Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 925 Wit Review

DeNachtwacht 20 januari 2014, laatste update op 15 juni 2014, 3.773 views

Nokia Lumia 925 Wit

Pluspunten

• Een groeiend aantal Nokia apps van uitmuntende kwaliteit
  • Goede camera met mooie functionaliteit
  • Mooie headset meegeleverd
  • Dun en licht toestel

Minpunten

• Batterijverbruik standaard nog matig
  • De telefoon is relatief duur voor de hardware
  • Erg krap intern geheugen
  • Geen SD uitbreidingsmogelijkheid
  • Bouwkwaliteit is niet wat ik van Nokia gewend was

Edit 15-6: Even een kleine update gemaakt nu ik alweer ruim een maandje draai op Windows Phone 8.1 en flink wat ervaring met de telefoon heb.
De Nokia Lumia. Een pakkende naam waarmee ruim twee jaar geleden de strijd met Android en iPhone werd aangegaan. Ikzelf was er vroeg bij met de Lumia 800, een veelzijdig en origineel toestel, maar wel met de nodige kinderziektes. Toen ik december dit jaar weer mocht gaan kijken naar een nieuw toestel, was ik er al vrij snel uit weer een Windows Phone toestel te willen. Minder rommelig dan Android, en niet zo extreem duur als iPhone toestellen. Na een korte zoektocht bleek dat met mijn wensen (niet te hoge prijs, niet te groot formaat, 1gb geheugen, 720p scherm) eigenlijk alleen de Lumia 925 een optie was. In deze review een gebruiksverslag van 2 weken intensief testen, met direct de Black Update geïnstalleerd. Ik probeer een originele invalshoek te nemen; geen opsomming van dingen die je toch al in andere reviews of in de specificatielijst kan terugvinden, maar een omschrijving van de verschillen tussen Android en Windows Phone, en de voordelen die de Nokia Exclusive apps bieden. Juist die apps bieden namelijk veel van de voordelen die je met de aankoop van je telefoon krijgt; je betaalt naast voor de telefoon, vooral voor de meegeleverde apps.

Nokia Lumia 925: de hardware
Qua hardware ben ik gematigd positief. Het toestel bevat een redelijk verouderde processor en heeft geen microSD slot; des te vervelender is het dat het toestel met slechts 16 GB intern geheugen is uitgerust. Wie goede hardware wil kan veel snellere en beter uitgeruste Android devices krijgen voor dezelfde ¤350 als de Lumia 925 kost. Bijvoorbeeld een Experia Z met 2gb geheugen, SD cardslot en 1080p scherm. Toch is de Lumia geen heel slechte deal; het toestel is degelijk afgewerkt en door de lage eisen van Windows Phone merk je niets van de langzamere processor of minder geheugen. Het scherm is mooi en helder, voor 4,5 inch is de 720p resolutie prima en qua scherpte zijn er nauwelijks verschillen zichtbaar met de 1080p resolutie op een 5 inch Experia Z. Deze resolutie levert natuurlijk ook voordelen op voor de batterij. Over dit laatste is trouwens nog wel het één en ander te zeggen.Sinds de update naar Windows Phone 8.1 is deze sterk verbeterd; je komt hier eigenlijk altijd prima de dag mee door, tenzij je een hardcore video/gamer bent. Een positieve uitschieter is ook de goede pasvorm van de meegeleverde headset; door innovatief design eindelijk eens oordopjes die níet op de fiets constant uit mijn oren vallen. Wat betreft de bouwkwaliteit; daar kom ik in de conclusie nog even uitvoerig op.

Windows Phone 8: de software
De software is een mooie stap vooruit. Microsoft levert met Windows Phone 8.1 een zeer volwassen besturingssysteem af dat op steeds meer gebieden Android de loef af begint te steken. Sinds Windows Phone 7.8 is er wel flink wat verbeterd. De synchronisatiemogelijkheden met Windows 8 pc’s worden steeds beter, en ook zaken als het ingebouwde Office met Skydrive support biedt duidelijk meerwaarde. Ook zakelijk gezien wordt het toestel hierdoor steeds interessanter. Met Windows Phone 8.1 wordt deze synchronisatie alleen maar verder doorgevoerd, en het aanbod in de App Store vind ik inmiddels echt prima. Een erg mooie app die Microsoft zelf heeft afgeleverd is Translator, waarmee je bijvoorbeeld in een foto tekst kan herkennen en vertalen naar Nederlands. En: offline te gebruiken, dus erg handig voor op vakantie! Men is dus prima op weg wat mij betreft, maar wel ontbreken zowel in de App Store als in Windows Phone zelf nog mogelijkheden en apps die Android of iOS gebruikers over de streep gaan trekken. Waar blijven de unique selling points gericht op de twijfelaars? En juist hier komt Nokia om de hoek kijken.

Nokia Exclusive: de apps

HERE
Echt opvallend wordt het toestel namelijk pas als je de apps bekijkt die Nokia zelf met een steeds groter wordend enthousiasme lijkt af te leveren. Het begon al onder Windows Phone 7.8 met Nokia Maps, dat met de HERE+ suite inmiddels wat mij betreft het beste gratis mobiele navigatiepakket is. Ook HERE City Lens is een erg handige app voor de reiziger; je zet je camera aan en overal om je heen wordt in beeld weergegeven wat voor bezienswaardigheden in de buurt zijn. Erg handig is dat zowel Maps als Drive, maar ook eventuale andere apps, samen gebruikmaken van dezelfde kaarten, die ook offline beschikbaar kunnen worden gemaakt: je hoeft dus niet 2x dezelfde kaart op te slaan voor verschillende apps. Een duidelijke meerwaarde op telefoons met weinig ruimte, zoals de Lumia 925.
Mix Radio
Al vrij snel na het succesvolle navigatiepakket bracht Nokia ook Music uit, inmiddels omgedoopt tot Mix Radio, dat wat mij betreft de concurrentie met diensten als Spotify aan kan. Je kan ongelimiteerd luisteren naar een mix van 3 artiesten die je uitkiest. Dus heb je een feestje, dan kies je 3 artiesten met dansmuziek en je favoriete artiesten knallen uit de speaker. Begint de avond wat in te zakken, dan kies je in een nieuwe mix 3 achtergrond-artiesten en de avond gaat weer vrolijk verder. Erg mooi, gratis én reclamevrij! De app zoekt op basis van je voorkeuren naar muziek die mij tot nu toe vrijwel altijd prima bevalt, en is daarnaast ook gewoon een prima speler voor je eigen muziekcollectie. Alsof dat niet genoeg is heb je ook nog de Gigs functionaliteit; hiermee zie je van al je favoriete artiesten wanneer ze weer in de buurt optreden. Erg handig voor de grotere headliners, voor onbekendere artiesten of zalen (denk aan Patronaat Haarlem of Paard van Troje in Den Haag) is helaas nog geen support toegevoegd. Maar: ook met Mix Radio vind ik dat Nokia een duidelijk product met meerwaarde aflevert voor zijn toestellen.

Camera en apps om je content te delen
De derde grote app uit de stal van Nokia is Camera, een uitgebreid fotopakket met vele instelmogelijkheden. Ook zijn er veel prima add-ins als Panorama (de functie kan je raden) en Refocus (waarmee je achteraf kan scherpstellen op andere plekken in de foto). Uniek is ook de Smart Cam, waarmee je achteraf gezichten kan wijzigen in gemaakte foto's. Ideaal om een gezinsfoto te maken waar wél iedereen er goed op staat. Sowieso is de camera zelf van uitmuntende kwaliteit; voor 8.7 megapixel worden erg mooie foto’s afgeleverd. Voor een echte compactcamera vervanging zal je bij de duurdere Lumia series moeten kijken, maar in vergelijking met andere smartphones doe je geen slechte koop met de Lumia 925. De app Nokia Glance heeft inmiddels terecht veel liefhebbers, of wat te denken van Beamer en Photobeamer: hiermee wordt het verbazingwekkend simpel gemaakt om op elke pc of beamer je Lumia scherm te streamen, zolang er maar een browser beschikbaar is. Nokia Play To zorgt ervoor dat via elke pc, tv of console heel gemakkelijk muziek kan worden afgespeeld vanaf je Lumia 925. Helaas is het nog niet zo dat de gratis MixRadio streams hiermee ook af te spelen zijn; wie dit wil, zal zijn telefoon met een draadje moeten verbinden aan de stereo.

Met de relatief nieuwe app Nokia Storyteller worden al je foto’s gesorteerd op datum en locatie, waardoor je in combinatie met Nokia Beamer in no time de hele familie rondom je tv hebt geschaard met de prachtigste vakantieverhalen. De meerwaarde van de app zit erin dat je dus een mooie automatische collectie van je vakanties of bijvoorbeeld avondjes uit krijgt. Een nadeel dat hier dan weer om de hoek komt kijken is dat de opslag van je telefoon nu eenmaal beperkt is; een fikse database gaan aanleggen met 'the story of your life' zit er dus niet in helaas. Gezien de prille status van de app denk ik echter dat hier door bijvoorbeeld verbeterde Skydrive support wel verbeteringen voor te verwachten zijn in de toekomst.

Een mooie toekomst?
En er zitten nog meer apps in de pijplijn, zowel apps in een vergevorderd bètastadum als apps waaraan alleen nog functionaliteit ontbreekt. Net nieuw is bijvoorbeeld de kleine maar handige app Nokia Mappen, waarmee je snelkoppelingen op je homescreen kan plaatsen; erg handig om alle settings die je veel gebruikt (bluetooth, wifi, 3g, nfc en rotatie lock etc) in 1 snelkoppeling weg te zetten. Nokia levert ook een aantal apps om je eigen foto's, filmpjes en muziek te bewerken en geschikt te maken voor social media (Video Trimmer, Glam Me, Creative Studio en Cinemagraph), stuk voor stuk aardig maar ik denk dat de liefhebbers eerder kiezen voor bekendere varianten als Instagram of Snapchat. Ik ben zelf wel gecharmeerd van Nokia Device Hub, waarmee je alle in het netwerk verbonden apparaten op een gebruiksvriendelijke manier kan bekijken; alle apps die bijvoorbeeld samen met je wireless printer of smart tv compatible zijn, zijn hier direct aan te klikken. Om een lang verhaal kort te maken; Nokia levert meer dan voldoende apps mee en zo te zien ligt er nog aardig wat voor ons in het verschiet.

-Edit 24-1-2014:
Maar is alles dan goud wat er blinkt met de Lumia 925? Helaas niet. Vorige week stak ik mijn drie weken oude telefoon iets te enthousiast in mijn broekzak, waardoor hij op de stoep belandde. Gevolg: tot mijn grote verbazing lag het scherm al in tweeën. Dit was toch niet wat ik van Nokia toestellen gewend was, dus ik stuurde ze meteen een bericht. Hun reactie:

Beste DeNachtwacht,
Wat vervelend dat je Lumia 925 is gevallen en kapot is! We hebben het hier niet over een kwaliteitsprobleem, maar een logisch gevolg wanneer deze net verkeerd valt en de stoep doet nu eenmaal geen goed aan een display van glas.
mvg. Mike

Kortom, men vindt een valpartij van hooguit een meter zelfs bij Nokia een geval ‘eigen schuld, dikke bult’. Nokia, de merknaam die ooit synoniem was van het woord degelijkheid, is van de onverwoestbare 3310 via een degelijk toestel als de E71, naar een iets minder degelijke lumia 800 nu aanbelandt bij net zulke fragiele toestellen als we van andere smartphone bouwers gewend zijn. Natuurlijk is het slordig van mij, en natuurlijk is mijn mening ook gebaseerd op frustratie. Maar ik vind dat ook Nokia helaas in de wanhopige strijd om de klant (meer megapixels! meer pixels per inch!) de degelijkheid van hun toestellen lijkt te hebben ingeleverd. Net als alle andere smartphonefabrikanten schuift nu ook Nokia de schuld meteen naar de klant, maar ze zouden misschien ook de hand eens in eigen boezem kunnen steken. Dit soort valpartijen hoort wat mij betreft gewoon bij normaal gebruik, en men zou toestellen hier simpelweg wat beter bestand tegen moeten maken. Dan maar iets dikker of iets minder megapixels.

Is het dus zo dat het toestel opvalt? Ja en nee; Nokia levert een mooi toestel af, dat vooral softwarematig uit blinkt; wie voor hardware wil gaan is voordeliger uit bij Android. Een tegenvaller is ten eerste het beperkte interne geheugen, met name met de prima cameramogelijkheden is dit op vakantie toch wel erg krap als je ook nog wat apps, kaarten en muziek mee wil nemen. Daarnaast heeft de valpartij mij doen realiseren dat ook Nokia tegenwoordig geen degelijke smartphones meer aflevert. Een serieus minpunt voor smartphone fabrikanten in het algemeen. Als zij samen voor dikkere en degelijkere toestellen kiezen en de waan van steeds dunner en fragieler achter zich laten, is dat voor iedereen een win-win. Veel minder reparatiegezeur voor de smartphonebouwers zelf, en veel minder gezeur en frustratie voor de klanten. In ieder geval hoef je voor degelijke smartphones dus -helaas- ook niet meer bij Nokia te zijn.

Toch wil ik door de enorme hoeveelheid apps die Nokia uitbrengt wel positief afsluiten; juist op dit punt denk ik dat er veel mooi werk wordt verricht en ook in de toekomst nog veel te verwachten valt. Dit is ook de reden dat ik juist bij deze apps lang stil ben blijven staan; ook omdat de grotere releases juist nokia lumia 925/1020 exclusive zijn en je niet met elke Lumia mee krijgt (Refocus, HERE+ navigatie, onbeperkt gratis streamen met MixRadio). Nu Nokia steeds meer apps begint te releasen begint ook op te vallen dat de naam Nokia echt niet dood is; het lijkt wel alsof ze zich langzaam beginnen te transformeren tot software developer voor op smartphones. En ze doen dit met verve. Juist door de Nokia software begint Windows Phone steeds meer unique selling points te krijgen ten opzichte van iOS of Android. Kortom; men is qua software veelbelovend bezig, maar de hardware van de Lumia 925 heeft met de degelijkheid en de afwezigheid van een microSD kaart wel twee serieuze nadelen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 925 Wit?

Goede review maar... Ik vind je laatste gedeeltelijk wel erg rancuneus en ongenuanceerd. Nagenoeg ieder modern toestel heeft nu een glazen display en als ze vallen kunnen ze net dusdanig vallen dat ze breken. Het is niet te vergelijken met oude toestellen zoals de 3310, daar zat een relatief kleiner dispaly, achter een kunststof raampje enigszins verdiept in het toestel. De kans bij schade aan het display bij val is dan per definitie veel lager.

Waar je eerst nog positief was over je toestel lijk je nu te willen vergelden door kwaad te spreken. Ik vind het toch echt je eigen schuld, jij hebt hem zelf per ongeluk laten vallen, daar kan geen enkele fabrikant iets aan doen.

Gelukkig kun je tegenwoordig verzekeringen voor mobiele telefoons nemen voor dit soort ellende, die zijn niet goedkoop maar zoals je ziet reparatie of vervanging ook niet. Je hebt nu buwust zelf gekozen om zelf het risico te lopen dus dan moet je ook niet piepen als het je overkomt, hoe vervelend het ook is.
Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Het enige dat ik zeg is dat ook Nokia stapje voor stapje bouwkwaliteit uit het oog is verloren. Ik kocht mijn Lumia 800 omdat ik zo tevreden was over de degelijkheid van de e71. Achteraf was die veel minder, en bij de 925 is er nóg minder stevigheid in het omhulsel gezet.

De e71 was van nagenoeg onverwoestbaar aluminium, de 800 van kevlar (stevig plastic) maar de 925 heeft eenzelfde slappe plastic achterkant als een willekeurige Samsung telefoon. De randen zijn van zeer broos aluminium dat snel bekrast (in meerde reviews terug te lezen). Dat is een keus die Nokia maakt en niet mijn schuld. Voor mijn volgende toestel ga ik dus echt niet meer automatisch voor Nokia. Ze leveren gewoon niet meer de degelijkheid die ik van ze gewend was.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 26 januari 2014 00:01]

De lumia 800 is gewoon van polycarbonaat. En heeft eigelijk niets te maken met de stevigheid van het glas ook. Als je de per se polycarbonaat wou kon je gewoon de lumia 920 nemen dat de zelfde specs heeft als de 925 maar wel 32 gb geheugen. Een barst in je scherm kan met elk van de wat nieuwere toestellen omdat deze zijn gemaakt van glas en niet plastiek zoals een oude 3310 of een e71 . En hoe je het draait of keert het is uiteindelijk jouw schuld wel omdat jij ze hebt laten vallen en dit is compleet normaal dat de garantie deze niet wil veranderen anders zou iedereen met een krasje in zijn scherm het toestel gwn laten vallen zodat de scherm barst en ze een nieuwe krijgen. ( btw ik heb nog maar onlangs ook voor de 1ste keer een nieuwere smartphone laten vallen en het glas is gebarsten, mijn eigen domme fout)
Mijn hele punt is dat als ik geweten had dat de 925 zo fragiel zou zijn dat ik dan inderdaad voor de 920 of zelfs helemaal niet voor een nokia gegaan zou zijn.
Als je verwacht dat de 920 steviger zou zijn: da's niet zo. Mijn 920 heeft een val van anderhalve meter op de vloer ook niet overleeft met als gevolg een scherm dat aan diggelen was.

Ligt het aan Nokia dat het scherm zo snel kapot gaat? Nee, da's gewoon een nadelige bijkomstigheid van een groot schermoppervlak in combinatie met een zo dun mogelijk scherm. Hoe groter het oppervlak, hoe sneller iets kapot gaat. Als je dat niks vindt dan kun je smartphones net zo goed helemaal achterwege laten totdat flexibele schermen in alle high-end toestellen te vinden zijn.

Dus om de bouwkwaliteit nou direct één ster te geven vanwege het scherm dat snel kapot gaat vind ik nogal overdreven.
Klopt. Dat lekker harde glas, wat nodig is om de boel krasvast te maken, barst gewoon heel makkelijk. Door de hardheid kan het niet een klein beetje buigen, waardoor bij een kleine val je glas al kan breken, vaak je scherm ook slopend, gezien glas en scherm bij huidige telefoons eigenlijk 1 geheel zijn [aangezien mensen dat mooier vinden]

Mijn 820, zonder Gorilla Glass, heb ik al 2x laten stuiteren van een leuke hoogte, niks aan de hand, het glas/kunstof/whatever kan het wel hebben namelijk. Vervelende is wel dat er al wat krassen opzitten door meuk in mijn broekzakken.

Ja, mijn Nokia 6600i heeft mishandeling overleefd die geen enkele smartphone zal overleven. Maar, dat ding is ook 2x zo dik, had een kunststof scherm die nu helemaal onder de krassen zit en was ook wat kleiner. Dus, Nokia maakt nogsteeds prima toestellen, die stevig genoeg zijn, alleen zijn smartphones nou eenmaal veel kwetsbaarder dan dumbphones, door het glas en door de grootte.
Erg krap intern geheugen
Geen SD uitbreidingsmogelijkheid
Ik vind dit nog steeds wel een rare zet t.o.v. de 920. Dat je de telefoon met standaard 16 GB krijgt is tot daar aan toe maar dat is dan juist de mogelijkheid om er een sd-slotje bij te doen. Denk ik dan..

Verder vind ik de prijs/kwaliteit wel meevallen. Qua hardware is hij ruim op orde maar het materiaal waar de phone van is gemaakt is ook prima. Ik gebruik hem nu een kleine maand en vind hem elke dag nog zijn geld waard.
Voor mij persoonlijk maakt het weinig uit, ik krijg de 8 GB SD-card van mijn huidige telefoon nog niet halfvol.
Idem hier, dus voor mij was het geen dealbreaker :).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 21 januari 2014 15:28]

Ik blijf het ook een jammere keus vinden. Met wat meer geheugen of een extra microSD slot had dit toestel weinig serieuze minpunten over gehad. Dit krappe geheugen echter zal voor veel mensen toch een dealbreaker zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 20 januari 2014 22:19]

Waarschijnlijk zit hier een commerciële reden achter. Dit soort beperkingen maken de weg vrij voor duurdere toestellen. Apple doet dit in feite ook door een hele reeks dezelfde toestellen te leveren zonder uitbreidingsmogelijkheden, door de krapste met 16 Gig flash, daarna een met 32 Gig en het topmodel met 64 Gig flash, waarbij het duurste toestel op de Apple website staat voor 899 euro en het goedkoopste voor 699 euro terwijl je voor 40 tientjes een 64 Gig microsd flashkaartje koopt. Apple laat je voor 48 Gig 200 euro betalen.
Vooral de combinatie is vreemd: Weinig interne opslag kan best als je toch een SD-card-slot hebt. Dan prik je maar 64 GB SD erin als je het nodig hebt. Van de andere kant kan een SD-card-slot best ontbreken als je toch ruim in je interne opslag zit.
De meerkosten van 32 GB intern tov 16 GB zitten in de orde-grootte van een tientje en zouden de telefoon voor een stuk breder publiek interessant maken..

Ik vind het zelf vooral voor vakantie wel lastig, dan wil je immers foto's maken, kaarten voor navigatie en natuurlijk een flinke stapel muziek voor onderweg of op de camping. Dan wordt het allemaal wel krap.
Dank voor de nuttige review.

Het gebrek aan opslag is voor mij echt een dealbreaker voor deze telefoon en eigenlijk voor de keuze op dit moment voor WP8. Ik heb een Nokia Lumia 520 geprobeerd om te kijken of het OS me bevalt (na jaren iOS). En het beviel me prima. Zelfs met zeer beperkte hardware werkte de 520 zeer soepel. Voor dagelijks gebruik miste ik wel het een en ander, zoals een goede camera, iets meer snelheid, beter scherm, en een iets betere feel van het toestel (wat meer high end). Ik gebruik momenteel veel opslag voor Spotify off-line, andere muziek en foto´s. Mijn iPhone met 32GB opslag heeft nog een paar GBs over, dus ik ging op zoek naar een high end Nokia (want ik vind de Nokia apps, en mn HERE zeer de moeite waard), met minimaal 32 GB opslag, maar liefst ook nog iets extra ivm de goede camera´s, waardoor ik meer foto´s ga maken.

Op dit moment zijn de enige opties de 920 (maar die is niet echt goed meer beschikbaar en toch wel wat gedateerd), of de nieuwe 1520. Die laatste heeft alles (mooi scherm, goede hardware, zeer goede camera met RAW ondersteuning, 32 GB en uitbreidbaar) maar is eigenlijk te groot voor dagelijks gebruik en nog erg duur. Hopelijk komt er snel een high end toestel met een iets kleiner scherm en iets goedkoper uit (Nokia Lumia 929?) zodat ik wellicht eind van het jaar (als ik kan verlengen) toch overstap op WP8.
Goede review! Leest lekker snel, niet van die lange stukken tekst :p
Zelf ook een lumia 925, met Whatsappen, bellen, fotos maken, mailen en browsen heb ik er toch 1 dag en 15 uur uit gekregen (39 uur): ik laad de telefoon éénmaal per twee dagen op. (let wel, geen 3g aan maar wifi) Ik gebruik zelf geen enkele batterijbesparings technieken en ook geen glance. Batterijbesparing vind ik juist energie verbruiken. Ik zit nu op 1 dag en 4 uur (28 uur) met nog 32% over.
Ga je die reparatiekosten ook werkelijk betalen? Ik zou het te duur vinden, voor honderd euro erbij heb je al een nieuw toestel. Beetje overdreven duur ook.
Nee. Het toestel is nu nog bruikbaar, de scheur is matig zichtbaar dus vanaf nu maar even extra voorzichtig doen. Ik kan nu kiezen voor een reparatie a 250 euro, en dan heb ik een gerepareerd toestel. En we weten inmiddels allemaal dat reparaties van smartphones ook vaak een traject van meerdere keren terugsturen is.

Ik hoop het nu dus een fikse tijd met dit toestel uit te houden, met een jaartje wachten moet een vergelijkbare smartphone toch wel voor minder dan 250 euro nieuw te koop zijn. Dan kies ik liever daarvoor. Ik ga in ieder geval niet de Nokia reparatieservice spekken op deze manier.
Beetje belachelijk dat je denkt dat een glasplaat van 5" bestand moet zijn tegen een val van een meter. Neem gewoon een beetje verantwoordelijkheid voor je spullen. Dat een 3310 en een e71 met een klein plastic schermpje en gigantische bezels niet kapot gaan is nogal logisch.
Ik sluit me bij de vorige poster aan. Erg vreemd dat de verantwoordelijkheid van je eigen gedrag wil afschuiven op de fabrikant. De wereld is vol met kapotte schermen van iPones, Samsungs etc, Denk je dat die fabrikanten wel het scherm kostenloos repareren?