Nexus Real Silent Fan, 120mm Review

MrBigfield 26 november 2008, laatste update op 26 november 2008, 7.141 views

Nexus Real Silent Fan, 120mm

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Geluidproductie

Minpunten

• Niet in geheel zwart verkrijgbaar

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4

Bij deze wil ik even een korte review plaatsen over de Nexus Real Silent 120MM cast fan.
Ik heb met mijn waterkoelinssetup 2 stille fans nodig welke toch nog voldoende lucht verplaatsen om zo mijn Q6600 in overclockte stand met voltages oplopend tot 1.7V draaiende te houden. Ik werkte eerst met 2 Arctic Cooling fans en was wel te spreken over de luchtverplaatsing van deze fans, maar niet over de geluidsproductie.. Daarnaast waren die fans niet te bevestigen op mijn Thermochill PA120.2 radiator omdat de mounting holes veel te klein waren.
Ik was toevallig van de week in een computershop en zag deze fans staan. Nexus staat bekend om zijn degelijkheid van producten en de prestaties ervan. De fans waren te koop voor ¤9,95 per stuk en dat leek mij een mooie prijs. Ik besloten om twee van deze zwart/witte fans te kopen en ze maar eens te proberen

Featureset
Zoals je op onderstaand plaatje kan zien bevat de verpakking;
• 120mm zwart met witte fan
• 4 rubberen ‘bevestigingspinnen’

Zoals je kon zien is de inhoudt van de verpakking niet heel uitgebreid, maar de rubberen bevestigingspinnetjes vind ik zelf een stuk prettiger dan de schroefjes en de daarbij komende resonatie.

De fan zelf bevat een molex aansluiting en een 3-pins aansluiting. De fan werkt op beide aansluitingen. Als ik de eerste fan aansluit op met moederbord met de 3-pins aansluiting, dan kan ik de tweede fan ook laten draaien als ik de fans onderling verbind met elkaar. In de tweede afbeelding hieronder is de verbinding van molex en 3-pins aansluiting naar de fan weergegeven.

Specs
Weight: 123 grams
Voltage: 12 Volts
Voltage Range: 6.5 ~13.8 Volts
Input Current: 0.30 Amp Max
Rotation Speed: 1000 RPM (+/-10%)
Acoustic Noise: 18 dB(A)*
Airflow: 36.87CFM / (62.61m3/hour)
Starting voltage: 7 Volts
Operation Temperature: -10 to +65 C
Warranty: 3 Years

Montage
De montage van de fans verliep iets minder soepel op mijn Thermochill PA120.2 radiator. De radiator had mounting holes van zeg 3mm en de rubberen bevestigingpinnen waren veel dikker dan dat. De pinnen passen wel gewoon in een plek bij een kast, maar bij deze radiator was dat anders. Na de gaatjes iets uitgeboord te hebben konden de pinnetjes door de mounting holes getrokken worden.

Het principe van de bevestigingspin werkt als volgt
• Je trekt de bovenkant (dunne kant) door je bevestigingsgat
• Je trekt deze erdoor totdat de case tot het laatste versmallinkje gaat
• Dit die je bij alle 4 de bevistigingspinnen
• Dan trek je alle pinnetjes door de 4 hoeken van de fan heen
• Je drukt de fan aan en deze zit vast

Geluidsproductie
Over de geluidsproductie van deze fan ben ik erg te spreken. De fan is voor mij, als de rest van mijn systeem aanstaat onhoorbaar en daar doen we het tenslotte voor. Ik heb De fans aangesloten op de molex stekkertjes en daarvan krijgen ze 12V. De meeste fans op 12V beginnen toch wel goed hoorbaar te worden, maar deze fan is dat niet. Wat dat betreft is deze super ideaal voor een stil systeem.

Luchtverplaatsing
De luchtverplaatsing volgens de specificaties is 36,87CFM. Dit wil zeggen dat de fan in 1 minuut 36,87 kubieke voet aan lucht verplaatst. Dit lijkt op het eerste gezicht niet zo veel, maar als ik kijk naar de prestaties van deze twee fans op mijn radiator houdt dat in dat ik mijn Q6600 @ 1.65 volt rond de 55 a 60 graden houdt. Dit is 10 graden koeler dan twee AC 12025 fans. Daarbij moet ik wel zeggen dat de AC fans niet geheel recht geplaatst waren omdat deze niet bevestigd waren aan de fan. Desondanks is dit een hele goede prestatie van de Nexus fan.

Ik vond in eerste instantie de prijs van ¤9,95 nog niet eens zo gek voor een fan met de prestaties als ik zojuist genoteerd heb. Nu keek ik net in de prijsvergelijker en daar is hij al te koop vanaf ¤3,05. Daar komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij, maar als je er een stuk of 4 koopt kom je met ¤20,- incl verzenden wel weg. Daarmee vind ik het echt een superprijsje voor een fan als deze welke er nog goed uit ziet ook. Maar dat is voor een ieder verschillend natuurlijk.

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 120mm?

Ik denk dat de relatie tussen mij en Nexus beeindigd wordt. Ik heb er verschillende in mijn systeem van dit type, maar nu zo'n twee jaar na aankoop beginnen ze te ratelen.
Dat lijkt mij normaal voor zo'n goedkope fans ;)

Elke fan van deze prijsklasse zal na 2 jaar het langzaam gaan begeven lijkt mij ;)

Als je op zoek bent naar fans die 't jaren probleemloos volhouden raad ik je de scythe gentle typhoons aan :) echter ligt de prijs hiervan stukken hoger... Maar dan heb je ook wat :D

[Reactie gewijzigd door Axon op 25 april 2012 14:59]

helemaal eens met je bevindingen.
Ik vind zelf die keuze van 2 aansluitingen echt te gek.
prik je de 3 pins in een mobo dat temp control heeft dan hoor je ze echt bijna niet meer en weet je dat als het te warm wordt toch net wat ruimte over hebben om harder te blazen en dat ook zullen doen.
Gewoon via molex werkt ook, maar is wel minder stil, maar dan weer handig met doorlussen. En ze zien er niet slecht uit al maakt dat niets uit.
Ik kan ze dan idd wel wat harder laten blazen, aangezien ik nu een videokaartkoeler heb die meer geluid maakt dan mijn fans voluit zegmaar laat ik het nu nog maar even zitten. Als ik zondag mijn Stacker binnen krijg, dan zal ik eens kijken waar de pinnetjes dan blijven:P
Met de 3 pins connector (voor op het mobo) heb je géén fan control.
Daar heb je een 4 pins connector voor nodig.

De fan zal even hard blazen als via de normale molex connecter.

Heb t nl even nagezocht in de handleiding van mn mobo, aangezien ik maar 3 gaatjes zag en toch echt 4 pinnetjes op mn mobo ;)
Ik ben ook erg tevreden met deze fans. Ik heb er in totaal vier in mijn computer zitten, één intake, één outtake, één op de Big Typhoon cpu koeler en een heb ik in de voeding gebouwd.
Voor de prijs zijn het uitmuntende koelers, in mijn volgende pc komt exact dit type weer.
Verder; behoorlijk goede review, ga zo door!
het zijn inderdaar superfans. Ik krijg dan zondag een stacker en misschien dat ik die wel helemaal vul met deze fans, en dat zullen er dus best wat zijn!
De fans van ¤ 3,05 zijn wel de oranje variant! Dezelfde fans, dus open holes en de rubberen trekkertjes, maar dan in het oranje. De zwart/witte voor mijn aanpassing van de pc had de shop niet (meer), maar ik vind de oranje erg vrolijk, en ze zijn ook nog eens ¤ 2,50 goedkoper dan de zwart/witte.
Geweldige fans inderdaad! Ik heb ze vandaag ook binnengekregen (zelfde versie, maar dan met een blauw ledje); scheelt qua geluid echt een hoop vergeleken met de standaard casefans die in m'n behuizing zaten (CM690). En die rubberen bevestigingspinnetjes zijn ideaal. Aanrader inderdaad!
Kan iemand me vertellen of dit een intake of een out take fan is?
De meeste fans kan je zowel voor in- als out gebruiken, gewoon door ze andersom te monteren.
Ik heb deze fan zelf niet, maar aan de plaatjes te zien moet dat hierbij ook gewoon mogelijk zijn. Bovendien is in het comment van Stevie-P boven je te lezen dat hij deze fans gebruikt voor zowel in- als out.
Prima Review.
Ik heb 4 van deze rakkers naar aanleiding hiervan gekocht. Ik ben er voor alsnog zeer tevreden over.