AMD A6-6400K Boxed Review

GoGoris 23 januari 2014, laatste update op 1 oktober 2014, 5.184 views

AMD A6-6400K Boxed

Deze processor is ruimschoots krachtig genoeg voor HTPC-gebruik. Het is dan ook een superdeal met bovendien een lage prijs. Er zijn ook voldoende opties om te experimenteren met overclocking en undervolting voor de hobbyist.

Pluspunten

• Goede overclockbaarheid
  • Blijft koel
  • Goede prestaties
  • Goedwerkende hardware acceleration voor video's
  • Kan 3D films afspelen
  • Goede prijs-kwaliteit
  • Goed undervolt-potentiëel

Minpunten

• Geen minpunten voor HTPC-gebruik
  • Je moet natuurlijk geen wonders verwachten...

Ik heb deze processor gekocht voor mijn htpc. Ik ben verschoten van de prestaties ervan! Waarschijnlijk is het door het gebruik van een goedkope SSD, dat deze pc één van de snelste pc's is in huis. Dit bewijst nogmaals hoe overpowered processors zijn tegenwoordig, dat terwijl iedereen in de mediamarkt gelooft dat hij een i5 nodig heeft om enkel office en Google Chrome te kunnen draaien.
Overclocken naar 4,4GHz gaat moeiteloos met deze APU, de GPU naar 950MHz of 1013MHz vormt ook geen probleem. Ik heb amper een verhoogd voltage moeten gebruiken en enkel de multiplier veranderd. Ik weet zeker dat een meer ervaren overclocker dan mij hier gemakkelijk overgaat. AMD Cool'n'Quiet staat aan zodat die gedownlclockt wordt wanneer idle.

Ik had, omdat ik wou dat mijn htpc absoluut stil blijft, een Scythe Big Shuriken 2 Rev.B gekocht. Ik moet zeggen dat deze CPU-cooler eigenlijk overkill was voor normaal gebruik. Met een kozuti kan je de processor volgens mij perfect koel houden zonder veel lawaai. Op mijn Asrock moederbord kan je de fanspeed instellen met "levels" van 1-10 en op level 3 wordt mijn apu perfect gekoeld en is de koeler echt muisstil.

Voor mensen die vragen hebben bij de hardware acceleration voor video's, deze werkt perfect. Alles speelt erg vlot. Ik had mijn twijfels of deze APU stereoscopic 3D films zou afspelen, maar met Cyberlink PowerDVD of Arcsoft Total Media Theater gaat dit perfect, hardware accelerated. (getest met BluRay iso, een aanrader)

Hoewel ik voor een desktop toch een A8 (bijna geen gaming) of A10 (licht gaming) zou nemen (een quad core is allicht beter voor intensiever gebruik en meer multitasken, iets wat je niet echt doet op een htpc) zou ik deze processor absoluut aanraden. Vooral voor een htpc is hij echt de perfecte keuze, hij kan alles wat ik ervan verwacht en niets meer.

Gebruik: ik draai er Windows 8 op met XBMC+Aeon Nox (een zware skin), dit draait perfect, is razendsnel en het cpu-gebruik is laag. Ik plan enkel om over te schakelen naar een linux met XBMC (Lubuntu+XBMC/XBMCbuntu/OpenElec) omdat ik niet tevreden ben over Windows 8 met een afstandsbediening of toetsenbord. Dan kan ik automatisch booten naar XBMC zonder de zware last van Windows eronder.

Voor de geďnteresseerden: Ik heb madvr erop getest en alles buiten Jinc werkt perfect. Voor Jinc verwacht ik dat je een A10 nodig zult hebben, dit vereist een zware grafische kaart. Maar ik het verschil van madvr niet zichtbaar vanuit de zetel, en ik vind het extra verbruik en het verlies van de luxe van XBMC als media bibliotheek het niet waard dus gebruik ik het niet. Maar moest je madvr willen gebruiken, Lanczos3 en Spline werken ook perfect.

Update:
Ik draai nu XBMCbuntu gotham en dit werkt perfect, dus geen licentie (of iets illegaals) voor windows meer nodig :) De htpc start ook meteen xbmc op nu, ik vind dit beter nu dan windows+xbmc (ook iets sneller). Voor wie gewoon xbmc wil draaien zonder veel poespas is openelec misschien een betere keuze, ik heb dit nog niet getest. Ik heb gekozen voor xbmcbuntu omdat ik wel iets van linux ken en ik heb graag nog een linux-distributie onder xbmc. Ik was namelijk overlaatst aan het experimenteren om een webbrowser te starten vanuit xbmc, maar dit valt buiten de review.
Ik heb overlaatst geprobeert om mijn apu te undervolten, en ik moet zeggen dat deze apu boven al mijn verwachtingen presteert. De apu undervolt zo goed dat ik begin te twijfelen of de undervolt-setting in mijn moederbord wel iets doet. Ik kon namelijk de voltage offset op mijn asrock moederbord op de laagste instelling zetten (-0.0107V) en mijn apu is nog steeds superstabiel. Dit betekent ofwel dat er iets mis is aan de undervolt instelling aan mijn moederbord, of dat AMD heel royaal is geweest met het voltage, ik hoop op het tweede ;)

Heb jij ook een AMD A6-6400K Boxed?

Goede review, ik mis alleen het verbruik.
Wat verbruikt je pc aan wattage in idle mode?
ik dacht rond de 30 watt. Mijn stroomverbruiksmeter is niet zo goed want die schommelde tussen de 0 en de 40 watt. Maar ik denk dat je 40w als max kan beschouwen in idle.
Inmiddels al overgeschakeld naar bijvoorbeeld Openelec of iets dergelijks? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Nee ik ben van plan om xbmcbuntu te installeren maar ik wacht op xbmcbuntu 13 (de beta is nog wat de buggy voor mij). Deze heeft goede hardware acceleration (VDPAU genoemd) op linux. XBMCbuntu gebruikt nog XVBA, maar dit is verouderd en maakt xbmc zelfs trager dan onder windows 8. Aangezien XBMC Gotham al in de betafase is kan het niet zo lang meer duren voor deze uitkomt. :) Ik was in ieder geval wel onder de indruk van de beta, spijtig dat alles nog niet werkte.
Ah oké. Zelf heb ik geen ervaring met Xbmcbuntu. Maar als de beta al bevalt :)
Ben benieuwd wat Xbmc 13 gaat brengen.
De keuze voor xbmcbuntu zit zo: als je nooit uit xbmc gaat is openelec beter, maar ik ben van plan in xbmc een shortcut te maken (met advanced launcher) om een internet browser of mailbox te openen. In xbmcbuntu kan je nog in de onderliggende linux omgeving, in openelec niet (alleen de terminal, maar dat is niet echt praktisch). Openelec is echter nog kleiner en wss ook iets minder belastend voor de CPU. Dus het hangt ervanaf of je nog iets wilt doen buiten xbmc of niet :) snelheid zal echter nooit een probleem zijn, ze zijn allebei minder belastend dan Windows en razendsnel met deze apu.
Ja precies, ik heb zelf in het verleden wel Openelec gedraaid en dat beviel goed. Echter heb ik alleen Xbmc nodig, en valt hierdoor Xbmcubuntu voor mij af. Alleen als ik dat deze Openelec in de huidige versie geen Hd-audio voor deze CPU ondersteund. Ik hoop dat het in 4.0 opgelost wordt. Goed om te horen dat deze Apu razend snel is :)
Geen hd audio? Dat wist ik niet, ik zal duimen dat dit opgelost wordt dan ;) Veel succes!
Ik begrijp je niet goed, als ik deze review lees, lijkt me dit een super CPU voor een HTPC ? Toch zet je Geen voor HTPC-gebruik

[Reactie gewijzigd door svennd op 27 september 2014 20:17]

Sorry dat dit onduidelijk was. Ik bedoelde geen minpunten voor htpc-gebruik.
Ha oké, ik begrijp het, leuke review, bedankt voor je antwoordt!
Bedankt, het was mijn eerste review op Tweakers. :)