Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

masgreeceTestpanel 27 januari 2014, 2.917 views

Samsung 840 EVO 250GB (Testpanel)

Pluspunten

• Snelheid
  • Bouwkwaliteit.

Minpunten

• Geen tot op heden.

Ik heb nu al 2 weken de samsung 840 evo 250 mogen testen en ben aangenaam tevreden. Het lijkt of ik een nieuwe laptop heb gekregen.

De ssd heb ik ingebouwd in mijn MacBook Pro early 2011 en hier zit een sata 600 controller in. Ik loop met deze ssd tegen de limieten van mijn controller aan. Met een doorvoer snelheid voor lezen van 1216 Mb en schrijven 1099 Mb (zie screenshot). Op mijn MacBook draai ik windows 8.1 via bootcamp. De opstart tijd voor windows is gereduceerd naar 15 seconden van aanzetten van laptop naar inlogscherm. Dit zijn tijden die ik voorheen met een 5400 schrijf alleen haalde om mijn laptop uit standby te krijgen. Voor de prijs die je betaald vind ik dit een hele goede hdd. De kwaliteit lijkt goed, alhoewel dit de tijd zal moeten uitwijzen.

De gehele laptop reageerd een stuk vlotter en alles lijkt over het scherm te vliegen. Waar voorheen me apps pas na cachen snel starten is dat nu vanaf scratch af aan zo. Zodra ik iets aanklik staat het vrijwel direct voor mijn neus.

Onder OSX Lion haal ik dezelfde lees en schrijf snelheden. Alleen de opstart tijd voor OSX is rond de 12 a 13 sec. Verder ervaar ik dezelfde responsiveness als met windows.

Alles bij elkaar kan ik deze schrijf erg aanraden.

Update: aanpassing, 300 naar 600 controller. Doorvoer snelheid van lezen 503 en schrijven 480. Rapid mode aangezet, dit scheelt idd aanzienlijk in lees en schrijfsnelheid. Het verdubbeld gewoon.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Je werkt met een SATA 3Gb/s-controller en je haalt een doorvoersnelheid van 503Mb? Bedoel je dan 503MB of 63MB? Dat eerste lijkt me onmogelijk (theoretisch ga je niet meer dan 375MB/s als ik uitga van 3Gb/s omrekenen naar MB/s zonder rekening te houden met overhead en al dat soort dingen).
Is het 63MB/s, dan vind ik dat voor een moderne SSD erg traag, ik zou zeker het 4voudige verwachten, ook op een 3Gbpscontroller.
Als rapid mode enabled staat haal je met deze ssd makkelijk lees en snelheden van 500mb/s. Op een 6gb controller zal dat met rapid mode nog hoger liggen. Heb zelf de 120gb variant(3gb controller) en haal met rapid mode aan makkelijk 500mb/s. als rapid mode uit staat zakt dit naar rond de 300mb/s. Geeft dus aan dat rapid mode enorme boost geeft.
hmm rapid mode, ga ik daar eens naar zoeken. Ik vind mijn 840 EVO maar ''traag'' werken icm asrock 970 extreme3 r2.0.

Wel ben ik zeer tevreden over de schijf, alleen lijkt het dus alsof 'ie net niet dát eruit haalt wat mogelijk is.
zit in de magician software van samsung
Hoe bedoel je? Als je die gebruikt wordt hij trager of als je die niet gebruikt is hij trager? Licht even toe alsjeblieft :)
lees even dit stukje, dan snap je beter hoe het werkt.
Als het enabled staat werkt de ssd dus sneller en ja als het staat uit werkt het dus langzamer
Wacht even, dit is de SSD die je met de tweaker actie hebt gekregen? Schandalig om dan zo'n review neer te planten imo...

503 kan niet of je hebt toch sata3, wat me goed mogelijk acht.
Grappig lees je reactie nu pas. Zie dat je scholier bent. Misschien tegen de tijd dat jij ook net een kind gekregen hebt dat je snapt dat het moeilijk is om tijd ergens vandaan te halen om testen uit te voeren zoals ik dat graag had willen doen toen ik ook in mijn studenten tijd zat. Toen der tijd was ik blij als ik 3 uurtjes slaap per nacht had, tijd om uitgebreide testen te doen had ik niet kon nog net optijd me hdd in bouwen en Windows installeren. Dus heb het bij de ervaring van de hdd gehouden en hoe mijn laptop in algemeen gebruik werkte. Excuus overigens voor de late reactie :).
ik zal vanavond even de screen shots posten. die heb ik nu niet bij de hand. Maar kan ook best zijn dat ik me nu vergis, en dat ik toch een sata 600 heb want het gaat niet om 63 MB/s.

[Reactie gewijzigd door masgreece op 27 januari 2014 10:45]

Kan ook zijn dat je rapid mode hebt aangezet, al vermeld je daar niets over dan zijn de doorvoersnelheden correct. Jammer dat je niks over de rapid mode hebt vermeld, dat maakt juist een enorm verschil qua lees en schrijfsnelheden. Aardige review, had voor mij alleen iets uitgebreider gemogen.
Volgens mij heeft die generatie MBP inderdaad SATA/600:

Dus die 503MB/s lijkt te kloppen :)
2011 leverden ze toch geen s-ata II meer toch, lijkt me s-ata III