Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB Review

Bee.nl 6 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 7.459 views

Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB

Pluspunten

• biedt de grootste opslagcapaciteit op het moment
  • de snelste desktopschijf; snelheden tot 140 MB/s worden gehaald
  • snelle/duidelijke respons van Seagate m.b.t. firmwareprobleem
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• firmware problemen met huidige hardeschijven
  • geen SATA1 jumper

Waarom de Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB?
Omdat mijn huidige opslagcapaciteit niet meer toereikend was, ben ik opzoek gegaan naar een extra hardeschijf. Vanwege mijn goede ervaring met Seagate en de 5 jaar garantie die ze bieden, ben ik wederom bij dit merk terecht gekomen. Momenteel bieden ze twee interessante schijven aan met een grote opslagcapaciteit: de Seagate Barracuda 7200.11 1TB (ST31000340AS) en de Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB (ST31500341AS) welke op het moment van schrijven respectievelijk 100 euro en 135 euro kosten.
Mijn keus viel uiteindelijk op de 1.5 terabyte versie, omdat deze de beste prijs per gigabyte heeft. Wat mij direct opviel is dat er geen jumpertje meer wordt meegeleverd om de schijf te limiteren tot SATA1. Nu is dit voor de meesten geen probleem, maar het is wel handig i.v.m. compatibiliteit. De schijf wordt in Windows herkend als een 1.36TB schijf, lekker groot dus :).

Goede koop... of toch niet?
Onlangs kwam de hardeschijf in het nieuws op diverse sites. De schijf zou willekeurig vastlopen en werd soms niet meer herkend. Niet lang daarna werden deze problemen door Seagate erkend. Het zou gaan om de schijven met P/N: 9JU138-300, 366 en firmware SD15 t/m 19. Inmiddels zijn er al nieuwe firmware versies beschikbaar welke aangevraagd kunnen worden via email. De mensen die firmware SD15, 17 of 18 hebben, kunnen ook hier terecht (onder product tour). Volgens een user op Tom’s Hardware zal Seagate zeer binnenkort een bijgewerkte versie uitbrengen waarbij het probleem verholpen is.
Mijn schijf was voorzien van versie SD17. Ik heb deze succesvol geflashed naar SD1A.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Aangezien de (in)stabiliteit wel bekend is met de oude firmware heb ik deze niet getest. Met de nieuwe firmware reageert de schijf zoals het hoort en is tot nu toe superstabiel. Over de betrouwbaarheid valt nog niets te zeggen, omdat de schijf net nieuw is. Mocht hij opeens kuren gaan vertonen, dan meld ik dat uiteraard ;).

Prestaties
Tot op heden was de Samsung F1 1TB de snelste desktopschijf. Met de komst van de Seagate 1.5TB schijf is daar verandering in gekomen. Seagate heeft zijn topmodel namelijk voorzien van 375GB per platter, wat aanzienlijk hoger is dan de 333GB van de Samsung schijf. Theoretisch gezien zou je dit terug moeten zien in de prestaties.
De test is uitgevoerd met HD Tune onder Windows XP SP3. De schijf is aangesloten op mijn nForce 4 controller die ondersteuning heeft voor SATA2.

Seagate 1.5TB:

Samsung 1TB:

De Seagate schijf haalt een maximale transfer rate van 127.3 MB/s, terwijl de Samsung schijf blijft haken op 108.1 MB/s. De gemiddelde snelheid komt uit op bijna 100 MB/s; dat is 15 MB/s meer dan de F1 hardeschijf. De access time van de Seagate schijf ligt ook een fractie lager dan zijn concurrent. De burst rate valt echter niet te vergelijken, omdat de Samsung schijf waarschijnlijk getest is in SATA1 modus. Maar aangezien de huidige schijven nog niet de volledige bandbreedte van SATA1 kunnen benutten, is dit niet zo van belang.
Ik heb de schijf ook nog even door HD Tach gehaald. Deze test laat een maximale leessnelheid van bijna 140 MB/s zien, bij een gemiddelde leessnelheid van 106.6 MB/s. De burst rate ligt hier op 260.1 MB/s; de hardeschijf is duidelijk op een SATA2 controller aangesloten.

Warmte - en geluidsproductie
Zoals al eerder werd vermeld, bevat de hardeschijf 4 platters. Dit betekent dat de temperatuur iets hoger op zal lopen dan bij zijn broertjes. Bijvoorbeeld, de Seagate Barracuda 7200.11 320GB (ST3320613AS) heeft een enkele platter van 320GB en zal theoretisch gezien minder warm moeten worden.
Desalniettemin heeft de schijf in idle toestand een temperatuur van ongeveer 31C bij een kamertemperatuur van 22C. Na het uitvoeren van diverse benchmarks loopt de temperatuur op tot iets boven de 40C. Ik moet er wel bij zeggen dat de hardeschijf tezamen met 10 andere schijven in dezelfde ruimte zitten (Lian-Li PC-V2000).
De geluidsproductie heb ik niet echt 'getest'. Het is wel algemeen bekend dat Seagate schijven vaak niet de stilste zijn. Vooral niet de modellen met meerdere platters. De 1.5TB schijf heeft een gemiddelde geluidsproductie, hoewel dit natuurlijk erg subjectief is. Ook is er soms een klikgeluid hoorbaar bij het opspinnen van de schijf. Een korte zoektocht op het Internet maakt duidelijk dat het bij veel gebruikers voorkomt en dat het gewoon normaal is.

De 1.5TB hardeschijf is momenteel verkrijgbaar voor rond de 135 euro. Dit is voor sommigen misschien net te duur. Deze mensen raad ik dan ook aan eens te kijken naar de 1TB variant, welke voor nog geen 100 euro te koop is. Al met al is het een zeer schappelijke prijs.

De Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB is niet alleen een zeer snelle hardeschijf, maar biedt ook de grootste opslagcapaciteit. Tel hierbij de 5 jaar garantie op en je hebt een mooie schijf voor een mooie prijs. Het is jammer dat er problemen zijn met de huidige firmware, maar deze zullen waarschijnlijk spoedig opgelost zijn. Als je nog even kan wachten met de aanschaf, zou ik dat zeker doen. Tenzij je natuurlijk niet bang bent van flashen :)

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB?

Schijf draait hier op Gigabyte DQ6 X38 moederbord en met Firmware die er al op zat,
nl de CC1G.
Heb al de CC1H versie via de chat op de supportsite van Seagate gekregen.
Echter nog nergens problemen tegen gekomen en oude firmware erop gelaten.
Speel hele tijd 1080P films af van de Seagate 1.5TB en onderwijl doe ik enorme hoeveelheden data overzetten heen en weer lezen/schrijven
(1tb aan files dus, dan weer lezen, dan weer schrijven, of allebei tegelijk :)
Deze data bevat mp3 maar ook mkv files.
Tot nog toe geen stotterende film gehad ook al staat die film dus op de Seagate 1.5 en
alles lijkt dus ok tot nu toe!
Wat ook opvalt is hoe weinig de schijf trilt, dit in tegen stelling wat in een andere review wordt beweerd.
Geluid is van een andere frequenty als van de Samsung F1.
Het klinkt meer alsof je het geluid wat binnen in schijf geproduceerd word nu direct op de deksel terug kaatst. Maar zeker niet hinderlijk of luid te noemen.
Lees en schrijf geluiden zijn er nauwelijks.
Ik moet ook even zeggen dat de service geweldig is van Seagate.
Ik had de schijf 5 minuten, en heb hem direct geregistreerd online.
Met SeaTools had ik voldoende info over de schijf en ben naar de chat support gegaan.
Daar kreeg ik direct iemand in de `box` met Sir how can i help you. (!)
Binnen 5 minuten had ik de meest recente update voor mijn schijf. Geweldig dus.

Hierbij mijn kleine toevoeging aan de goede review :)

[Reactie gewijzigd door JohnB op 7 december 2008 03:29]

Het klopt dat er twee typen firmware in omloop zijn, namelijk de CCxx en SDxx reeks (volgens mij heeft dat te maken met de productielocatie). Ik vind het wel jammer dat de andere reviews zo negatief zijn hierover. Seagate heeft mijns inziens goed gehandeld. Zeker als ik het vergelijk met bijvoorbeeld Creative.
Verder ben ik ook erg te spreken over de schijf, maar dat was wel duidelijk denk ik ;).
Die snelheid v/d samsung schijf klopt niet, die zit namelijk maximaal ook rond de 120MB en gemiddeld rond de 100MB. Blijkbaar maakt die sata1 dan eindelijk toch iets uit.

waarom zie ik geen accestime stipjes aan het eind v/d Seagate schijf?

Verder ivm raid/uitval problemen met Samsung en goede service van Seagate lijkt me dit wel wat. Deze snelle platters zitten zeker niet toevallig ook in een 320GB schijf of wel?

review rate ik nog niet, wacht ik altijd (bijna) even mee.
Ik heb vandaag een seagate schijf gekocht 1.5 tb de 341AS
met firmware CC1H..

Kan iemand mij vertellen of dit de laatste firmware is die uitgekomen is en of het anders nodig is om te flashen ?
Erg mooie review, dat zeker :D Mooi uitgebreid :)

Vind 't wel een aardig verschil aan CPU Usage tussen de Samsung (6,4%) en de Seagate (26,9%).
Beetje overdreven ofzo :/

[Reactie gewijzigd door Crusher77 op 6 december 2008 23:24]

Ik zal de benchmark nog eens een keertje uitvoeren. Die CPU usage is inderdaad niet echt representatief, maar ik had een beetje veel open staan :/

[Reactie gewijzigd door Bee.nl op 6 december 2008 23:42]

@ Bee.nl: Ik heb ook gelezen dat de Samsung op ~120MB doorvoersnelheid maximaal komt. Hier komt hij nauwelijks boven de 100MB uit. Volgens mij komt dit echt door SATA1. Op deze marier vergelijken is een beetje appels met peren. An sich is het natuurlijk logisch dat de maximale doorvoersnelheid niet boven de burst uit komt. M.i. kan je het ook zien aan de grafiek, deze is wat "afgeplat" in het begin.

Deze opmerking doet verder niets af aan deze prima review.
Ziet er mooi uit, toch zou ik niet meer voor seagate kiezen, sinds Braxtor daarin is opgegaan
Wat heeft dat er nou weer mee te maken |:(
Helaas helaas.
Die van mij heeft dus ook de hik.
De ene avond kan ik er alles mee doen, en vanavond had ie dat hij dus haperde.
Even nieuwe versie erop geflashed maar na paar uur alweer zo ver.
Nu gaat het al tijdje goed. Vreemd vreemd. Lijkt wel alsof de schijf super zuinig is afgesteld met stroom ergens.
Ik doe hem rma want ik vertrouw het toch niet zo en er komen 2 Western Digital AV GP 1TB SATA2 voor in de plaats.

[Reactie gewijzigd door JohnB op 10 december 2008 06:38]

Eigen ervaringen:

Ik heb vier van deze schijven in een ReadyNAS NV+ draaien.
Het aanvragen van de laatste firmware bij Seagate is via een chat sessie bijzonder eenvoudig en snel. Als zodanig is support wel goed voor elkaar.

Echter: de kwaliteit van deze schijven is echt iets om op te letten mocht je tot aanschaf over gaan. Twee van de vier schijven geven bij mij 'Reallocated Sector Count' errors.

Vandaag twee nieuwe schijven ontvangen maar ook hiervan geeft er al weer een dezelfde errors. Ook op diverse forums blijkt dat deze schijven hier veelvuldig last van hebben.

Vanuit de Ready-NAS forums komt overigens naar voren dat de garantie van deze schijven per 01-01-2009 van 5 jaar terug gaat naar 3 jaar. Zie ook:
Ik heb deze schijf gekocht en op basis van een aantal reviews ga ik de netto opslagruimte verkleinen naar 300 GB.

Ik wilde een snelle schijf die ook nog eens betaalbaar was en ben op deze uitgekomen.

De reden dat ik de ruimte ga verkleinen is vanwege het volgende.
Wanneer je dit doet gebruik je slechts een kleiner deel van de platters waardoor data (relatief) dichter bij elkaar wordt weggeschreven. Om deze reden wordt de doorvoersnelheid hoger en de random read/write ligt hoger.

Voordat de schijf daadwerkelijk door mij in gebruik zal worden genomen wil ik ook kijken of een grootte van 900GB veel afbreuk doet aan de performance. Schijfgrootte heeft mij nog nooit geboeid want je moet het backuppen ook maar dit is een schijf die zich leent om meer performance uit te wringen. :)
je kunt er natuurlijk ook gewoon 2 in raid zetten :P