Specificaties MP3 speler met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen Mozaic 2GB Zwart Review

m798 3 december 2008, laatste update op 3 december 2008, 655 views

Creative Zen Mozaic 2GB Zwart

Pluspunten

• goede batterijduur
  • stevig
  • helder scherm

Minpunten

• niet oplaadbaar met USB-lader
  • meegeleverde oordoppen slecht

Geluidskwaliteit Score: 3
Nadat mijn vorige MP3 speler (Sansa Clip) vroegtijdig het loodje had gelegd door accuproblemen mocht ik een nieuwe uitkiezen bij de winkel. Mijn vorige speler had ik speciaal om de goede geluidskwaliteit uitgekozen na het lezen van meerdere reviews. Daar had ik bij deze dus geen tijd voor, maar ik ging er van uit dat dat bij Creative wel snor zat.

Specificaties
* 2GB, 4GB, 8GB of 16GB opslagcapaciteit
* Levensduur batterij: 32 uur bij MP3 op 128kbps
* 1,8-inch TFT-kleurenscherm
* Ondersteunde audioformaten:
o MP3, WMA (DRM9 en 10), WAV (8kHz), Audible-format 4
* Ondersteunde fotoformaten:
o JPEG (BMP, TIFF, GIF en PNG getranscodeerd naar JPEG)
* Ondersteunde videoformaten:
o Transcoded AVI-bestanden (Motion JPEG)
* FM-radio met 32 voorprogrammeerbare stations
* Ingebouwde microfoon voor spraakopname
* Ingebouwde luidspreker
* Extra functies:
o Alarm, klok, kalender, PIM (Personal Information Management) takenlijst en contactpersonen
* 1 jaar beperkte garantie op de hardware

Geluidskwaliteit en oordopjes
Het belangrijkste vind ik altijd de geluidskwaliteit van een speler. De meegeleverde oordopjes gebruik ik dan ook niet. Deze hebben weinig bass en klinken een beetje vlak. Ze zijn misschien geschikt als je alleen naar de radio luistert, of als geluidskwaliteit niet zo belangrijk voor je is. Ook zijn de oordopjes aan de grote kant (zoals gebruikelijk bij Creative), dus zal dit bij mensen met kleine oren niet fijn zitten. Ik gebruik dus aparte oordopjes (Creative EP-630). Deze had ik al bij mijn vorige speler en hiermee hoor ik een klein verschil in de geluidskwaliteit van beide spelers als ik klassieke muziek afspeel. De Sansa Clip klonk iets voller en helderder, maar het zal niet veel zijn. Als ik hem vergelijk met mijn geluidskaart (X-Fi Xtreme Music), is bijna geen verschil merkbaar. Met jazz en popmuziek klinkt hij prima. Ook heeft de speler een ingebouwd speakertje, dat nog redelijk klinkt voor hoe klein hij is.

Scherm en batterijduur
Het scherm is goed leesbaar en goed helder. Als je enkele seconden geen knoppen indrukt wordt het scherm minder helder, maar is nog steeds redelijk goed leesbaar. Het scherm gaat alleen uit als de speler wordt gelockt. De opgegeven batterijduur van 32 uur heb ik niet getest, maar ik kan wel zeggen dat hij lang doet met een oplaadbeurt. Ik heb de speler voor de grap eens de hele dag aan laten staan (incl. scherm) en 's avonds was hij nog niet leeg. Goede batterijduur dus. Minder handig is dat de speler niet op te laden is door een universele USB adapter. Je moet dus echt de computer gebruiken om op te laden.

Interface en bouwkwaliteit
Bij het bedienen van de interface is een vertraging merkbaar, maar het is niet storend. De knoppen geven een licht klik-klak gevoel en geluid, dat wel solide en prettig aanvoelt. De behuizing en het scherm zien er stevig uit en voelen ook zo aan.

Andere functies
De FM radio is vrij standaard. Ontvangst laat te wensen over (bij een automatische scan worden maar 7 stations gevonden) en er is soms ruis. Het afspelen van video heb ik niet uitgebreid getest. De voorge´nstalleerde filmpjes zien er helder uit, maar serieus een film kijken lijkt me uitgesloten. Er kunnen ook foto's bekeken worden. Wel mooi is dat daarop kan worden ingezoomd en dat je ze ook als achtergrond kunt instellen. Ook heeft de speler een opnamefunctie, die prima werkt. Opnames worden opgeslagen in ADPCM 64kbps. Verder zit er nog een kalender bij waarbij je je agenda kunt synchroniseren met Creative Centrale, maar op de speler zelf kan niks worden aangepast.

Hoe het zit met de ondersteuning van Linux weet ik niet, maar op de site van Creative staat aangegeven dat Windows XP of Vista vereist is.

Heb jij ook een Creative Zen Mozaic 2GB Zwart?

een vrij korte review, maar toch wel leuk. Leest wel prettig, maar echte concrete testjes heb je niet gedaan.

Verder vind ik wel dat je iets meer over het ontwerp had mogen schrijven, hij ziet er nl echt wel stoer uit, vind ik dan:P
Thx voor de review (inderdaad een tof ontwerp van dat ding)

Vraagje, hoe sluit je 'm dan aan op je PC?
Als dat ook met USB is , snap ik niet dat je 't niet kan opladen met een externe USB lader. Dat is tenslotte dezelfde voltage/amperage.
Aansluiten en opladen op de pc gebeurt ook via USB. Als je hem aansluit op de USB adapter, gaat hij wel aan, maar laadt hij niet op. Ik vond het ook gek, maar hij doet het echt niet.