Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

E-Ten Glofiish M800 Zilver Review

Astronaut 10 december 2008, 508 views

E-Ten Glofiish M800 Zilver

Pluspunten

• Featureset (GPS, 3G, WiFi)
  • Snelheid
  • VGA-scherm
  • Volledig toetsenbord
  • Windows Mobile

Minpunten

• geen autolader
  • geen gedrukte handleiding
  • omhoogstaande schermrand
  • Weinig RAM-geheugen
  • Stock ROM

Alleh, ik mag de eerste gelukkige zijn die heeft besloten om een review te schrijven over deze PDA: de E-Ten Glofiish M800.

Aanschaf
Precies een jaar gelden ging ik voor het eerst op zoek naar een PDA. Mijn portemonnee viel destijds op een HTC TyTN. De zes daar op volgende maanden is een bijzonder lang en uitgebreid verhaal. Het komt erop neer dat ik deze vriend 5 maal ter reparatie heb teruggestuurd. Toen ik van de zomer defect nr. 6 optrad, had ik er geen zin meer in. HTC had mij ronduit slecht behandeld, en ik had vaker geen TyTN in m'n handen dan wel.
Dus, op zoek naar een nieuwe PDA. Om duidelijke redenen mocht het geen HTC zijn en dan blijft het in Windows Mobile-land toch erg stil... Zeker als het een uitschuifbaar toetsenbord én een touchscreen moet hebben. De E-Ten M800 vrij snel zijn weg naar mijn huis, aangezien het de enige was die aan mijn wensen voldeed.

Eerste Ontmoeting
De PDA zat in een aardige doos prominent verpakt. Alles zat erbij: de PDA, kabeltjes, lader, cd`tje, opberghoes, headset, korte handleiding. Om het milieu 'te sparen' staat de uitgebreide handleiding op de cd-rom.
Ik zette 'm aan, alles ingesteld en aan de slag. De installatie van Windows Mobile duurt maar enkele minuten.

Featureset
Als eerste, de hardware. E-Ten doet niet aan onzin in de Glofiish serie. Alle PDA's hebben standaard GPS, WiFi, HSDPA (3G), Bluetooth en FM-radio. De CPU is geklokt op 500mhz en het RAM geheugen is 64mb en het ROM geheugen telt 256mb`tjes (uitbreidbaar met SD-kaart). Daarnaast heeft-ie nog een 2,8" VGA-touchscreen en een uitschuifbaar volledig qwerty-toetsenbord.
En dan software-matig. Standaard wordt Windows Mobile geleverd met een verzameling E-Ten applicaties. Deze lijst bijzonder volledig. Aangezien ik niet van deze rommel houd, heb ik alles direct gedeïnstalleerd. Hier heb ik dus helaas geen ervaring mee. Maar aangezien het een Windows Mobile apparaat betreft, zijn de mogelijkheden voor het installeren van andere apps oneindig.
Al met al, de feature-set is bijzonder compleet. Zeker op het gebied van hardware.

Design
De Glofiish M800 is zeker niet de knapste van de klas, thans vergeleken met de HTC Touch lijn. Het is helemaal niet verkeerd echter. De behuizing is van een donkergrijs magnesium-achtige substantie gemaakt: degelijk en krasbestendig. De zijkant daarentegen is van rubber-achtig materiaal waardoor de PDA goed in de hand ligt, en daar blijft liggen. Het toetsenbord is verlicht en ziet er goed uit. Er zijn aparte LEDs voor capslock en numlock. Ook de toetsen zijn van het rubber-achtige gemaakt en typt bijzonder goed. Het openschuiven gaat vlot, en de kans dat-ie ongewenst open- of dichtschuift is verwaarloosbaar. De toetsen aan de voorkant van het apparaat zijn geen knoppen, maar touch-toetsen. Aanraken à la iPod is voldoende. Oogt leuk, is wel minder praktisch.

Ervaring
Standaard wordt deze vriend met Windows Mobile 6.0 geleverd. Da's prima. Helaas is de stock rom bijzonder langzaam in het gebruik, zoals bij alle stock roms. Gelukkig vond ik snel een custom rom en dan blijkt pas de kracht van het apparaat. Ondanks de handicap van een VGA-scherm, reageert-ie erg vlot. Het draaien van het scherm naar landscape (voor toetsenbord) is in een halve seconde gebeurd. Alles werkt uitstekend naar behoren. GPS werkt prima en TomTom 7 draait er prima op. Daarbij is-ie bijzonder stabiel.
Jammer genoeg merk je ook snel de limitaties van slechts 64mb RAM geheugen, wat zeker voor een VGA-device erg aan de krappe kant is. Ook vallen de grafische prestaties erg tegen. De foto's van de camera zijn wat je kunt verwachten van een dergelijke camera: alleen in geval van nood gebruiken.
Wat betreft de accuduur. Tja, dat blijft altijd een hekelpunt bij PDA's. Van 100% naar 0% duurt bij mij gemiddeld 2,5 dagen (3G uitgeschakeld, alleen GPRS). Als ik erg erg erg zuinig ben, dan staat-ie 5 dagen in standby. Niet slecht dus!

Ik heb dit apparaat nu een klein half jaar in gebruik en ik ben er nog steeds bijzonder tevreden over. Het is jammer dat E-Ten (Acer nu) niet meer investeert in naamsbekendheid.
Ik ben erg tevreden over het VGA-scherm, wat vele malen helderder en mooier is dan QVGA: tekst is beter te lezen en er past meer op het beeld.
Het grootste gemis nu van dit apparaat is dat het dateert uit het 'oude' tijdperk: weinig ROM en RAM geheugen. Daar komt bij dat het scherm 1mm verzonken ligt in de behuizing (voordeel: minder krassen!). maar dit was drie kwart jaar geleden (release date) normaal.
Al met al denk ik dat dit een goed alternatief is: goedkoop en een featureset om je vingers bij af te likken. Zeker voor niet-fancy zakelijke(re) gebruikers.
En het mooiste van allemaal: lang leve Windows Mobile en MS Exchange!

Heb jij ook een E-Ten Glofiish M800 Zilver?

Komt bekend voor. Heb zelf de M700. eerste paar maanden een log apparaat. hierna een custom rom erop gesmeed en voila. Hij draait nog sneller dan de omnia i900 en de diamond.
wat foto s zou leuk zijn trouwens ;)