naar een VESA oplossing zoeken om de tv op te hangen aan de muur.
Ik heb nog verder zitten zoeken naar de mogelijkheid om een VESA mount te gebruiken. Blijkbaar is dit standaard niet mogelijk. Hiervoor heeft Sony een aparte VESA-adapter. Nu wou ik via de site een vraag stellen maar daar zat (natuuuurlijk) een fout in de site voor de aanvraag en moest het maar telefonisch proberen. Niet gedaan en nog wat verder zitten zoeken. Ik ben nu op een speciale Vogel's adapter gekomen. Deze is hier voor weinig geld te koop. Dan lijkt mij die combinatie het beste voor een geïmproviseerde VESA mount.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 10 februari 2014 23:37]

Hier wordt een adapter voor de 32" beschreven.

Vreemd dat de Duitse Sony volgens een van de reacties zegt dat hij voor de 50" niet verkrijgbaar is. In het overzicht van Sony wordt geen onderscheid gemaakt. Ongeveer 25 euro inclusief transportkosten is duur voor een adapter. Ik zie ze ook in Rusland voor 43 euro (2100 roebel).

Het lijkt erop dat men die adapter aan het wegpoetsen is van Internet. Sony heeft misschien onderschat hoeveel mensen zo'n adapter zouden willen hebben. Ook blogs worden weggehaald. Deze staat er nog, maar de plaatjes wijzen naar een verwijderde andere blog.

Ik vraag me af de 42-50" TV op te hangen is aan een wat oudere, maar nog steeds mooie, a/v meubel van Sony (lijkt op deze). Dat was geen probleem bij modellen van een paar jaar geleden die wel een VESA bevestiging hebben. Het meubel was duurder dan deze nieuwe TV... :)

Edit:
Een Russische site geeft als commentaar dat de beugel de toegang tot de CAM module afsluit. Dat is misschien de reden dat de beugel moeilijk verkrijgbaar is?

Een Nederlandse beugelverkoper geeft het advies geen Sony te kopen als je hem aan de muur wilt hangen.

[Reactie gewijzigd door mrmrmr op 20 februari 2014 07:04]

Bedankt voor de input!
Ik heb toch maar besloten om niet voor deze tv te gaan in verband met het ophangen. Toch wel de dealbreaker met die slechte verhalen. Er staat nu een Samsung UE55F6400 in bestelling (waarvan ik eigenlijk ook nog niet 100% zeker weet of die met mijn muurbeugel compatible is).

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 6 maart 2014 02:22]

Ik heb deze week de VESA adapter besteld bij Sony Nederland. Hij was al een aantal weken niet meer leverbaar en de verwachting was dat hij nu wel zou komen. Over een paar weken. Of 4 weken. De prijs is ongeveer 28 euro.

Bij Sony was men heel vriendelijk, maar het zou natuurlijk beter zijn geweest als ze bij Sony hadden voorzien dat veel mensen zelf een ophangsysteem willen kiezen.

Ondertussen toch maar die Vogel's service set besteld. Die kost 2,50 exclusief 2,75 verzendkosten. Hier en daar ook te koop voor 14,95.

De TV zelf bevalt goed tot zover. Er is alleen incidenteel een resonantie in de lage tonen, dat heeft misschien te maken met de vrij hangende glasplaat waar hij nu nog even op staat. Hopelijk is dat weg als hij eenmaal opgehangen is.
Inmiddels de Vogel's service kit (nummer 0999939) ontvangen voor 5,45 en gebruikt om een 42" op te hangen aan de standaard van het A/V meubel. Dat werkt prima, de spacers zijn stabiel. De dure Sony VESA adapter is niet nodig.

De Vogel service kit die ik ontving bevatten 4 nippels, 2 lange bouten, 2 spacers en 2 korte bouten. Een handleiding is niet nodig.

Voordeel ten opzichte van de Sony VESA adapter is dat de CAM module toegankelijk blijft. Nadeel van de combinatie met het A/V meubel bevestigingsmateriaal was dat het SCART contact niet bereikbaar was. Dat ga ik oplossen door een optische verbinding naar de DVD speler te gebruiken. Onhandig is dat de aansluitingen (voeding/CAI) van deze TV in tegen het midden zitten en niet aan de zijkant. Daardoor kun je er moeilijk bij als hij opgehangen is.

De resonantie is weg.
Zeer mooie tv, enige wat mij stoort aan het design is het Sony logo wat er op geplakt lijkt. Is dat hele blokje er niet af te halen?
Zeer leuke Tv, maar geen Plasma want dat zijn toch de echte Tv's andere is maar kinderspeelgoed, leuk dat hiermee veel geld, en toch tevreden mee bent hebt uitgegeven, wat dom.
Bedankt voor de review. Ga deze TV waarschijnlijk ook gebruiken icm met XBMC.
Ik ben ook op zoek naar een 50" en deze past in mijn budget. Momenteel heb ik een Samsung LE40B650t2w. Ik schrik alleen een beetje van de 50Hz. Ik ben bang dat actiefilmbeelden gaan schokken. Kan iemand me daar wat over vertellen?
Hey,

Ik gebruik de tv nu al enkele maanden en ben er zeer tevreden over!Beeld ben ik zeer tevreden over schokken heb ik nog niet ondervonden
Het enige minpuntje dat ik vind is dat er maar 1 tuner in zit,waardoor als je op neemt er ook naar moet kijken
Voor de rest dat ik hem gebruik super toestel!
@iAmRenzo

Je hoeft je om die 50 Hertz niet druk te maken. Het word electronisch opgewaardeerd tot 200 Hz en hoewel dat eigenlijk meer een soort rekenfoefje lijkt is het beeld perfect te noemen, ook snelle beelden worden zonder schokken zeer mooi weergegeven. Voor de prijs een prima TV.