Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB Review

SnoVVdog 22 januari 2014, 405 views

Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Nooit data onverwachts verloren of een complete failure.(weet niet of het een echt positief punt is, je moet kunnen aannemen dat een SSD gewoon werkt...)
  • Crucial geeft klanten een M4 of M500 terug bij RMA

Minpunten

• Controller bagger
  • Zeer slechte serie, Crucial Forum staat vol met mensen die problemen hebben.
  • Firmware versie van Crucial helemaal niet de nieuwste beschikbare.
  • Trager dan HDD zodra er data op staat.
  • Firmware update = verlies data (wel aangekondigd).

Voorverhaaltje
Ik heb een jaar of 2 terug op marktplaats een laptopje op de kop getikt voor 175 euro, dit was een P6100, 4gb ram, HD5470 en een 160GB Hdd, intel HM55 chipset. Ik wilde deze ietsje sneller maken door een SSD na goeie ervaring met een redelijk trage SSD in mijn computer, een Corsair Force 3, hier eigenlijk alleen positief over ondanks dat het een relatief gezien erg trage SSD is.

Ik zocht in de pricewatch naar een goedkope 256 GB SSD, de Crucial V4 kwam hier uit. Was goedkoop omdat het sata 2 was, geen probleem voor mij, ik heb slechts sata2 in mijn laptop, even 2 reviews gezien, en die leken prima, dus gelijk besteld.

Een HDD>SSD kloon verder en ik merk dat de laptop even snel is met de SSD als de HDD, op zich niks raars maar het was niet het verwachte verschil zoals op de PC. Op internet gelezen dat het aan de ''offset @4k cluster'' kon liggen, dus deze heb ik via een tool naar de correcte aangepast. Ik zag hierna geen verschil ( behalve iets betere write speed in AS SSD).

Problemen beginnen

Maar goed, ik liet het voor wat het is, naar mate de tijd doorging merkte ik steeds vaker dat hij traag was, de computer was bv. slechts 0.1mb/sec aan het lezen/schrijven maar het ''hdd gebruik'' was 100% volgens taakbeheer van Windows 8. Hoe meer data er op kwam, hoe erger het probleem. De SSD liep compleet vast bij random writes. Er is een probleem met de ''garbage collection.'' Een voorbeeld is als je iets uitpakt met winrar, als je hem halverwege even pauzeerde voor een minuut en weer hervatte, was hij sneller klaar dan als je hem in één keer liet doorgaan.

Het probleem:
Eerste AS SSD benchmark was nog ok, doe je er gelijk één na is het resultaat al een stuk slechter, de derde benchmark direct erna was compleet bagger (zie foto) en de vierde ging zo traag, dat hij na 30 minuten niet eens op de helft was.

Laat je hem dan een uurtje ''idle'', is hij daarna weer eventjes ''snel''. Deze SSD heeft veel weg van een processor die oververhit raakt door een te kleine koeler.

Crucial's reactie

Ik heb veel correspondentie gehad met Crucial zelf, zij waren er van overtuigd dat het probleem weg ging met een firmware update ( helaas betekende dat een wipe van de SSD), na deze update leek alles in de eerste plaats in orde, tot er weer meer data op kwam, de SSD wordt al extreem traag bij 55gb ( van de 256), laat staan als hij nog voller raakt... Daarnaast is er een onofficiële v30 firmware die Crucial niet heeft uitgebracht maar wel werkt op de SSD, deze is van SSD van andere merken met dezelfde Phison controller, deze zorgt ook dat de problemen ietsje minder zijn.

Oplossing: Vermijden/andere SSD

Uiteindelijk na een jaar gekut, een firmware update, en wat research verder, heb ik contact opgenomen met Crucial voor een RMA, eerst waren ze terughoudend en wilden me een andere V4 aansmeren, maar uiteindelijk toegegeven en mij een M500 beloofd. Ik heb het eerst bij de retailer geprobeerd omdat dit toch wat sneller gaat en zij hebben hem ook als ''defect'' bevonden, en ook van hen krijg ik nu een M500 als vervanging.

Al met al een hoop gedoe, maar op het forum van Crucial kregen mensen een M4 als vervanging, en nu de M500 serie uit is, een M500 als vervanging op de brakke V4 serie.

Heb jij ook een Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB?

Hier gelijke ervaringen, na een enorme 'rant' richting Crucial een M4 als vervanging gekregen, die wel precies doet wat ik verwachtte. Goede revieuw, dwz duidelijke taal over een duidelijk probleem.

Het zou Crucial overigens sieren de gehele V4-series terug te roepen, ze scoren hier niet mee.
De serie is al uit de retail gehaald heb ik begrepen.

Het is dat ik al eerder SSD's had gebruikt en wist dat er iets niet klopte ( en lange tijd ook gewoon een beetje maling had aan het probleem omdat ik de laptop bijna alleen gebruikte om series te kijken vanaf een NAS of browsen), maar een gewone leek krijgt door SSD's als de V4 volgens mij het beeld dat SSD's bagger zijn en het totaal niet waard tov. een HDD. En dit is kwalijk voor Crucial en andere SSD fabrikanten.

Toen ik de laptop ineens moest meenemen naar school en later stage, merkte ik pas dat hij echt catastrofaal traag was. De oude HDD terug gezet en hij voelt als nieuw ;( .

De M500 die ik als vervanging heb gekregen nu in de PC zitten, die gedraagt zich wel super zelfs op een oude sata2 ICH10R controller, geweldige 4k/64thread snelheid, zal daar binnenkort wel een review van plaatsen.

EDIT:
Als retailers het verkopen zijn het alleen restpartijen:
quote: crucial
I actually have some good news. As we no longer supply a 256GB SSD, this will be replaced by our 240GB M500 which is our most up to date drive.

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 27 januari 2014 15:41]

Ik vind dit eerder een klacht dan een review.. :/
Ik drukte op de verkeerde reageren, zie voor mijn reactie hieronder (SnoVVdog in 'productreview: Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB review door SnoVVdog')

TL:DR: Wat wil je nog meer weten van mij over de SSD ?
Ik vind dat komen door de 1* algemene beoordeling, zo slecht is ie toch ook niet? :P

Voor de rest misschien kopjes maken, dat staat leuk. :)
Een SSD die niet geeft wat de hele reden is om een SSD te halen, maar juist het tegenovergestelde, is in mijn ogen niet eens één ster waard. Het is het gewoon absoluut niet waard om zo'n ding te kopen in mijn ogen, vandaar één ster. Een gigantische miskoop.

Als opslagmedium in het algemeen verdient hij misschien een sterretje extra, 2/5, maar als SSD is hij echt helemaal niks :). Ik heb veel SSD's bij klanten gebruikt, Samsung 830 en 840 serie, Kingston SSDNow V300, Crucial M4's. Maar dit gedrocht verdient het niet eens om de naam SSD te hebben :(. Je computer wordt compleet onbruikbaar, voor de firmware flash deed mijn Windows 8 ruim 10 minuten om op te starten ( tot logon gaat prima, daarna duurt het nog zo'n 7 a 8 minuten tot je uberhaupt google Chrome kon opstarten). En als je dropbox hebt aan staan, kom dan maar over een half uur terug wil je iets doen op de computer.

Ik weet dat mijn laptop HM55 chipset een beetje slechtere performance geeft met SSD's dan nodig, maar ik heb hem ook uitvoerig op een desktop getest, en daar kwamen dezelfde problemen tevoorschijn.

EDIT: Om nog toe te voegen, Windows update was nog steeds niet klaar na ACHT UUR LANG updates te installeren... Ik ging naar school, kwam terug, en hij was pas bij update 62 van de 80 oid...

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 22 januari 2014 16:24]

True :)

Mooie review :D

Edit: mijne doet dit :D

[Reactie gewijzigd door mimang op 22 januari 2014 16:25]

Wat wil je nog meer weten, ik probeer iemand te helpen door uit te leggen dat deze serie een drama serie is, SiComputers (de retailer waar ik hem van heb) vertelde mij dat het een slechte serie is met extreem veel klachten en returns.

De SSD geeft door het probleem met de controller, tragere performance dan een oude 2.5'' 120gb 5400 rpm HDD.

Ik gebruik op dit moment tijdelijk in mijn laptop weer de originele HDD, de laptop voelt als nieuw ondanks dat ik de SSD gewoon heb gekloond naar de hdd..

Bovendien heb ik niks tegen Crucial zelf, de M4 en M500 zijn prima, de V4 is daarentegen in mijn ogen complete troep die als de pest moet worden vermeden :). En om niet per ongeluk zo'n geval te kopen op Marktplaats of Tweakers V&A. Het is geen upgrade, zelfs als hij werkt naar behoren, is het niet echt een upgrade tegenover een normale HDD. De mensen die nog net geen ''freezes'' krijgen, hebben alsnog problemen met sterk teruglopende performance al vanaf 25% vulling van de SSD.

Kort samengevat:
Zeer grote kans op probleem met controller.
Zelfs al heb je een goeie, prestaties ver onder de maat voor een SSD.

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 22 januari 2014 16:03]

Prima review. Dit is geen eenmalige klacht maar een waarschuwing dat de "V4" serie van Crucial slecht is.

Slechte zet van Crucial van om deze serie op de markt te brengen. Ik heb ooit een review http://tweakers.net/produ...m4-ct128m4ssd2-128gb.html geschreven van de M4 serie en die werkt tot op heden probleemloos (2 stuks).