AMD Phenom X3 8650 Boxed Review

leon1991 4 december 2008, 3.643 views

AMD Phenom X3 8650 Boxed

Pluspunten

• prijs
  • 3 cores

Minpunten

• overklockopties
  • Boxed cpu koeler

Ik had mijn pc verkocht en was op zoek naar een nieuwe processor
Nadat ik 2 jaartjes m`n intel had ben ik toch weer op zoek gegaan naar een AMD.
Niet omdat intel slecht is maar omdat ik met mijn gebruiksdoelen en budget bij AMD meer waar voor m`n geld had.
Ik wil de cpu binnenkort als servertje inzetten omdat ik hier op school nu mee bezig ben
Ik had eerst de x3 8450 besteld, maar omdat hierbij leveringsproblemen waren moest ik voor de X3 8650 kiezen.
Hij was eindelijk binnen en toen ik `s avonds eindelijk thuis was ging ik aan de slag met de cpu
De processor is nu precies een week in bezit, daarom vond ik het maar `ns tijd voor een review

Featureset:
Hier kan ik heel kort over zijn, de processor heeft 3 kernen en kan dus 3 treads tegenlijk verwerken
Met games (need for speed undercover en GRID) merk ik nauwelijks verschil tussen m`n dual core en tripple core

Prestaties:
Ik heb hier een beetje gemengde gevoelens over.
Met multi-treaded software haal je echt heel veel rekenkracht uit de pc, maar met bijvoorbeeld games is er geen echt snelheidsverschil merkbaar (bijvoorbeeld met laden)
Hieronder heb ik trouwens de scores van 3D mark Vantage neergezet
De cpu heeft onder vista trouwens een prestatieindex van 5,5

Overklokbaarheid:
Dit is helaas wat minder, de processor lijkt niet echt zin te hebben om hoger geklockt te worden.
Ik heb speciaal een mobo met 780G chipset omdat ik ook wilde gaan overklokken
Helaas wordt ie rond de 2,5 GHZ al onstabiel waardoor ik alles standaard gewoon heb laten staan.
Ik heb bij overklocken gewoon in m`n bios de overklockinstellingen op Manuel gezet IPV auto
Het voltage kon ik helaas niet verhogen, kreeg `m niet verder dan 1,300 Volt.

Warmteproductie:
Mijn Kama cross koeler kan de cpu goed koelhouden (35-45 graden met Cool & Quiet aan)
maar ik betwijfel of de meegeleverde koeler (zie foto) de cpu wel koel kan houden
Dit zijn namelijk dezelfde koelers als die bij de 45 watt processors geleverd worden en die zitten vaak al aan zo`n 40 graden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Dit is eigenlijk een prima punt van de processor
onder windows heb ik nooit geen problemen gehad

Prestaties:
Voor dit geld is het gewoon een prima processor
Hij is lekker snel en kan goed mee met de nieuwste games
Maar je gebruik van multi treaded software (zoals de meeste videobewerkings programma`s) dan is dit gewoon een interessante keuze
Maar voor 10 euro meer heb je een E-7200 van Intel, voor gamers en overklokkers is dit wel misschien een betere keuze. (45 NM, hoge overklockopties)
Zolang je alle 3 de cores weet te gebruiken heb je een snelle processor voor een prima prijs

sorry trouwens dat de review een beetje kort is, ik heb niet zo vaak een review over een cpu geschreven en weet niet wat ik er nog meer bij kan zetten, als jullie nog tips hebben om de review beter te maken hoor ik het graag!

Heb jij ook een AMD Phenom X3 8650 Boxed?

Subjectiviteit is een graadmeter, mits onderbouwd met goede argumentatie. Maar wat goede argumenten zijn, dat is weer subjectief. Nader uitleg; wat ik erg belangrijk vind is hoe deze cpu overclockt. Ik heb vaker reviews gelezen over dat deze serie cpus niet goed clocken. Dus dit bevestigd t alleen maar weer. Hier staat 2.5ghz wordt hij onstabiel, alleen hier staat niet hoe hij is getest, met wat, op speciale 780G na. Hoeveel waarde kan ik dan eraan hechten?

Ik vind t interessant om te weten waarom iemand een keuze heeft gemaakt om juist die ene cpu te halen. Als de reviewer goed begrijpt, was hij beter af met een sneller overgeclockte dualcore(Intel). Aangezien hij toch een losse gpu bij heeft, ik neem aan dat hij Grid niet speelt op zn igp, is budget feitelijk geen reden. Er zit misschien andere redenen achter door juist deze keuzes te maken, maar dit wordt niet duidelijk gemaakt.

Waarom krijgt deze CPU zon beoordeling van de gebruiker? Ik denk persoonlijk dat t aan tweakers.net beoordelingsformulier ligt. Tijd voor een nieuw manier van beoordelen!

[Reactie gewijzigd door a1m op 4 december 2008 07:30]

Ik vind het raar dat je het belangrijk vind dat een processor een hoog OC potentieel heeft. Dit is namelijk oneigenlijk gebruik, en dus erg vreemd dit te verwachten. Het is net als een Lamborghini die al 310km/uur kan opvoeren naar 360km/uur. Enige wat er gebeurt is dat de onderdelen sneller slijten, je meer verbruikt, en met die auto mag je tegenwoordig alsnog vaak max. 80km/uur rijden. Dus kijk je naar andere aspecten, zoals hoe stuurt hij, verbruik etc etc. Zo dus ook met deze CPU. Door 3 cores kan hij responsiever zijn dan 2 cores, en voor het gevoel evensnel zijn als een quadcore die misschien weer 25% meer verbruikt.

Verder kan je op je vingers na tellen dat als er geen veel snellere AMD x3 modellen zijn, dat de CPU een laag OC potentieel heeft. Dit kan alleen achteraf een aspect zijn, waar je continu zware berekeningen uit voert waar je op moet wachten, de keuze al gemaakt is, en er geen geld is voor een snellere.

Enige wat ik bij OC-ers zie is doorgaands dat ze lopen te pronken met benchmarks en zichzelf alleen voor de gek houden. Computer blijft grotendeelse idle draaien en het verbruik schiet omhoog.

Mbt. games, veel OC-en hun CPU voor hogere 3D Mark scores. Vaak weten ze zelf niet eens dat als ze spelen in de meeste gevallen de CPU bijna niets te doen heeft. Of je nu single threaded 2.5GHz op 40% belast of een Intel + OC op 30% CPU tijd verbruik zit. Leuk die scores, maar totaal onzinnig. Dan kan je nog beter redeneren dat je minder framedrops zou kunnen hebben als de communicatie tussen de cpu, geheugen en videokaarten beter verloopt. Multithreaded kan Intel dan niet eens tippen aan AMD. Interne communicatie loopt veel beter. 2.1GHz AMD staat bekannt uit zijn neus te eten met 2x 9800GTX, wel een lagere score in benchmarks.

Geef dan nog een argument waarom deze x3 op 2.5GHz slechter zou zijn dan een dualcore Intel op 3.8GHz?
Sja als je meer toe wil voegen, moet je gewoon vooral meer benches draaien en daar over praten. Denk aan, super pi, pc mark, synebench etc. Google maar eens op CPU benchmark.

Voor een korte review is hij helemaal niet slecht hoor! :9
Ik denk ook dat met deze CPU met name een subjectief oordeel ook heel erg veel kan betekenen. Dit omdat het toch een vreemde beet is, omringt door gelijkgeprijste dual en quadcores. Veel benchmarks sluiten meer een objectief oordeel in rauwe prestatie terwijl juist een quadcore misschien voor de gebruiker responsiever aan voelt dan een dualcore, en een tripple core de optimale balans is. Ik heb dan wel geen ervaring met de tripple core AMD CPU's, maar indertijd wel in gebruikerservaring lopen exeerimenteren met een quad CPU single core systeem. Dit door resp met 2, 3 en 4 CPU's een paar dagen te werken. Hier uit bleek dat een 3 koppig werkpaardje voor mij een optimum betekenen. Responsiever dan 2 CPU's, maar een 4e stond uit zijn neus te eten. Omdat je niet alleen te maken hebt met multithreaded software, kan je als je naar de prijs kijkt een snellere tripple core kopen dan een quadcore. Uiteraard is dan een tripple core sneller in single threaded gebruik. Ook dus een dualcore, maar kan in benchmarks juist weer een quadcore als beter er uit komen terwijl je alleen voor jezelf overhead kweekt die je niet gebruikt.

Immers, we gebruiken alle software door elkaar.

Conclusie: Subjectiviteit is een goede graadmeter.

Wat in een dergelijke review dus ook kan staan, hoe voelt de PC aan tov je oude systeem, wat was de score daar van, welke programma's gebruik je etc etc.
ik heb sins kort ook deze cpu en met de boxed cooler en ik houd de cpu idle rond de 40-45 graden (fan slaat soms af) en stressed maximaal 47 graden
De overklokprestaties zijn er zeker wel alleen zul je Cool 'n Quit moeten uitschakelen, een nieuwe koeler kopen en HTT, NB en geheugen snelheden moeten terug klokken en daarna de FSB verhogen. Verder voltages van NB en CPU iets verhogen. Als je dit probeerd kun je ong. 35% winst halen.

Verder vind ik de vergelijking van auto's met CPU's slecht. Bij een auto heb je zeker slijtage, maar een CPU wordt gemaakt met vaak een bepaalde marge van overklokbaarheid(zeker in de Black Editions). Ik heb zelf mijn systeem ook overklokt maar zonder verhoging van CPU voltage. Wel is het zo dat mijn processor iets warmer wordt(waardoor slijtage sneller gaat). Toch kan het zijn dat een 2,3GHz processor op stock snelheid met een standaard koeler warmer wordt dan een 2,3GHz processor die overklokt is(naar bijvoorbeeld 3GHz) met een betere koeler.
Het is zeker waar dat cores toevoegen zin heeft. Maar van single core naar dual core is natuurlijk DE grote stap. Daarna is de winst minder!

Toch is er weinig mis met een X3 :)
Goede performance en met een core meer dan de dual zelfs nog te over!
Die cooler valt best nog wel mee trouwens, het is precies dezelfde als mijn stock AMD X2 6000+, helaas hen ik die ook niet gebruikt maar de Arctic freezer 64, en de 6000+ is voor zover ik weet ook 125W, dus hij zou het moeten kunnen trekken...theoretisch gezien dan
Misschien is het ook handig om te vermelden in combinatie met welke hardware het is gebruikt. moederbord, geheugen, videokaart. Ook zijn wat benchmarks inderdaad handig, zo kun je gelijk de review goed uitbreiden met afbeeldingen en duidelijke cijfers.
Hoe kun je na een week al bepalen dat de betrouwbaarheid 100% is?

Dit lijkt me iets dat je verteld na een maand of 3(dan is het al vrij snel)

Heb je al geprobeerd de CPU te undervolten?
eh, beetje appels en peren verhaaltje, maar ik ga t niet bashen. Je hebt tijd ingestopt om je gedachtes te verwoorden en dat waardeer ik. Situatie afhankelijk zou ik zeker mijn Lamborghini opvoeren wanneer t mogelijk is, helemaal als ik een track in mijn achtertuin hebt of in een competitie rij. Limiet van hoe hard je mag rijden is niet aanwezig. Persoonlijk vind ik minor slijtage van een (100eur)CPU alles behalve erg. Stel dat 2 jaar levenduurs af gaat van de 10 technologische jaren, ligt daar iemand wakker van? Verbruik is een overweging die je maakt, stel 20W meer is. Laten we voor de grap extreemste geval uitrekenen, (20wx24hx365d=175.2KwH per jaar (2.91eur p/m). Heb je x mhz over voor x prijs?

Lage overklokpotentie kom je echter achter door reviews als deze en benchmarks, die overigens hier niet aanwezig zijn. OCers proberen altijd meer uit hun systeem te halen. Ze gebruiken verschilende benchmark als meetinstrument. Je kunt t zo noemen, lopen pronken, nogal pessimistisch(hater) naar mijn mening. Deze gasten stoppen tijd en zweet erin, natuurlijk willen ze dit graag delen en liefst erkenning. Voor de gek houden? Veel clocken over alles behalve om te idlen. Denk dat je moet inzien dat behalve snelheidwinst ook een hobby kan zijn.

Persoonlijk haat ik niets anders dan wachten. Het gaat mij niet om wanneer mijn cpu slaapt, voor mij is t belangrijk dat hij zo hard mogelijk werkt wanneer ik hem nodig hebt. Behalve gevoelsmatig gaat feitelijk alles sneller, we hebben trouwens nog steeds over, waarom ik denk dat c2d betere keus was voor de reviewer. Een E6550 is bijna altijd sneller in games clock4clock tegenver X3 8750. Moet je nagaan op 3.8.
Vaag mijn 8450 gaat op een brak mATX plankje al 2550 zonder v-core te verhogen. Op wat voor een moederbord draai je dit ding ? hij moet makkelijk 2.8-3.0 kunnen op een goed moederbord.

Oke de ene cpu is de andere niet maar 2.55 is wel heel slecht voor die cpu. Mijn cpu zou ook nog harder moeten kunnen als ik em op een beter moederbord had. Echter kunnen er alleen maar matx planken in de lanbox die ik heb als 2e pc.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 4 december 2008 22:49]