Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm Review

RJJJ 28 november 2008, 1.262 views

Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm

Pluspunten

• Uiterlijk (subtiel en mooi)
  • Airflow
  • Geruisloos
  • Prijs kwaliteit

Minpunten

• Geen!

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Als je aan je kast gaat klussen is een van de dingen die je snel zal veranderen een fan. Meestal zijn meegeleverde fans luidruchtig en/of niet bijzonder. Als waterkoeling je te duur is, zoals bij mij het geval was, ga je snel bladeren door hardware sites naar stille fans maar dit zijn er nogal wat! Elke fabrikant claimt een stille fan te maken en ook de silent eagle 1000 van sharkoon zou minimale herrie maken.

Waarom de silent eagle en niet een andere fan?
Uiterlijk
Voordat ik iets kocht op hoe stil het was moest het ook goed eruit zien en daarmee zit je bij deze fan goed, het omhulsel is standaard mat zwart maar de fan zelf is spierwit en er zitten putjes in als in een golfbal, subtiel en toch rammend vet. Dat er geen ledjes in zitten vind ik juist zijn charme hebben, je kan altijd nog los licht in je case bouwen.

Geluidsproductie
Ik houd niet van herrie maar zoals eerder gezegd heb ik niet de pieken om echt professioneel te werk te gaan, dus probeer ik het met stille fans. Op dit moment heb ik 2 'stille' fans in mijn computer hangen, 1 sharkoon dus en 1 Noctua NF-S12-800. Maar de Noctua blijkt evenveel geluid te maken als een normale fan dus die heb ik op half stroom gezet voor het een beetje stil werd, helaas miskoop.
De Silent eagle doet echter precies wat er beloofd wordt; hij is geruisloos! de fan draait natuurlijk maar 1000rpm maar ook bij dit toerental is hij echt niet te horen (mn arctic freezer pro 7 op mn processor maakt nog meer geluid vanuit de kast) en met 12cm is er genoeg airflow om je computer koel te houden!

Ik vind de Silent Eagle echt een aanrader, prijs kwaliteit is hoog, het is natuurlijk niet weinig geld voor een fan maar je moet je realiseren dat je uberhaupt een luxeprobleem hebt en dan is de silent eagle helemaal niet duur in zijn klasse. De fan is superstil en als je het mij vraagt supermooi, dus als je op zoek bent naar een stille fan, buy it!

• Noctua NF-S12-800
  • Asus eax1950pro
  • allendale e6300 1,8ghz core 2 duo
  • asus p5ql
  • zalman zm360b-aps
  • arctic freezer pro 7

Heb jij ook een Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm?

waarom beoordeel je prijs voldoende, terwijl die tussen de positieve eigenschappen staat en verder 10 euro's voor een koeler lijkt me niet veel?
Getwijfeld tussen goed en voldoende, prijs kwaliteit is hoog maar de prijs is niet spetterend laag, daarom heb ik gekozen voor voldoende voor dit onderdeel
Ik denk dat je voor prijs kwaliteit toch beter uit bent met een Nexus Real Silent Fan 120MM 1000RPM. Bekijk mijn review daar maar eens van.
Goed review! (4*)
Ik heb hem zelf ook, mooi design, niet duur en erg stil.

Verder heb ik wel een negatief puntje, dit kan misschien aan mezelf liggen. Maar ik vond het inbouwen van deze fan erg lastig met die rubberen pinnetjes. Ik heb een tijd lang zitten pielen voordat de fan eindelijk goed zat.