Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

PrimeTinus 3 februari 2014, laatste update op 11 februari 2014, 3.986 views

Philips Fidelio E5

Pluspunten

• Unieke draadloze surroundsound oplossing
  • Fantastisch design
  • Mooi geluid
  • HDMI ARC

Minpunten

• Te weinig mogelijkheden tot personaliseren geluid
  • Te zware bass (iig voor op een houten vloer)
  • Gaat wel automatisch uit bij uitschakelen TV, maar aanzetten moet via aparte afstandsbediening
  • Prijs met BTW actie Mediamarkt net leuk (577), normale prijs in mijn ogen te hoog (699)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Philips Fidelio E5 gekocht omdat mijn surround sound setje aan vervanging toe was. Ik wilde een leuk setje zonder al te veel snoeren dat ook nog eens niet teveel ruimte in beslag zou nemen, 5.1 (4.1) was voor mij een vereiste.

Voor mij dus de beste oplossing op dit moment. Ik had al eens eerder gekeken naar de Philips HTL9100 soundbar omdat deze een soortgelijke functionaliteit bood maar vond de losse boxjes met een dun laagje stof er overheen niet robuust genoeg.

Ik ben te spreken over de geluidskwaliteit van het setje. In de Mediamarkt lijkt het niet bijzonder te klinken maar dat komt vooral door alle geweld van de andere setjes daar. Voor in een woonkamer heeft dit setje meer dan zat vermogen.

Het design spreekt mij heel erg aan. Zonder meer een mooi setje.

Mijn PC aangesloten via HDMI kabel op het boxensetje en doorgelinkt naar de tv via een HDMI return channel. Werkt prima, heerlijk om te gamen in "5.1"

Het grootste nadeel van dit setje is toch wel dat je bijna geen afstelmogelijkheden hebt. Ik woon zelf in een bovenwoning en heb een houten vloer (en onderburen). Ookal zet ik de bass op het allerlaagste niveau blijft deze dominant aanwezig. De subwoofer is zelfs geplaatst op een Auralex AmpDude dus dat zou het meeste al moeten isoleren.

Bij het aansluiten op een PC is er in Windows 8 ook geen equalizer aanwezig in de enhancers.

Helaas zit er voor mij niets anders op dan letterlijk de stekker van de subwoofer uit het stopcontact te trekken na 22:00 's avonds. Dit had met wat extra instellingsmogelijkheden toch gemakkelijk verholpen kunnen worden. Nu is het alles of niets.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Ik heb zelf een sterke interesse in deze set. (Woon op een eiland, en deze E5 hebben ze hier nog niet. Dus kan niks testen)

Hoe zwaar is de bas, hoge en lage tonen, zijn die goed genoeg? Wil hem namelijk in de woonkamer gebruiken en in de zomer de 2 boxjes buiten neerzetten voor gewoon muziek, is dat mogelijk?
Dag da_PSI,

Het geluid is wel goed hoor, klinkt allemaal helder en redelijk gebalanceerd bij normaal volume. Het enige dat ik mis is wat subtiliteit in lage tonen en dan vooral bij de wat lagere volumes. Zachtjes tv kijken zit er gewoon niet in.

Het gebruik van de satellietspeakertjes als afzonderlijke boxjes heb ik maar heel even getest, maar mijn conclusie tot nu toe is dat de boxjes op soort surround modus worden gezet zodra ze los van het laadstation worden gehaald en mis je dus de belangrijkste sporen. Maar dat zal ik voor je uittesten want ik ben zelf ook benieuwd of er geen "all stereo" modus op zit.
Dat zou helemaal geweldig zijn, als je dat kunt nakijken! :-)
Wiet iemand eigenlijk of deze set 'echte' surround geeft of is dit eerder een beetje gesimuleerd en komt hetzelfde uit front als back?
Ondersteunt Dolby Digital 5.1 en DTS Digital Surround, dus ja het heeft wel "echte" surround
Leuk! Bedankt voor je snelle reactie. Heb de set even live mogen horen in de winkel in 2.1 setup. Hoe bevalt de set je zonder center speaker?
Ik mis de center speaker niet. Volgens mij maakt hij een "virtual speaker", net zoals je dat op de PC kan instellen. Dat kan ik alleen niet bevestigen.

Stemmen zijn goed te horen. Ik ben erg blij met het setje, nu paar maanden later nog. Ik kan hem alleen maar aanbevelen.