Zotac ZBOX ID18 Review

see 19 januari 2014, laatste update op 9 april 2014, 11.957 views

Zotac ZBOX ID18

Pluspunten

• Het apparaat is voorzien van alle aansluitmogelijkheden die ik nodig heb waaronder USB3.0 & TOSLINK !
  • Stil: De ventilator hoor je niet tot nauwelijks.
  • Zuinig : Processorbelasting tijdens een 1080p/dts-hd film in windows is 15-25 procent, in OPENELEC 10-15 procent)
  • Klein : Past in elk kastje, of zelfs achter je tv. Het voedingsblok is qua afmeting als die van een atom-netbookje.
  • Kan 4K media afspelen.
  • XBMC 12.3 loopt soepel met alle skins en addons.
  • Goedkoop !

Minpunten

• Met 2gig aan werkgeheugen ben ik misschien iets te karig geweest. 4 a 8 gig lijkt me beter.
  • Geen IR aansluiting (maar xbmc remote met android werkt prima !)
  • Het Rode "ik sta uit" lampje is wel erg fel in een donkere woonkamer.

Hieronder mijn eenvoudige review van de Zotac Zbox id-18 Barebone PC

De uiteindelijke aanschaf van de Zotac Zbox id-18 is het resultaat
van een zoektocht naar vervanging voor mijn Raspberry Pi. ( Eerste generatie, 256mb )

De Pi in combinatie met xbmc was mijn eerste echte kennismaking met xbmc als mediacenter,
na er eerst wat mee geprutst te hebben op een normale PC.
Daarvoor had ik de Popcornhour A-110 in gebruik.

Maar zoals ik op elk forum lees, de Pi met xbmc is het meestal nét niet.
Het werkt, maar ohhh wat een ergernissen. Te traag, niet stabiel genoeg,
alleen de confluence-skin en de quartz-skin lopen acceptabel / vloeiend.

...en toen ik begin december alweer een I-O error op mijn sd kaart gepresenteerd kreeg van mijn PI,
was ik er helemaal klaar mee.

Dus tijd voor wat nieuws, met in het achterhoofd :
Zo veel mogelijk mediacenter voor zo min mogelijk geld.

Barebone.

De id-18 is een barebone pc, dus geheugen en harde schijf moeten nog apart aangeschaft worden.

Ik heb dit besteld :

Een vriend van mij had nog een 120gb hd-tje liggen van een overleden laptop, dus in mijn geval
was ik voor net onder de 130 euro voorzien van een compleet systeem.

Ik heb het pc'tje voorzien van windows 7 64bit, en -als afwisseling- een 16gb usbstick van de Action met OPENELEC.

2 XBMC mogelijkheden dus.

Ik zal er verder niet omheen draaien, dit systeem speelt tot nu toe alle media af die ik er tegenaan gooi.

Bovendien speelt de zbox ook 4k media ! Maar hier vrees ik dat ik met mijn minimale 2gig aan werkgeheugen misschien te karig ben geweest :

Big Buck Bunny in 4K, Quad-Full-HD (3840x2160) op 60 fps speelt vloeiend af met OPENELEC vanaf de USB-stick, maar stottert een klein beetje wanneer ik het via windows 7 probeer.

Ik verwijt dit dus mogelijk aan een tekort aan werkgeheugen,
xbmc vraagt in windows al bijna de helft van het totaal.

Het is een prettige gedachte dat dit budget-systeempje ook toekomstige hogere resolutie media kan afspelen, maar verwacht geen snelheidsmonster, het is en blijft maar een 1.5 GHz dual core.

XBMC loopt "silky-smooth", je kan er ook leuk mee browsen in windows,
maar ga niet klagen wanneer je er niet fatsoenlijk op kunt gamen.

Om je een idee te geven:

Tomraider speelt "soepel" op 1280x720 met alle settings op low.
GTA4 is teveel gevraagd: speelbaar op 1024x800 met alles op low.
Benchmarks begin ik niet aan.......... :)

Conclusie :

Al met al ben ik dik tevreden. Dit is een leuk hebbedingetje met een leuke prijs!

Update !!! (25jan2014)

Op verzoek van Bokkiej & Joolee ben ik ook het fenomeen H265 gaan
uitproberen/testen.

Via de link van Joolee heb ik volgens mij de 3 zwaarste testvideo's gedownload :
(deze link : http://www.elecard.com/en/download/videos.html )

FLC

surfing.265 144Mb

Big buck bunny :
1920x1080 MPEG2 TS, HEVC+AAC 1713 kbps
h265 bbb_1080p_c.ts 154Mb

Om dit te testen heb ik meerdere extra mediaspelers geinstalleerd,
namelijk :

VLC (64bit)
ExMplayer(32bit)
PotPlayer(32bit)

Spelers reeds aanwezig:
MPC-HC(64bit)
XBMC (uiteraard :) )
(....en windows mediaspeler + mediacenter, maar daar heb ik het maar niet over..)

FLC: Uitstekend !
MPC-HC 38 %
VLC 38%
ExMplayer 45%
XBMC na 5 seconden niet boven de 10 % !!!!!
Potplayer 8% !!!!!!!!!

Surfing : prima ( zwaar bestand, veel golven/waterspetters in beeld )
MPC-HC 58%
VLC 58 %
ExMplayer bakt er niks van, haperen tot en met maar wel slechts 52%
XBMC Speelt niet af, ook niet na creatief zijn met extensie hernoemen.
Potplayer Drama, 98% continue. Speelt traag af, niet realtime.

Big Buck Bunny : Onvoldoende ( voorlopig 8-) )
MPC-HC 60 % framedrops/ speelt niet vloeiend af
VLC speelt niet af
ExMplayer Alleen geluid, 7%
XBMC Alleen geluid 10%
Potplayer zelfde verhaal als MPC, 60 % framedrops/ speelt niet vloeiend af

....Big buck bunny was nogal teleurstellend,
dus dan maar wat tweaken prutsen.
K-lite codec geinstalleerd, en wezen spelen met ofwel software, intel quicksync of dxva2 decoding.
Geen noemenswaardig verschil.
Ik ben sterk van mening dat dit een "work in progress" is, taak is de juiste instellingen/codec/tweaks/whatever te vinden.

Toen maar eens OPENELEC (13 alpha) proberen :

Ook hier speelt big buck bunny niet, surfing trouwens ook niet.
FLC daarintegen wel, met een lage 15% belasting.

Dus....... h265. Dit zijn mijn bevindingen op basis van mijn beperkte kennis hierover.

Mocht je hier voorzichtige conclusies en/of meningen uit kunnen trekken,
deel ze hier aub !

Ik heb trouwens geen h265 bestand in 4k kunnen vinden, iemand ?

Update !!! (9 april 2014)

Ik heb ondertussen een samsung SSD aangeschaft van de EVO serie voor
een andere PC, maar deze uit nieuwsgierigheid even uitgeprobeerd op de
zotac. MENSEKINDEREN wat een snelheid !

Onder windows 7 is de boel net onder de 10 seconden klaar voor gebruik !
( het welkom scherm zie je bijna niet, dat flitst voorbij )

.....maar in feite is het qua budget gewoon overkill.

Een 90 euro kostende SSD in een kastje van rond de 115 euro rijmt niet naar mijn idee.

Maar die opstart snelheid was wel lekker, dus hóp naar de mediamarkt
en een 16GB USB3.0 stick van Philips gekocht. Voor nog geen 15 euro !
Toen met HDDrawcopytool ff Openelec van het usb-stickkie van de ACTION gekloont naar de usb3.0 stick, en draaien die handel.

12 seconden !! ( owkee en ff 5 seconden wachten totdat je soepel door de menu's kan scrollen )

......wordt steeds leuker met die zotac !

Heb jij ook een Zotac ZBOX ID18?

Ik heb nog genoeg mini pci wifi kaartjes. Ik vraag me af zit er een mini pci aansluiting op de achterkant van het moederbord ? De antennes frutsel ik er zelf wel in. Ps. de Intel HD Graphics is dat dezelfde als de hd4000 ? Leuke hackintosh ....
Dat WiFi wil ik er wel op. Ik wil m gebruiken als iTunes streaming server voor in de auto en op de camping voor allerlei iPods en iPods.
Mini pci wifi aansluitmogelijkheden ? Geen idee eigenlijk, kijk zelf maar even :

Foto Binnenzijde :
Foto Achterkant:

Enne, ik kan barweinig info vinden, maar ik denk niet dat de Intel HD Graphics dezelfde is
als de HD4000, zie deze chart :
Jaaa geen snelheidsmonster, maar dat had ik al kenbaar gemaakt.

( maar kan inderdaad nog steeds leuke hackintosh zijn )
Nee ik bedoel achterzijde moederbord :-) daar zit de WiFi ofwel mini pci kaart.
Daar zijn geen foto's van wel geloof ik van de nd22 die heb ik vroeger eens gehad.
Ja dat idee kreeg ik al na mijn eerste reactie.

Ik wil je graag van info voorzien, maar je zult begrijpen dat dat mooie
"warranty void if seal broken" stickertje niet heel blijft als ik het moederbord
ga los schroeven. Sorry.
Link

Op de eerste foto zie je op de nd22 2 gaten onder de positie van de harddisk. Verticaal zie je 4 dichte gaten wat aan de onderzijde de 4 bussen zijn waar de PCIe kaartjes in kunnen.
Zou je kunnen kijken of je die dichte gaten ziet onder de disk ?
Op de onderste foto zie je de twee pcie sloten op de nd22 en ik ben zo benieuwd of de id18 dat ook heeft.

Ps. Als ik nog vragen mag, wat is de uitgangsspanning van de adapter ?

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 27 januari 2014 02:46]

Inmiddels weet ik dat op de achterzijde van het moederbord wel PCIe aansluitingen op het moederbord zitten echter zit er geen connector gesoldeerd. Die kan je voor ca 2 euro op ebay kopen en je kan m er zo op solderen.
Zou dit ding ook h265 kunnen doen (evt. in de toekomst)? Dat zou de toekomstbestendigheid (4K zal in de toekomst niet meer via h264 komen) wel vergroten.
Verder zou ik denken dat dit ook geschikt moet zijn voor Steam Game streaming (speel de intensieve games af via een andere PC op deze PC), kan je dat toevallig testen?
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar: wat zou een inimaal systeem hiervoor zijn?
Maar ja, dan moet je weer op STEAM OS gaan draaien. Jammer, geen XBMC meer (alhoewel, je kunt naar linux desktop terug).
Je kan toch ook gewoon Windows of een Linux distirbutie met Steam in Big Picture Mode en XBMC draaien? Het hoeft niet het dedicated OS te zijn. Dual boot is ook nog een optie.
Bij mij thuis moet ie w&k proof zijn (wife and kids)... ;) dus als er niet met 1 knop de radio bediend kan worden breekt ee hel los!

Openelec werkt op dit moment voor mij 100%
Klinkt bekend maar de game-modus is voor mij, dus als ik XBMC automatisch laat starten kan ik zelf altijd nog multitasken naar de game-modus. En die kleine leert dat snel genoeg als die dat zelf gaat kunnen...
Maakt eigenlijk weinig uit. Hij heeft DVI en HDMI out en zover ik begrijp gewoon Intel Ivy Bridge graphics. Dan is de maximale resolutie beperkt tot 1920*1200, of voor televisies dus gewoon 1920*1080.

Wil je meer pixels, dan had je displayport moeten hebben, want Intel support geen dual-link DVI.

Dus ook al kan hij misschien 4K content afspelen, dan zal hij het alsnog moeten downscalen.
Ook voor mij wellicht een leuke optie. Heb je wellicht ook geprobeerd om 3d Blu-ray's af te spelen (Iso formaat)?
Blue-ray's isoo's doen het prima onder xbmc, 3d blueray heb ik niet kunnen testen.
Ik heb geen 3d tv.
Ik heb wel via openelec op xbmc 13 ahpha een half-sbs 3d geprobeerd, en dat mengt zich prima naar beeld voor die rood-blauwe brilletjes. ( 3d functies zitten blijkbaar standaard in de nieuwe xbmc)
Waarom is het eigenlijk een minpunt dat jij te karig bent geweest met het werkgeheugen?
Goeie opmerking eigenlijk ja. Ik zocht naar minpunten om te vermelden, beetje verkeerd uitgepakt.
...Maar ik pas het niet aan, wel duidelijk zo.
_/-\o_
Heb je eigenlijk ook Netflix hiermee geprobeerd? Daar ben ik wel benieuwd naar, voor de rest nette review :)
Hierboven kun je een paar HD demo video's vinden in H265. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat speelt. Welke player heb je overigens gebruikt in Windows? Ik ben namelijk zelf ook wel geinteresseerd in het kastje. Ik gebruik PotPlayer, deze heeft als het goed is prima ondersteuning voor H265
Bokkiej & Joolee , zie update in review !

@ Bokkiej : Steam Game streaming , nooit eerder van gehoord, leermoment ! hahaha
Ik zal me er eens op inlezen, maar geen beloftes hier.

[Reactie gewijzigd door see op 25 januari 2014 10:55]

Zie http://steamcommunity.com/groups/SteamClientBeta , als je lid wordt van de groep kan je een invite voor de beta krijgen. Die heb ik intussen, ik heb alleen deze computer nog niet, da's het probleem! ;).
de invite heb ik ondertussen ook al, al meer info over hoe goed het gaat draaien op dit pc'tje?
Ik zoek er namelijk ook 1 om te kunnen streamen en wil hier zo min mogelijk geld aan uitgeven ;)
Netflix heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb begrepen dat het via een onofficiele addon zou moeten werken ( ivm met html5 & silverlight )

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de zbox id18 dit hardwarematig wel aan kan,
aangezien ik 4k content in flash via youtube ook vloeiend afspeel.

Ik zal binnenkort kijken wat er allemaal voor zware media in html5 & silverlight te vinden is
om af te spelen . Buiten netflix om dus.
Sry verkeerde plek.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 26 januari 2014 21:51]