Specificaties 80mm diameter met 10dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Gelid Solutions Siberian Review

Foritain 14 januari 2014, laatste update op 14 januari 2014, 3.252 views

Gelid Solutions Siberian

Pluspunten

• Extreem stil op lage RPM
  • Prima stil op hoge RPM
  • Koelt toch iets beter dan de AMD X4 760k stock koeler
  • Goedkoop!
  • Makkelijk te installeren
  • Toch aardig om te zien

Minpunten

• Zeker geen prestatie-monster, absoluut niet geschikt voor overclocking.
  • Specificatie max TDP is 82W, hij kon nog prima met mijn 100W TDP X4 760k overweg, maar voor echte grootverbruikers is hij zeker niet gemaakt

Geluidsproductie (min) Score: 5

Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

Na een aantal stevige koelers, een reviewtje koeler van een iets ander kaliber. Deze review gaat over de Gelid Solutions Siberian, een cpu koeler welke al bijna 2.5 jaar op de markt is, ongetwijfeld veel naar gekeken is, maar eigenlijk weinig over te vinden valt.

Ik zocht eigenlijk al enige tijd een waardige stock-koeler vervanging, omdat stock koelers mij vaak te luid zijn (zowel AMD als enkele Intel koelers, zoals van de populaire G1610). De logische stap is dan natuurlijk naar de koeler categorie in de prijsvergelijkers te kijken, en te sorteren op prijs. Naast een gebrek aan reviews viel mij ook op dat veel van de budget koelers niet heel breed compatible zijn met moderne sockets. De Gelid Siberian sprong er echter in positieve zin uit met een ondersteuning voor gangbare Intel en AMD sockets, en een prijs vanaf een eurotje of 6. Dit maakt de Siberian dan denk ik ook meteen het goedkoopste product waar ik een review van heb gemaakt, of zelfs het goedkoopste IT product wat ik ooit heb gekocht (kabeltjes uitgesloten). Voor 5 euro ex-btw krijg je dus een cpu koeler in huis waar verschillende bedrijven nog aan verdienen ook, knap. Maar knap of niet, als consument wil je gewoon niet meer uitgeven dan nodig is, en juist voor gebruik op low-end cpu’s is een lage prijs gewoon een belangrijke factor. Waar ik echter normaal veel huiswerk doe voor dat ik iets aanschaf, kan je voor een paar euro natuurlijk wel een gokje wagen, en ben ik met dit product begonnen zonder ook maar een idee te hebben van hoe het resultaat zou zijn.

Ondanks dat het een super-budget koeler is wilde ik hem toch aan mijn eerder gebruikte test setup overleveren. Voor de voorgaande en ook toekomstige koeler reviews had ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven, die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups. Het leek mij sterk dat de Siberian overclocks aan zou kunnen, maar ik was toch benieuwd naar de koelprestaties. Voornamelijk was ik natuurlijk benieuwd of hij op het gebied van geluidsproductie een goede koop zou zijn.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Gelid website:

Deze lijst zegt natuurlijk niet alles, dus maar even een quote uit het Features-deel van de website:
____________________
Applications:

Intel Socket 775, 1155, 1156 & 1150:
CPU (up to TDP 82W): All Pentium D/ Pentium 4/ All Celeron D/ All Pentium Dual-Core/ All Core 2 Quad/ Core 2 Duo, Core i3, Core i5

AMD Socket 754, 939, AM2, AM2+, AM3, AM3+ and FM1:
CPU (up to TDP 82W): All Athlon 64 X2, Athlon 64, All Athlon II
____________________
De Gelid is dus compatible met de gangbare AMD en Intel sockets, 1366 en 2011 ontbreken maar dat is niet heel verbazingwekkend. FM2/FM2+ staat niet in de lijst, echter gezien de mount niet anders is dan FM1 kan je hem dus gewoon prima op een FM2/FM2+ bord plaatsen, zoals ik in deze review ook doe.

Verder valt op dat het een Hydro Dynamic Bearing fan betreft, oftewel het zou een degelijk design moeten zijn en je zou mogen verwachten dat de prestaties wat betreft koeling en geluid niet heel snel zullen verminderen. Gelid onderstreept dat door 5 jaar garantie te geven op de Siberian. Echter het kost je in het geval dat er problemen zijn meer om het product naar Gelid op te sturen dan om een compleet nieuwe te bestellen en te laten bezorgen, dus of je er in de praktijk ooit gebruik van zal maken betwijfel ik.

Uiteraard kan je de Siberian ventilator met pwm via je moederbord beheren. 900RPM minimum, 2200RPM maximum, met een geluidsproductie van 10 en 22.5 respectievelijk. Zeker geen slechte specificaties wat betreft de geluidsproductie.

Wellicht zal je zijn opgevallen dat mijn cpu een TDP heeft van 100W, terwijl de Siberian op de site (maar niet in de specificatie-lijst) een limiet aan geeft van max 82W TDP. Nu zegt TDP normaal gesproken niet zo veel, en verwachte ik hier ook geen problemen mee, maar ik vond het wel het vermelden waard. Volgens de specificaties zou hij dus niet geschikt zijn voor bijvoorbeeld AMD 6-8 cores, of enkele i5 en i7 varianten.

De Siberian is met z’n 66mm hoog een stukje groter dan stock koelers, maar zeker geen grote koeler te noemen, en hij past nog in veel kleine (of HTPC) behuizingen. Verder mag 236 gram nimmer een probleem zijn.

Het uitpakken

Na een flink aantal forse producten ligt er dan een klein Gelid Siberian doosje op tafel. Toch een keurige verpakking voor zo’n goedkoop product, en de koeler zit er prima veilig ingepakt in.

Alles op tafel leggen is natuurlijk ook geen echte opgave. De ventilator zit standaard al op de heatsink en het intel ‘bracket’ zit gemonteerd, dus naast dat geheel vind je in het doosje enkel de 4 pushpins voor Intel sockets, en een klein papiertje met de AMD uitleg aan 1 kant, en de Intel uitleg aan de andere kant. Uiteraard kom ik zo terug op de montage. Wat je op de foto niet ziet is een klein zakje koelpasta, deze bleek nog tussen wat karton in de verpakking te zitten, en daar kwam ik pas na het maken van de foto’s achter. Er zit dus wel gewoon een beetje pasta bij. Een luxere koeler hoort van mij een nette tube pasta te hebben, maar voor deze prijs lijkt zo’n zakje acceptabel.

Even de AMD stock koeler erbij gepakt om een vergelijking te maken. De Siberian lijkt een stuk forser, maar dat verschil zit praktisch geheel in de ventilator, die naast iets breder, vooral flink dikker is. De heatsink van de Gelid is niet gek groter, maar zoals je op de verschillende foto’s ziet wel een ander design.

Aan de onderkant zie je het contactoppervlak (waar overigens geen plakker over heen zit, dus zelf even schoonmaken was wel even nodig). Dat oppervlak zit weer aan een groter stuk aluminium, alvorens het naar de fins van de heatsink gaat. Zoals je ziet geen spiegel of iets dergelijks, gewoon een stuk aluminium, wat overigens wel licht wat leuk reflecteert (niet echt relevant, wel leuk om te zien).

Geen slechte eerste indruk. Hij is vooral iets groter dan ik had verwacht van de foto's, en zeker als je hem naast een stock koeler ziet is hij toch noemenswaardig groter. Maar goed, hij ziet er gewoon best leuk uit, en het pakketje lijkt voldoende compleet.

Inbouwen

De Siberian gaat in deze review in een AMD Socket FM2+ setup. Intel installatie gaat eenvoudig met gebruik van de pushpins, net zoals de Intel stock koelers, daar valt dus weinig over te zeggen, anders dan dat je in tegenstelling tot stock koelers zelf even de pasta op de cpu moet doen. Beginnende bouwers zou ik aanraden even goed wat guides te bekijken om fouten met koelpasta te voorkomen, maar de installatie van de Siberian zelf is een eitje.

Voor mijn AMD installatie haal ik natuurlijk eerst dat vierkante Intel bracket van de heatsink af, en zorg ik dat mijn cpu mooi schoon is. De Siberian maakt gebruik van de stock backplate van je moederbord, dus daar heb je geen werk aan. Om te beginnen ziet het er dus ongeveer zo uit:

Je ziet daar dus de cpu en de stock backplate en mounting “bracket” van AMD, voorlopig nog geen werk verricht dus. Ondanks dat je de hele koeler in één keer kan monteren evenals de stock AMD ventilatoren, laat ik op de foto eerst even zien hoe de heatsink gemonteerd zit. Koelpasta uiteraard niet vergeten, en je klikt het koelblok eenvoudig op het stock bracket.

Omdat ik de fan er even af had gehaald deze dus weer terug plaatsen, en klaar! De ventilator klik je overigens eenvoudig in de heatsink, wederom geen moeite dus. Al met al, eenvoudig monteren van een eenvoudige koeler, zonder hoofdpijn, zorgen over een backplate of zorgen dat hij het geheugen in de weg zit.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

Nu is de bovenstaande methode natuurlijk een beetje overdreven voor een stock-koeler vervanger, maar ik hou hem toch even aan ter informatie. Laat ik maar beginnen met de resultaten op de bovengenoemde settings:

Ik laat het grafiekje maar zoals hij is voor zwaardere koelers, zo zegt het m.i. ook voldoende over de Siberian.

Niet geheel tegen de verwachtingen in kun je zien dat de Gelid Siberian ontbreekt bij de overclock setting tests. Zoals ik hierboven in de methode beschreef stop ik een test wanneer een koeler bij een bepaalde setting 70 C haalt, dit is voor een 760k niet direct fataal, maar in de praktijk zou ik dat niet willen toepassen. Oftewel de Siberian lukte het niet om onder de 70 C te blijven op 4.1Ghz. Wat je echter niet in de grafiek kunt zien is dat het een stuk langer (enkele minuten) duurde voor de Siberian om de 70 C te bereiken op 4.1Ghz, terwijl een stock koeler daar na een aantal seconden al tegen aan hikte. Het lijkt misschien onrealistisch om naar overclock snelheden te kijken, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat 4.1Ghz ook gewoon de (maximale) stock 'boost' snelheid is van deze cpu, iets waar je in de praktijk natuurlijk wel degelijk gebruik van wil maken.

De grafiek mag dan niet heel indrukwekkend lijken voor de Siberian, maar hij presteert toch net even beter dan een stock koeler, en is ook in staat boost snelheden voor langere periodes aan te houden, wat toch een kleine prestatie-winst is in sommige situaties. Aangezien mijn cpu al te zwaar zou moeten zijn voor de koeler vind ik het zeker geen onaardig resultaat, maar anderzijds is het natuurlijk voldoende krap om voor bijvoorbeeld een FX-6300 of FX83xx een zwaardere koeler te pakken (wat gezien de overclock capaciteiten van die cpu's sowieso aan te raden is). Lastiger vind ik het in te schatten hoe de Siberian zal werken op bijvoorbeeld een i5 of i7, die ook net even boven de 82W TDP zitten, ik kan mij bijna niet voorstellen dat op niet-overclock varianten de Siberian niet in staat zal zijn de stock koeler prestaties minstens te kunnen evenaren, maar bewijzen kan ik dat op dit moment helaas niet.

Wat ook niet in de grafiek uit te lezen is, maar juist voor mijn doel belangrijk was, is dat de Siberian echt super stil is. Op lagere toeren hoor je hem totaal niet, zelfs niet met mijn open-case test, en zelfs op maximale RPM valt hij nog binnen wat ik acceptabel zou noemen voor high-load gebruik. Zeker ten opzichte van een stock koeler is het een wereld van verschil bij hoge loads/volle toeren, en maakt het de gebruikerservaring een heel stuk prettiger. Als je daar naast nog eens een goed gedempte case zou gebruiken heb je echt een enorme stap vooruit voor AMD gebruikers, maar ook de Intel stock koeler op volle toeren zeker kan niet op tegen deze Siberian op het gebied van geluidsproductie.

Nog even een foto'tje van de Siberian na montage..

Hoe wel ik echte alternatieven niet heb kunnen testen, lijkt het er op dat de Gelid Siberian gewoon een uitstekende stock koeler vervanger, zo niet de perfecte vervanger, is voor low- tot mid-end cpu's. Uiteraard kunnen de prestaties niet op tegen 'echte' 3rd party cpu koelers, maar die kosten al snel 20 euro of meer, geld wat je ook in een betere cpu of ander component kan stoppen. De Siberian stelt je net als stock koelers niet in staat te overclocken, maar een marginale prestatiewinst door het langer aan kunnen houden van boost-speeds is zeker aanwezig.

Het beoordelen van deze koeler doe ik het liefst gebaseerd op waar hij voor bedoeld is; voor een niet-noemenswaardige investering toch een betere gebruikerservaring krijgen. En dat is precies wat je bij de Siberian krijgt. Naast toch een kleine prestatiewinst met het aanhouden van boost-snelheden krijg je vooral een praktische stilte in je systeem, en laat geluidsproductie nou één van de voornaamste redenen zijn om een stock koeler te vervangen.

Een perfecte koeler is het wellicht niet, zo had ik toch graag gezien dat hij stock-boost snelheden van een relatief goedkope cpu volledig aan had gekunt, maar hij is toch iets koeler en vooral flink veel stiller dan de AMD stock koeler van mijn 760k. Daarnaast past hij in heel veel cases, ziet hij er ook best aardig uit, is hij binnen een minuutje geinstalleerd, en voor die paar luttele euro's die hij kost kan je in je andere componenten weinig winst behalen. Dit in tegenstelling tot een krachtige koeler die al snel de prijs heeft van een CPU of GPU upgrade.

Overclockers zal hij zeker niet overtuigen, maar voor mensen die een lekkere stille cpu koeler zoeken om de stock koeler te vervangen in hun basissysteem, basis- of mid-end game pc, of niet-al-te-zwaar editting systeem, zullen aan de Gelid Siberian een heel leuk product hebben.

Dan nog twee hogere-res foto's voor de liefhebber, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/nRj9mszuXSyYiHxTnrWW33Bh/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/1xaPesapPMxSDoSjcpK4WgRt/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Gelid Solutions Siberian?

Ziet er leuk uit. En zocht nog een mooie cpu koeler voor bij mijn zwart/wit build. In mijn nieuwe phanteks evolve atx kast (nu nog wachten tot hij komt) en tot ik genoeg geld hrb voor waterkoeling :*)
Hah, ik was van de week bij Phanteks wezen kijken op Computex, de Evolv ATX is echt ontzettend gaaf. Wel een budget koelertje voor zon kast, maar als het tijdelijk is.... :D
Klopt. Al twijvel ik nog of ik misschien voor de platte cpu koeler van phanteks ga. Waren er nog grote verschillen tussen de evolv m-atx en de atx? Of is het de zelfde kast alleen wat groter?
Vooral groter, maar toch best wat kleine verbeteringen intern. Ook voor het inbouwen van waterkoeling. Verder zit frontpanel handel nu voorop en niet aan de zijkant. Wel wat evolutie dus.

Atx komt echter niet in het wit, voorlopig/vooralsnog althans niet
klopt. das toch best jammer. maar mocht ik ook naar zwart/rood gaan is dat makkelijker.

en als we toch bezig zijn:P

de evolv atx of de luxe als beginnende water koeler?
Evolv ATX misschien ietsje makkelijker met rad aan de bovenzijde? Om eerlijk te zijn zou ik mij over dat minimale verschil geen zorgen maken, beide zijn kasten die zich richten op custom waterkoeling, en met beide kan je echt prima uit de voeten.

Overigens is die grijze uitvoering ook heel erg sterk.
bedankt. als de elvolv atx er is. eens kijken of ik ergens beide kasten kan bekijken. en daar dan mijn beslissing op baseren.

thx voor alle info.
Als je ze ergens in een winkel op display ziet laat het mij dan even weten. Maar hoop er binnenkort één te kunnen reviewen eigenlijk, dit zijn echt wel een beetje 'de' kasten van dit moment als je het mij vraagt. Chic, slim, en degelijk. Beetje prijzig, maar kwaliteit mag m.i. wel wat kosten.
klopt.volgens mij kunnen winkels ze vanaf 7-7-2015 bestellen. en dan maar hopen:P. misschien koop ik die van jou over als je hem weer weg doet:P
17/7 volgens de CaseKing website, dat klopt meestal wel. Nog even geduld dus :D
ooh dacht 7-7... nog even wachten:P

CaseKing is de distributeur voor Phanteks in Europa. Dikke kans dat Azerty hem daar inkoopt voor je. Zal toch echt nog even moeten wachten :D
Yep staat ook nog op 10+ werkdagen.
Mooie en duidelijke review! Ik ga deze vandaag zelf in mijn HTPC bouwen. :)
Leuke review :-) Voor de ¤5,50 die hij nu is ga ik deze zeker gebruiken in mijn homeserver. +3!
Wow, bijna een jaar verder :) Sorry deze reactie is mij ontgaan. Inmiddels naar tevredenheid in gebruik? :)
Is deze processorkoeler aan te raden voor een i5-6600? Of is de 20 euro extra die je voor de andere koelers betaald het geld zeker waard? Ik wil graag een stil systeem maar met een Silencio 352 kast heb je al heel veel stilte in huis denk ik.

Ik ben benieuwd naar je reactie!
Als je niet op 10 euro hoeft te kijken zou ik lekker een wat grotere pakken. Gelid Snowstorm of CM TX3i o.i.d. Of een Tranquilo o.i.d. natuurlijk, weer wat beter.

Bij intensief gebruik heb je daar toch meer prestaties in huis.