Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E Review

AntonH 7 maart 2009, laatste update op 8 maart 2009, 2.551 views

Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Standaard koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Inleiding:
Zoals iedereen intussen weet is de HD4800-serie van ATi een groot succes: je krijgt een hoop prestaties voor relatief weinig geld en dat was precies de reden dat ik de Sapphire ATi Radeon HD4830 heb aangeschaft. Op het vlak van prestaties voldeed mijn X1950XT nog wel bij de meeste games, maar ik wou graag een iets zuinigere videokaart alleen is een tragere dan natuurlijk geen optie. Sneller blijft daardoor over en dan moet je het eigenlijk ook meteen goed doen. Nu zullen de meeste Tweakers zich afvragen waarom je dan niet voor een HD4850 kiest. Dit omdat de goedkoopste HD4850 rond de ¤130 kost, terwijl z'n RV770LE-broertje verkrijgbaar is vanaf ¤90. Dat is maarliefst 40% duurder voor ruwweg 20% prestatiewinst. M.a.w. biedt de HD4830 een veel betere prijs-prestatie verhouding. Daarnaast zou mijn AMD Athlon X2 5200+ al voldoende moeite hebben om deze videokaart bij te houden, laat staan een snellere variant. Bijkomend voordeel was dat ik al in het bezit was van een goede koeler (Arctic Accelero Twin Turbo) die eenvoudig was over te plaatsen naar de nieuwe videokaart. Samenvattend zal ik de prestaties, het verbruik en de temperaturen bespreken en deze vergelijken met de Radeon X1950XT, zodat een goed beeld kan worden verkregen over de verschillen tussen beide generaties grafische chips.

Featureset:
Het is algemeen bekend dat Sapphire zijn grafische kaarten vrij kaal levert, zo ook in dit geval. Wel leuk is dat ze de DVI->HDMI converter niet zijn vergeten. Deze kan zeker van pas komen wanneer je van plan bent om je pc aan te sluiten op een HDTV. Wat zit er allemaal in de doos:

- ATi Radeon HD4830;
- driver CD + boekje;
- TV-out kabels (component & composiet);
- DVI->VGA converter;
- DVI->HDMI converter;
- PCI-e stroomkabel.

Dit is gewoon alles wat je nodig hebt. Voor andere extra's zoals games betaal je uiteindelijk toch.

De prestaties:
Op internet staan inmiddels voldoende reviews die goed laten zien tot wat de HD4830 toe in staat is, maar bij deze besprekingen wordt altijd een flinke processor (Core 2 Duo/Quad) gebruikt, waardoor het maximale uit de videokaart kan worden gehaald. In mijn geval is dat niet het geval, aangezien ik "slechts" een AMD Athlon X2 5200+ @ 2,6 GHz bezit. Hierdoor is het erg interessant om te kijken of het überhaupt zin had om mijn X1950XT te vervangen. Grafieken zeggen daarom veel meer.

De resultaten van de ATi Radeon X1950XT zijn op 100% gezet, waardoor de kaarten in hun geheel beter zijn te vergelijken. De werkelijke scores staan tevens vermeld in de grafiek. Voor de benchmarks zijn de volgende instellingen gebruikt:

- 3DMark06: 1280*1024, standaard;
- Half-Life 2 LC: 1440*900, high, 4*AA;
- Crysis: 1440*900, medium/high;
- GTA IV: 1440*900, medium, shadows 0, vd 15, dd 10.

Zoals je ziet is de prestatiewinst in Half-Life 2: Lost Coast minimaal. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat de test simpelweg te erg verouderd is en dus geen goed beeld geeft van wat nieuwe grafische kaarten werkelijk kunnen. GPU-intensieve benchmarks zoals Crysis en 3DMark 2006 laten dan weer zien dat de RV770LE toch wel een stuk meer in zijn mars heeft dan een X1950XT. De prestatiewinst kan oplopen tot meer dan een verdubbeling!

GTA IV is zoals velen weten erg afhankelijk van je processor, dus zoals verwacht scoort de HD4830 i.c.m. een X2 5200+ niet veel beter. Echter voelt het spel in-game veel soepeler aan: de framerate komt nauwelijks nog onder de 25 fps in tegenstelling tot de X1950XT, welke vaak onder de 20 fps dropte. Ik denk dat dit vooral te danken is aan de dubbele hoeveelheid videogeheugen.

Al met al is de performance erg goed te noemen en dit kan in nieuwere spellen alleen maar beter worden!

Warmte- en geluidsproductie:
De standaardkoeler doet zijn werk erg goed, aangezien de GPU onder volledige belasting niet boven de 60 °C uitkomt. Daarvoor moet je helaas wel de stilte van je pc inleveren, want zodra de GPU boven de 40 °C komt, gaat de ventilator draaien welke zéér luidruchtig is! In mijn situatie was dit geen ramp, omdat ik al een vervangende koeler klaar had liggen, namelijk de Arctic Accelero Twin Turbo. Deze is erg eenvoudig te monteren op Sapphire's Dual Slot variant. Wel is het handig om de zwarte stickertjes die het PCB rond de schroefgaten beschermen eraf te halen, omdat de koeler anders minder goed contact maakt met de GPU. Na installatie is de videokaart geruisloos wanneer je de ventilatoren laat draaien op 7 volt m.b.v. de bijgeleverde converter. Zie de grafiek bij "verbruik" voor de temperatuurvergelijking. Voor beide videokaarten geldt dat de vermelde temperaturen van na het installeren van de Arctic koeler zijn. Hierdoor is de warmteproductie van beide generaties beter te vergelijken.

Verbruik:
Zoals ik reeds in de inleiding zei wou ik graag een iets zuinigere videokaart hebben. Daarom heb ik het opgenomen vermogen van de gehele systeemkast gemeten met de Brennenstuhl PM230 en vergeleken met mijn oude X1950XT. Overigens stond AMD Cool 'n Quiet aan, waardoor het vermogen in idle toestand extra laag ligt.

Zoals je ziet is de computer idle ongeveer 20 W zuiniger wat onder load oploopt tot 30 W. Dat is zeker niet slecht voor een tweemaal zo snelle videokaart!

Conclusie:
Deze Sapphire ATi Radeon HD4830 heb ik aangeschaft voor ¤90 wat zeker niet veel geld is voor een videokaart die sneller is dan bijvoorbeeld een Geforce 8800GT. Bijkomend voordeel is dat deze zuiniger is dan oudere ATi videokaarten uit de X1900-serie en je dus minder koeling nodig hebt. Helaas heeft Sapphire dat iets te letterlijk genomen en er daarom een koeler opgeplaatst welke continu op vol vermogen draait. Hier dien je dus rekening mee te houden bij een eventuele aankoop. Aan de andere kant is grafische kaart qua prestaties zeker een aanrader voor mensen die nog een iets oudere processor bezitten.

Heb jij ook een Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E?

Wat een uitstekende review. Vooral de vergelijking met een kaart uit de vorige generatie spreekt me aan. Ook de volledigheid door toevoeging van de temps en het energieverbruik maakt dat het mooi vergelijken wordt.
Een betere review dan de mijne, ik ben er ook tevreden over. Bedankt voor de extra verbruiksmetingen. :)
Heb je bij die temperatuursgrafiek de arctic twin turbo al op de HD4830 zitten of is dat nog de stock cooler?
Verder prima review!
Dat was ik inderdaad vergeten om er duidelijk bij te vermelden: voor beide videokaarten zijn de temperaturen van na het installeren van de Arctic koeler.

Verder iedereen bedankt voor de positieve reacties!
Review = _/-\o_
Hier hebben tweakers wat aan :*)
Nette review, compliment.To the point en leest gewoon erg fijn.
Dat de 4830 beter presteerd dan de 8800GT, wow, voor dat geld zeker niet slecht zeg.Ik heb 14 maanden geleden nog ¤ 240 betaald voor mijn 8800GT.
Veel plezier gewenst met je graka.
Nette review;)
Ik denk dat je héél veel winst gaat zien als je je X2 5200+ eens goed oppookt. De GPU wordt nu nog wel wat beperkt door de CPU, dat wordt dan een stuk minder.
Ik heb bijna dezelfde pc, alleen met een x1950 pro, relaxte review. Na het lezen heb ik ook zeker zin om deze graka maar eens aan te gaan schaffen, vooral voor Empire: Total War.
Goede review...

Ikzelf heb een X1900XT, en die voelt nu nog altijd snel genoeg aan.
Maar het is toch wel leuk om met harde cijfers te zien dat het nu toch tijd wordt voor een upgrade :-)
Sneller, zuiniger en stiller... Te weten dat ik 549¤ heb betaald voor mijn X1900XT toen.
Concurrentie is leuk _/-\o_
Ben alweer een tijd aan het kijken voor een medium upgrade van mijn twee jaar oude 1900XT en zit enorm te twijfelen tussen een 3870, een 4670, een 4830 of dan toch maar een 4850.

Maar gezien alle reviews en vergelijkingen - denk ik dat het dan toch maar een 4830 gaat worden. Mede met dank aan deze review !

Zal toch wel lekker draaien met een E6600 en 2GB ? :)

Iemand al enige ervaring met OCen van een 4830 ? En van welk merk is aan te raden ? (persoonlijke voorkeur daar gelaten)