Arctic Accelero Twin Turbo Review

AntonH 4 mei 2009, 2.116 views

Arctic Accelero Twin Turbo

Pluspunten

• Stil
  • Goede koelprestaties
  • Relatief goedkoop
  • Compatible met veel videokaarten

Minpunten

• Geheugenkoelblokjes plakken niet geweldig
  • Hete lucht blijft in behuizing

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Al enkele maanden zat ik met het idee om de standaardkoeler van mijn ATi Radeon X1950XT te vervangen. Dit omdat de meeste componenten van mijn pc al erg stil waren (Freezer 64 Pro cpu koeler samen met twee Zalman casefans @ 1000 rpm) en de standaard koeling zelfs in idle modus goed hoorbaar was. Onder zware belasting (games) is deze inderdaad een herrieschopper, maar dat is op dat moment niet echt een probleem omdat je dan toch meestal geluid aan hebt staan. Zoals gezegd is de koeloplossing van ATi tijdens 2d-toepassingen niet stil en dat is erg vervelend tijdens bijvoorbeeld studeren.

ATi's X1950 serie staat bekend, of moet ik zeggen berucht, om zijn hoge warmteontwikkeling. Hierdoor zijn er maar weinig betaalbare (~¤25) third party koelers beschikbaar die de kaart koel kunnen zonder al te veel lawaai te maken. Zo presteert de Zalman VF900-Cu nauwelijks beter dan de stock koeler en schijnen de geheugenblokjes die je bij de Arctic Accelero S1 krijgt, welke een X1950 zeker nodig zal hebben, er na verloop van tijd af te vallen. De enige optie die over bleef was de Arctic Accelero X2, maar die is een tijdje geleden end of life verklaart. Sinds kort is er een nieuwe kandidaat bijgekomen: de Arctic Accelero Twin Turbo. Is deze het geld waard om op een oudere videokaart te zetten?

Verpakking en accesoires
Uiteindelijk heb ik besloten om deze koeler te kopen en de aanschaf van een nieuwe, stillere en snellere videokaart nog even uit te stellen. Bij het openen van de doos wordt meteen duidelijk dat de Twin Turbo is gebouwd om op zoveel mogelijk verschillende videokaarten te passen: de ventilatoren ondersteunen zowel twee-, drie- als vierpolige aansturing en tevens worden er extra koelblokjes meegeleverd voor op bijvoorbeeld de VRM's. In het plastic omhulsel treffen we het volgende aan:

- Arctic Accelero Twin Turbo koeler;
- 8 geheugenkoelblokjes;
- 4 VRM koelblokjes;
- 2 pci-brackets;
- 4 schroefjes + afstandhoudertjes;
- een molexverdeelstukje;
- een handleiding;
- Arctic Cooling casebadge.

Al met al dus erg compleet.

Installatie
Bij de koeler wordt een duidelijke handleiding geleverd. In enkele stappen wordt per type videokaart uitgelegd hoe je het blok moet plaatsen: heb je videokaart A, gebruik dan vier schroefjes voor de gaatjes die met een 1 zijn aangegeven. Zelf had ik weinig ervaring met het vervangen van GPU-koelers, maar dit is echt een eitje! Wel viel me op dat de geheugenblokjes niet zo heel erg goed plakken, zelfs als je ze erg goed aandrukt. Ik had de koeler namelijk net geïnstalleerd en wilde het kabeltje voor de ventilators even netjes wegwerken, waardoor er wat spanning op één van de geheugenblokjes kwam te staan en deze er spontaan af viel. Dat was wel zuur, maar gelukkig was het niet nodig om alles er weer af te halen. Ze zitten nooit muurvast, wat natuurlijk ook een voordeel kan zijn. Een leuke bijkomstigheid is dat je de ventilatoren met zowel een twee-, drie- als vierpolige kabel kunt aansluiten, wat handig kan zijn voor het uitlezen en regelen van het toerental.

Prestaties en geluidsproductie
Ik heb de koeler getest onder verschillende omstandigheden: idle en load met verschillende fansnelheden. Idle spreekt voor zich (2D) en ik heb m'n X1950XT belast m.b.v. de artifactscan in ATiTool: 2 en 10 minuten (dan bereikt de temperatuur zeker z'n maximum). Tevens heb ik met dit programma de snelheid van de ventilatoren geregeld. Met Rivatuner kunnen vervolgens nog de toerentallen uit worden gelezen.

Standaard zit er een profiel in het videobios gebakken, waarbij het toerental variabel wordt geregeld. Deze staat standaard ingesteld op 27% (600 rpm) en zal bij de Twin Turbo oplopen tot maximaal 32% (750 rpm). Bij deze snelheden is de koeler fluisterstil. Voor de overige metingen heb ik de snelheid handmatig vastgezet 50% (1200 rpm) en 100% (2000 rpm). Tot ongeveer 1500 rpm hoor je de koeler totaal niet, maar op hogere snelheden wordt hij erg goed hoorbaar. Echter is dit geluid lang niet zo doordringend als ATi's standaardoplossing.

Zoals je ziet is de Arctic Accelero Twin Turbo erg goed in staat om een heethoofd als een ATi Radeon X1950 koel te houden, zeker vergeleken met de stock koeler. Opvallend detail is dat het niet enorm veel uitmaakt of je de ventilatoren nou op 1000 of 2000 rpm laat draaien. Ik houd hem in ieder geval mooi op de standaard instellingen van het videobios, want zelfs dan (700 rpm) presteert hij al een stuk beter. Een groot nadeel is dat deze Arctic de hete lucht niet rechtstreeks de kast uitblaast i.t.t. het standaard koelblok. Als je een slechte airflow in je behuizing hebt, dien je hier denk ik wel rekening mee te houden!

Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop: de Accelero Twin Turbo is idle en onder load vele malen stiller en koelt dan ook nog eens een stuk beter! Een klein nadeel is dus dat de hete lucht in je kast blijft hangen en wat mij betreft hadden de geheugenblokjes wel iets beter mogen blijven plakken.

Wanneer je nog een wat oudere videokaart hebt liggen die je graag de mond wilt snoeren, dan is dat zeker de investering van ongeveer ¤26 waard. Mede doordat deze Arctic overweg kan met de nieuwe kaarten van nVidia en ATi, mocht je van plan zijn ooit nog eens te upgraden. Wel is het zo dat de adviesprijs continu aan het stijgen is (nu ¤33,45 tegenover ¤22,95 bij introductie), waardoor de prijs gevaarlijk dicht in de buurt komt van de iets zwaardere GPU-koelers van bijvoorbeeld Zalman en Thermalright. Je uiteindelijke keus zou daardoor wel iets lastiger kunnen worden.

Update:
Intussen heb ik de koeler overgeplaatst naar mijn nieuwe Sapphire ATi Radeon HD4830. Zie de review voor de resultaten op dit type videokaart.

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo?

Hmm, nice.. Maar als je dus SLI of CrossFire draait dan is deze koeler geen optie, aangezien hij zo breed is? (of dik, tis maar net hoe je het bekijkt)
De geheugenblokjes bij de S1 vallen er niet af wanneer je ze volgens de handleiding monteert: even opruwen met een gummetje.
Nice review erg duidelijk ga zo door !
Ik heb een X1950XT waar een TMG AT2 op zit; die is vergelijkbaar met een Accelero X2. Ik weet echter niet of die nog steeds leverbaar is, ik hem 'm al een hele tijd :).
Leuke review; ik ga er hopelijk deze week eentje kunnen maken over het monteren van deze Twin Turbo op de ATi 4870. Ik heb wel gehoord dat de VRM van deze kaart bijzonder warm kan worden.
zit er nu werkelijk verschil in de performance als je de cooler vervangt naar een grotere????
Uiteraard niet.
De temperatuur van de kaart gaat omlaag. Dus het enige is dat het minder hitte genereert. Het gevolg hiervan is erg meegenomen als het iemand interesseert en daar tijd en energie in wilt steken: je kan je kaart mogelijk overklokken.
En dat levert uiteraard wel een performance winst.
Het gaat om het verschil in temperatuur en geluid. En aangezien de temperaturen lager zijn met deze koeler is de kan op hogere kloks groter.
dus als ik mag concluderen,

de temps zijn lager met een grotere cooler
de MHZ kan over worden geklokt (hoger dus)
waardoor je een paar enkele frames meer er uit kan halen...

dit is goed nieuws! :D
maar hoeveel procent kan je er mee overklokken?

en hoe hoger zijn de MHZ(s) dan?
Ik heb deze cooler ook, voor op de ATI Radeon HD4850.
Standaard
Idle: 60 graden
Stress: 80 graden en hoger, afhankelijk van kamertemperatuur.

Twin Turbo
idle: 38 - 42 graden (60% snelheid)
stress: 50 - 55 graden (60% snelheid)

Koelblokjes vallen er niet af, eerst gummen en dan plakken!