Asus Eee PC 900 Review

Spongerobie 26 november 2008, 886 views

Asus Eee PC 900

Pluspunten

• Accuduur
  • Mobiliteit
  • Prestaties

Minpunten

• Geluidsproductie bij intensief gebruik.

Hallo,

Ik heb deze netbook nu ongeveer een maand in mijn bezit, en ben er vooralsnog erg over te spreken.

De accu is prima in mijn opzicht, ik zit altijd wel aan een stopcontact en een dagje op school is voor de accu een probleem, hij houd het ongeveer 2 tot 2 en een half uur vol met de helderheid ongeveer op het midden.
Hier gebruik ik hem dan niet intensief, er staat dan een msn venster en een firefox venster open, meer niet..
dit is dan ook wel het maximum wat je moet gaan doen, je moet niet gaan verwachten dat er nog een beetje op te gamen is, hier is hij niet voor gebouwd.
Het is een ideaal netbookje om verslagen uit te typen als je een beetje gewend ben aan het toetsenbord, hier zal ik later nog op terugkomen.

Over het algemeen hoor je de netbook niet als hij aanstaat, er zit een klein fannetje in die je nauwelijks hoor als je alleen zit te msnen, maar begin je meer dingen te doen (internet nog een potje solitaire oid) dan zal hij harder gaan draaien en kan het nog best lawaaierig worden, dit is voor mij dan niet storend omdat ik toch altijd muziek heb aanstaan maar in een stille ruimte kan het behoorlijk vervelend worden.

Het toetsenbord typt behoorlijk goed, als je eenmaal aan de wat kleinere toetsen gewend bent is het totaal geen probleem meer om een review als deze te schrijven.
de toetsen zitten allemaal wel op een mooie plaats, alleen je zal uit gewenning vaak de 1 ipv de 2 en vice versa indrukken omdat hier op een standaard toetsenbord nog een knop voorzit die nu tussen de esq en de f1 is geplaatst.

Ook qua aansluitmogelijkheden is het een prima laptop, hij heeft 3 x USB 2.0, 1X RJ-45, 1 X MMC/SD slot, 1X VGA en de reguliere audio aansluitingen.

Het beeldscherm kijkt ook prima, de meeste mensen die hem zien vragen gelijk of ik er een bril bij wil maar voor mij is het allemaal groot genoeg op een resolutie van 1024 bij 600 pixels, in sommige sites is het een beetje passen en meten hoe we de boel beeldvullend kunnen krijgen maar veel last zal je hier niet mee krijgen.

Wat betreft de prestaties is er ook niet veel te klagen, hij start lekker snel op en daarna is msn ook in no time actief net zoals firefox, dubbelklik, en met een fractie staat het scherm voor me. ideaal..

Als laatste dan nog zijn draagbaarheid, nouja waar koop je een netbook voor, juist voor zijn draagbaarheid, het scherm heeft een diagonaal van 8.9" en past dus mooi in een schooltas en waarschijnlijk zelfs nog wel in een kleine schoudertas.
Er zit een beschermhoes bij dus hij kan daar makkelijk in en zo je tas in, je heb er daarna geen omkijken meer naar omdat hij voldoende bescherming bied.

Al met al een prima netbook voor iemand die niet veeleisend is en ook veel op weg is.

Ik hoop dat deze review mensen zal helpen met een aankoop van een nieuwe netbook, mochten er nog vragen zijn, spam die reacties maar raak :)

• TakeMS 16 GB SDHC Class C SD Kaart
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus Eee PC 900?

Opbouwende Kritiek:

Hallo is niet nodig, je schrijft een review, geen brief :9.
Gebruik kopjes. Wat ik zelf handig vind is de kopjes die tweakers.net je al geeft stap voor stap bij langs gaan. Dus, Algemene beoordeling(vet gedrukt), Featureset, Prestaties, etc etc). Dan heb je al een duidelijke structuur in je review.

succes!
Tip: Als je Windows Vista installeerd gaat je accu langer mee

Ik heb dezelfde laptop en hij is voor de 2e keer kapot, buiten dat is het een prima ding. Wat snelheid betreft, hij start Vista (welliswaar een rip van 700 mb maar oke) sneller op dan de Vaio die E1400,- kost van mijn klasgenoot. Natuurlijk is die Vaio sneller, maar toch, Vista draait soepel op dat kleine monstertje.

Wat ik mij afvraag is of jij Windows XP op die SDHC kaart hebt geinstalleerd omdat de 12 GB SSD zo traag is.. (of was dat alleen de 16 GB?) klopt dat of niet? Zo ja, is die SDHC kaart snel? Want ik heb de Linux variant met een 4 GB als rappe HDD. De 16 Gb HDD is enorm traag. Ik zou graag een 16 GB HDD (SDHC) als hoofd schijf willen hebben als die redelijk snel is!
Bedankt voor de reacties, ik begin eigenlijk in een lap tekst altijd met hallo, kweetniet waarom, ooit eens mee begonnen en nooit meer afgeleerd.. :P

Die kopjes zat ik idd al naar te kijken, maar schrijvende wijze ging dit anders dan verwacht, toen maar doorgegaan, bij de volgende zal ik eraan denken :)

Red, ik begin onder geen enkele voorwaarde aan vista, als ik ergens een hekel aan heb is het vista, heb er op men dekstop gewoon teveel problemen mee gehad, voor mij is vista out of the picture, xp bevalt me prima :)
Over die SD heb ik eigenlijk nog weinig te zeggen, heb hem er pas in en gebruik hem eigenlijk alleen om programma' op te installeren en de mijn docu's op te slaan, ik hou die ssd liever een beetje schoon..
Erg duidelijke review, nuttig. Als het goed is krijg ik binnenkort deze laptop ook, ik ben heel benieuwd.

Nog een vraag: als ik het goed begrijp start je hem dus op vanaf een 16 Gb SD kaart waarp je XP ge´nstalleerd hebt? Hoe gaat dat installeren in zijn werk, nog speciale truc voor nodig?

[Reactie gewijzigd door martinx76 op 27 november 2008 10:31]

iemand al type 904

heb hem zelf (in China gekocht (904) ding is echt vet 10 uur lang via externe HD drive film gekeken met dat ding. Sja je moet wat he in vliegtuig heb wel scherm voor me neus maar...

eigen films zijn beter....

o btw de assus 904 kost in China 120 euro...

:9~