Phanteks PH-TC12DX White Review

Foritain 18 december 2013, 2.273 views

Phanteks PH-TC12DX White

Pluspunten

• Top koelprestaties
  • Prima stil, zelfs op hogere RPM
  • Top uitstraling
  • Geheel frustratie-loze installatie
  • Gewoon erg goed afgewerkt
  • Past met veel hoger-profile geheugen (voor Intel)
  • Komt in meerdere kleurstellingen.
  • Prijs/Prestaties

Minpunten

• Enkel voor AMD systemen: Koeler kan niet in de traditionele voor->achter wijze worden geplaatst, en komt dus onder->boven te zitten. Waarbij de koeler ook boven het eerste ram slot komt te hangen.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Review: Phanteks PH-TC12DX (Wit)

Specificaties
Uitpakken
Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

Beste (mede)tweakers, ik vond het hoog tijd om nog een cpu-koeler aan de review-lijst toe te voegen. Na één eerdere luchtkoeler en twee waterkoelers, dus weer tijd voor een lucht gekoelde oplossing. Na enige tijd denken over welke het zou worden, ben ik uitgekomen bij de Phanteks PH-TC12DX. Deels vanwege de looks, deels vanwege de zeer positieve reviews van andere Phanteks producten, en stiekem ook deels omdat het een Nederlands bedrijf is.

Een aantal direct opmerkelijke zaken betreffende de PH-TC12DX (Anders dan dat het even kost voordat het model-naam goed blijft hangen). Hij is in 4 kleurstellingen leverbaar (Zwart, Wit, Blauw, Rood), komt met 2 ventilatoren in push-pull configuratie, en komt met 5 jaar garantie.

De Phanteks PH-TC12DX is momenteel te koop voor ca. 50 euro. Nog relatief, of misschien net iets boven, main-stream. Maar desondanks mag je voor dat bedrag best wat moois verwachten wat betreft looks en prestaties. Ik was dan ook benieuwd of het product van dit relatief jonge bedrijf (dat overigens totaal geen budget artikelen maakt) zijn geld waard is.

Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

De 4 kleurstellingen die te koop zijn.

Specificaties

De specificaties van de Phanteks website:

Aantal noemenswaardige puntjes. Om te beginnen is zoals genoemd de koeler in verschillende kleuren te koop, dat is al vrij uniek. Dat de koeler op alle gangbare sockets past is te verwachten, maar desondanks fijn. 5 Jaar garantie is erg fijn, en ondanks dat UFD Bearings van goede kwaliteit zouden moeten zijn is een dergelijke lange garantie toch een bewijs van vertrouwen in het product. De ventilatoren hebben een flink bereik en zou ook op max RPM niet heel luid mogen zijn. De afmetingen zijn vrij gangbaar, en het gewicht van 880 gram met ventilatoren is ook niet te gek om aan je moederbord te hangen.

Een meer opvallende en wellicht wat onderbelichte feature is de gepatenteerde coating op de koelvinnen. Deze lijkt op foto’s wellicht niet op te vallen, maar in de praktijk is hij goed aanwezig. Het resultaat moet natuurlijk nog blijken. Verder staat er dat de heatpipes en base van koper zijn, maar Nickel plated, dus niet ‘goedkoper’ aluminium zoals je in veel koelers ziet. Op de site heeft Phanteks het verder nog uitvoerig over P.A.T.S. in het kort een hitte-schild wat de hitte van andere bronnen binnen de kast (zoals bijvoorbeeld de GPU e.d.) deflecteerd. Klinkt in ieder geval mooi.

Het uitpakken

De PH-TC12DX komt in een leuk uitziend doosje binnen. Specificaties direct aan de buitenkant af te lezen, zo ook zijn de verschillende kleurtjes op de doos te zien, en uiteraard de aanduiding welke kleur in de verpakking zit. Mocht het nog een kerstcadeautje zijn is het in ieder geval prima om te zien. Verder zit het geheel van binnen erg stevig en in zijn geheel omgringd door verpakkingsmateriaal, dus ook daar is goed aan gedacht.

Gezien mijn review over de witte variant gaat ziet alles er bij het uitpakken lekker licht uit. Zo valt bijvoorbeeld direct op dat de heatsink zelf ook wat lichter is dan de heatsinks die ik in het verleden tegen ben gekomen. Leuke eerste indruk dus.

Nadat ik alles op tafel had liggen zag het er gewoon goed uit. De materialen direct rechts van de fan-splitter (Wel zo handig dat beide ventilatoren op 1 aansluiting gaan) zijn voor AMD montage, de materialen links voor Intel. Overigens gebruik je voor AMD montage de stock backplate, dus die hoef je niet te vervangen. De tube koelpasta lijkt overigens erg groot, echter deze is grotendeels leeg, maar je krijgt ruim voldoende voor meerdere installaties.

De heatsink is zoals genoemd opvallend gecoat. Dit zou de koeling moeten verbeteren, maar daar kom ik straks pas aan toe. Voorlopig ziet hij er gewoon vooral lekker uit. Heel dik is de heatsink niet, maar met de ventilatoren erop komt daar straks wel verandering in. Direct zichtbaar zijn ook de 4 heatpipes (lijkt niet veel zou je denken, maar nogmaals, enkel de resultaten tellen), en de SoliSku universal mounting kit (oftewel het stukje met de twee spring-schroeven) zit er al vast op. De algehele afwerking van de heatsink is dik in orde, mijn enige bezwaar was dat bij het optillen ik het Phanteks-top-plaatje er eenvoudig af trok, en enige tijd kwijt was om hem weer netjes terug vast te zetten. Maar dat plaatje ziet er wel erg goed uit in plaats van de meer bekende vlakke oppervlaktes of uitstekende stukjes koper.

De ventilatoren, waar je er dus twee van krijgt, zijn keurig wit uitgevoerd. Zien er gewoon goed uit, en de kabels ook mooi passend gesleeved. De naam Phanteks is ook goed zichtbaar op de zijkanten, wel zo leuk. Verder is de achterkant ook mooi om te zien met het glimmende logo.

De base lijkt wellicht dan geen koper, maar het is er wel van gemaakt. Er zit gewoon een nikkel-laag over. Waarom dat is durf ik niet te zeggen, maar het resultaat geeft in ieder geval een leuke regenboog reflectie.

Tot dusver een erg degelijke eerste indruk. Alles ziet er goed uit, en het oogt in ieder geval als een high(er)-end product.

Inbouwen

Zoals vorige keren zal ik met foto’s stap voor stap het inbouwen laten zien. Ik kwam echter toch een zeer opmerkelijk probleem tegen. Het leek er namelijk op dat voor deze AMD setup de koeler enkel in een ongebruikelijke onder-naar-boven wijze geplaatst kan worden. Na enige tijd nazoeken bleek dat inderdaad het geval (in de handleiding of op de site wordt er gewoon niets over genoemd). Ondanks dat het de montage niet lastiger maakt is het toch een duidelijke vermelding waard. Voor Intel heeft het natuurlijk geheel geen gevolgen, maar voor AMD systemen (alle sockets) vind ik het wel erg jammer.

1) De stand-offs met de kleine beugeltjes in de stock backplate van het moederbord bevestigd

2) De heatsink vervolgens eenvoudig te plaatsen op de CPU. Geen losse schroefjes dus geen risico dat je ze laat vallen. Het voorgeplaatste mounting systeem is echt super.

3) Plaats (plak) de meegeleverde witte geluidsdempingstrips op de heatsink. Te zien aan de uiterst linker en rechter kant op de heatsink.

4) Klik de kleine oogjes in de ventilatoren, en hang de fan-clips er in. Die blijven direct goed zitten, dus geen gefriemel.

5) Klik de ventilatoren eenvoudig vast op de heatsink. Vooral de wijze van ventilator montage is echt heerlijk, bij veel koelers laat vooral dat laatste erg te wensen over. Ik hoop dat de concurrentie op let!

Vervolgens natuurlijk de ventilatoren aansluiten met (of zonder?) de meegeleverde splitter, en klaar! Echt een verademing wat betreft montage van een luchtkoeler. Dikke pluspunten dus voor de eenvoud.

Met AMD setups lijkt het mij duidelijk dat de koeler flink boven het werkgeheugen hangt. Standaard hoogte geheugen is geen probleem (of zoals in mijn geval Vengeance LP). Op Intel setups, en dit heb ik uiteraard even moeten nazoeken, valt de koeler net naast de geheugensloten. Normaliter kan je met een Intel (S115x, 2011) setup dus prima hoger gangbaar geheugen (Vengeance, Ripjaws) gebruiken. Hou echter rekening dat de ventilator wel erg dicht tegen het slot aan valt, en als jouw geheugen dus naast extra hoog, ook nog eens extra breed is, dit wel eens krap zou kunnen zijn (denk aan Corsair Dominators o.i.d, maar dit zijn natuurlijk redelijk exotische componenten). Dus let in ieder geval nog even goed op wanneer je zoiets van plan was te gebruiken.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

Allereerst de resultaten op de bovengenoemde settings:

Ik moet zeggen dat ik de tests in ging met enige teleurstelling over het feit dat op mijn setup ik de koeler niet op gebruikelijke wijze kon monteren. Maar toen ik de resultaten eenmaal begon te zien sloeg het gevoel wel erg snel om. In de ruimte, waar het dus 23 graden was, bleef de Phanteks op 25 graden hangen in idle. Gewoon dermate absurd dat ik nog heb gekeken of ik niet iets over het hoofd zag of dat de metingen verkeerd waren. Zelfs nog even tussendoor een andere koeler terug had geplaatst, om vervolgens weer tot dezelfde resultaten te komen. Simpelweg extreem goed.

Op alle settings komt de Phanteks TC12DX geheel mee met de twee all-in-one waterkoelers, en laat helemaal niets over van de uitermate populaire (maar ook goedkopere) Scythe Mugen 4 PCGH. De SilverStone TD03 koelt echt maar net iets beter (ook al valt 1 graden gewoon binnen elke vorm van betrouwbaarheidsmarge) maar deze kost wel ruim twee keer zo veel. De Cooler Master Seidon 120V wordt wel gewoon net verslagen, maar die kost dan weer 10 euro minder dan de Phanteks. Het voornaamste verschil, en geheel in het voordeel van de Phanteks, zit hem echter in de geluidsproductie. Zelfs op maximale toeren is de Phanteks ruim stiller dan de waterkoelers. En zodra je de verschillende koelers af stelt naar een acceptabel geluidsniveau is de TH12DX gewoon een duidelijke winnaar wat de prestaties betreft.

Op minimale toeren is hij praktisch onhoorbaar zelfs met mijn open-case test, dus in de praktijk in een case is de Phanteks uitermate geschikt voor een stil systeem zolang je de koeler niet gewoon domweg op de volle 12v zet. Op maximale toeren vind ik hem wel wat te luid voor praktisch gebruik, maar op 70% setting heb je een prima acceptabele geluidsproductie (Dat is dan ook de setting die ik gebruikte bij de laatste test), die ook nog eens extreem effectief koelt.

Ik kan er gewoon kort over zijn. De TC12DX koelt gewoon extreem hard, en zit ook wat geluid betreft in orde. Hele dikke pluspunten dus.

Nog een aantal foto's..

De TC12DX in een huisje (clicky voor review). Dit maal met de kabels van de koeler netjes weggewerkt.

Met een getinte window. Denk dat de zwarte variant van Phanteks in deze case beter zou passen. Dit is dan ook niet de eindbestemming voor deze koeler.

Het is gewoon een mooi ding om te zien. Let maar niet op de kabels, die had ik toen nog niet netjes verwerkt. Overigens bij montage op Intel systemen draai je ook de ventilatoren om. Je ziet dan ook de naam Phanteks op de ventilatoren in dezelfde richting als het koelblok, dat ziet er nog even beter uit. Gezien bij AMD de ventilatoren andere kant op staan, besloot ik de naam-zijde van de ventilatoren maar naar de zijkant te wijzen.

Het was een nieuw merk voor mij, maar Phanteks blijft in ieder geval op mijn a-merk lijstje staan. Ze hebben zonder twijfel een mooi, luxe, en degelijk oogend product op de markt gezet met de TC12DX. Niet alleen dat maar er is ook duidelijk aandacht geweest voor detail. Van een erg stevige verpakking tot een absoluut super te noemen montagesysteem. Toch laten ze een grote steek vallen bij de beperking voor AMD systemen dat de koeler enkel in een onder-naar-boven wijze geplaatst kan worden, en niet in de traditionele voor-naar-achteren. Dat het in mijn geval de prestaties niets af doet mag dan wel wezen, maar voor toekomstige AMD systemen denk ik dat het gewoon een te groot nadeel is. Dit zowel voor het oog, als voor het feit dat in sommige cases je de lucht niet naar boven kwijt kan, en dat je case-airflow dan dus wel erg goed in orde moet zijn. Ik hoop echt dat ze daar wat aan gaan doen voor de nieuwe generatie koelers.

Voor Intel gebruikers is er echter gewoon geen vuiltje aan de lucht, en zelfs voor AMD gebruikers voor wie de plaatsings-beperking geen issue is mag deze koeler zeker op je verlanglijstje staan. 50 euro is niet heel goedkoop, maar ook zeker niet de hoofdprijs voor een processorkoeler. Je krijgt voor die paar tientjes een easy-mode-installatie, welke in tegenstelling tot enkele concurrenten geheel zonder frustratie verloopt, je krijgt een koeler die er erg goed uit ziet (in de kleur naar jouw keuze), die onder alle omstandigheden erg stil te houden is, maar vooral ook een koeler met echt extreem goede koelprestaties.

De lage geluidsproductie, en extreem goede koelprestaties (met echt flink ruimte voor pittige overclocks), maakt de Phanteks TC12DX een echte aanrader voor gebruik in de praktijk, en dat telt voor mij toch erg zwaar. Tel daarbij de bouwkwaliteit en luxe looks, en 5/5 sterren lijken mij hier gewoon absoluut op hun plaats, met daarbij wel de kanttekening dat AMD gebruikers voor hun zelf moeten bepalen of zij de koeler op deze minder-gebruikelijke wijze willen of kunnen plaatsen in hun setup.

Nog 2 foto'tjes voor de liefhebber, klik voor de vergroting:
http://tweakers.net/ext/f/XSY5T3KijA59msAVP0CpbzAW/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/NT8OUBzt5EeAh3DqE5nIsyf1/medium.jpg

Heb jij ook een Phanteks PH-TC12DX White?

Goede review met mooie resultaten ^^ ik denk dat we nog vaker gaan horen van dit bedrijf top! Wat ik mooi vind aan dit product is dat deze geleverd wordt met twee ventilatoren en dat voor deze prijs.
Keep it Up ;P
Dank je, en ik hoop het ook zeker dat Phanteks nog meer op de markt gaat zetten. De Enthoo Primo lijkt zeker veelbelovend, maar ik over 200 euris moet ik toch even denken, ondanks dat je met flink ventilatoren en controller ook weer verwend wordt. Die HTPC koeler van ze ben ik eigenlijk nog meer benieuwd naar, daar kan ik nog wel een goede voor gebruiken eigenlijk.

En, will do ;)
Het voordeel van deze manier van plaatsen is dat hij het ram geheugen niet zoveel in de weg zit.Dat hij iets over het eerste slot valt daar ontkom je niet aan denk ik maar 3 sloten zijn dan nog wel goed bereikbaar ieder nadeel heb zn voordeel laten we maar zeggen.
Juist niet. Nu overlapt ie de ram slot 1, en 2 bij gebruik van bijvoorbeeld iets extreems als dominators. Bij de traditionele voor-naar-achteren opstelling dan overlapt deze koeler de sloten niet en kan je hoger geheugen dus prima gebruiken (zie lijst met voordelen). Zoals ik in de text had geschreven moet je wel even goed opletten met extra hoog -en- breed geheugen, gezien de ventilatoren wel vlak op de geheugenbanken zitten.
Op je foto kan je dat namelijk niet zo goed zien daar lijkt het net of ie het niet overlapt misschien door de hoek waarop de foto is genomen maar daar kan vertekening in zitten.
Je moet inderdaad wel even oplettend kijken, al zie je het hier bijvoorbeeld al wel. Heb in de plus/min punten aan het einde even aangepast om enige twijfel te voorkomen.
Vraagje

De temperaturen vergeleken met deze en de CM Seidon 120V zit nauwelijks verschil tussen, maar hoe zit het met het geluid, is deze stiller dan de CM Seidon 120V, of maakt dit nauwelijks uit en kan ik beter de Seidon 120V kopen voor 15 euro minder?
Op volle toeren is deze echt een flink stuk stiller dan de 120V en koelt ie net aan beter. Wanneer je een maximum stelt kan je deze nog altijd praktisch vol laten blazen, en moet de Seidon zowel zijn pomp als ventilator knijpen om niet te luid te worden, en zo neemt het prestatieverschil wat toe. Het kan allemaal vrij stil blijven met de Seidon, en voor de prijs is het een beest. Maar deze koeler presteert net een tikkie beter, en is daarbij over de hele range gewoon een stuk stiller. Enige nadeel, zoals bij veel producten natuurlijk, is de iets hogere prijs.