Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R510 AS05 Review

EvtK 13 oktober 2010, laatste update op 13 oktober 2010, 1.971 views

Samsung R510 AS05

Pluspunten

• Goede prijskwaliteit verhouding (mede door de mooie aanbieding bij MM)
  • Goede specs, krachtige machine
  • Logisch indeling en fijn gebruik toetsenbord
  • Mooi glanzend, scherp en zwart scherm
  • Stil, zuinig en niet warm
  • Goede software meegeleverd

Minpunten

• Scherm kan niet plat, wiebelt, heeft last van backlight bleed (niet storend)
  • Aansluitingen niet volledig logisch
  • Geen slot-in dvdspeler, lade voelt wat fragiel
  • Stickers!
  • Vette vingers op glanzende toplaag
  • Accu na circa 1 - 1,5 jaar moeten vervangen

Ik heb de Samsung R510 AS05 sinds een week of 3 in gebruik. Aangeschaft tijdens de notebook voordeel dagen bij de MM voor een prijs van 777 euro. En voor dat bedrag krijg ik enorm veel terug. Een aantal punten ter toelichting op de beoordeling:

Uiterlijk
De laptop ziet er slick uit. Mooi design met glanzende top en mat zilvere binnenkant. Uit de doos zit het ding wel onder de stickers. In totaal 5. Zorgvuldig peuteren en ze zijn goed te verwijderen.
De mooie glanzende top brengt ook wat nadelen met zich mee. Vette vingers zijn erg goed te zien en ook moeilijk te verwijderen. Niet zo praktisch in gebruik dus.

Indeling en aansluitingen
Het toetsenbord heeft een geweldige layout, met name de plaatsing van de FN-toetsen. Links niet op het einde zodat je niet telkens FN intoetst in plaats van CTRL. Daarnaast zit er ook eentje rechts, handig omdat je met een hand het volume of helderheid van het beeldscherm kan aanpassen. De touchpad werkt ook goed en heeft een zeer handige scrollfunctie, hierdoor is met name het browsen goed met één hand te doen. Aan de voorkant links zitten de indicatie leds.. mooi vormgegeven in blauw. Voordeel is dat ze ook te zien zijn wanneer de laptop dicht is. Nadeel is dat je linkerhand eroverheen ligt tijdens het typen. Aan aansluitingen op dit apparaat geen gebrek. Ook de plaatsing is logisch, al had ik het handig gevonden als er een USB-poort aan de rechterkant had gezeten. Ik ben rechts, en daar de muis of een usb stick aansluiten is dan handiger. Aan de rechterkant zit de dvd, was mooi geweest als het een slot-in was geweest. Die uitschuif dingen zijn zo gammel, zoals ook deze. Altijd bang dat ik het afbreek.

Scherm
Het scherm is goed, mooi glanzend en strak scherp. Wel is er sprake van een, naar mijn idee, sterke backlight bleed aan de onderzijde. Door de verticale kijkhoek te veranderen is het aan de onderkant weg, maar verschijnt het aan de bovenkant. Ik heb getwijfeld of ik de laptop vanwege dit zou terugbrengen. Wat zoeken op internet toonde aan dat het een beetje hoort bij dit model en nu, na 3 weken, stoor ik me er niet meer aan. Daarentegen geniet ik van de enorme zwartwaarde die dit scherm heeft. Zwart is echt zwart.
Een nadeel vind ik weer dat het scherm een maximale draaihoek heeft. Ik kan het scherm niet helemaal plat naar achter drukken. Op zich geen probleem in gebruik, maar gewoon raar dat dit niet kan. Het scherm werkt verder zonder sluiting, dus de scharnieren doen het werk. Deze zijn strak, maar niet superstrak, waardoor tijdens lekker doortypen, zoals nu, het scherm trilt. Ik ben benieuwd of dit na een aantal maanden gebruik erger gaat worden.

Prestaties
Tja dit is voor wat betreft de prestaties een superlaptop. 4 gig geheugen, P8400, 320 gig harde schijf, bluetooth en wireless-N. Met die laatste heb ik wel wat problemen, werkt niet helemaal super in combinatie met een D-link Router. Intel 5100 wifi gaat maar op 20 hz waardoor er ook geen 300 mbps te halen valt. Een minpuntje. Ik had eerst ook wat twijfels bij de de accuduur. Maar door de instellingen wat te tweaken ben ik nu tevreden. Nu 55% accu resterend en ik mag nog 1 uur en 57 minuten. Netjes lijkt me zo. Verder is de laptop simpelweg onhoorbaar. Geen hardeschijf geluid en ook geen fans die het ding laten opstijgen. Ook wordt de laptop nauwelijks warm.

Software
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Dell die haar laptops helemaal vol propt met software waar je helemaal niet op zit te wachten, geeft Samsung een beperkt aantal programma's mee. Een aantal zijn van samsung's eigen keuken en daar ben ik goed over te spreken. Programma's voor de camera, accuduur, snelheid-modus zijn leuk, maar met name het update programma waarmee automatisch de laatste drivers worden geinstalleerd werkt erg goed. Alles is zonder problemen te downloaden van de samsungsite, erg netjes.

Samsung heeft een sprong gemaakt van low-budget merk naar een in de markt zeer interessante producent van allerhande elektronische apparatuur. Een voorbeeld daarvan zijn de lcd-tv's van samsung. In de notebook markt is samsung nieuw, maar een goede! Ik kan zien dat het samsung kwaliteit is. Alles voelt goed aan, maar het is niet altijd even robuust. Daar tegenover staat de prestaties van de laptop die echt goed zijn. Kortom, een aanrader!

Update oktober 2010
Maak nog steeds met erg veel plezier gebruik van de laptop. Hij heeft eigenlijk geen kuren hardwarematig. Ook de behuizing houdt het goed uit, al hoewel de pianolak toch echt onpraktisch is in gebruik. Je blijft poetsen.

Software matig heb ik inmiddels het OS vervangen door Windows &. De prestaties van het appraat werden er nog beter van. Wel slecht vind ik de software ondersteuning van Samsung. Hun update programma vind nooit een update. Echt rubbish, want er zijn wel degelijk updates.

Tenslotte heb ik inmiddels wel de accu moeten vervangen. De accuduur werd steeds minder en toen heb ik via de bios hem een keer helemaal leeg getrokken. Toen was ie echt kapot. Gelukkig was een vervangende accu vrij gemakkelijk te vinden, maar wel prijzig (iets van 60 euri geloof ik).

Heb jij ook een Samsung R510 AS05?

Opvallend dat je het over hebt dat je scherm trilt tijdens het typen. Ik heb ook een Samsung R510, maar dan de AS02 en niet bij de mediamarkt vandaan. Hier heb ik nergens last van de schanieren , ook al typ ik vrij .. ruig. Het heeft ook niets met de ondergrond te maken?

Voor de rest ben ik het met je eens; toetsenbord is fantastisch, mousepad is ook erg goed te doen en de 'gebreken' van het scherm merk je weinig van in Windows. En de aansluitingen konden inderdaad beter, maar goed te doen.
Ik heb deze laptop ook sinds een paar dagen , alles werk perfect. :D
De gammele dvd speler en vlekken op de toplaag zijn alleen iets minder. :X

Ik had eigelijk een vraag over het tweaken van de laptop zodat hij energiezuiniger word.Kan iemand mij tips of een toturial geven hoe je dit het beste kan doen. O-)