Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

SAP-BC 15 december 2008, 1.166 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Alle knoppen van een bestaande AB zijn over te nemen.
  • Grote database van bekende apparaten bij Logitech.

Minpunten

• "activities" zijn niet altijd handig, je moet het individuele apparaat weer kiezen en dan de specifieke functie.
  • TV: kanaal 10 en hoger werken niet op het aanraakscherm: dus 1 <wacht> 0 werkt wel.

Configuratie Score: 3
Ik heb naast deze Harmony ONE nog een programeerbare AB: Marantz RC7300 die door ons huisdier ontdaan is van alle knoppen, dus ter vervanging de ONE aangeschaft. Deze heeft harde knoppen en is "rabbit-proof" echter werkt totaal anders; de Marantz kan met een dubbele druk op b.v DVD overschakelen naar DVD input op de reciever of TV en alle TV funcies zijn beschikbaar.

De Logitech houdt het op "activiteiten" handig om meerdere apparaten tegelijk in te schakelen b.v. "een DVD bekijken" -> TV gaat aan op input DVD en reciever en DVD speler starten op en reciever op input DVD. Geweldig, of toch niet. want meestal doe je eerst de DVD er in en dan pas de activiteit kiezen, met dat gevolg dat de DVDspeler weer uit gaat. Dus de hele cyclus overnieuw. Met 1 knop alles uit werkt dus ook niet altijd.
Dit is dus NIET zo handig, wat ook niet handig is, is dat met de TV functie de cijfers van 10 en hoger niet herkend worden, je kan dan wel leuke icoontjes opladen als voorkeuze toets, maar werken tenminste met onze JVC TV niet. Wat ook bijzonder is met het configureren is dat alle instellingen bij Logitech op hun web-server blijven, je moet dus altijd online zijn om te kunnen programeren, dus ook als je van een bestaande AB de toetsen handmatig overneemt.
De instellingen worden dan tergend traag na een programeersessie gedownload, dit moet je handmatig doen, de eerste keer denk je na save een fout te hebben gemaakt.

In het gebruik vergt de AB toch veel gewenning, mijn vrouw weigerd de ONE te gebruiken, dus toch maar weer de vertrouwde Marantz AB in de VS besteld.
Niet alles is negatief: je kan echt alle knoppen v.d. oude AB overprogrameren en extra commando's na een activiteit erbij programeren: dus TV kijken, voorkeur zender programeren i.p.v. standaard kanaal 1.
De icoontjes op het aanraakgedeelte verplaatsen zodat de meest gebruikte "bovenaan" komen.

• Marantz Reciever SR6300
  • Marantz DVD speler DV4300
  • Panasonic Videorecorder
  • JVC TV
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

De activiteiten hoef je niet te gebruiken, net zo min dat je de DVD speler niet met de hand aan zou kunnen zetten (gewoon opgeven dat hij je DVD speler niet aanzet bij de activiteit)

Het is me een raadsel waarom je perse eerst de dvdspeler aan wil zetten voordat je de activiteit op de AB kiest maar als je zo graag doet, dan neem je hem toch niet op in de activiteit?

Het programmeren van de AB via een webinterface is inderdaad wel een groot nadeel en gemis. Een tijd geleden was de site offline, dan kan je je AB dus niet aanpassen.

Voor de rest lijkt het me echt onkunde; het niet kunnen kiezen van kanalen boven de 10 is onzin en batterijen laad je op, iconen niet.