Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB Review

l.degroot01 15 december 2008, laatste update op 16 december 2008, 1.658 views

Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB

Pluspunten

• Stil
  • Goede prestaties voor een 5400 RPM schijf
  • Word niet overdreven warm
  • Veel ruimte (500GB)
  • Redelijk geprijsd
  • HDD parking technology

Minpunten

• Geen free-fall sensor

Deze review gaat over de Samsung HM500LI, een 2,5" notebook HDD met een capaciteit van 500GB
De schijf werkt met een toerental van 5.400 RPM, wat opzich best gebruikelijk is bij notebook HDD's, en heeft een cache van 8MB aan boord.

Deze hardeschijf werd standaard meegeleverd met de Dell XPS M1530 notebook cq. laptop, waarover ik mijn oordeel ook al heb geveld.

Deze is hier te lezen

HM500LI

Bij mijn review zal ik naar de volgende punten gaan kijken:
  • HDD Benchmarks met de applicaties: HD Tune en HD Tach
  • Temperatuur
  • Geluidsproductie
HDD Benchmarks

Benchmarks HD Tune v2.55
Voordat ik de benches heb laten draaien heb ik eerst de harde schijf gedefragmenteerd en het register opgeschoond, al weet ik niet zeker of dat invloed heeft op deze bench.

Ik heb de benches 3 keer gedraaid zowel in veilige modus als in "normale" modus.

"Normale Modus" Run 1

• Average Transfer Rate: 56,20 MB/s
  • Acces Time: 19,9 ms
  • Burst Rate: 83,57 MB/s
Benchmarks HD Tach

Ook van deze applicatie heb ik 3 runs laten draaien, waar gekozen is voor de long bench, echter om de 1 of andere vage reden kreeg ik deze niet werkend in veilige modus, deze benches ontbreken dus,

[center]

• Maximum Transfer Rate: 63,05 MB/s
  • Average Transfer Rate: 54,323 MB/s
  • Acces Time: 19,97 ms
  • Burst Rate: 82,61 MB/s
Write benches heb ik niet uit kunnen voeren aangezien HD Tune Pro dan, vereist dat ik al mijn partities verwijder, dit gaat mij iets te ver, aangezien de laptop nu werkt naar mijn wensen, dus de write benches sla ik over.

Wel heb ik nog een File Benchmark gedraaid met de volgende resultaten (zie afbeelding)
File Benchmark, File Length = 512MB

Temperatuur
De temperaturen heb ik uitgelezen met HD Tune, ik kreeg daarbij de volgende waarden:
Idle:
Stressed: 46 graden celcius
Idle: 36 graden celcius

Dit vind ik vrij netjes aangezien de laptop niet voorziet in koeling van de HDD.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is zeer laag, wanneer je de HDD stressed hoor je hem wel even ratelen, maar dat is het dan ook wel, al met al kan er gezegd worden dat de HDD af en toe wel iets hoorbaar is, maar dit zeker niet storend is.

Al met al is dit een prima hardeschijf, met een ruime capaciteit van 500GB, wat op het moment van schrijven groot is voor een 2,5" schijf, de prestaties zijn voor deze schijf in vergelijking tot andere 5400 RPM schijven best goed te noemen, echter als het je om de brute performance gaat kan je beter verder kijken naar een 7200 RPM schijf of zelfs een SSD.

HDD Parking Technology zit ook aan boord, wat inhoudt dat de lees/schrijf kop "geparkeerd" wordt bij inactiviteit, hierdoor zal de HDD minder snel schade oplopen door trillingen.
Echter ontbreekt er een free-fall sensor, wat wellicht met patenten te maken heeft, wat weer inhoudt dat de HDD direct stopgezet wordt wanneer de HDD merkt dat hij in een vrije val verkeerd, hierdoor zal de harde schijf wederom minder snel beschadigen, maar dat heeft dit schijfje dus niet.

Hij is verder redelijk geprijsd, heb ze gezien vanaf ca. 90 euro dus dan heb je een prijs van 0,18 / GB

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M6 HM500LI, 500GB?

hoe hoog is deze schijf?
9,5mm of 12.5mm? ik wil hem namelijk gebruiken voor mijn ps3. :D

bedankt