Canon EF 50mm f/1.8 II Review

JumpStart 13 december 2005, 14.811 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Goedkoop, lichtsterk, ragscherp, lichtgewicht, uitstekende prijs/prestatie verhouding, must-have voor iedere Canon EOS bezitter.

Minpunten

• Minder geschikt voor handmatig scherpstellen: lastig te bedienen focusring, focusafstandsindicatie ontbreekt.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Als lens is dit beestje een buitenbeentje. Door de extreem lage prijs, in vergelijking met andere objectieven voor (d)SLR camera's, zijn de gebruikelijke vergelijkingscriteria niet altijd van toepassing. Dit objectief haalt het gezegde "Goedkoop is duurkoop" volledig onderuit, met een prijs-prestatie verhouding die beter ligt dan welk objectief dan ook.

Met de prijsstelling in het achterhoofd doe je er dan ook verstandig aan om een aantal aspecten van de lens milder te beoordelen. Ja, het is, op het glas en AF mechanisme na, een volledig plastic geval. Zelfs de mount is van plastic. Niet verwonderlijk, kijkend naar de prijs.

Een blik richting constructie: Normaal is een compleet plastic objectief niet erg aangenaam, want de 'feel' van het objectief is niet solide. Hier is dat echter geen probleem omdat het objectief zo klein en licht is. Bevestigd op je EOS wordt het een van de lichste combinaties van body/objectief mogelijk, en hoef je niet met je linkerhand de lens te ondersteunen. De plastic feel merk je in praktijk niet. Door hetzelfde lage gewicht is ook de plastic mount, in dit specifieke geval, geen probleem. Er hoeft immers geen grote klont glas aan de mount te hangen. Niet alles is zonneschijn overigens. De focusring is lastig te bedienen voor die momenten dat je met de hand wil focussen en de ring heeft geen afstandsaanduiding, wat soms ook een probleem kan vormen.

Optisch is de lens prima. Als je wederom de gunstige prijs in het achterhoofd houdt is z'n prestatie gerust fantastisch te noemen. Primes hebben sowieso een optisch voordeel boven zoomobjectieven, en dit is geen uitzondering. Scherpte en contrast zijn uitstekend. Wijd open is er sprake van een beetje blooming, wat wil zeggen dat highlights een lichte waas/halo krijgen. Bij f/2,8 is dit verdwenen. Scherpte is op f/1,8 ook niet optimaal. Afstoppen tot f/2,8 brengt verbetering en bij f/4 is het objectief ragscherp.

Even een kleine kanttekening hierbij: Dit geldt voor gebruik op een APS-C geoptimaliseerde dSLR met 1,6x crop. Het is goed mogelijk dat prestatie op Full Frame wat meer nadelen aan het licht brengt.

Dan rest nog z'n AF prestatie. USM zit er niet op, dus het scherpstellen gaat niet geruisloos. Herrie is het niet, maar die beoordeling is subjectief. Snelheid is acceptabel, maar ook niet te vergelijken met USM. Opnieuw de prijs in het achterhoofd hebbende, kan je deze minpuntjes moeilijk kwalijk nemen. In weinig-licht situaties, waar deze prime door z'n lichtgevoelligheid nog wel eens ingezet zal worden, wil het objectief, in combinatie met mijn EOS 10D nog wel eens op focus jacht. Dit kan vervelend zijn, maar er is mee te leven, veelal door er omheen te werken door focus lock te gebruiken.

Ok, dus de lens presteert optisch uitstekend. Door z'n compactheid en lage gewicht vormt het plastic-zijn géén obstakel. AF kent wat kleine nukken bij weinig licht. Verder is de mogelijkheid tot f/1,8 leuk maar in praktijk lastiger dan je misschien verwacht. Zo'n wijd open diafragma vangt veel licht en dus stelt het je in staat om in low-light situaties te schieten zonder flitser. Maar, dit betekent ook dat je een erg beperkte scherptediepte krijgt en het beeld wordt wat softer. Daar moet je als fotograaf wel mee om kunnen gaan.

Al met al een heerlijk lief klein O+ O+ O+ lensje met een heerlijke hoge lichtvangst, uitstekende optische prestatie en wat, nou ja, wat speciale karaktertrekjes. Puur vanwege z'n lage prijs en uitstekende prestatie zou iedere Canon EOS bezitter hem eigenlijk moeten hebben, gewoon voor erbij. Ok, behalve dan de Canonians die de veel duurdere f/1,4 variant al hebben. De bijnaam "Plastic Fantastic" is dus volledig terecht!

Schieten met een lichtgevoellige prime is een heerlijke uitdaging: Aan de ene kant heb je meer vrijheid, je hebt minder licht nodig en je kan scherptediepte erg smal maken, aan de andere kant heb je juist meer beperking want je zal moeten zoomen met je voeten, waardoor je gewdongen wordt meer na te denken over compositie. Met dit objectief op je EOS body hou je een lichtgewicht instrument in handen waarmee je die uitdaging prima aankan.

(En Nikon bezitters die dit meelezen: Ook voor jullie geldt dat je de Nikkor 50 mm f/1,8 ook gewoon moet hebben, dit objectief is wel wat duurder dan de plastic fantastic lens, maar kent veel van dezelfde voordelen.)

Als kleine extra noot: Deze lens schijnt zich prima te lenen voor Near IR fotografie, de filtermaat van 52 mm en de lichtsterkte maken het objectief een goeie kandidaat voor een IR filter voor deze speciale tak van fotografie.

• Canon EOS 10D Body (6.3MP)

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

Mooie review !
Na dat ik dit gelezen heb wil ik hem ook hebben!
Uitstekende review;)
Bedankt;)
ik was hem al van plan te gaan kopen, en nu ik dit gelezen heb ga ik hem zeker kopen. Ik denk wel dat ik ook een omkeerring ga kopen om te kijken of hij ook aardig in macro foto's is. In ieder geval is ie lichtsterk. Vraagje: Is dat kleine ronde gekartelde ding aan de voorkant van de lens de focusring?
Mooie review en een juiste omschrijving van deze lens. Jammer dat de test fotos ontbreken.
Naar zoiets was ik nog op zoek, bedankt voor de duidelijke review.
Goede lens voor avond en donker fotos
Heeft iemand van jullie (eigenaren van deze lens) al problemen ondervonden met de fitting? Ik sta op het punt om deze lens te komen maar ik hik een beetje tegen de plastic fitting aan.
Ik lees verhalen over lenzen die vast blijven zitten of zelfs afbreken waardoor er er onderdelen in de camera verdwijnen: pure ellende :).
Heb een 60D en wil hem graag nog een tijdje gebruiken haha.

Indien een van jullie dus ooit problemen heeft gehad met de fitting (klemmen/vastzitten/afbreken/etc.) dan hoor ik dit graag!

edit: bedankt voor de moeite die je in de review hebt gestoken overigens. Ik heb er veel aan gehad.

[Reactie gewijzigd door WWAS op 19 december 2012 18:58]

Antwoordt in de vorm van "Nee, maar..."

Zoals ik schreef hoeft de plastic vatting geen probleem te zijn omdat de lens weinig weegt. De mechanische belasting op de vatting is erg laag, er hangt immers weinig massa aan. Is, in dit geval, een plastic kraag een probleem? Nee.

Maar.

Dan moet je wel uitgaan van fatsoenlijk gebruik. Als je flink lomp omgaat met je apparatuur dan boeit dat lage gewicht niet. Dan is het onbehouwen erop en eraf doen op zichzelf slecht voor de lens. Op dat moment is een stalen vatting wel steviger en een verstandiger keus.

Mijn exemplaar is ondertussen meer dan 7 jaar oud en heeft geen noemenswaardige slijtage sporen.
@JumpStart: bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het zo berekend is dat de vatting het gewicht kan dragen. Daar doelde ik echter niet op. Ik las verhalen van fotografen waarbij de fitting niet meer los liet (binnen een maand na aankoop). Lees: hij blijf zitten.
Vervolgens moest hij dan opgestuurd worden naar Canon omdat men de lens er niet zelf (met kracht en evt. ergere schade als gevolg) af durfde te halen.
Bij Amazon was dit bij 20 van de 1200 reviews het geval, vandaar mijn bezorgdheid.

Ik heb uiteindelijk besloten om een 40mn pancake te kopen. Deels omdat ik 40mm toch fijner vind werken en deze een metalen fitting heeft.

Nogmaals bedankt voor je review.
Dat een lens niet meer los wil is een probleem van de body, niet van de lens. De body heeft immers de knop die in de lens vatting het pinnetje terugtrekt zodat de lens gedraaid kan worden.