Nexus Real Silent Fan, 92mm Review

Bartjebart 6 december 2008, laatste update op 6 december 2008, 2.396 views

Nexus Real Silent Fan, 92mm

Pluspunten

• Geluid
  • Luchtverplaatsing

Minpunten

• eigenlijk geen; voor 4 euro mag je niet zeuren

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Een paar weken terug heb ik een van deze fans gekocht om in mijn nieuw te bouwen HTPC wat airflow te creëeren. Ik had een oude computerkast + voeding gekocht met 2 dvd-branders er in voor 2 tientjes. Na goedkoop her en der wat onderdelen te hebben gesprokkeld had ik voor weinig geld een complete c2d pc. De Nexus fan heb ik gemonteerd als exhaust fan aan de achterkant.

Featureset
Het ontwerp van de fan is even simpel als mooi. Het frame is zwart, de ventilator zelf is wit. Dit geeft een mooi contrast en een stijlvol design, zonder op te vallen. Verder zitten er (godzijdank) geen LED's of iets dergelijks op. De fan zit aan een kabeltje, waaraan een molex male en female stekker zitten (je kunt er dus in theorie oneindig veel aansluiten op één stekker van je voeding). Bovendien zit er aan het kabeltje nog een 3-pins ventilator-stekker.
Naast de fan (die in een standaard plastic verpakking wordt geleverd) krijg je ook een setje rubberen, geluiddempende, montage-dingetjes er bij. Mijn cheap-ass slecht afgewerkte kast heeft het echter niet zo voorzien op rubber ophangsystemen, want de scherpe schroefgaten die in de kast zitten werkten in no-time af met het rubber waardoor ik niet vier hele, maar acht halve ophang-rubbertjes had... Dus dan toch maar gewoon schroefjes gebruikt die ik nog ergens had liggen.

Luchtverplaatsing
De luchtverplaatsing van deze fan is prima in orde. Zeker op 12V wordt er een flinke bries voortgebracht. Op 5V is dit (uiteraard) een stuk minder, maar dan is de fan ook zo goed als onhoorbaar. Wat bij de fan ook opvalt is de redelijk hoge statische druk die hij voortbrengt. Dit betekent dat de fan ook goed blijft draaien op een heatsink of voor of achter een luchtfilter.

Geluidsproductie
Ik was van deze fan erg onder de indruk van de geluidsproductie op 12V. Natuurlijk, je kunt hem horen, maar als je dat relateert aan de luchtstroom, dan is dat ook wel logisch. Maar irritant of heel aanwezig is de fan absoluut niet. Op 9V wordt de fan al bijna onhoorbaar en dat is dan ook waar ik hem standaard op heb draaien. op 5V is de aanwezigheid van de fan volledig onmerkbaar.

De fan staat momenteel voor nog net geen 4 euro in de Pricewatch en dat is bijna lachwekkend te noemen, zo laag.

Inmiddels heb ik op m'n processor een Arctic Freezer 7 Pro koeler zitten, maar die viel wat tegen en daarvan heb ik de fan inmiddels vervangen door een 92mm Nexus real silent.

En om maar even met een meestrlijk slechte woordgrap af te sluiten; ik ben een fan van deze fan... :'(

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 92mm?

Voor die geweldige grap krijg je van mij 5 punten. Goede review verder ook :).
Goede review, zeker voor een fan :)

(meesterlijke grap :P, dus ook 5 sterren)
Haha, danku 8-) (ook @ TGEN en Punkbuster)
Zeker een goede review....
Ik had alleen graag ook een paar cijfertjes gezien en wat meer foto's (tussen de tekst)

Ik ben ook over een fan een uur bezig geweest...
productreview: Scythe Slip Stream SY1225SL12SH, 120m review door Dima_2005

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 6 december 2008 17:36]

Tnx. Min of meer dezlefe reactie had je ook al bij iemand anders gepost en ik kan me voorstellen dat je heel trots bent op je review, want daar zal vast een boel tijd in hebben gezeten. Maar ik vind het onnodig om een heel algemeen verhaal over dB's te houden omdat dat imho hier niet in een review hier thuis hoort. Bovendien kan ik wel foto's in de tekst neerzetten, maar dat voegt denk ik niet zo veel toe, aangezien een fan nogal een simpel ding is.
En welke cijfertjes zou ik neer moeten zetten? Ik heb zelf geen meetapparatuur en cijfers van andere mensen kopiëren heet plagiaat... Bovendien hebben cijfertjes ook alleen maar nut als je een aantal andere producten onder exact dezelfde omstandigheden test en dat heb ik niet gedaan, dus écht nut heeft het dan in mijn ogen niet.

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 7 december 2008 04:03]

Ik probeer enkel hints te geven aan mensen om 5-ster reviews te schrijven. Het is niet dat ik er heel trots op ben, maar het zou maar een kleine moeite zijn om van je 4-ster naar een 5-ster te gaan, daarom wil ik iedereen helpen. Ik begon ook aan mijn 5-ster reviews door andere mensen hun reviews te lezen en ideen op doen.

En cijfers nemen is geen plagiaat aangezien er een bronvermelding staat (in mijn geval dan). Het verhaal is gewoon bedoeld om mensen meer te laten begrijpen over wat het gaat, want veel mensen weten wat dB's zijn, maar hoe je ermee moet omgaan weten veel mensen niet!

Maar zoals ik al zei, het is toch een mooie review!

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 7 december 2008 11:27]

Leuk een review te schrijven over een fan die minder dan 4 euro kost ;)
Jep, je zult in een dolle bui maar van plan zijn om 4 noctua's in je kast te hangen à 20 euri per stuk, dan kun je je dankzij mijn review wellicht 64 zuurverdiende euro's besparen ;)
Het is alleen zo jammer dat de verzendkosten zo hoog zijn :| , maar bij azerty sturen ze het wel op in een bubbelenvelop voor minder als je het vraagt.

Goede review :)
Tnx. Ik heb trouwens een goed gesorteerde pc-boer op een kilometer afstand zitten, dus van die verzendkosten had ik geen last :)
Bedankt voor je review. Het is voor mij duidelijk geworden dat deze fans maar eens moeten worden aangeschaft.

Ik ben fan van je review. ;)