Canon EF 50mm f/1.8 II Review

davino88 3 februari 2014, laatste update op 3 februari 2014, 2.698 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Gewicht
  • Bokeh

Minpunten

• Autofocus
  • focus geluid
  • geen stabilisatie (maar goed wat wil je voor dat geld)

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
In eerste instantie wil ik graag aangeven dat dit mijn eerste tweakers product review is. Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen in de gebruiken bij het schrijven van een review. Mochten er echter dingen missen of zouden jullie graag zien dat ik dingen anders weergeef, geef het even aan met een reactie en ik verander het graag :).

Net als velen anderen wil ik graag foto's en video's gaan maken met een 'shallow depth of field'. Omdat ik een beginnend fotograaf ben en tot op heden alleen video's gemaakt heb met (semi-professionele) video camera's, leek het me handig om eerst te leren werken met een DLSR camera en bijbehorende lenzen voor ik echte diepte investeringen ga maken.

Om deze reden heb ik bij mijn Canon 700D niet alleen de EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM maar ook deze f1.8 50mm lens gekocht. Over deze lens zijn al de menige reviews geschreven die goed weergeven wat de positieve en negatieve punten van deze lens zijn ( zie, http://tweakers.net/produ...anon-ef-50mm-f-18-ii.html of http://tweakers.net/produ...anon-ef-50mm-f-18-ii.html). In de reacties bij eerder genoemde reviews is me opgevallen dat mensen graag wat vergelijkingsmateriaal zouden zien tussen de 50mm lens en een standaard Canon kitlens. Ik zal me in deze review dan ook met name op deze vraag richten.

Ik zal me in het vervolg van deze review op 3 dingen richten.
1: een vergelijking tussen de 50mm lens en de eerder besproken kitlens op gelijke instellingen.
2: laten zien waar het voordeel ligt van de 50mm lens; groter diafragma (f1.8).
3: voor en nadelen van filmen met de 50mm lens in vergelijking met de kitlens.

1: Te beginnen met de foto vergelijking op gelijke instellingen. In deze vergelijking zal het diafragma op F5.0 staan en de sluitertijd op 1/10 sec met een iso waarde van 400/800/1600.

50mm lens iso 400:

kitlens iso 400:

50mm lens iso 800:

kitlens iso 800:

50mm lens iso 1600:

kitlens iso 1600:

Het zal misschien wel opvallen dat de foto's met een lage iso aan de donkere kant zijn. Dit komt omdat het inmiddels 16.30 (winter) en de gordijnen dicht zijn.

Onderdeel 2: foto's 50 mm lens op diafragma waarde F1.8
Ik neem aan dat velen (net als ik) deze lens niet gekocht hebben/willen kopen om op F5.0 te schieten. Een van de sterkere punten van deze lens is dan ook de mogelijkheid tot het verkrijgen van een shallow depth of field.

De volgende foto's zijn geschoten met een sluitertijd van 1-100e en een iso van 400/800/1600.

ISO 400:

ISO 800:

ISO 1600:

Er is duidelijk te zien dat ondanks dat de sluitertijd gehalveerd is (1/100e sec) de foto's lichter zijn. Daarnaast is goed te zien aan de lens in de achtergrond dat de grotere diafragma opening zorgt dat de achtergrond nog waziger is geworden.

Onderdeel 3: voor en nadelen van filmen met de 50mm lens in vergelijking met de kitlens. Beide filmpjes zijn vanuit de hand in volledige auto modus gefilmd. De reden hiervoor zal snel duidelijk worden.

10 sec film 50mm lens
View My Video

10 sec film kitlens
View My Video

Zoals te horen maakt de motor van de 50mm lens echt een verschrikkelijk geluid. Het valt het beste te vergelijken (naar mijn idee) met het geluid van een dolfijn. De motor van de kitlens is daarintegen muisstil. Een tweede voordeel van de kitlens is dat deze een stabilisator aan boord heeft.

De conclusie die we kunnen trekken aan de hand van de twee filmpjes is dat de 50mm lens niet geschikt is om op auto modus te filmen (met geluid). Daarnaast is een statief gewenst bij het filmen met de 50mm lens.

Overal conclusie

Deze review was voornamelijk bedoeld om wat meer inzicht te geven in de resultaten die de 50mm lens geeft in vergelijking met de kitlens. Wel is naar mijn idee gelijk duidelijk te zien dat de 50mm lens mooie foto's met een shellow depth of field afgeleverd. Hij is daarnaast erg voordelig (90) in vergelijking met de kitlens (350 los), al koop je deze ook voor een geheel andere reden.

Ik heb het toestel en beide lenzen nog maar net in mijn bezit en daardoor nog niet de kans gehad om buiten foto's te maken. De komende weken zal ik hier echter meer tijd voor hebben. Daarom wil ik jullie vragen of er nog dingen zijn die jullie graag op foto/film zouden willen zijn. Dan kan ik deze binnenkort toevoegen.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

Super man... goed vergelijkings materiaal.
Ben reviews aan het kijken omdat ik deze lens ook graag wil kopen! bedankt
Leuke review. Ik vraag me wel af waarom je steeds over "shallow depth of field" spreekt en het niet gewoon benoemt als kleine scherptediepte. Dat komt wel iets kundiger/professioneler over namelijk :).