Specificaties 17,3" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N76VB-T4038H Review

RobTweaks 7 februari 2014, laatste update op 6 juni 2014, 4.372 views

Asus N76VB-T4038H

Pluspunten

• Verlicht toetsenbord
  • Snelheid
  • Gestures voor touchpad
  • Mat scherm met goede kleurweergave
  • Goede geluidskwaliteit voor een laptop
  • Goede bouwkwaliteit en afwerking

Minpunten

• Klikken gaat wat zwaar
  • Batterij gaat +- 3 uren mee bij normaal gebruik (niet echt negatief, gewoon een feit)
  • Zwaar (wederom, niet echt negatief. Je weet waar je aan begint vanaf het moment dat je de doos oppakt of een review leest alvorens online aan te schaffen)

Inleiding:
Asus heeft eerder geclaimed dat zijn N76 serie de perfecte multimedianotebook is. Met genoeg grafische en computerkracht, een goed scherm en genoeg praktisch geplaatste interfaces (USB3, HDMI, VGA, ethernet). Nu ik zelf in bezit ben van een Asus N76VB-T4038H notebook zelf eens goed te testen.

Alvorens de laptop op te starten heb ik de primaire harde schijf vervangen voor de 840EVO SSD van Samsung. Dit heeft uiteraard enige invloed gehad op mijn ervaringen.

Bouwkwaliteit:
Voor de N76VB heeft Asus gekozen voor een andere behuizing dan bij zijn voorgangers die voornamelijk van hoog glanzend plastic zijn gemaakt. De behuizing van de N76-serie is daarentegen deels uitgevoerd in aluminium en deels uit plastic. De hoogglans heeft hiermee plaatsgemaakt voor een wat subtielere matzilveren glans. Het display is uitgevoerd in zwart-grijs aluminium, wat op een mooie wijze afsteekt van de zilveren gedeelte van de laptop. Het geheel heeft hierdoor wat weg van een Apple-notebook.

De onderkant van de laptop is uitgevoerd in een grijs-zwart plastic. Hieruit is duidelijk op te maken dat de delen geen geheel vormen. De onderkant ziet er minder chique uit dan de alluminium bovenzijde.

De scharnieren waarmee het scherm aan de laptop is bevestigd zien er stevig uit en voelen ook zo aan. Zo voelt de laptop ook aan. Een stevig geheel, waarbij de delen niet zomaar zullen afbreken of kapot gaan. Dit gevoel is mede te danken aan het gewicht en de afmetingen van de laptop. In tegenstelling tot de foto's die door Asus zelf genomen zijn, is dit geen dunne laptop.

De 17.3" notebook weegt maar liefst 3,6 kg, is 34,9mm hoog, 280mm lang en 415mm breed. Kijkende naar het door Asus uitgebrachte promotiemateriaal zou je dit niet zeggen.

Samenvattend: De bouwkwaliteit en robuustheid zijn uitstekend te noemen!

Ergonomie:
De toetsen slaan gemakkelijk aan en de laptop biedt genoeg ruimte om je polsen op te laten rusten. De mousepad klikt wat zwaar naar mijn mening, dit had nog iets lichter gemogen. Deze mousepad is overigens simpel uit te schakelen door Fn-F9 in te drukken, voor mensen die graag met een losse muis werken.

Samenvattend: De Ergonomie is goed

Warmte- en geluidsproductie:
Staat de laptop al aan? Ik hoor niets! Het scherm brand, dus hij moet wel aanstaan! Veel geluid maakt de laptop niet. Zelfs onder zware stress hoor je de ventilator amper. Met de warmte-afvoer is het ook prima gesteld. Het grootste gedeelte van de warmte ontsnapt aan de linkerzijkant en de onderkant van de notebook. Enkel rechts van de mousepad wordt de laptop een beetje warm, niets ergs. Zie het als een polswarmer in deze koude wintermaanden.

Samenvattend: Warmte- en geluidsproductie: Zeer laag

Mobiliteit en accuduur:
De N76 wordt geleverd met een 56Wh accu. Asus heeft helaas geen alternatieve accu. Echter, de batterij voldoet in de meeste situaties wel. De tijd die de laptop meegaat is ook niet gek voor een grote, krachtige notebook als deze.

Als alles op de minimuminstellingen draait, dus minimale helderheid scherm, energiezuinige modus, idle, verbruikt de laptop zo'n 15 watt. In het andere uiterste scenario, waarbij alle hardware volop wordt gebruikt maximale helderheid van het scherm, met diverse stresstools aan om RAM, HDD, processor en videokaart flink aan het werk te zetten verbruikt de laptop zo'n 83 Watt. De voor 120 Watt gekeurde voeding voorziet hier ruim in.

De accu gaat bij gemiddeld intensief gebruik (bijvoorbeeld het kijken van een film en tegelijk wat surfen) zo'n 3 uren mee. Niet heel gek lijkt mij!

Beeldkwaliteit:
Het 17,3" scherm is goed geschikt voor het bekijken van films, de N76 biedt een full-hd-resolutie van 1920x1080 pixels en prima kleur- en zwartweergave. De kijkhoek van het scherm is goed te noemen, zeker voor een tn-paneel en doordat het scherm niet spiegelend is, blijft het beeldscherm fijn als de zon (die grote gloeilamp die je ziet als iemand is vergeten de gordijnen te sluiten) op je scherm staat.

Prestaties:
Het belangrijkste deel van de laptop m.i. zijn nog altijd de prestaties en wederom heb ik niets te klagen. De N76VB-T4038H is uitgevoerd met een krachtige Core i7-3630QM processor van Intel, een Geforce GT 650M, 8GB ddr3-werkgeheugen en een 1TB harde schijf.

Processor:
De Core i7-processor van Intel is een krachtige quadcore, maakt gebruik van de Ivy Bridge-architectuur, met een kloksnelheid van 2,4GHz. Met behulp van Turbo Boost kan de processor de kloksnelheid verhogen tot maximaal 3,4GHz. Ruim voldoende voor zwaardere taken als videobewerking en conversie.

Videokaart:
De N76VB-T4038H is uitgevoerd met twee grafische chips, de GT740M van Nvidia en de HD Graphics 4000 van Intel. De grafische kaarten worden aangestuurddoor Nvidia Optimus. Optimus zorgt ervoor dat de juiste grafische kaart op het juiste moment wordt gebruikt en schakelt dus tussen de twee aanwezige grafische kaarten. Uiteraard wordt hierbij de HD Graphics 4000 chip gebruikt voor lichtere taken, waar de GT740M voor games en grafisch, zwaardere applicaties wordt gebruikt.

Ik heb van de Optimus technologie weinig gemerkt, in de beste zin. Het schakelen tussen de grafische kaarten gaat volledig transparant en werkt vooralsnog vlekkeloos.

Werkgeheugen:
De laptop beschikt standaard over 8GB ddr3-werkgeheugen, dat kan worden uitgebreid tot maximaal 16GB.

Harde schijf
Standaard levert Asus de N76VB-T4038H met een 2.5" 1TB harde schijf van Seagate. De laptop biedt ruimte voor twee harde schijven. De Seagate heb ik ingeruild voor een Samsung 840 EVO. De primaire harde schijf heb ik hierdoor niet echt kunnen testen. De harde schijf is in ieder geval de bottleneck in de gebruikservaring, gezien de overige componenten.

Geluidskaart/speakers
Niet helemaal passend binnen dit onderdeel, maar ook belangrijk om iets over te schrijven voor een dergelijk multimedia-notebook is toch ook wel het geluid. De ingebouwde Bang & Olufsen speakers in combinatie met de onboard geluids-chip geven op zichzelf een prachtig, diep en vol geluid. In tegenstelling tot het vaak ietwat blikkerige geluid dat je uit laptops hoort komen. Asus levert daarnaast ook een klein bass speakertje mee, waar verrassend genoeg, ook een best lekker geluid uit komt.

Eindoordeel:
Alles bij elkaar is de Asus N76VB-T4038H een mooi ontworpen notebook, zonder echt zwakke punten, buiten de kleine verbeterpuntjes met betrekking tot het touchpad en de beperkte accucapaciteit. De buitenkant ziet er aantrekkelijk uit voor de meeste mensen en de componenten zijn ruim voldoende te noemen voor het gros van de mensen (zelfs Tweakers en 'casual gamers').

Waar de Asus N76VB-T4038H niet gemakkelijk mee te nemen is door zijn gewicht en afmetingen, wegen de voordelen van deze krachtige 17-inch notebook hier toch wel ruim tegenop.

Als je de bottleneck uit het systeem haalt, de harde schijf en deze vervangt voor een SSD, dan haal je een laptop in huis die zich kan meten met de meeste high-end laptops tegen een mid-end prijs. De Asus n76VB-T4038H zou daarom naar mijn mening minimaal op het lijstje van beste-keuzes moeten voorkomen van iedereen die op zoek is naar een krachtige en stevige multimedia/multi-purpose notebook.

Review.
Opbouwende kritiek is altijd welkom. Mis je iets? Geef het aan en dan doe ik mijn best om mijn review uit te breiden! Afbeeldingen en foto's volgen in ieder geval nog!
Ik stel het op prijs als je een reactie achterlaat of deze review beoordeeld. Aangezien ik van plan ben meer reviews te schrijven hoor ik graag wat er beter kan, of juist goed gaat!

Heb jij ook een Asus N76VB-T4038H?

Klein extraatje, in combinatie met de Samsung 840 EVO boot de laptop echt in secondes!

Even een kleine opname op Youtube geplaatst: http://youtu.be/KdYUoTZ1qbY
Hallo Rob,
Ik heb deze HD laptop aangeschaft voor macro fotografie, maar ik mis nog wat scherpte voor echte details, kun jij advies geven hoe ik deze beter kan instellen.
Overigens wel een heerlijke laptop.
Groetjes Rene

[Reactie gewijzigd door renewennekes op 2 maart 2014 19:52]

Hallo Rene,

Ik ben benieuwd wat je precies bedoelt met "scherpte voor details". Resolutie?
Neem even contact op via een DM (vermeld eventueel je skypeaccount). Dan kan je het scherm delen, mocht dat nodig zijn.
Hallo Rob,

Met details bedoel ik o.a. als ik naar de haren kijk van iemand dan zag ik elk haartje afzonderlijk scherp, zo ook de blaadjes van een plant, maar ook de vlijmscherpe vezel opbouw.

Groetjes Rene
Hallo Rob,

Ik ben ook benieuwd naar jouw reactie betreffende mijn bericht over de scherpte van details.
Ik hoor graag van je,

Groetjes Rene.
Rene,

Lees even het bovenstaande bericht.
Het is lastig om hier iets over te zeggen. Het kan:
- een driver issue zijn
- dat je hiervoor op een superieur scherm hebt gekeken naar dezelfde foto's
- aan de kwaliteit van de afbeeldingen liggen
- aan de drivers die je gebruikt liggen
- dat je meer verwacht dan dat de laptop waar kan maken
- de resolutie zijn waarop je de afbeeldingen bekijkt
- een technisch mankement betreffen
- etc.

Dus, lastig om je vraag te beantwoorden. Naar mijn mening is hier alles scherp in beeld!
hoe kom je in bios met deze laptop? heb alle f toetsen ook met fn geprobeerd en heb dell geprobeerd maar werkt niet heb ook ook bios flash installeert werkt ook al niet:S

iemand??
Om te kunnen opstarten van CD moet je wel eerst even "secure boot" uitzetten in de UEFI bios.
Google even op het onderwerp want het zit een beetje verborgen in WIN 8.
SUC6
Door tijdens het opstarten, zodra je het logo van Asus te zien krijgt F2 in te drukken als het goed is.
Hoi, kun je me vertellen hoe je het aangepakt hebt om de SSD te installeren in deze laptop?
Dus met de bios enzo? Want daar kom ik nu nog niet echt uit.
Dat is inderdaad niet heel gemakkelijk Dennis. Ik heb zelf de volgende stappen doorlopen:
1. Boot naar je BIOS
2. Schakel CSM in (dit schakelt fast boot automatisch uit)
3. Schakel Secure Boot uit
4. Open je laptop, verwijder de originele HDD en leg deze aan de kant
5. Plaats je SSD in het slot waar de originele HDD zich bevond
6. Installeer Windows op de SSD
7. Formatteer de HDD, zelf heb ik dit met behulp van een docking station gedaan, aangezien de laptop ondanks de SSD in slot 1 automatisch wil booten vanaf de oude HDD
8. Plaats de HDD in het overgebleven slot (schroefjes hiervoor moet je zelf ergens vandaan toveren)

Succes!
ja top. het is me gelukt. Bedankt nogmaals voor de opsomming. Ik had meerdere pagina's op internet gelezen, maar deze hielp me echt!
Nogmaals bedankt voor de moeite!!
Goed om te horen Dennis! Veel plezier met je laptop!
Heb je de instellingen van de bios wel weer op de oude settings gezet?
ik merk eigenlijk weinig verschil qua opstarten. Niet dat ik dat vaak doe, maar goed
Nee, BIOS settings heb ik zo gelaten. Ik merkte wel een degelijk verschil bij het opstarten. Scheelde mij ongeveer 10 sec. boottijd t.o.v. de HDD.
Ik doelde op verschil in opstaten door de bios settings.
Het snelheidsverschil dankzij de SSD is met alles merkbaar.
Werkt zo veel fijner
Beter was geweest om je HDD naar je SSD te klonen met behoud van de UEFI-partitie die er af-fabriek op staat. Wanneer Windows die partitie ziet tijdens de (UEFI) installatie, kun je gewoon gebruik maken van fast boot en dat levert weer een leuke prestatiewinst op tijdens booten.
Goed punt NinjaTuna. Ik maak zelf echter gebruik van Windows 8 Pro (gebruik de laptop veelal in bedrijfsomgevingen) waardoor deze vlieger in mijn geval niet opging ;).
Maakt dat wat uit dan? De oude Windows partitie kan gewoon verwijderd worden, het gaat puur en alleen om de UEFI partitie. Of je er dan Windows 8 Pro (dat draai ik namelijk ook) of home premium naast zet maakt volgens mij geen verschil.
Misschien begrijp ik je alleen verkeerd!
Nee, klopt helemaal wat je schrijft. Door een clone te maken en daarna de tweede partitie te overschrijven behoud je de mogelijkheid tot fast boot. In de praktijk scheelt het echter amper.

Bedankt voor de aanvulling!

[Reactie gewijzigd door RobTweaks op 17 februari 2014 12:20]

@robTweaks

Na het lezen van je review, heb ik min of meer besloten om deze laptop te kopen, echter bij HardwareInfo lees ik:

De WiFi is gebaseerd op een instapchip van Atheros. 150 Mbit, 2,4 GHz, that’s it. Een laptop met dit prijskaartje zou toch wat betere techniek aan boord moeten hebben. Erg jammer dat ASUS hierop bespaart.

Is dat een probleem, want ik werk voornamelijk via WiFi.
Groet,
Jack.
Wifi doet het dan best prima, maar je moet niet verwachten dat je de volle bandbreedte van (eventueel) je glasvezelverbinding kan benutten of dat het versturen van grote bestanden over je lokale netwerk erg snel gaat.
Daarnaast heb je voor 25 euro een kaartje wat het een stuk beter doet, bij de N56 is het vervangen alleen wat onhandig.
Jack,

Leuk dat je even iets laat horen!

Zoals NinjaTuna ook al aangeeft. In principe is er niets mis met de netwerkkaart. Thuis en op meerdere andere locaties had ik altijd prima ontvangst (AP's niet heel dichtbij, maar ook niet extreem ver weg).

De maximale snelheid is inderdaad wat minder. Aangezien ik dit zelf toch een redelijk belangrijk punt vond heb ik de netwerkkaart vervangen voor een 7260 Dual Band AC kaartje van Intel. Zo ben ik voor 2 tientjes direct voorbereid op de opkomende AC-standaard.
@NinjaTuna en @ RobTweaks,

Bedankt voor jullie uitleg. Op basis daarvan wacht ik eerst even af hoe het met WiFi gaat en kan ik daar na altijd nog een 7250 Dualband AC kaartje kopen. Weten jullie welk type ( HMW half minicard of NGW M2 formaat ) ik dan nodig zou hebben voor de Asus N76VB-T4038H

Groet,
Jack.
Robtweaks,
mooie review en ik heb er ook een EVO 840 ingezet met de hulp van de Hardwareinfo 4K installatie manual (Minitools versie).

kwam hier terecht door het dual band AC kaartje voor de Asus.
Ik wil ook m'n wifi kaartje vervangen, waar moet ik rekening mee houden bij het inbouwen,

Groeten,
Eric
WiFi-kaartje is niet het makkelijkst vervangbare onderdeel. Deze handleiding komt ongetwijfeld van pas!

Succes Eric!
@Robtweaks,

bedankt voor je snelle reactie
Ik heb de pdf gezien en ga ermee aan de slag.

Thanks,

het is gelukt!!!! _/-\o_
Na een periode met brakke wifi ontvangst net het kaartje in de laptop gezet met behulp van je pdf.
Enige vervelende zijn de kleine bandkabeltjes maar met wat gepiel kom je er wel.
Wat ik wel zag is dat het toetsenbord nog met een bandkabel vastzit aan het moederbord.
Na heel veel schroeven vastdraaien alles weer in elkaar en werkend zo je ziet.
Laatste driver bij Intel opgehaald en hoppa :+

Groetjes,
Eric
Goed om te lezen Eric! Het is inderdaad even puzzelen, maar uiteindelijk de moeite waard. Leuk dat je nog even iets van je laat horen!

Terzijde @alle tweakers die dit lezen:
Beoordelingen van mijn review (ongeacht positief of negatief) worden overigens zeer op prijs gesteld! Ik ben van plan meer van dergelijke stukken te schrijven en ondersteunen!

Heb je een mening over het stuk? Laat het weten!
@Robtweaks,

mijn enige negatieve punt is het aanspringen van de koeling in slaapstand.
Als ik het laptopscherm dicht doe dan gaat na een paar uur de koeling max draaien en dat hoor je dan wel in de kamer.
Heb nog geen oplossing gevonden.
Ik heb deze laptop ook aangeschaft werkt perfect.
Ik heb ook een SSD schijf geinstalleerd en middels een image van de orginele voorzien van windows.
Laptop werkt prima, echter na een maand wilde ik windows updaten naar 8.1. Dat lukt niet. Een reinstall werkt ook niet. Ik vermoed dat installatie partitie niet goed overgezet is of dat de windows het niet slikt dat het op een andere HD staat :(

Hebben jullie hier ook last van?
Enige tips hoe ik Windows 8 er op kan zetten?
Bij de laptop zat geen windows CD zoals bij mijn vroegere PC's...

Thanks en groeten Mark
Op mijn eigen laptop heb ik een herinstallatie gedaan, op die van iemand anders een clone van de originele installatie. In beide gevallen heb ik geen problemen ervaren bij de installatie van de Win 8.1 update.

Krijg je een foutmelding? En zo ja, welke?
Er was geen mogelijkheid om een herinstallatie (asus heeft een revovery partitie) dus heb ik een cloon gemaakt van de HDD naar de SSD (en daarmee alle partities overgezet).

Heb hiervoor de handleiding van Hardwareinfo gebruikt, zoek op 4k en minitools in google
Boot in recovery mode via minitools CD en hoppa alles in een keer overzetten, ben toen wel het Asus logo bij opstart kwijtgeraakt en heb nu het windows opstart logo.
SSD op de plaats van de HD gezet en de HD in het vrije slot geplaats.

TIP als je nog een HDD heb slingeren (ongeveer gelijk in GB als de SDD) maak dan een copie en bewaar deze voor als er iets fout gaat.

[Reactie gewijzigd door Schepstra op 15 mei 2014 12:16]

Waarschijnlijk dat het je al gelukt is!
Maar toch even volgende opmerking;

Je kunt windows 8 installeren met een (geleende) installatie schijf. Serie nummer zit in de bios en er zal waarschijnlijk ook niet naar gevraagd worden tijdens de installatie.

Groet Hans