ASRock ALiveNF6G-VSTA Review

Dualdude 27 november 2008, laatste update op 15 juni 2010, 825 views

ASRock ALiveNF6G-VSTA

Pluspunten

• Stabiel
  • SATA-300 werkt probleemloos
  • Goedkoop
  • Goede E-Mail support

Minpunten

• Detectie van geheugen snelheid niet altijd goed
  • Mogelijk MAC verlies bij BIOS flash

Layout Score: 5
Ik heb dit bordje sinds 02-11-2007, iets meer dan een jaar dus. In eerste instantie gekocht als testbordje voor de pc van m'n huisgenoot. Omdat we het bordje over hadden heb ik er componenten bij gekocht om er een mediacenter van te bouwen. We hadden ook al eerder een exemplaar van dit bordje gekocht voor een desktop pc'tje voor de moeder van m'n huisgenoot. (12-06-2007) Later heb ik er ook een gekocht voor m'n oom vanwege m'n goede ervaring er mee. (05-01-2008). Met alle drie de exemplaren zijn tot op dit moment nog geen problemen geweest.

Featureset
In principe zit er voldoende op om er een mediacentertje van te bouwen. Ik had er toen ik nog geen LCD TV had een losse videokaart in zitten om S-VHS te kunnen gebruiken. Tegenwoordig is een DVI of HDMI aansluiting handiger maar als je hem VGA wilt aansluiten voldoet dit prima, het bordje is dus ook erg geschikt voor een simpele internetpc. Het enige wat 'ontbreekt' is een Optical of Coax uit om geluid digitaal naar je receiver te kunnen sturen. 4x S-ATA is naar mijn mening ook meer dan genoeg. De BIOS is vrij beperkt maar voor dit bordje kan deze meer dan genoeg.

Layout
Over de layout van het bordje heb ik geen klachten, alles zit op een logische plek en ook met een videokaart is het geen probleem om sata aan te sluiten, ruimte genoeg voor.

Prestaties
De geïntegreerde videokaart icm de AMD Athlon X2 4000+ (2.1GHz) heeft geen moeite met het afspelen van 720p materiaal. 1080 heb ik nog niet geprobeerd. Toen de componenten van m'n huisgenoot bij wijze van test in dit bordje zaten haalde deze een hogere 3Dmark score dan de véél duurdere ASUS M2N32 WS Professional.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Problemen hebben zich nooit voorgedaan met dit bordje, het was vanaf het eerste moment starten en lopen. Nooit gecrashed of een bluescreen mee gehad. Heb hem nu een jaar vrij intensief in gebruik en er is niets op aan te merken.

Compatibiliteit
Heb doordat hij als testbordje is gekocht een aantal verschillende componenten in gehad en alles functioneerde probleemloos. Ook het gebruik van SATA-300 (AHCI) gaat érg eenvoudig. Je hebt in de BIOS geen keuze hoe je het wilt hebben. Windows XP installeert zonder een driver toe te voegen. En zodra je de driver package van nVidia installeerd in windows komt alles vanzelf op z'n pootjes terecht en draaien de schijven in SATA-300 mode. (Iets wat bij de SB600 b.v. wishful thinking is, heb ook een GA-MA790X-DS4 en daar werkt de SATA controller lang niet zo goed van als van dit goedkope ASRock bordje.) Het enige wat hij niet goed doet, ook niet met de nieuwste bios, is de snelheid van m'n geheugen op 'auto' op de goede snelheid zetten. Maar dit is handmatig vrij makkelijk op te lossen.

Ondersteuning door de fabrikant
Nadat ik een BIOS update had gedaan en de BIOS daarna met de jumper had gereset kreeg ik de melding tijdens de POST dat er iets met het MAC adres aan de hand was. Deze bleek tijdens het flashen/resetten verloren te zijn gegaan. Dus een mailtje gestuurd naar ASRock en binnen een paar uur had ik een mailtje terug met daarbij een cd-image om dit probleem te herstellen. Kwestie van image branden, pc er van opstarten en MAC weer invoeren. Toen was het opgelost.

Ik heb er ¤42,49 voor betaald. Valt weinig over te klagen, prima prijs kwaliteits verhouding.

Heb jij ook een ASRock ALiveNF6G-VSTA?

Heey!

Ik heb net een bios update gedaan.. en ik heb t zelfde probleem als jij geloof ik...
Tip voor me? Of gewoon mailen naar de klanten service?

thnx!

groeten
mooi zeg, die moederbord, jammer van de geheugensnelheid:(