Specificaties 3,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Q10 Zwart Review

Rzz 16 januari 2014, 1.417 views

BlackBerry Q10 Zwart

Pluspunten

• BlackBerry Hub
  • Fysiek Toetsenbord
  • Swypen
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Camera
  • Design achterkant

Op het moment heb ik de BB Q10 bijna 3 maanden in bezit en dit lijkt mij een mooi moment om een review te schrijven op Tweakers. Na een jaar iOs te hebben gehad, 2 jaar Android en 1 jaar Windows Phone 8 werd het tijd voor een nieuw avontuur. Ik heb mijn HTC 8X meerdere malen moeten opsturen afgelopen jaar, dus het werd tijd voor een kwalitatief goed en betrouwbaar toestel.

Ik zocht een smartphone waarmee ik efficient kon whatsappen, facebooken, browsen, agenda beheren, emailen, bellen, bankieren en af en toe een muziekje luisteren.

Eerste indruk
Toen ik de Q10 voor het eerst in m'n handen had was ik gewoon verbaasd. Ik dacht echt van WAUW! Ik ben altijd al in het bezit geweest van high-end smartphones, maar deze was toch van een ander kaliber. De afmetingen zijn perfect, degelijke bouwkwaliteit en een prachtig toetsenbord! Wel moet ik toegeven dat de Q10 iets zwaarder is dan andere touchscreen telefoons, maar ik vind dat juist wel fijn persoonlijk.

Toen ik de Q10 voor de eerste keer opstartte was ik wel even aan het zoeken wat ik moest doen. Eerst kom je in een aantal schermpjes waarin je alles moet instellen (WiFi, Language, etc.). Dit gaat over het algemeen heel soepel en zodra dit voltooid is krijg je een soort van tutorial hoe het swypen werkt. Persoonlijk dacht ik: "flikker op met die tutorial", maar uiteindelijk heeft dit wel z'n meerwaarde bewezen doordat ik gelijk wist hoe het swypen werkt. Ze laten je een aantal opdrachten uitvoeren, zodat je snapt hoe het hele gebeuren werkt. Als je van een smartphone komt met een terugknop, dan moet je even wennen. Het is namelijk een heel ander principe.

Features
Er zijn drie belangrijke features die ik ga toelichten, dat zijn de BlackBerry Hub, het swypen en het fysieke toetsenbord.

Blackberry Hub
W
A
U
W

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die vraag heeft Blackberry zichzelf gesteld tijdens het onwerpen van BB10. De Blackberry Hub is een totaal pakketje waar alle communicatie in valt te vinden (whatsapp, facebook, email, sms, ga nog maar even door...) en vanuit deze Hub kan je ook direct communiceren. Stel ik krijg een WhatsApp bericht, dan hoef ik WhatsApp niet te openen. Ik kan direct vanuit de Hub reageren en alles afhandelen. Dus als je veel soorten communicatie hebt met verschillende personen (email, whatsapp, facebook), dan is de Blackberry Hub echt een must en ik zou er persoonlijk niet meer zonder kunnen :)
Swypen
Het swypen is een dagje wennen, maar als je het onder de knie hebt is het ideaal! Als ik andermans mobiel in m'n handen heb dan voel ik me gewoon beperkt. Het swypen is namelijk zo'n simpele effectieve methode. Ik begin altijd standaard te swypen om iemands mobiel en dan denk ik van oojah hier moet je een terugknop gebruiken. Voor deze gebruikservaring moet je het echt zelf proberen en geloof mij zodra je het onder de knie hebt, wil je niet meer terug ;)

Toetsenbord
Waar BlackBerry goed in is. Het voelt degelijk aan, maar het is wel jammer dat er een dollarteken als standaard toets wordt gebruikt. Terwijl je voor de @ de alt toets erbij moet gebruiken. Het is natuurlijk een toetsenbord voor de "zakenmannetjes", maar ze zouden eigenlijk een europese versie moeten hebben met een @ toets inplaats van een $ toets. Of dat je toetsen in het toetsenbord kan aanpassen, maar ik heb hier niet echt last van. Ik vind het voor Europese mensen alleen zo'n overbodige toets.

Voor de rest typt het toetsenbord erg fijn en geeft het een goede feedback. Ik heb zelf touchscreens gehad, maar ik moet zeggen het is fijn om weer een fysieke aanslag te kunnen maken. De woorden van een 20-jarige ;)

Camera
Zoek je een mobiel met een camera die je ook op stedentripjes/vakanties wilt gebruiken, dan verwijs ik je gelijk door naar de Z10/Z30. Voor simpele foto's is het prima, maar verwacht er niet te veel van. De standaard van camera's in mobiele telefoons ligt op dit moment aardig hoog en de BlackBerry Q10 heeft een 720*720 scherm, dus die foto's zijn ook vierkant.
Stel dat je af en toe een fotootje maakt voor vrienden, familie, facebook, etc. Dan voldoet de camera absoluut. Ik ben zelf niet zo'n fotograaf, dus ik hecht niet zoveel waarde aan de camera.

Scherm
Met 3.1 inch niet de grootste op de markt, maar voor mijn activiteiten zijn deze perfect. De vraag die je moet stellen is: "fysiek toetsenbord of groot beeldscherm?" Voor de rest is het een 720p scherm en het oogt zeer scherp allemaal. Niet meer dan lof voor dit 3.1 inch beeldscherm in mijn geval.

Accuduur
Bij de meeste reviews zie je als minpunt: "ik kom net een dag door met de accu". Welkom bij een review waar de accu goed is! Stel ik vergeet m'n Q10 een dag aan de lader te leggen, geen probleem! Ik moet natuurlijk de tweede dag wel even opletten dat ik geen YouTube filmpjes ga kijken. Maar met bewust gebruik kom ik de dag wel door. Na een dag (van 6 uur 's ochtends tot 11/12 uur 's avonds) is de accu nog rond de 50%, wat vandaag de dag gewoon goed te noemen is. Natuurlijk is het afhankelijk van je dagelijke gebruik, maar ik luister muziek via spotify, radio en zit lekker te facebooken in de trein. Voor de rest zit ik in 4 WhatsApp groepen, dus dat zorgt ook altijd voor redelijk wat communicatie en gebruik.

Gebruiksgemak
Eerste paar dagen is het even wennen (swypen), maar als je het onder de knie hebt dan wil je niet meer anders. Het toetsenbord is ook even wennen, want ik was hiervoor anti-BlackBerry. Stel je krijgt een berichtje dan hoef je niet op een ongrendelknop te drukken, je kan namelijk vanaf de onderkant van het beeldscherm naar boven swypen om de telefoon te ontgrendelen. Wat een uitvinding is dat! Echt ideaal en daardoor kan je heel snel reageren, want je vinger/duim blijft op dezelfde plaats en moet niet eerst op de boven/onder/zij kant drukken.

De Q10 heeft genoeg kracht om meerdere applicaties tegelijk te draaien en het voordeel is dat je heel makkelijk tussen applicaties kan switchen zonder dat er één wordt afgesloten. De BlackBerry Hub is ook altijd bereikbaar, maakt niet uit in welke applicatie je zit. Met één simple swype in de vorm van een omgekeerde "L" ben je altijd weer in die vertrouwde BlackBerry Hub ;)

Oojah, ik heb nog nooit een vastloper gehad! (wat bij Android een gewoonte was)

Applicaties
Voor veel mensen geeft de doorslag van een smartphone de applicaties die beschikbaar zijn. De BlackBerry world heeft tal van applicaties, maar dat is natuurlijk niks vergeleken met Apple en Google. Ik heb de laatste busturingssoftware erop staan (10.2.1.1925) en ik kan een applicatie installeren waardoor ik applicaties uit de Google Play Store rechtstreeks kan installeren. In werkelijkheid heb ik dus meer applicaties dan de Google Play Store als je het objectief bekijkt. Voor het applicatieaanbod hoef je de Q10 dus eigenlijk niet te laten liggen, dat hebben de "Tweakers" onder ons prima opgevuld door de Google Play Store te gebruiken.

Design
Eerlijk is eerlijk, het is wel één van de mooiste BlackBerry toestellen die een fysiek toetsenbord heeft (ik vond die bold/curve series altijd maar lelijk). De achterkant heeft een soort van relief en hier had ik toch wat anders voor, maar dat is persoonlijke smaak. Misschien ook iets meer grip op de achterkant, want nu voelt het redelijk glad aan. Voor de rest ziet het er chique uit en is het mooi afgewerkt.

Bouwkwaliteit
Ik heb hem al een paar keer laten vallen (wel met hoesje), maar de Q10 kan dit met gemak aan. Het scherm is ook van degelijk glas gemaakt, normaal had ik namelijk wel een krasje met een smartphone. Op de Q10 heb ik er nog geen één kunnen ontdekken, snap ook niet hoe dat kan :P. Toetsenbord voelt degelijk aan, knoppen aan de zijkant en bovenkant voelen degelijk aan, zo kan ik nog wel even verder gaan :). Ik kan echt nergens een plek vinden waar het iets zwakker is of de kwaliteit te wensen over laat. Bij de meeste smartphones heb ik dat wel gehad, maar bij de Q10 nog niet.

Met een degelijk design, uitmuntende software en doorslaggevende features is de BlackBerry Q10 perfect voor mensen die een smartphone gebruiken voor communiceren. De hardware is goed voor het draaien van meerdere applicaties en het met gemak volbrengen van je dagelijkse activiteiten. Door de beschikbaarheid van de Google Play Store applicaties is het applicatie aanbod van BlackBerry dusdanig gegroeid. De enige minpunten die ik voor de algemene gebruiker kan bedenken zijn: camera, fysiek toetsenbord en misschien ook het beeldscherm (maar met 3.1" vind ik deze voldoende voor mijn activiteiten).

Dit is mijn eerste uitgebreide review, dus tips zijn welkom!

Heb jij ook een BlackBerry Q10 Zwart?

Waar ik wel benieuwd naar ben, Zitten er nog kraakjes in het toetsenbord/behuizing daar ik mij van de bold herinner dat er in elk toestel wel wat kraakte.

Verder mooie duidelijk review. Top!
Bedankt!

Ik heb nog geen kraakje waargenomen, maar je hoort natuurlijk wel geluid (als je daarop gaat letten) als je de toetsen indrukt.

[Reactie gewijzigd door Rzz op 16 januari 2014 15:17]

Lekkere review!

Vind je dit persoonlijk beter dan android of iOS? Ik ben nog een beetje aan het twijfelen tussen een andere android, Samsung Galaxy S4 Mini of een Blackberry (z10), weer is even wat anders, wat denk jij? Op basis van jouw review is het niet moeilijk om de stap te maken lijkt mij.

_/-\o_
Beter dan android, ja! Beter dan iOS durf ik niet te zeggen, ligt eraan waar je het voor gaat gebruiken. Wat fijn aan BlackBerry en iOS is, is dat beide besturingssystemen en telefoons gemaakt worden bij de producent. Het voordeel hier aan is, is dat het besturingssyteem specifiek voor het toestel is ontworpen en vice versa. Dit verhoogt in mijn ogen de kwaliteit en betrouwbaarheid van het toestel. Android blijft een standaard pakket dat door al die skins en andere meuk wordt omgetoverd tot een HTC of Samsung product.

Je moet jezelf eigenlijk de vraag stellen: "wat doe ik met een smartphone?"
Vanuit deze vraag kan je gaan kijken wat je eisen zijn en of BB10 hieraan voldoet. Ik gebruik het bijvoorbeeld grotendeels voor communiceren en browsen. Zelfs daarvoor is BB10 te uitgebreid eigenlijk. Standaard levert BlackBerry een aantal apps die voor mij een grote meerwaarde geven. Denk hierbij aan dropbox, blackberry messenger (hoop dat deze het grote publiek trekt, want is veel beter dan WhatsApp), file manager (je kan alle documenten beheren), maps (navigatiesysteem, wel in het engels), blackberry hub, agenda, docs to go (word, excel, powerpoint).

Oohja en vergeet niet dat je echt heel veel kan instellen van beveiliging tot persoonlijke voorkeuren. Je kan per app aangeven hoe die meldingen moet aangeven, tot welke gegevens die toegang heeft, etc.

Maar ik ben inmiddels een fanboy aan het worden van BB10, dus ik zou zeggen zoek ff wat recente reviews op internet ;)
Welke app gebruik je om in de Play store te komen? Wil dit gaan doen op mijn Z10.
Snap

Well werkt het vanaf firmware versie 10.2.1
10.2.1.1259, wordt gelinkt in deze post van nlb.
10.2.1.1925 is hier te vinden.
Mooie informatieve review.
Ik heb zowel deze als de Z10 in mijn handen gehad en tja, ik kan niet meer wennen aan een fysiek toetsenbord. Heb ook nooit goed om kunnen gaan met mijn E72, maar de langere accuduur ten opzichte van de Z10 was wel even een twijfelpunt. Uiteindelijk toch voor de Z10 gegaan.