MSI AE200-005NL Review

TERW_DAN 14 januari 2014, 2.019 views

MSI AE200-005NL

Pluspunten

• Design
  • Windows 7
  • Prijs/prestatie

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Touchscreen valt tegen.

Features Score: 3

Specs
Aansluitingen
Entertainment serie of toch zakelijk?
Touchscreen
Monitor
Het systeem in gebruik
Benchmarks
Stroomverbruik

De MSI AE200-005NL is een All-in-one met een AMD E2 2300 CPU erin. De vorige All-in-ones die ik getest had waren allemaal voorzien van IntelCPU's, maar gezien het feit dat de APU's van AMD heel aardig mee kunnen komen leek me dit sowieso wel een leuk platform voor een All-in-one.

Specificaties
OverigRS232 poort
ingebouwde speakers
ingebouwde webcam

Aanslutingen
Aan de linkerzijkant van de All-in-one zitten 2 USB3.0 poorten, een cardreader en de aansluiting voor de stroomadapter.
Aan de achterkant vinden we 4 USB2.0 poorten, een RJ45connector, een HDMIout, 2 3.5mm jacks voor het geluid en een RS232poort.
Aan de rechterzijkant is de DVDbrander geplaatst en wordt de rest van de ruimte ingenomen door een ventilatierooster.

Entertainment serie of toch zakelijk?
Deze All-in-one is een beetje een aparte verschijning. Het is een All-in-one die valt in de Entertainment serie, maar toch heeft het ding de nodige zakelijke trekjes. De vormgeving is eigenlijk zoals de andere All-in-ones van MSI, bijvoorbeeld de AE2282 die ik eerder heb getest, alleen is die wit en deze is zwart. En hij heeft een wat kleiner scherm en lagere resolutie. 1600X900 op 19,5”. Het scherm is voorzien van een touchinterface en (helaas) een glanzende coating. Tot dusver vrij standaard voor een All-in-one voor thuisgebruik.
Maar er zitten zoals gezegd wat zakelijke trekjes aan. Het eerste dat opvalt is dat het apparaat geen Windows 8 draait, maar nu nog geleverd wordt met Windows 7 Home Premium. Nu is Windows Home Premium natuurlijk niet direct zakelijk, maar er draait Windows 7 op, omdat daar vooral vanuit de zakelijke markt nog behoorlijk wat vraag voor is. En het zou mij persoonlijk niets verbazen als er nog genoeg mensen liever Windows 7 kopen ipv Windows 8 op het moment.
Verder is het apparaat voorzien van een RS232poort voor bijvoorbeeld betaalterminals en barcodescanners. Iets dat MSI expliciet noemt bij de specs, dus wel belangrijk is voor dit apparaat. En als laatste worden er geen muis en keyboard meegeleverd. In dat opzicht is het dus niet helemaal compleet.

Er zijn meerdere redenen dat die overigens niet meegeleverd worden. Ten eerste omdat veel personen liever eigen muizen en keyboards gebruiken in plaats van de meegeleverde. Daarnaast is het logistiek ook veel makkelijker, gezien er in Europa bijna geen 2 landen zijn die dezelfde layout gebruiken. Duitsers hebben qwertz, Belgen hebben azerty, maar dan natuurlijk weer net even een andere dan de Franse azerty om het makkelijk te houden.
Maar deze manier van leveren is juist iets dat ik verwacht bij zakelijke apparaten, voor den consumentenmarkt zou ik eerder verwachten dat ze wel geleverd worden met muis en keyboard, omdat je dan gelijk een compleet apparaat hebt, iets dat op de zakelijke markt toch wat minder noodzakelijk is.

Touchscherm
Zoals gezegd is deze all-in-one voorzien van een touchscherm, voor de Windows 7 modellen. In eerste instantie vond ik 't vreemd dat juist voor Windows 7 touch geleverd werd en voor Windows 8 niet. Maar op zich is het wel logisch, gezien het type touchscreen dat gebruikt wordt. In de linker- en rechter bovenhoek zit een sensor die registreert waar je vinger je bevindt. Dit heeft als flink nadeel dat het touchscreen aan de randen niet of nauwelijks werkt, en gezien bij Windows 8 de randen van het scherm wel veel gebruikt worden gaat dat niet werken.

Onder Windows 7 werkt het touchscreen naar mijn mening ook niet echt lekker. De Windows7 interface is daarvoor standaard net wat te klein, of het touchscreen te onnauwkeurig, net hoe je het wilt bekijken. Het is op zich te doen, maar ik merkte wel dat ik vaak net wat verkeerds aanklikte in een lijstje. Verder reageerde het scherm vaak niet snel genoeg naar mijn mening en af en toe was het ook behoorlijk onnauwkeurig bij het draaien van applicaties in de niet native resolutie (al was dat vrij lastig te reproduceren). Het touchscreen is wat mij betreft een grote misser van deze all-in-one
Nu moet ik zeggen dat is sowieso niet kapot ben van touchscreens, maar deze viel me heel erg tegen.

Als je gebruik maakt van een interface met grote knoppen (bijv de metro-interface op Win8) dan zou het nog wel kunnen werken, maar ik ken eigenlijk niemand die zelf zo'n interface op Windows 7 gaat draaien. Ik denk dat voor wat meer gespecialiseerd gebruik het best handig is, als het gemaakt is een touchscreen als deze, maar dan ga je toch wat meer kijken naar zakelijk gebruik .

De monitor
Zoals gezegd is de monitor voorzien van een glanzende laag. Nu is deze all-in-one ook te krijgen zonder zo'n glanzende laag, maar helaas had dit exemplaar het wel. En dat maakt het scherm echt een compleet drama om mee te werken. Zelfs met het ding tegen het raam aan (dus geen directe lichtinval) spiegelde het ding als een gek tussen de vette vingerafdrukken door.

Het scherm is wat mij betreft dus een grote misser, het is echt hinderlijk om mee te werken zodra je iets van licht hebt in de ruimte waar je zit.

Om de kijkhoeken te checken heb ik wat foto's gemaakt vanuit verschillende hoeken met verschillende foto's. Eentje met flinke felle kleuren, en eentje met pasteltinten erin.

Mochten mensen het zelf eens willen bekijken, hier staan de foto's die ik ervoor heb gebruikt:

Op zich zijn de kijkhoeken nog lang niet slecht. Ze kunnen niet op tegen een IPSpaneel, maar ik heb zeker slechter gezien. Wat opvalt is dat met name de zachtere tinten snel wegvallen op de monitor.

Daarnaast adverteert MSI met hun flickerfree technologie op dit scherm. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het scherm een stuk minder knippert, wat rustiger is aan de ogen. Met het blote oog is dit lastig te zien, maar als je door een camera kijkt zie je het over het algemeen een stuk beter. Ik heb dat even vergeleken met andere schermen, en alleen het schermpje op mijn notebook lijkt echt te knipperen, het scherm op deze all-in-one doet dat niet, net als de losse monitoren die ik hier heb staan. Het grote verschil daarmee is dat alleen mijn notebook beschikt over een ledbacklight, en de monitoren allemaal zijn voorzien van CCFLs.
Hoe dan ook is het scherm wel echt rustig om naar te kijken. Zelf heb ik er nog geen last van gehad bij mijn notebook, waar ik ook hele dagen achter zit, maar ik kan me wel voorstellen dat het vermoeiend is om mee te werken, en een minder flikkerend scherm een stuk fijner is om naar te kijken op de langere termijn.

Het systeem in gebruik
Als OS wordt Windows 7 meegeleverd, en zoals hierboven uitgelegd in mijn ogen niet direct de meest voor de hand liggende keuze met een touchscreen. Het OS is er wel mee te bedienen, maar echt geweldig is het ook weer niet.
Verder zit er een vrij standaard preload op, waarvan Norton Internet Security de enige is die echt vervelend is. In het begin voelde de Wind Top echt heel traag aan, bij nadere inspectie kwam dat door Norton die op 99% van de CPU zat. Nadat ik die eraf gegooid had werkte het systeem echt aanzienlijk sneller. Waarom MSI dit nog meelevert snap ik niet, want het is echt een vervelend programma dat het systeem gewoon een stuk trager maakt.

De eerste keer dat ik het systeem gebruikte was hij nog wat traag, maar dat kwam omdat er nog de nodige Windows update binnengeharkt moesten worden. Nadat die binnen waren werkte het systeem verder prima. Het AMDplatform is in mijn ogen zeer geschikt voor de wat minder veeleisende gebruiker. Het biedt genoeg snelheid voor de meeste taken en zelfs wat simpele spelletjes. De ingebouwde grafische chip in de APU voldoet prima voor grafische dingen, het enige waarin het af en toe wat traag aanvoelde was met wat flashdingen in de browser, maar dat ligt eerder aan flash dan aan de hardware.

Benchmarks

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn SuperPi, wPrime, CineBench 11.5, Blender, PCMark, 3DMark en PassMark. Gezien deze systemen niet echt geschikt zijn om te gamen heb ik enkel CineBench, 3DMark en PassMark gebruikt waar ook grafische onderdelen inzitten. Het leek me niet heel zinnig hier zware gamebenches op te gaan draaien, omdat die toch allemaal onspeelbare scores zouden laten zien.
De benchmarks heb ik gedraaid op de Windtop DC111 die ik eerder heb getest, en de 2 BRIXjes van Gigabyte waar ik een tijdje geleden naar heb gekeken.

SuperPi - 1M

Wind Box DC111 955.1
Brix Celeron 1037U 1132.7
Brix Core i3 1450.0
Wind Top AE200 762.9

Zoals te zien is deze AMD APU een stuk trager in vergelijking met de veel snellere i3 of de Celerons uit de andere systemen. Ik had zelf verwacht dat de APU een stuk vlotter zou zijn in vergelijking met de Celeron, maar dat valt tegen. Desalniettemin is het prima werken op het ding.

Stroomverbruik

Het stroomverbruik van het systeem heb ik vergeleken met de andere systemen. Uiteraard zijn die gemeten zonder monitor en deze met. De metingen die ik heb gedaan zijn gedaan met het scherm op volledige helderheid, en op de laagste helderheid.

Stroomverbruik - idle
Wind Top AE200 31 W
Wind Top AE200 (gedimd scherm) 20 W
Wind Box DC111 13 W
Brix Celeron 1037U 9 W
Brix Core i3 10 W

Deze test is gedaan terwijl het systeem idle was op de Windows desktop, zonder verdere belasting.

Stroomverbruik - movie
Wind Top AE200 39 W
Wind Top AE200 (gedimd scherm) 30 W
Wind Box DC111 16 W
Brix Celeron 1037U 15 W
Brix Core i3 16 W

Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van Mediaplayer Classic HC voor het afspelen van een 1080Pfilm.

Stroomverbruik - OCCT
Wind Top AE200 45 W
Wind Top AE200 (gedimd scherm) 35 W
Wind Box DC111 33 W
Brix Celeron 1037U 35 W
Brix Core i3 34 W

En de laatste test heb ik gedraaid met OCCT om het systeem volledig te belasten.
Opvallend hier is dat de all-in-one met een gedimd scherm net zo veel gebruikt als de DC111 en de BRIXen die geen scherm hadden. Dit is op zich ook wel te merken in de geluidsproductie van de ventilatoren. Want die hoor je wel zoemen, maar maken geen verschikkelijk hard geluid dat het echt hinderlijk wordt.

Dit systeem staat nu voor zo'n 550 euro in de pricewatch. En daarmee is het een van de goedkopere all-in-ones die je kunt vinden. Voor een geheel systeem vind ik de prijs lang niet gek, als je bedenkt dat je alleen nog een muis en toetsenbord eraan hoeft te prikken en dan eigenlijk helemaal klaar bent.

Conlusie
De all-in-one gebaseerd op een AMD APU vind ik best geslaagd. Het stroomverbruik is laag, waardoor de geluidsproductie ook best meevalt. De prestaties halen het echter niet bij de Intel CPU's die in de andere systemen zaten, maar die zijn meestal ook wel wat prijziger. Echter werkt het systeem verder prima. Het feit dat er Windows 7 staat op dit apparaat vond ik zelf een groot voordeel, gezien ik Windows 8 echt niet fijn vind werken. Hierdoor zal het systeem ook zakelijk wat makkelijker inzetbaar zijn, iets waar dit systeem toch een beetje op lijkt te mikken.
Het scherm en touchscreen zijn echter vrij waardeloos te noemen. Ik zou graag nog een keertje werken met de all-in-one zonder een glanzende coating, want ik denk dat dat echt heel veel fijner is.

Heb jij ook een MSI AE200-005NL?

Ha TERW_DAN, beetje late reactie op je, overigens goede, review. Ik wil mijn moeder haar bureau wat vrijer maken, en zorgen dat ze niet meer hoeft te klooien met draadjes, monitoren en kasten.

Wat ze vooral doet is Word gebruiken om lang stukken tekst op te typen, ik las dat de prestaties wat tegenvielen, maar het was me alleen niet duidelijk tegen wat dat werd afgezet.

Met een prijs van nu 450 euro lijkt me dit toch een aardig ding om veel Word documenten op te typen en andere werkgerelateerde opdrachten (niets zwaars en zeker niets grafisch, behalve foto's downloaden van shutterstock en op USB's zetten)? Of is dit: http://www.computerstore....-aspire-zc-606-i3700.html of http://www.computerstore....0/medion-akoya-e5015.html
dan wellicht een betere en goedkopere oplossing?

Alvast dank :)

p.s. Waar is het scherm met matte coating dan evt beschikbaar?

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 19 januari 2015 19:58]

Het leuke van die AMD APUs is dat de grafische power best lekker is, dus daar kun je eventueel wat meer mee doen.

Maar als het gaat om worddocjes op te rammelen en dat soort spul, dan voldoet een Celeron ook prima.

Voor de beschikbaarheid zou ik niet weten. Grote kans dat die niet in NL te vinden is omdat er gewoon geen vraag naar is.
Ah oke, nou heel erg bedankt :) Ik ga even kijken wat het handigst is, ik denk dat meer prestaties toch wat fijner werkt, zo groot is het verschil niet.

De AMD Huskey is ook sneller dan de Celeron? Wat de benchmarks lijken uit te wijzen als ik goed kijk/lees? Ook een snellere harde schijf, dus ik geloof dat dat een meer prijs van 110 euro op zich waard zou zijn? Zal vaak gebruikt worden en hoewel het licht gebruik is, is mijn moeder vrij ongeduldig ;)

Dan wordt het deze eventueel, dankje :)

Edit: Oh ik zie net de Medion http://www.bcc.nl/compute...s&utm_source=tweakers.net hier voor 299,- dat wordt toch een ander verhaal :/

Misschien is deze MSI pricewatch: MSI Adora20 2BT 002EU dan toch de beste tussenweg, ik vertrouw MSI toch meer dan Medion, of ben ik gek? :)

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 19 januari 2015 22:36]