Asus Eee PC X101CH-BLK049S Review

RealSovereign 30 januari 2014, 1.028 views

Asus Eee PC X101CH-BLK049S

Pluspunten

• Ehm... er kan een SSD in

Minpunten

• Het is te vergelijken met een Pentium III dat wl Windows 7 draait
  • Geheugen is non-upgradble en vl te weinig, en dat is zonde met een x64 capable CPU

Ik ga geen uitgebreide review schrijven daar dit product al redelijk oud is, en een netbook an sich eigenlijk is al niet echt meer van deze tijd. Ik wilde alleen mijn bevindingen vastleggen voor het nageslacht... :D

Mijn moeder moest en zou een laptop hebben.
Voor haar foto's... *zucht*
Dus dit was de laptop die ik haar liet kopen.
Heb niet goed opgelet op de specs, de HDD was groot zat, en de Atom was niet van de oude generatie dacht ik.

Ik gebruikte zelf van mijn vriendin de Samsung N10 met AZERTY keyboard die vanaf het moment dat ze hem kreeg al problemen vertoonde met het beeldscherm. Maar te lui/onwetend om garantie te claimen. Nadat ik hem buiten garantie voor 75 heb laten repareren maakte hij een enorm kabaal op de koeler. Dr moest ik van af.

Dus na een jaar in mijn moeder haar tafel lade te hebben gelegen zonder dat ze ook maar n keer naar haar Asus heeft om gekeken besloot ik dat het tijd werd dat ze hem aan mij verkocht. Om de Samsung te vervangen.

HDD vervangen
Het apparaat komt met een 320GB HDD welke het prima deed, maar ik kon die wel gebruiken in mijn 2.5" USB3.0 behuizing (met toen nog een kleinere SATA1 Schijf erin). Die heb ik dus heb vervangen met een 128GB C300 van Crucial (SSD). En dat was een goede zet qua geluidproductie. Die was al minimaal, en nu dus totaal niet existent! Het vervangen ging (met het juiste instructie filmpje) heel erg makkelijk. Wat wel heel erg grappig was, is dat de originele HDD een plattere versie was dan we doorgaans zijn gewend. Ik wist niet dat een dergelijke versie bestond, dus nu had ik wel een probleem met mijn Crucial, of niet...? Nee hoor, de Crucial kan gewoon plat gemaakt worden door het bovenste gedeelte er af te schroeven; 3 mm platter! Geweldig!!! Dus Schroef, schroef schroef en schroef klik, klik klik en nog een keer klik, schroef schroef en klaar is Klara.. eh RealSovereign... :P

Dus nu een netbook, zo stil als een tablet. Maar nu... de installatie.
Dat was wl een probleem. Ik moet daar eventjes voor terug spoelen naar pr-SSD;

OS Installatie
Als eerste heb ik die 320GB HDD volledig gewist vrdat ik berhaubt besloot hem te vervangen.

De beslissing was namelijk het gevolg van de consequentie van het wissen. :+ / :?

Standaard Windows 7 Home; geen fan, wil alles kunnen doen, dus die restore partitie was niet nodig. Bam! MBR gewist en opnieuw gepartitioneerd. Ik heb lef he? STOM! Achteraf; dit doe ik nooit meer zonder de voor genstalleerd OS utigebreid getest te hebben ten opzicht van een schone handmatige installatie.

Dus een goed les.
Ik had Home op dit apparaat nooit gebruikt, maar wil eigenlijk achteraf wel weten of Asus zijn zaken voor elkaar had in de OEM Windows, waarom? Daar kom je straks achter.

Enfin

Windows 7 Ultimate x64
Toen kwam het volgende euvel om de hoek kijken: n GB DDR800 SDRAM. Jawel... N gigabyte niet upgradable onboard SDRAM. Dus ja, dan maar de x86 versie installeren ipv de x64 Windows 7

:( de volgende vervelende verassing na die extra platte schijf.

Nou... Op de 320GB een volledige installatie uitgevoerd, ALLE updates er op, en hemeltje lief. Het apparaat was niet vooruit te branden!!! Echt verschrikkelijk.

Dit is de reden dat ik spijt heb van het verwijderen van de herstel partitie. Ik had de OEM van Asus wel eens willen testen met lle updates er op.

Nou ja, gen probleem dacht ik:

Windows XP Professional SP3
Die heeft wl ruim voldoende met 1GB RAM dacht ik zo.

Dus tijd voor het volgende probleempje Drivers...
De monitor heeft een maximale resolutie van 1024 x 600 px en om die resolutie te behalen in Windows XP Professional SP3 zul je moeten upgraden naar Windows 7 32bit, want aleen voor dt besturings systeem heeft Asus drivers gemaakt. Dus niet alleen zul je zonder drivers in XP gn gebruik kunnen maken van de volledige capaciteiten van je GPU, de maximale resolutie is 800 x 600 px. En dat is op een breedbeed scherm echt niet om aan te zien. Dus dan maar weer terug naar Windows 7.

Windows 7 Ultimate x86
Zoals gezegd, met alle updates er op is het niet te doen. Vandaar mijn experiment met een SSD.
Dit ging ook niet vlekkeloos, want ik kreeg met de SSD in Windows 7 constant blauwe schermen.
Waarschijnlijk alwr een driver issue, maar deze keer geen show-stopper. Het lag waarschijnlijk aan de HDD driver op de website van Asus.
Dus een laatste verse installatie, maar dan zonder die driver, en ZONDER automatische updates.

Gebruik
SNEL SNEL SNEL een Systeem back-up maken naar de tweede partitie!!! :)

Nu ik hem heb lopen zoals ik wil, meer zit er gewoon niet in. Ik durf hem niet (zonder meer) te updaten. En na elke wijziging moet je f een nieuwe systeem backup maken of juist de vorige weer terug zetten om hem zo soepel te houden. (Nou ja, dat wil k zelf dan he.)
En met soepel bedoel ik browsen met Chrome en misschien werken met MS Office. Voor de rest moet je er niets van verwachten, trouwens verwacht van het browsen ook geen snelheidsduivel. Caesar III doet hij UITSTEKEND overigens, maar Command and Conquer Generals is tch ietsjes te veel van het goede vrees ik.

Trouwens, nu ik de review toch iets uitgebreider heb gemaakt als ik in eerste instantie wilde, kom ik er achter dat het toetsenbord echt bagger is! Het is moeilijk om goed te typen. En ben contant aan het corrigeren wat ik heb getypt!

Als je hem in de winkel ziet liggen, laat maar gewoon liggen.
WIl de eigenaar er van f?
Nieuw zou ik er geen 100 euro aan uitgeven, en tweedehands is hij misschien 50 euro waard.
Maar dat i mijn subjectieve mening hoor.
Gebaseerd op bovenstaande feiten.

Ik hoop dat jullie van deze review genieten, zoals ik er van genoten heb om hem op te tiepen.
Want met een apparaat als dit moet je wel de humor er van in zien, om niet in huilen uit te barsten. ;)
Veel plezier met je Asus X101CH-BLK049S soepel te laten lopen.

Heb jij ook een Asus Eee PC X101CH-BLK049S?

Ik heb een tijdje Windows 7 Pro gedraaid op een EEE PC 1001PX met geheugenuitbreiding tot 2 Gb en dat werkte nadat ik capaciteitvreters als Aero e.d. had uitgezet prima. Zolang ie draaide dan want opstarten en afsluiten duurde een eeuwigheid. Toen de HDD kuren kreeg heb ik er daarom een ssd in gezet en Ubuntu met XFCE4 genstalleerd: wat een vooruitgang! Opstarten in 30 seconden, afsluiten in 10 seconden. Maar een netbook die je niet kunt uitbreiden naar minimaal 2 Gb zal ik nooit kopen ook niet 2e hands. Zeker Windows 7 heeft die 2 Gb gewoon nodig en andere besturingssystemen worden er ook een stuk vlotter van.
tx voor de input.
Helaas kan ik er gewoon geen geheugen bij doen.
Het lijkt me wel een leuk experiment om een met Ubuntu aan de slag te gaa.
Daar heb ik totaal geen fromage van gemunsht.

Ook aan jou de vraag; old school spelletjes?

[Reactie gewijzigd door RealSovereign op 31 januari 2014 14:01]

Ik ben niet zo van de spelletjes dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik heb zelf een wat oudere EEE PC 1005PE met Windows 7 Starter waar je het geheugen nog wel kunt uitbreiden. Voor de Starter editie heeft deze upgrade echter weinig nut. Ik merk eigenlijk geen verschil na de upgrade van 1 naar 2 GB.

Ik heb doelbewust nooit besloten er een uitgebreidere Window 7 op te zetten omdat ik al gelezen had over de nadelige invloed op de snelheid. De Starter editie heeft echter wel belachelijke beperkingen, zoals het niet kunnen wijzigen van de achtergrondafbeelding of de screensaver (waar gelukkig wel workarounds voor zijn).
Tx voor je constructieve bijdrage.
Ik heb juist gelezen op verschillende tech-sites dat het niet uit maakt welke Windows 7 versie je gebruikt voor de snelheid. Ze zijn allemaal even snel/traag, denk hoe hoger de versie hoe meer mogelijkheden je "unlockt".

Het vertragen komt echt met de updates in mijn geval en ik denk dat SP1 wel eens een flinke duit in dat zakje doet.
Hier draait de atom d525 met uiterst traag ssd schijfje en windows 7 ultimate al weer een jaar prima. Ik herken je driver probleem ook niet eigenlijk. Je kunt namelijk gewoon de generieke driverset gebruiken voor dit platform en dan heb je recente drivers die dus ook prima werken.
Dat is PRECIES wat ik ook heb gezegd. Dat ik dat gedaan heb NADAT ik de Asus intel SATA driver heb geprobeerd die met mijn Crucial schijf blauwe schermen gaf.

Dus ik snap je opmerking niet zo goed, of wil je gewoon intelligent over komen?
Nee slimmerd, ik bedoelde dat de fabrikant van de laptop vaak niet de moeite doet om nieuwe drivers uit te brengen. Ze pakken namelijk gewoon eenmalig een beschikbare driverset en plakken daar hun eigen stickertje op. Dus als je gewoon de recente drivers van de Intel pakt alles prima werkt omdat die wel de moeite nemen om bugfixes op te pakken.

Vind het een grappige review. :-)
Tx!
Zo is hij bedoeld. :)
Heb een week geleden mijn oude EEPC (4GB SDD, 500MB RAM) met Windows XP vervangen door Lubuntu version 12.04 - alles werkt 'out-of-the-box' zowel camera als wifi-kaart werden zonder problemen herkend en hij draait weer als een speer!
ook old school spellen zoals bijvoorbeeld Caesar III en C&C Generals?

[Reactie gewijzigd door RealSovereign op 31 januari 2014 13:58]

Ik ben geen gamer dus daar kan ik geen antwoord op geven. Verder lijkt een EEPC nou niet echt gemaakt om te gamen, misschien een spelletje minesweeper of patience maar daar blijft het dan ook bij.
In mijn review staat dat Caesar III prima draait.
C&C Generals moeite hebben.
Dus als ik spreek over spelletjes, dan denk ik aam old school, en heb ik het met die low endcsysteem niet over Battlefield 4.