Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

goddegoddeotTestpanel 11 januari 2014, 664 views

Samsung 840 EVO 250GB (Testpanel)

Pluspunten

• sneller opstarten OS
  • sneller opstarten programma's
  • zuiniger in stroomverbruik
  • geluidloos
  • toereikende meegeleverde software

Minpunten

Ik heb een prima oude laptop (Dell lattitude 5500) die inmiddels alweer 4 jaar oud is waarin een 250 GB WD Black Star schijf in zit van minder dan een half jaar oud. Mijn laptop was voorzien van Windows 8 en daar was ik al blij mee wegens de ogenschijnlijk kortere boot tijd in vergelijking met Vista waarmee de laptop indertijd mee uitgeleverd is geweest.
Om een lang verhaal kort te maken, van de week kreeg ik te horen dat ik deze SSD via Tweakers gewonnen had en dat ik als tegenprestatie hiervoor een review moest schrijven.
De SSD is glad afgewerkt en wordt geleverd met cd'tje met software om de SSD naar je hand te zetten en om je data van de ene schijf naar je SSD te kopiŽren. Van dit laatste heb ik geen gebruik gemaakt omdat het weer eens tijd werd om de rommel op te ruimen. De SSD paste zonder problemen in de laptop en werd direct gevonden. De installatie van Windows 8.1 pro duurde een kleine 20 minuten, waarbij mij met name de korte reboot tijd opviel. Wat stroomverbruik betreft lijkt het erop dat ik ruim een half uur langer vooruit kan met een volle accu. Met de meegeleverde software de meest recente firmware toegepast.
Mijn laptop is voorzien van een SATA2 bus en is dus de 'bottleneck' voor hoge snelheden.Met behulp van CrystalDiskMark heb ik de oude schijf en de nieuwe SSD gebenchmarkt met de volgende resultaten. Ik heb de standaard instellingen vergeleken met de oplossingen die Samsung kant en klaar levert. En da's voor mij goed en snel genoeg.

eerste plaatje standaard instelling , het tweede plaatje de resultaten met overprovisioning en rapid mode mbv de bijgeleverde software ingesteld, het derde plaatje is mijn oude WD disk met 2 jaar oude windows 8 installatie erop.

• Dell Lattitude E5500
  • Microsoft Windows 8.1

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties