Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm Review

Dima_2005 15 mei 2008, laatste update op 27 mei 2012, 10.832 views

Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm

Pluspunten

• Zeer hoge luchtverplaatsing bij max.
  • Heel stil en krachtig bij 9V
  • 3-pin -> 4-pin adaptor

Minpunten

• Geen bijzonderheden
  • Luid bij max. luchtverplaatsing

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Dit is een 120mm fan van Scythe uit de Slip Strem 120-series. Meer precies is het de SY1225SL12SH er zijn verschillende modellen uit de Slip Stream-series, daarvoor moet je naar de laatste letter kijken. Er is SL - L - M - H - SH en heeft met de fan-snelheid te maken. Als je goed kijkt zie je wat het betekent. SL=Super Low, L=Low, M=Medium, H=High en SH=Super High.
De laatste heb ik in een winkel gekocht omdat het de laatste tijd wel handig zou zijn om een casefan te hebben in mijn pc met deze warmte, en zeker als je weet dat normaalgezien mijn pc volledig passief gekoeld is, enkel de voedingsfan trekt warmte uit. Aangezien er geen andere 120mm fans waren in het assortiment, heb ik deze maar gekocht, maar op voorhand heb ik geen onderzoek naar gedaan. Maar ik moet zeggen dat ik er zeker geen spijt van heb, en dat wil ik met jullie toch wel delen.
Aangezien ik geen apparatuur heb, gebruik ik cijfers van SPCR.
Geef gerust commentaar over de review, ik wil graag weten wat ik nog kan verbeteren.

Wat krijg je?
Natuurlijk, maakt het veel uit, soms krijg je gewoon een losse fan en krijg het er zelf maar op hoe je het wilt (bv. plakband bij een andere pc).

Je krijgt een 120mm fan in een dun-plastic doosje, daar zit de fan zelf in.

Als je binnen de doosje kijkt zie je ook een 3-pin -> 4-pin adaptor in, hierbij kun je de fan dus ook op 12V laten lopen. En je krijgt er ook schroefjes bij om de fan vast te kunnen maken, dat wordt heel vaak juist niet meegeleverd zoals eerder gezegd.

Featureset
Nu denk je, ok, maar wat is die fan helemaal? Wel ik moet zeggen dat je een gewone 120mm-fan krijgt zonder veel bijzonderheden, het heeft geen LED's of iets dergelijk, maar het is toch wel een zeer goede fan die zeer degelijke theoretische cijfers heeft.
Eventjes opgesomd:
  • 110.31 CFM maximale luchtverplaatsing
  • 37dB maximale geluidsproductie
  • 1900 rpm fansnelheid
  • 120 x 120 x 25 mm
  • 115g gewicht
  • 3-pin connector (met 4-pin adaptor)
  • Sleeve baring
  • 30.000 uur levensduur van de motor
Zeer goed te zien dat het een gewone fan is zonder veel bijzonderheden, behalve de grote luchtverplaatsing bij max. met een relatief lage geluidsproductie.

Luchtverplaatsing inleiding
De luchtverplaatsing is een veel gebruikte term en is heel belangrijk bij een fan. Hoe hoger de luchtverplaatsing is, hoe beter een fan is. Voor passief gekoelde systemen (dan wel zonder interne fans) is de luchtverplaatsing een van de belangrijkste dingen. Je kan luchtverplaatsing hebben door de warmte, maar meestal zal het niet alleen lukken, en heb je minstens 1 casefan nodig om het systeem te helpen koelen.
Veel gebruikte eenheid hiervoor is de CFM, dit betekent Cubic feet per minute. Dus aan de naam te zien is het, het aantal kubieke voet per minuut lucht dat verplaatst wordt. We hebben hiervoor een alternatief in het metrisch systeem, nl. m/h, maar die is niet zo logisch en er zijn veel discussies hierover, aangezien de CFM veel meer een relatieve eenheid is waarbij iedereen dat begrijpt. Maar als je toch naar het metrisch systeem wilt omrekenen kun je de volgende bewerking uitvoeren: CFMx60/35.31.

Luchtverplaatsing (max.)
Bij de maximale stand van deze fan (12V) draait de fan met ongeveer 1900rpm en dat voel je aan je pc, het is precies een kleine tornado. Volgens de fabrikant kan hij zo'n 110.31CFM verplaatsen, dit is heel veel. Dit maakt uit de theoretische cijfers dat het een van de beste fans is die je kunt hebben. Scythe heeft hiervoor zelfs een vergelijking van hun eigen fans t.o.v. deze fan:

Dit zijn natuurlijk maar theoretische waarden getest volgens Scythe, maar hoe ze het getest hebben is er niet te vinden, daarom heb ik me dus ook gebaseerd op reele waarden. Uiteindelijk kom je bij een rele 79CFM! Deze waarden zijn heel verschillend per labaratorium, maar hier wordt het redelijk goed getest op een systeem alsof de fan lucht naar binnen zuigt, dus er is geen hulp van andere fans.

Luchtverplaatsing (min.)
Bij de minimale stand van de fan (5V) draait de fan met ongeveer 400rpm, maar dan voel je bijna niks, maar om aan deze snelheid te draaien moet je wel een intressante persoonlijkheid hebben. Je krijgt dan 12 CFM, maar met ongeveer dezelfde geluidsproductie (zie volgend hoofdstuk) zie je dat je tot 21CFM kunt gaan (7V), en zelfs als je een klein beetje luider wilt krijg je zelfs 54CFM.

Geluidsproductie inleiding
Geluidsproductie is ook een heel belangrijk aspect bij het kiezen van een fan. Natuurlijk begrijp je wat geluid is, maar het is ook redelijk relatief, sommige mensen vinden al een mug dat voorbij vliegt heel luid, andere horen niet eens een vliegtuig dat boven hun hoofd voorbijvliegt. De eenheid voor geluidsproductie is dB en het staat voor deciBel. deciBel is trouwens een logaritmische eenheid, dit betekent dat als je een verhoging hebt van 10dB dat het 10 maal luider is dan het oorspronkelijke waarde. 20dB analoog, kom je dan bij 100 maal luider, hiervoor moet je dus oppassen. Dit betekent dat het verschil tussen 30dB en 40dB 10 maal (1000%) luider is en niet 25%.
Een acceptabele waarde tot waar we geen gehoorbeschadiging hebben is 120 dB. Ook de omgeving heeft een bepaalde geluidsproductie, ook al denken we daar niet over na, maar zelfs een stille radio-kamer heeft toch zo'n 20 dB achtergrond-geluid.
Op 1 meter is trouwens 20dB niet te horen. Bij afstanden van minder dan een halve meter kan deze geluidsproductie soms storen.
Om even te vergelijken wat allemaal hoeveel geluid maakt hier een opsomming:
  • kalm ademen -> 10dB
  • gesprek op 1m afstand -> 40-60dB
  • hamer op 1m afstand -> 100dB
  • vliegtuig op 100m afstand -> 100-150dB
Geluidsproductie (max.)
Nu je weet wat geluidsproductie is, kan ik je dan uitleggen hoeveel geluid deze fan produceert. Bij de maximale stand is de fan zeker wel te horen op zo'n 1-2 meter afstand, maar is zeker niet storend, zeker niet in een redelijk luide kamer, zet je dat in een heel stille kamer, dan heb je toch zeker wel een beetje last van.Deze fan produceert maximaal 37dB theoretisch. Op de Scythe website vind je ook een vergelijking van de geluidsproductie van de verschillende fans van Scythe.

Op 1m afstand en een achtergrond-geluid van 20dBa produceert deze fan op de maximale stand zo'n 39dB in de praktijk. Voor sommige mensen is dat veel, maar ik vind dat het redelijk goed meevalt. De meeste fans hebben toch al zeker een hogere geluidsproductie met een lagere luchtverplaatsing, dus dit is een zeer goede fan als je naar CFM/dB kijkt, die bedraagt dan op zo'n 2.02, terwijl de meeste fans zo'n 1.2 halen indien ze heel goed zijn.

Geluidsproductie (min.)
Bij de minimale stand krijg je een geluidsproductie van lager dan 18dB, maar het blijft rond de 18dB tot 7V, zoals gezegt krijg je dan een hogere luchtverplaatsing, en als je naar 9V wilt gaan, krijg je dan misschien 26dB, maar dan krijg je een heel hoge luchtverlplaatsing, in deze stand is de fan het best te gebruiken, voor de meesten zou het meer dan genoeg zijn qua airflow, en praktisch onhoorbaar.

Ik heb deze fan aan 8 gekocht, maar hij is al voor 6,57 beschikbaar, dit is een heel mooie prijs voor een hoge-prestatie koeler. Het is veel in het begin, maar prijs/prestatie ratio is gewoon uitzonderlijk goed.

Een uitstekende koeler voor gewoon gebruik bij 9V dan en bij uitzonderlijke prestaties van je pc, kun je dan naar 12V gaan indien het ECHT nodig is.

Heb jij ook een Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm?

Goede review, alleen een kleine opmerking: het merk heet Scythe (zeis, zie logo) en niet Scynthe.

Goede, duidelijke tekst met verduidelijkende, ondersteunende afbeeldingen.

En de beleving qua geluidsniveau is bij idereen weer anders. Ik gebruik S-Flex-en (1200RPM, 20.1dB) die ik duidelijk hoor boven de 800RPM (ik kan me er aan ergeren als ik muziek luister en tussen de nummers mn pc hoor ruisen), een Slip Stream met 26dB valt bij mij dus in de categorie 'ondraagbaar'. Maar dit dus niet als kritiek op jouw review, puur wat eigen ervaringen :)
Zoals ik al zei dat zijn verschillende mensen hun meningen en natuurlijk, de 20.1dB is niet de echte geluidsniveau. En daarbij nog op welke afstand staat je pc van jou?

20dB is op een afstand van 1 meter zelfs niet te horen in een gewone kamer.

Hehe, inderdaad, om een of andere reden heb ik het verkeerd gebruikt, ik ken het merk al zo'n 2 jaar en ik heb het in de tijd het zo gelezen, en nu gebruik ik het ook zo.

Bedankt voor je commentaar.

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 14 mei 2008 18:18]

De pc staat naast mn bureau, fans dus grofweg 1m van me verwijderd, kwa geluidsniveau maakt het vij weinig uit (geen wereld van verschil, sla de theorie erop na en je weet dat het theoretisch niet echt mogelijk is, maar zo ervaar ik dat simpelweg wel) als ik op bed lig, meter of 3 verder weg.

En dat die 20.1dB niet de echte waarde is begrijp ik wel, maar die fans zijn ook van Scythe, dus ik neem aan dat je de waarden onderling wel kan vergelijken. (En niet de beruchte SilenX en Thermaltake waarden, die altijd bijzonder laag zjn).

20dB is met wat omgevingsgeluid (raam open e.d.) idd niet te horen, maar als ik muziek ga luisteren, wil ik zo weinig mogelijk omgevingsgeluid, sluit me dan min of meer af van de buitenwereld.
Scythe meet onder ideale omstandigheden. Ik vermoed dat dat in de vrije ruimte is (en daar is ook wel wat voor te zeggen, ze meten nl. alleen hun fan!). Hiervan is geen spraken in jouw PC.
1) Zit deze fan verbonden aan jouw PC
2) Jouw PC zal als klankkast gaan werken
3) In de vrije ruimte heeft een fan geen weerstand, bij jouw staat hij bijv. tegen de HDD's aan te blazen, waardoor de fan harder moet gaan werken.

Enige analogons om de punten te onderbouwen:

ad 1) Neem bijv een luidspreaker (alleen de speaker) houd die speaker gewoon in de vrije lucht (hang hem aan touwtjes op). Resultaat een iel geluid.
Maak nu in een brede plank een gat ter grootte van de speaker, stop de speaker daarin. Plots zal de speaker luider en voller klinken. Hier is spraken van 2 effecten. De eerste is dat de plank gaat meeresoneren, de andere kom ik zo op.

ad 2) In principe is het geluid aan de achterkant van de speaker in tegenfase met de voorkant, m.a.w. het geluid dat van achter naar voren komt (en andersom) dooft het geluid dat uit de speaker komt => een oorzaak dat het geluid iel klink. Door de plank oneindig groot te maken, kan die niet meer gebeuren. Het is alleen zo ontzettend onhandig om zo'n grote plank om de speaker te zetten, dus hebben ze een klankkast uitgevonden, zodat deze demping teniet wordt gedaan.
(Bij mijn speakers thuis, Elipson 1303, zijn ze nog slimmer geweest, daar tonen (Engels) ze de kast met een open buisje (Helmholz generator) aan de achterkant zodat bepaalde golven wel aan de kast kunnen ontsnappen. Dat zijn precies de golven waar de speaker van nature de fout in gaat. Op die manier compenseren ze de fout.
Iets sootgelijks testen ze op dit ogenblik bij luchthavens uit: geluid in tegenfase van het geluid van een vliegtuig --> idealiter muisstil).

Terug naar de PC: het is weliswaar een slechte klantkast, maar het is er een, dus gaat de fan luider klinken dan in de ideale opstelling (open lucht).

ad 3) Een heel ander voorbeeld om het duidelijk te maken. Ik rijd in mijn auto op een vlakke weg, houd nauwlettend in de gaten dat ik het gaspedaal op n stand ingedrukt houd. Komt er nu een helling, dan gaat mijn motor meer geluid maken, ondanks dat ik evenveel gas geef.
"Iets dichter bij huis": sluit de fan af met een papiertje: geluidsniveau zal toenemen.

Wat leren we hieruit: de waarden die de fabrikant meet zijn op zich correct, maar zijn niet de waarden die jij zult meten als je metingen verricht aan een ingebouwde fan.

Bedenk bovendien dat slechts 3 dB toename, meettechnisch een verdubbeling is van het geluidsniveau. Hoe gek ons oor in elkaar mag duidelijk worden uit het feit dat wij pas 6 dB als een verdubbeling waarnemen (terwijl het dus al 4-voudig is, meettechnisch).

Conclusie: Jij kunt met gemak die fan horen die door Scythe als 20 dB is opgegeven, want hij maakt meer "lawaai". (Lang verhaal voor zo'n korte conclusie... :*) )
Heb net opgezocht, reele geluidsproductie is 23dB en bij lagere snelheden heb je al onder de 20 dB. Je hebt wel lagere CFM(34 maximaal), maar ze zijn lekker stil.
Alleerst mijn complimenten over deze review. Erg verhelderend vond ik het stukje waarin je het geluidsniveau van verschillende zaken noemt. (Ga ik van je pikken in mijn review :9 , maar wel met bronvermelding natuurlijk!).

Ik vind de prestaties van de fan (en hetgeen bijgeleverd wordt) indrukwekkend in relatie tot de prijs. Echter er zijn fans die bepaalde waarden ruimschoots overschrijden (een van die waardes is dan de prijs ;) ).
Uitgaande van de naam en van de opgegeven waarden denk ik dat het een Sleeve Bearing fan en niet een Ball Bearing fan is. Het is bekend dat deze fans op het moment dat ze nieuw zijn stil zijn, maar aan grotere slijtage onderhevig zijn. Na een jaar zul je dus significant slechtere waarden meten. Je ziet het ook terug in de levensduur: voor jouw fan is 30.000 uur opgegeven; voor mijn Papst (2 Ball Bearing) is dat 70.000 uur.

8)7 8)7 8)7 Nu zie ik het wel in de review staan dat het sleeve bearing is, alleen heb ik geen zin meer om bovenstaande tekst weg te halen :P .

Ik vind het in ieder geval een mooie review en wens je veel succes met je (m.i. goede) keuze.
De stille Nexus fan's zijn ook sleeve bearing, daar hoor je ook amper klachten dat ze meer herrie gaan maken. Of dat dan zo'n "issue" is, is nog maar de vraag. Lees de review(s) er bij SilentPCreview maar eens.
een zeer goede review!!!

ik vind dit wel interesant omdat ik ook zn koeler heb besteld.
ik heb een Scythe Mugen Infinity besteld en daar zit standaart al 1tje op, nu kan je er max 4 op zetten wat ik wat overdreven vind en daarom heb ik er een 2de bijbesteld.
die van mij (besteld) is 1200rpm, ik hoop dat het net zn succes is als die van jou!!

echt een top review!!, ga zo door _/-\o_
Dank voor je complimenten.

Ik moet wel zeggen dat waarschijnlijk op de Scythe Mugen Infinity geen zo'n fan op gaat zitten, zolang ik de waarden ken is het een andere fan, maar ik kan ook mis zijn.

Maar toch maar eventjes een beetje meer info bij jouw aankoop geven. Je kan inderdaad er max. 4 opzetten, maar dit zou een negatief effect hebben, aangezien ze dan allemaal in verschillende richtingen draaien, je kan dan maar 1 fan hebben voor zuigen en 3 voor blazen en vica versa. Indien je er 2-2 combinatie gebruikt zou de luchtweerstand veel groter zijn en zou het inefficient werken.

Maar die je besteld hebt van 1200rpm is de M-versie en je krijgt dan de volgende waarden in praktijk:
12V: 28dB - 46CFM
9V: 24dB - 37CFM
7V: 21dB - 30CFM
5V: 18dB - 24CFM
Ik hoop dat dit jou helpt met het bepalen van fanspeed, ik raad hierbij jou dus ook aan om toch de 12V te gebruiken indien je niet echt geeft om geluid, wat trouwens niet zo veel is!
Wel een clipje er bij besteld? (A). Ik heb zelf 2 xilence 1400 rpm fans op zitten en met tywraps was het toch minder dan met de clipjes.

Bij de infinity krijg je s-flex fans. Ik dacht dat het bij de mugen wel de slipstreams waren geworden.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 15 mei 2008 18:55]

top review.
hoe krijg je de fan op 9v?
Gewoon met een fan-regulator, oftewel softwarematig (Speedfan) oftewel hardwarematig met een fan-regulator.
9V komt overeen met ongeveer 1400rmp, meestal moet je de RPM instellen en het kiest zelf hoeveel stroom het moet trekken. Met softwarematige regulators heb ik persoonlijk nog niet gewerkt aangezien ik in het bezit ben van Scythe Kaze Master 3.5inch om mijn fansnelheid in te stellen.
afbeeldingen werken niet (meer).
Nette review, maar wat gebruik je rare zinnen! :9

En zo kan ik er nog een heleboel uithalen..

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 16 mei 2008 01:05]

Dit komt ook omdat ik uit Belgi kom, ik heb mijn eigen soort zinnen, sommige mensen vinden de Nederlandse zinconstructie raar. Ik geef wel toe dat soms mijn zinnen een beetje verwarrend zijn, maar goed ;). Ik ben ook niet een professionele journalist! ;)
Uitgebreide review en ook leuk leesvoer maar enkele beweringen kloppen gewoon niet:

m/h, maar die is niet zo logisch -> dit is heeel logisch, wij weten wel wat een kubieke meter is, maar niet wat cubic feet is.

Een acceptabele waarde tot waar we geen gehoorbeschadiging hebben is 120 dB.-> bij 120 dB treed al gehoorbeschadiging op na 15 sec, veilig is minder dan 80 dB.

Als je al de lezers wil informeren, dan check je beweringen goed.
inderdaad jammer. maar pics zijn down.
Ooh, da's jammer, ik zal proberen de pics terug te zoeken, heb ze ergens opgeslagen, maar da's ondertussen ook wel even geleden.
Plaatjes up-to-date. Scythe site was van CMS veranderd...
Beetje off-topic. Maar jou profiel foto heeft bij totaal ge bamboozled. Ik dacht dat er een insect op mijn scherm zat.