Eminent EM7380 Review

ComradNo1 19 januari 2014, 2.950 views

Eminent EM7380

Pluspunten

• Fijn design (lekker klein)
  • Levering van HDMI-kabel erbij (toch handig)
  • Speelt vloeiend bestanden af van externe HDD (mits deze dus direct aangesloten is) en veel opties om bijv. ondertiteling te verplaatsen

Minpunten

• Is niet heel erg snel
  • Lijkt niet altijd even stabiel
  • Contact maken met HDD op netwerk is veel doorklikwerk en faalde bij mij
  • Uitzending Gemist werkt niet
  • Android-feature voegt weinig toe
  • Werkt, althans in mijn beleving, niet lekker als DLNA-server voor bijv. Spotify

Geluidskwaliteit Score: 4
Dag Tweakers,

Dit wordt mijn allereerste review op Tweakers.net, dus 'please be gentle' :-). Ik houd het overigens redelijk kort, omdat er niet heel veel over dit product te vertellen valt én omdat ik het ook maar enkele dagen gebruikt heb. Dat voorspelt weinig goeds, en die voorspelling zal helaas uitkomen (ondanks de afzonderlijk hoge beoordeling van zaken als 'beeldkwaliteit' en 'design'). Ik geef nu een hopelijk niet al te lange beschrijving van 1. hoe ik tot de koop van dit product gekomen ben, 2. waarom deze Eminent terug zal gaan naar de winkel en 3. wat er verder nog over te vertellen valt.

Keuze
Ik ben op zoek gegaan naar een mediaspeler omdat mijn vriendin en ik redelijk veel online streamen (denk aan Netflix en Uitzending Gemist) en ik het best wel onzin vind mijn (stokoude maar toch nog vrij snelle) PC, die overigens wel netjes naast de TV staat, stroom te laten slurpen voor relatief kleine toepassingen. Dit betekent dat de mediaspeler in mijn ogen het volgende moet kunnen:
  • alle videoformaten afspelen die mijn PC ook kan afspelen, natuurlijk in vloeiend full-HD (3D is niet nodig, vooralsnog heb ik geen 3D-tv, ook al is dat iets dat in de toekomst misschien nog verandert)
  • toegang hebben tot een (oude) externe harde schijf die ik op mijn router heb aangesloten, zodat deze als 'mini-NAS' kan functioneren
  • usb 3.0, niet zozeer voor nu maar voor...later
  • Netflix en Uitzending Gemist draaien
  • snel opstarten en vlug/soepel door de menu's kunnen bewegen
  • als DLNA-slave functioneren voor mijn Spotify-draaiende iPad 3 en Galaxy SII
De keuze viel op de Eminent EM7380 omdat deze dit allemaal leek te kunnen en gewoon niet zo duur was (voor 91 euro bij 4AllShop.nl gekocht). Alternatieven hadden dezelfde specs (denk aan de IconBit XDS73D, die iets mooier is maar ook duurder) en een veel goedkoper alternatief was de Chromecast geweest, maar dan moet alles via (toch niet al te snel '300N' wifi) en het is een redelijk gesloten systeem, waarop bijvoorbeeld geen Uitzending Gemist kan (behalve wanneer je het er naartoe streamt, maar dan moet er dus weer een ander apparaat aan staan). Daarom dus: de Eminent.

Retour afzender
Helaas, de Eminent blijkt voor mij een miskoop, om de volgende 6 redenen:

1. Allereerst lukte het mij niet mijn externe HDD te bereiken, ook al had ik deze als mediaserver aangezet en kon mijn PC er prima bij. Misschien dat ik hier nog iets meer moeite in had moeten stoppen, maar toen bleek dat...

2. ...de zogeheten 'Third Party Apps' zoals Uitzending Gemist die Eminent aanbiedt via een niet zo vriendelijke interface het óók niet deden, was de lol er al snel af. RTL XL doet het dan weer wel, maar elitair als ik ben kijk ik eigenlijk nooit naar de commerciële zenders en geef ik de voorkeur aan sterke docu's op de publieke omroep. Om het feest compleet te maken: de Android-versie van NPO.nl (= Uitzending Gemist) liet het ook afweten - ik heb meerdere versies ('apk's') geprobeerd van verschillende shady websites en het is me tot mijn flinke ergernis niet gelukt. Installatie ging dus wel, maar in de app zelf gebeurde er...NIKS!?! Voetnoot: het Android-gedeelte van het apparaat doet sowieso een beetje knullig aan, echt alsof je een telefoon hebt uitvergroot, en heeft volgens mij maar weinig te bieden.

3. Verder liep het apparaat een aantal keren vast, o.a. nadat het dus bestanden van mijn externe HDD op mijn netwerk niet kon afspelen, duurt het...

4. ...opstarten ongeveer 35,99 seconden (tsja, dat is ook ongeveer de boot-tijd van m'n SSD Windows 8-PC) en is het mij zo 1-2-3...

5. ...niet gelukt een snel toegankelijke interface (denk aan een vlotte mediabibliotheek) te maken, maar wellicht dat ik daar eveneens te weinig tijd/moeite in heb gestopt? Ten slotte werd het apparaat niet goed als DLNA-slave op mijn netwerk gezien, waardoor...

6. ...een app als Spotify op mijn iPad en Android-telefoon geen toegang kon krijgen tot het apparaat, om zo de muziek via mijn geluidsinstallatie af te spelen. Na veel gedoe kon ik echter wel lokale geluidsbestanden afspelen, maar dat ging allemaal niet van harte (laden duurde lang en meervoudig afspelen lukte niet). Daarnaast: wie heeft er nu nog (veel) lokale mediabestanden op draagbare apparatuur? Ik in ieder geval niet.

Concluderend
Voor iemand die deze mediaspeler louter als niet-online-streamende mediaspeler zal willen gebruiken, is het op zich een goed apparaat. Niet heel duur, een HDMI-kabeltje erbij, volgens mij laag in het stroomverbruik, een usb 3.0-poort en in theorie snel en makkelijk toegang tot je huisnetwerk. Nu is dat laatste mij niet echt gelukt, maar iets zegt me dat ik daar meer moeite voor had moeten doen.

Maar goed, voor iemand die méér van een mediaspeler wil, bijvoorbeeld dat je echt gemakkelijk streamingdiensten als Netflix en Uitzending Gemist kunt gebruiken en dat het apparaat vloeiend en snel als DLNA-slave beschikbaar is, lijkt dit apparaat ongeschikt. Netflix heb ik nog niet eens geprobeerd, omdat alleen al de installatie daarvan moeite en gedoe is (staat NIET bij de algemene en Third Party Apps van Eminent en zal dus via een 'apk' moeten in het Android-gedeelte). Een streamingdienst die zo groot is zou mijns inziens gemakkelijker te installeren moeten zijn!

Ik hoor het graag als ik hier steken heb laten vallen, bijvoorbeeld door te hoge verwachtingen te hebben, en het product mogelijk ten onrechte de grond in boor! Maar dit apparaat kan dus niet wat ik er graag mee zou willen kunnen, dus blijf ik vooralsnog toch maar met het tweede scherm werken :-).

Bedankt voor het lezen van deze review en doe er je voordeel mee!

Heb jij ook een Eminent EM7380?