Tweakers zegt: 6,5

Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Phenom Micro-ATX Wit Review

Foritain 20 januari 2014, laatste update op 20 januari 2014, 7.298 views

BitFenix Phenom Micro-ATX Wit

Pluspunten

• Ontzettend mooi, met top afwerking
  • Unieke uitstraling
  • SoftTouch materiaal is top
  • Solide bouwkwaliteit
  • Flinke inbouw- en koelopties
  • Prima voor high-end gamesystemen en storage-bakken
  • Prijs niet heel laag, maar zeker prima voor wat je krijgt

Minpunten

• Inbouwen is eenvoudig, maar goed kabelmanagement neemt aardig tijd in beslag
  • Gebrek aan stoffilters is zonde en had niet gehoeven

Review: BitFenix Phenom mATX Wit

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Al enige tijd had ik mijn oog op de BitFenix Prodigy, en het idee dat ik toch wel graag een niet-tower-game-pc wilde maken. Ondanks dat ik er geen echte noodzaak voor had om een extra systeem te bouwen, deed de release van de Prodigy M mij toch weer even twijfelen, zeker gezien ik de opties van mATX bordjes net wat fijner vind. Na recentelijk wat meer BitFenix kasten gebruikt te hebben, kon ik toen ik de Prodigy zijn nieuwe, strakker oogende, broertje zag het gevoel niet meer weerstaan, en was het gewoon tijd om er mee aan de slag te gaan.

Voor iets meer dan 75 euro haal je de Phenom mATX in huis. Iets van een tientje meer dan de mITX versie. Ondanks dat ik de mITX versie zelf niet ken, lijkt het verschil voornamelijk in de inbouwopties met betrekking tot HDDs te zitten. Kleine verschillen zijn op de website te lezen, echter om het meteen duidelijk te maken: de cases zijn in elk geval van buiten exact even groot. Persoonlijk was ik niet van plan er een storage bak van te maken (en los daar van kan de mATX Phenom nog altijd flink wat HDDs kwijt), en geeft mATX mij meer mogelijkheden met toekomstige aanpassingen welke er ongetwijfeld zullen komen, oftewel, de Phenom mATX was een feit.

Ondanks dat iets van 75-80 euro niet heel veel geld is voor een mooie case, mag je er natuurlijk best wel hoge verwachtingen van hebben. Ik was dan ook zeer benieuwd of de Phenom aan die verwachtingen ging voldoen.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Net als z’n broertje de Prodigy is de Phenom best een kastje van formaat. Heel hoog is hij niet, en de diepte valt ook wel mee (Fijn in huiskamer kastjes). De Phenom is met 25cm echter best breed, en in zijn geheel toch een serieus kastje ten opzichte van veel mITX-, of zelfs sommige mATX cases. Uiteraard kan je naast een mATX bord, er ook gewoon prima een mITX bordje in zetten.

Eerste opvallende punt, en dat gaat natuurlijk deels samen met het totale formaat, is het aantal HDDs of SSDs welke je in de Phenom kwijt kunt. Een maximaal van 5x 3.5”HDDs, of 5x 2.5”HDDs. Een deel overlapt elkaar welliswaar, maar het is bijvoorbeeld geen enkel probleem om ruimte te vinden voor een SSD of twee naast je 5x 3.5” HDD. Vooral 1x SSD plus 5x 3.5” HDD lijkt mij een mogelijk gewilde combinatie. In een eerdere review concludeerde ik al dat er in het kleine-cases segment weinig betaalbare oplossingen zijn voor doe-het-zelf NAS-systemen, en de Phenom lijkt daar prima voor geschikt. mITX variant kan overigens nog meer drives kwijt als ik de specificaties volg!

Tweede opvallende punt is de koeling. De Prodigy was een populair model om all-in-one waterkoelers in te gebruiken, en ook de Phenom kan een 240mm model boven in de case kwijt (In combinatie met 1 dubbel-slots GPU, de Phenom kan prima met SLI of CF Setjes overweg, maar met twee dikke GPU’s wordt het wel heel krap voor een radiator en ventilatoren boven in). Achter in de case kan je kiezen voor een 120mm of 140mm ventilator, waarbij je standaard 1x 120mm achter in meegeleverd krijgt. Onder in kan je kiezen voor 2x 120mm, waar je er wederom 1 120mm standaard in krijgt, of eventueel kan je kiezen hier een 200mm, of zelfs een 230mm ventilator te plaatsen. Flink wat koelopties, wat aan lijkt te geven dat de Phenom zeker als game-case ontworpen is.

Andere zaken zijn het gebruik van een standaard ATX voeding, een frontpanel met USB 3.0 en het gebruik van SoftTouch materiaal. In mijn review van de BitFenix Ronin gaf ik al aan dat ik daar heel erg over te spreken was, en ik vond het fijn dat in de Phenom terug te zien.

Mocht je je afvragen waarom er geen maximale PSU lengte of CPU koeler hoogte in de specificaties staat, je kan er simpelweg alles in kwijt. De positionering van de PSU, en de breedte van de kast, zorgen ervoor dat je praktisch geen rekening hoeft te houden met PSU lengte of CPU koeler hoogte.

Het uitpakken

De Phenom arriveert in de gebruikelijke BitFenix verpakking, het valt direct op dat het toch een forse, en vooral ook geen lichte kast is.

Bij het uitpakken voelt de Phenom meteen lekker stevig aan, en blijkt het een mooie vertoning te zijn. Het is zelden dat ik een witte kast bouw (beige pc’s van vorige eeuw tel ik niet mee), maar het bevalt eigenlijk best goed. De case voelt extreem stevig, ziet er aan alle kanten goed uit, en lijkt zo op het eerste gezicht een hele goede afwerking te hebben. Het SoftTouch materiaal is wederom een grote plus, en doet de hele case erg luxe aanvoelen. Mochten sommige foto’s wat verkleurd lijken, dit komt door mijn (helaas) wat getinte verlichting (En het is rotweer buiten ;) ), en dat sommige foto’s in de avonduurtjes zijn gemaakt. De Phenom is gewoon erg strak wit zoals je op de meeste foto’s ook wel ziet. In de praktijk is de Phenom een heel erg mooie case is, eigenlijk nog indrukwekkender dan ik had verwacht, ik had direct geen spijt er van.

De case staat op mooie voetjes, welke eventueel te verwijderen zijn, en het frontpanel (nou ja, front-zijkant-panel) komt met stevige knoppen. Je vind naast de headset aansluitingen 2 USB 3.0 poorten. Niet gek veel voor een frontpanel, maar wie van plan was in zo’n mooie case constant allerlij apparatuur in die aansluitingen te laten zitten is natuurlijk niet goed wijs. Ook het logo komt er mooi uit: staal, glimmend, en zoals ik eerder al aan gaf vind ik het BitFenix logo geen verkeerd logo om in het zicht te hebben.

Aan de achterkant valt direct op dat het moederbord er onderste boven in zal komen. 5 Expansion slots laten zien dat je eenvoudig een SLI of CF opstelling kan gaan plaatsen (behalve wanneer je 3 slots GPUs wil gebruiken, maar die zijn wat zeldzamer). Ook kan je goed zien hoe breed de case is; het ventilatierooster onder in het achterpaneel is voor 140mm ventilatoren gemaakt en lijkt op de foto alsof het een klein roostertje is. Ook kan je de schroefgaten voor 120mm ventilatoren goed zien.

Gezien de wat aparte interne plaatsing van de voeding sluit je de stroomkabel achter in de case in een verleng-stuk aan. Verder kan je zien dat de duimschroeven met een soort rubber zijn omringd, wat ze handig in het gebruik maakt en wat gewoon een leuk detail is (al is het wat overbodig).

Aan de bovenkant van de case bevindt zich een zwart verwijderbaar rooster, waar je 2x 120mm ventilatoren onder kwijt kan, het rooster is erg fijn om stof in je case zelf te voorkomen. Je voelt bij dit rooster, en de bovenkant van de case in zijn geheel, wederom dat het allemaal lekker stevig en degelijk van kwaliteit is. Uiteraard kan je hier je 240mm radiator plaatsen ook.

Tijd om de panelen van de case af te halen. Het gewicht van de zijpanelen, ondanks dat ze niet zo groot zijn, is toch aanzienlijk. Het is een tijd geleden dat ik zulke stevige panelen tegen kwam. Een goed teken voor o.a. geluidsdemping, maar stevig staal is gewoon een feature die op zichzelf al te waarderen is, zeker pluspunten daar voor. Op het zijpaneel vind je uiteraard de frontpanel aansluitingen, maar ook de eerste inbouw opties voor 2x SSDs vind je op het zijpaneel (aan de kant van het frontpanel).

Bij het bekijken van het binnenwerk valt meteen op dat het zeker geen standaard layout is, en als je de mITX versie hebt gezien ziet dit er al geheel anders uit. De mATX variant heeft een praktisch geheel open indeling ter bevordering van de airflow. Het binnenwerk zelf ziet er net als de buitenkant gelikt uit. Netjes gespoten, alle panelen voelen erg stevig, en het het lijkt alsof je je nergens aan open kan halen. Zeker een goede indruk. Het paneel aan de zijkant, op de foto in de voorgrond, verwijder je voor het inbouwen. Je kan daar 3 SSDs of 2.5”HDDs op kwijt, maar je ziet ook de gaten voor 2x 3.5”HDDs.

Aan de onderkant vind je een flink rooster. Je kan daar ventilatoren kwijt, dan wel 2x 120mm, of 1 grote fan van maximaal 230mm als dat je voorkeur heeft. Je ziet ook hier echter de 3.5” HDD schroefgaten al zitten.

Aan de voorkant zit ook een flink rooster, en een aantal gaten om eventueel verschillende maten ventilatoren te plaatsen. Vergeet echter niet dat een standaard maat ATX voeding op die plek komt te zitten. De specificaties melden ook niets over koelopties voor in de case, dus ik vermoed dat het of simpelweg hetzelfde paneel is als mITX versies (waar in je voor in wel ventilatoren plaatst), of dat je met gebruik van afwijkende maten voedingen je daar nog iets mee kan doen. Voor mijn doel, met een ATX voeding, is het in ieder geval een mooie intake voor de voeding.

Verder krijg je er uiteraard wat accessoires bij. Naast het hitte-schild voor onder de case (kom ik straks op terug en staat niet op deze foto), krijg je nog een aantal leuke zaken zoals de 5.25” -> 3.5” Adapter, ondanks dat de Phenom geen externe bays heeft zal je straks wel een interne zien, en krijg je ook een USB 3.0 naar 2.0 adapter mocht jouw moederbord geen interne USB 3.0 header hebben. Verder krijg je wat tie-wraps, een handleiding, en een flinke zak schroeven. De handleiding zeker even lezen gezien de wat apartere indeling, en de zak met schroeven bevat naast de benodigdheden om van alle inbouwopties gebruik te maken, ook dempers voor HDDs, iets wat wel mag voor de prijs, maar toch te waarderen is. HDD dempers en dikke panelen zijn in ieder geval een goed voorteken voor de geluidsproductie.

Al met al erg positieve indrukken. Het is gewoon een erg mooi kastje, gemaakt van mooie materialen, met een goede afwerking. So far so good...

Inbouwen

Tijd om aan de slag te gaan. Ik ging zelf geen 3.5” HDDs plaatsen, maar mocht je ze willen gebruiken kan je er dus twee onder in de case kwijt (van de 5 totaal), dacht in elk geval even een foto’tje te maken.

HDDs er weer uit, en nu tijd om hem echt te bouwen. Moederbordje er in gaat natuurlijk makkelijk met zo’n grote kast, al maakt z’n breedte (en dus diepte tijdens het inbouwen) het misschien iets onhandiger dan een erg smalle case. Mocht je een mITX bord willen gebruiken past dat natuurlijk ook, zo ook volledige mATX bordjes. Mijn bordje is toevallig iets smaller dan het standaard mATX vierkantje.

Voeding gaat met de 4 gebruikelijke schroeven in het bracket, en deze zetten we met een duimschroef weer terug in de case. Vervolgens sluit je de verlengkabel van de achterkant aan de onderkant op de voeding aan. Eenvoudig genoeg.

Even het 5.25” bay in beeld. Lijkt er bijna op alsof deze simpelweg van de Prodigy is overgebleven. Wellicht is het voor modders handig dat ze enkel het voorpaneel hoeven te bewerken om een optische bay of fancontroller mogelijk te maken, maar in de standaard opstelling bied het één functie: met het eerder afgebeelde, bijgevoegde 5.25”->3.5” bracket kan je hier eventueel een extra HDD of SSD kwijt. Maar nogmaals voor de zekerheid, je kan hier niet zo maar even een dvd-drive in stoppen.

Tijd voor het volgende speelgoed... CPUtje in het mobo, en de koeler er op. De Phanteks TC12DX is een pittige koeler (had daar trouwens ook een review van gemaakt mocht je dat leuk vinden om te lezen), maar je ziet dat zelfs een 157mm tower koeler bij lange na niet in de problemen komt. Ruimte zat. Uiteraard wit uitgevoerd in de witte Phenom, om toch een beetje een kleurstelling aan te houden. In dit geval dus zwart/wit.

Tijd om de grafische kaart te plaatsen. Het systeem om de expansion poorten te gebruiken viel in positieve zin op. Duimschroefje, schuiven, en je kan de metalen plaatjes eenvoudig verwijderen of terug plaatsen. Leuke vinding! Kaartje er in, de toch niet kleine (285mm) Gigabyte 7950 Windforce3 past eenvoudig. Eventueel een tweede in Crossfire had ook eenvoudig gepast, het korte stukje van de 5.25” bay zit daar niet in de weg. Mijn moederbord heeft echter geen CF ondersteuning en ik hou het gewoon bij 1 kaartje.

Gezien de omgekeerde plaatsing van het moederbord kan je door het ventilatiegat boven in de kaart leuk zien. Ook goed te koelen op deze manier dus!

De core componenten zitten er nu in, en het geheel begint er goed uit te zien. Best tevreden met de zwart/wit kleurstelling.

Aan de achterzijde zie je dat de cpu koeler backplate niet precies in het gat valt, bij het vervangen van de cpu koeler op dit moederbord zou hij er dus helemaal uit moeten. Niet de eerste keer dat ik dit tegen kom, en het is eigenlijk wel jammer. Er zit overigens wel wat ruimte tussen het mobo-tray en het zijpaneel, maar niet voldoende om zonder aandacht kabels te laten kruisen.

Tijd om wat storage toe te voegen. Het eerder verwijderde drive-paneel kan eenvoudig 3x 2.5” Drives kwijt, of 2x 3.5”. Ik plaats enkel een SSD en een 2.5” HDD die ik toevallig over had. 320GB is niet heel groot, maar toch voldoende voor een flink aantal games.

Mocht je toevallig onder in de case 3.5” HDDs geplaatst hebben is het verstandig gebruik te maken van het heat-shield, deze klikt magnetisch aan de onderkant, maar is uiteraard niet handig wanneer je er ventilatoren gaat plaatsen zoals ik van plan ben.

Best een leuk klusje dus om de Phenom te bouwen. Eens iets anders dan anders, en het valt op dat je flink inbouw opties hebt, terwijl de airflow centraal staat. Leuk voor game-pc’s en storage-bakken dus!

Kabelmanagement

Allemaal erg positief dus tot zo ver. Lekker veel ruimte om in te werken, maar de kabels moesten nog netjes weg gewerkt worden. Zoals je op de foto ziet was er nog wel wat werk te doen aan de bekabeling, maar de HDD tray maakte het niet eenvoudiger (Dus die ging er weer even uit). Het was uiteindelijk flink stoeien om de kabels van het zijpaneel (on/off, reset, leds, USB, e.d.) aan te sluiten, tegelijkertijd alle interne kabels die nog ontbraken in te vullen (SATA, PCI-E), en dat terwijl ik de kabels netjes bij elkaar probeer te houden terwijl ik het zijpaneel en de HDD-tray weer terug plaatste. Gevoelsmatig kwam ik drie handen te kort.

.. en nu moet het echte werk nog gebeuren...

Mocht je niet meer dan 2 2.5" drives plaatsen kan je deze beter in de deur plaatsen, en het binnen-bracket wat ik ze in had gezet verwijderen, dit maakt het kabelmanagement net wat makkelijker.

Volwaardig kabelmanagement (lees, een speciale locatie voor kabels) ontbreekt simpelweg, en je bent dus zelf aangewezen om binnen de grote ruimte de kabels zelf zo veel mogelijk uit de airflow te halen. Na een lange tijd compleet verliefd te zijn op de Phenom was het toch even een onrustig momentje tijdens het aansluiten en wegwerken van de laatste kabeltjes.

Nu is het best allemaal wel te doen, en was ik niet al te lang later weer op weg. Een beginnende bouwer zal er toch even bezig mee zijn of graag gebruik willen maken van een extra handje om het allemaal wat soepeler te maken. Een flinke stapel tie-wraps (1 euro bij de action ;) ), een biertje, en wat geduld zijn in ieder geval wel aan te raden om een mooi resultaat te behalen. Doe jezelf verder een plezier, en gebruik een modulaire voeding om verdere onnodige kabels te voorkomen.

Koeling

In de specificaties heb ik de inbouw opties wat betreft koeling al besproken, en die zijn toch goed te noemen. Een flink aantal ventilator gaten, zeker in combinatie met een 240mm waterkoeler, moet in staat zijn om elke gangbare mid/high-end setup voldoende te koelen. Bij aanschaf krijg je er alvast twee ventilatoren bij, welke op zich al voor de meeste setups al zullen voldoen, ventilatoren welke overigens een prima airflow genereren, zonder al te veel geluid te produceren, prima dus. Maar nogmaals voor de duidelijkheid, er is geen reden om niet voor overclocking setups, of zware grafische kaarten te gaan. Sterker nog, daar is de Phenom volgens mij gewoon voor gemaakt, al voldoet de koeling natuurlijk ook gewoon prima voor een storage-bak.

Meegeleverde koeler voor.

.. en achter.

Gezien ik een heel krachtige witte luchtkoeler heb geplaatst in plaats van een waterkoeler, wat in de Prodigy erg populair lijkt, hield ik dus ruimte over voor extra ventilatoren. De stock ventilatoren heb ik naar de bovenkant verplaatst. Een dunnere-dan-standaard ventilator kan je overigens op de schroef-gaten plaatsen, maar een standaard-dikte fan voorkomt dat je het top-rooster kan terugplaatsen.

Deze keuze hield de onderkant dus vrij, en gaf mij de mogelijkheid hier zelf andere ventilatoren te plaatsen. Nu moest ik enkel nog kiezen welke kleur led er leuk bij zo staan. Voor de duidelijkheid, deze led-ventilatoren zijn optioneel, de Phenom komt uit zichzelf met niet-led ventilatoren.

Blauwe led-fan

En in het donker.

Of toch rood? EvilPhenom!

Geluidsproductie

Ik de meeste van mijn vorige reviews moest ik concluderen dat een focus op (mogelijke) airflow, in veel gevallen ten koste gaat van geluidsdemping. De Phenom heeft echter drie goede elementen: Erg dikke panelen, een gesloten voorkant, en HDD dempers.

Het resultaat was in mijn geval dan ook gewoon prima te noemen. De stock ventilatoren gedragen zich goed, al zal je voor huiskamer gebruik wellicht geheel stille modellen willen plaatsen (en al je hardware op de stilte-wens afstemmen). De andere onderdelen, zoals de Phanteks koeler en de Gigabyte grafische kaart, zijn in idle ook onhoorbaar, wat natuurlijk wel fijn is in de praktijk. Harde schijf geluiden lijken onhoorbaar, tijdens zware load viel het allemaal ook erg mee, en het lijkt er op dat Phenom constructie gewoon een prima effect heeft op geluiden van binnen uit.

Stoffilters

Waar de mITX Phenom een stoffilter aan de onderzijde heeft ontbreekt deze in de mATX variant. Het top-rooster dermate fijn is dat het stof wat van boven op de case valt niet naar binnen kan wat wel een plus is, maar er is geen reden waarom er geen stoffilter aan de onderzijde zit, wat de logische intake-plek is. Je krijgt ten slotte een heat-shield wat je er eenvoudig kan klikken bij gebruik van HDDs onder, dus waarom geen in-klik-baar filter bij gebruik van ventilatoren? Dergelijke features zie je in flink goedkopere cases (ook van BitFenix zelf), en ondanks dat je zelf eenvoudige dunne filters kan plaatsen had het van mij gewoon inclusief moeten zijn.

Alternatieven

Iets wat BitFenix erg goed lijkt te doen is unieke producten op de markt zetten. De Phenom is dan ook een zeer uniek oogende case, en een alternatief er voor noemen wat betreft uiterlijk is geen eenvoudige taak. Iemand die de Phenom erg mooi vindt zal waarschijnlijk al overtuigd zijn, en tevreden zijn wetende dat het gewoon een mooie en goede pc-case is. Ongetwijfeld natuurlijk dat het ook de andere kant op gaat; unieke, opvallende, looks die niet iemand zijn (of haar) smaak zijn kunnen een case ook even goed als alternatief doen afvallen, al zijn de features nog zo geschikt. Vandaar ook dat een vergelijking met andere cases weinig zinvol is. Je vindt hem wel/of niet mooi, en hij voldoet of niet, en maakt dan je keuze. Het is geen case die ‘toevallig’ geschikt is.

De dichste concurrent mag dan wel de Prodigy van BitFenix zelf zijn. Dat de mATX Phenom een afgeleidde is van de Prodigy M mag wel duidelijk zijn. Ik heb de Prodigy zelf niet maar het binnenwerk lijkt ongewijzigd. De Phenom heeft echter een geheel andere buitenkant: Geen rooster voor, maar een strakke matte vertoning, en ook geen handsvaten zoals de Prodigy heeft. Een toekomstige koper zal gezien de flinke uiterlijke verschillen vermoedelijk direct al een voorkeur hebben voor de één of ander, de praktische verschillen zijn erg beperkt.

Lastiger is het wellicht kiezen welke variant Phenom je zou willen kopen, gezien je alsnog voor mITX of mATX kan kiezen. Van buiten zal je het verschil niet zien, maar van binnen zijn ze flink verschillend. De plaatsing van het moederbord van de mITX versie zorgt dat een flinke GPU weinig ventilatie krijgt, terwijlde mATX variant juist opvallend veel koelings ruimte heeft voor dikke grafische kaarten of zelfs twee-kaart-setups. Iets vergelijkbaars geldt ook voor de drive-bays, de mITX kan in theorie wel meer HDDs kwijt, maar in combinatie met een flinke GPU neemt dat voordeel weer af. Ook de positie van de drives in de mITX versie heeft een groter nadelig effect op de airflow dan de langs de zijkanten geplaatste drives in de mATX versie. De paar euro die ze van elkaar schelen vind ik niet zo spannend (en verdien je op de kosten van een moederbord vermoedelijk al terug), en mijn advies zou zijn voor de mATX variant te gaan tenzij je echt de ruimte voor een aantal extra drives in de mITX versie nodig hebt. Nogmaals van buiten zijn ze gelijk, maar vooral de plaatsing van het moederbord, de koeling voor GPUs, en de grote vrije ruimte voor betere airflow, zijn gewoon flinke pluspunten in het voordeel van de mATX versie.

Nog een paar aanzichten:

En de uiteindelijke winnaar is: de witte led fan.

Bij het uitpakken was ik eigenlijk al overtuigd door de eerste indrukken van de Phenom, maar gaandeweg heeft hij toch enkele steekjes laten vallen. Gebrek aan stoffilters, juist in een case waar het eenvoudig had gepast, en een wat lastig kabel-verwerken waren toch een kleine teleurstelling. Al is 76 euro niet heel veel geld, voor die prijs had in ieder geval een filter toch moeten kunnen.

Echter daar houdt de kritiek wel bij op, want de Phenom doet voornamelijk heel veel dingen erg goed. Hij is verder lekker compleet, met zaken als een twee stock ventilatoren, een USB3.0->2.0 adapter, een 5.25”->3.5” bracket, en eenvoudige maar toch prettige kleine dingen als HDD dempers. Het binnenwerk is verder ook erg goed, alles voelt stevig en degelijk, en je kan er flink wat hardware in kwijt, en ook lange voedingen en grote tower koelers zijn geen probleem. Wat betreft systemen past alles van een zwaar game-pc met waterkoeling tot storage-bak; je kan er veel kwijt en hij kan het koel houden ook met alle inbouw opties voor ventilatoren.

Het voornaamste pluspunt mag toch echter wel het uiterlijk zijn. De Phenom is echt extreem solide gebouwd met z’n dikke en zware panelen, en even zo solide ziet hij er uit ook. Tel daar boven op het gebruik van het SoftTouch materiaal, wat het geheel een matte en heel strakke uitstraling geeft, en je hebt gewoon een top case om te zien. Ik heb mijn best gedaan om een oneffenheid te vinden aan de buitenkant, maar die vind je gewoon niet. Je vergist je als je denkt dat de Phenom een klein wit kastje is, het is een erg opvallende, flinke, maar vooral bloedmooie case met een high-end afwerking. Juist dat laatste maakt voor mij de paar minpuntjes toch goed, en kan ik het niet helpen om een absoluut terechte 9/10 naar boven af te ronden.

En dan nog een paar vergrotingen, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/ibVPchktH8fjgcAtRZAXkURX/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/qzOCAryVA3N8QlQ3eHlono4r/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/CdhKsu8r8pthG639OfwdHgpT/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/rGfpZm69diUYjxDputzKYmWm/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/IDR1R5a9foqNb41wDZMscGEF/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/hywdFwTHMbVgxWYSXCD1gxId/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een BitFenix Phenom Micro-ATX Wit?

Ik heb toevallig ook een 7950, een Dual-X model van Sapphire die de warmte 'mooi' in de kast laat, nu zit er zelf een 7990 in mijn PC maar dat is niet of nauwelijks te koelen (88 graden met 105 graden op de VRMs onder load). En dat is met 2 Corsair 120mm (high performance?) fans op 2000 rpm, direct op de videokaart en een Bitfenix Spectre 230mm fan bovenin als outtake (op 900 rpm). Tussenin zit dat nog mijn Corsair H80i die ook wat warme lucht uit de kast wegvoert.
Het draaien van de kast kan je hier zien, heel makkelijk, je draait de kast gewoon om en verwisselt eventueel (heb ik gedaan) de zijpanelen, zo zitten de frontpanel kabels ook mooi weggewerkt aan de achterkant en kan je overal beter bij, want je zit niet meer met die kabels als je 'open' zijkant eraf haalt. Ik zie inderdaad dat het bij jou met je voetjes al wat lastiger.
Ik heb de kast ook eerst gehad zoals jij hem hebt maar nu zijn de temperaturen van mijn 7950 10 graden lager (of 20% minder fan speed) dan toen.
Wat betreft het omdraaien lijkt dat enkel voor de Prodigy bestemd inderdaad.

Ik vraag mij verder af of er nog noemenswaardige verschillen zitten tussen de Gigabyte en Sapphire kaart. De 7950 ging van een Antec Sonata met 2 case-fans, naar de prodigy, en nogmaals de temps verschillen niet noemenswaardig.

Hoe dan ook is het een erg interessant punt, en zeker een indicatie dat Phenom kopers wel de airflow moeten overwegen. Ik ga in ieder geval zodra ik tijd over heb nog wat knutselen aan deze Prodigy setup, om te kijken of ik de GPU temps flink kan beinvloeden! In elk geval bedankt voor je goede inhoudelijke feedback!
Het binnenwerk is inderdaad helemaal hetzelfde, zelf heb ik de Prodigy M maar vind die van jou nog wel iets strakker aan de buitenkant. Hoe zit het met je videokaartkoeling, aangezien de bovenste twee fans nu in tegengestelde richting van de videokaart blazen?
Is het ook mogelijk om de kast volledig om te draaien zodat het meer op een standaard ATX opstelling lijkt (in plaats van op de kop)? Zelf heb ik dit gedaan met de Prodigy M om de airflow 'correct' te maken + dat er stof filters voor de twee 120mm fans zitten (die nu pas stof gaan vangen als de stoffige lucht eindelijke je kast uitgaat)?
Ik had het inderdaad even genoemd mbt de airflow van de GPU, gezien een hele omgekeerde setup (intake boven, outtakes onder) niet heel verstandig leek had ik besloten het voorlopig even zo te laten. De temperaturen van de GPU lijken op dit moment niet anders dan de standaard-ATX case waar die 7950 eerst in zat, dus ik maak mij er eigenlijk niet veel zorgen om. Enige wat ik nog zou willen proberen is om boven en onder intakes te maken, en dan met een krachtigere ventilator achter de outtake te houden.

Wat bedoel je echter met de kast volledig om te draaien? Is de Prodigy eenvoudig om zn kop te zetten? Het design van de Phenom lijkt mij daar echter niet voor geschikt, ik zie in ieder geval niet hoe dat netjes zou kunnen met de gaatjes voor voetjes onder in, en de strakke bovenkant zonder gaatjes e.d.

Wat betreft stoffilters maak ik deze gewoon zelf overigens (voor intakes onder), al kan je volgens mij ook hier en daar eenvoudige filtertjes bestellen die je voor je ventilatoren plaatst. Het rooster boven lijkt mij meer bedoeld om stof wat van boven valt (als de pc uit staat bijv) tegen te houden. Maar het ontbreken van filters onder is natuurlijk gewoon een terecht minpuntje.

Het is inderdaad even testen waar ik nu verstandig aan doe, echter in de huidige opstelling zijn de temps gewoon prima, dus zorgen maak ik mij niet.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 januari 2014 13:16]

Prodigy M kun je gewoon op de kop zetten.
Overigens heb ik mijn Prodigy M voorzien van een waterkoeling setup en zou ik er nog een water koel loop voor een videokaart in kwijt kunnen als ik zou willen.

Indeling van mijn prodigy M is overigens wel compleet anders : er zit een plateau in voor het mini itx moederbord waar de voeding onder past.

Een modulaire voeding werkt in die kast echter niet want deze zijn te lang voor onder het plateau, is wel op te lossen met een dremel, maar een bekabelde voeding van max 15 cm diep lost het probleem ook op en dan kun je de overbodige kabels links en rechts naast de voeding kwijt in de ruimte die daar zit, dit is uiteindelijk een echt nette oplossing.

Verder een fijne kast. De kast die jij nu gereviewed hebt, staat op de nominatie om mn antec kast met linux systeem te vervangen, aangezien dat micro atx is en dus niet in de prodigy M past.

De Bitfenix Colossus staat hier ook in huis, als machine voor mn vriendin (die vond die kast echt ontzettend mooi en had ook een waterkoeling voor die kast liggen)
Weet je zeker dat jij niet de normale Prodigy hebt? (de mITX variant). Deze heeft namelijk, net als de mITX phenom, een plateau voor een mITX bord met de ruimte voor de voeding daar onder. De Prodigy M, als ik op de website kijk, lijkt exact dezelfde geheel open indeling te hebben als mijn Phenom.

De nieuwe kleine Colossus kijk ik overigens nog wel naar uit, wie weet misschien binnenkort eens overwegen ;)
Bedankt voor je uitgebreide review! Ik ben me aan het oriënteren voor een mooie m-atx kast. Waarschijnlijk wordt het de phenom. Twijfel alleen nog over hoeveel lawaai een 3.5" hardeschijf maakt als hij in t zijpaneel hangt? Valt het echt zo mee als je zegt, of was dat met 2.5" schijfjes?
Ik heb twee 3.5" Seagates (nieuwere modellen met 1TB platters, maar hier op Tweakers niet bekend als de stilste) in mijn zijpaneel zitten (in de bracket er net voor, technisch gezien) en moet zeggen dat ze geen extra herrie maken door daar te zitten, geen resonanties en dergelijken.
Ze worden altijd nog duidelijk overstemd door videokaart fangeluid :)
Foritain en The_Ownman, hartelijk bedankt! De phenom gaat op mn verlanglijstje :+
Dank je! Mijn setup had enkel een 2.5" HDD. Maar wat betreft 3.5" drives, deze case heeft dempers, een best gesloten constructie, en erg dik staal, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er veel kleine cases zijn die de geluiden noemenswaardig meer zullen dempen.

Doe echter wel je onderzoek, sommige 3.5" HDDs zijn erg luid, en zijn bijv. zelfs in Silencio cases o.i.d. te horen, die drives hoor je in praktisch iedere case, en wil je niet in je huiskamer!
Jammer dat deze kast geen kabel managment heeft anders was ik waarschijnlijk voor deze gegaan.
Nu ben ik wel benieuwd, gezien het een gesloten case is, en de kabels de airflow niet hinderen als je ze netjes verwerkt, wat is dan de precieze reden dat een dergelijke case voor jou niet voldoet? :D
Ik kan wegens lichamelijke niet/nauwelijks met twee handen werken. Ik moet ook alles met de hulp van iemand anders inbouwen. Ik zou het het zelf heel fijn als een case cable managment heeft waardoor ik me toch iets onafhankelijker van iemand anders voel.
Dat verklaart :) Dank je, had zo 1-2-3 die reden niet bedacht. Wat zoek je verder overigens?
In een case ? Een goede airflow, en geluid dempend materiaal. Ik ben het trouwens helemaal eens met et36s
Dank je wel :D

Zal binnenkort nog wel een review van case met absurd veel kabelmanagement en geluidsdemping bij komen ;) Maar dat zal nog even duren, en laat het een verrassing :P
Oké fijn om te weten. Nu zal ik eens gaan ontcijferen welke dat zal worden. En dan wachten op weer zo'n mooie review. :p
Goede review, schitterende foto's zie je zelden.

[Reactie gewijzigd door et36s op 21 januari 2014 11:51]

Geweldige review! Ik heb nu een zwart phenom besteld :D
Gefeliciteerd ;) Ben best benieuwd naar een fototje of 2 wanneer je klaar bent...
Ik wil een hackintosh maken, kan alleen niet kiezen tussen de Node 304 en deze... 8)7
Ken ze beide, valt weinig negatiefs over ze te zeggen ook. Deze kan wel meer koeling, mATX bordjes, en evt SLI/CF kwijt. Tis maar net wat je zoekt en zelf mooi vindt.
Ik heb een zwarte gekocht op V&A met 2 fans aan de zijkant :D (V&A aangeboden: BitFenix Phenom Zwart)
Mooie en zeer handige mod zeg! Denk dat je zo een verstandige keus hebt gemaakt.
Topreview! Ik had de case al langer op het oog, maar mede dankzij jouw ervaring heb ik gisteren de zwarte versie gehaald.

Ik heb een 2,5 ssd in het zijpaneel gezet en twee 3,5 HD's op de bodem met het hitteschild eronder. Het bracket gebruik ik dus ook niet. Ik vraag me af of dat bracket uberhaupt wel praktisch bruikbaar is. Met een flinke koeler en de kabelbende in de kast, hou je wel erg weinig ruimte over.

Hoe dan ook, prachtige kast! :)
Dank je, leuke reacties zijn altijd welkom, en als dat tot een mooie nieuwe case voor een lezer leid dan is dat natuurlijk erg leuk :D Hoop dat ie bevalt!
Super review! Bedankt :D !
Stel, ik koop deze case. Kan ik deze CPU koeler dan gebruiken samen met een HDD en een SSD? Of wordt dan de CPU koeler te hoog? pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
En je zegt dat er geen DVD drive in past, komt dit door de grootte van de kast? Of? Of zou misschien een slimline wel passen? pricewatch: Lite-On DL-8ATSH Zwart
Een Gelid Tranq 2 met een SSD en HDD gaat je echt geen problemen geven.

DVD drive past niet omdat de case geen gat heeft waar hij in zou moeten. Dus tenzij jij zelf een gat in je behuizing wil gaan modden gaat het gewoon nergens passen. De Prodigy heeft wel een gat voor een optische drive, en ook het jongste broertje van de Phenom/Prodigy, de Colossus Mini, heeft die mogelijkheid.

Of je kan natuurlijk voor een paar tientjes een externe usb dvd writer aanschaffen als je er niet frequent gebruik van maakt.
Bij deze kast is de koeling inlaat aan de bovenkant. Je moet de bovenste dus omdraaien ( ze draaien zo tegen de koeling van je videokaart in) of weer plaatsen als ze zaten. Een onder en een aan de achterkant. Dan zuigt het de warme lucht er aan de onderkant en achterkant uit. Je zou nog je voeding kunnen omdraaien zodat deze ook nog warme lucht afvoert. Met de onderplaat erop zorg je dat de warme lucht van je voeding niet terug gaat in de kast.
Beetje vreemd dat de koeling zo bedoelt is, maar zo klopt dus de filter aan de bovenkant (zit ook nog een heel fijn extra filter laag in).
Ik zie die kast wel zitten, maar heb een probleem:
ik moet regelmatig als intern bedoelde 3.5" harde schijf inbrengen om backup te maken van mijn NAS. Ik dacht aan een mobiele rack zoals van Delock, maar dit gaat hier niet lukken. Ik heb geen bezwaar dat ik dan even een wand moet wegnemen, maar zou er een mogelijkheid zijn om iets vast te moteren waar ik er gewoon mijn schijf kan inschuiven?
Ik begrijp de vraag niet goed, waarom kan dat niet via iets externs? Of dat nou usb, esata, of wat dan ook is? SilverStone heeft ook wel wat leuke externe apparaten overigens met tal van verschillende aansluitingen, misschien een kijkje waard.

Als je per se iets binnen in wil bouwen, onderin, of naast de voeding, of bovenin als je geen GPU gebruikt heb je volgens mij flink ruimte om te knutselen, een kleine behuizing is het zeker niet, al zou ik zo 1-2-3 niet weten wat nou het handigste is, volgens mij moet dat wel uit te vogelen zijn.

.. of.. als je geen HDD tegen het zijpaneel zet, gewoon die ruimte gebruiken? Moet je CPU cooler niet te hoog zijn natuurlijk, dan heb je daar helemaal een zee van ruimte.