Sony NEX-5TL + 16-50mm OSS f/3.5-5.6 Zwart Review

stepsbelgium 15 januari 2014, 1.210 views

Sony NEX-5TL + 16-50mm OSS f/3.5-5.6 Zwart

Pluspunten

• De menustructuur is zeer eenvoudig en logisch.
  • Je kunt Fn toets uitgebreid naar eigen voorkeur inrichten en daardoor zeer snel de camera handmatig instellen.
  • Er zijn toetsjes voor direkte benadering van Exp. en ISO.
  • Fotokwaliteit is uitmuntend en de meegeleverde software makkelijk en prettig om mee te werken.
  • Het scherm is omhoog en omlaag te klappen.
  • Er zijn ook nog (betaalde) apps te krijgen die je nog wat extra features bieden.

Minpunten

• Aan soft key B is ook een functie toe te wijzen, heb daar AEL lock gezet, let echter op dat deze knop van functie veranderd als je een ander programma kiest.
  • Er is geluid van de lens te horen bij video maar dat gebruik ik toch niet veel.
  • Batterij gaat niet super lang mee, dus een backup is handig, tevens zit er geen lader bij (intern).
  • Wifi werkt probleemloos maar is niet echt een handige methode voor overdracht, ik gebruik de meegeleverde usb kabel en de software om foto's te selecteren en over te zetten.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Na lang zoeken en veel vergelijken deze gekocht.
Ik wilde:
- een compact model
- verwisselbare lenzen
- APS-C sensor
- Hybride AF
- veel FPS
- touchscreen

Ik kwam na al dat gesurf grappig genoeg uit bij een lens!
De 50mm 1.8 lens van Sony, deze bleek overal bejubeld te worden, toen ben ik me gaan verdiepen in de NEX series.
De combinatie met de NEX-5T kit is perfect, ik heb nu een 16-50 lens en een 50mm, de kitlens zit er niet veel op, die 50 mm is zo magistraal in DoF dat het bijna eng is dat het kan.
De beeldstabilisatie maakt dat bijna iedere foto wel lukt, uit de hand snel een foto nemen voor dat ene moment is geen probleem.

In bijlage enkele foto's genomen in de avonduren in de woonkamer.

Aanvulling 1/feb:
-touchscreen blijkt bij momenten toch erg makkelijk om het focus punt te plaatsen, dus als je onderwerp wat je scherp wilt hebben ergens in het beeld zit dan tik je even en hup de AF pakt het scherp, een ander object iets verder? Tik en hup: scherp. Dat went snel maar is eigenlijk ongekend dat het zo makkelijk gaat toch?
-nog wat foto's gemaakt tijdens het fietsen, actiefoto's die de beweging goed laten zien (wielen, achtergrond) en het onderwerp scherp, super!
-mijn samsung smartphone is nu verbonden, dus binnen Wifi bereik is deze ook zoeker en ontspanner, camera op statief en foto's nemen vanaf smartphone ....tiens! Dat het kan alleen al...))) En het werkt gewoon perfect.
-beta versie stop motion movie gedownload, even snel een filmpje gemaakt op de keukentafel, hoge kwaliteit en heel makkelijk, dus daar ga ik nog eens verder mee experimenteren.
In het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat deze camera zowel qua beeldkwaliteit als mogelijkheden aan al mijn verwachtingen voldoet en zelfs overtreft.

Heb jij ook een Sony NEX-5TL + 16-50mm OSS f/3.5-5.6 Zwart?