Samsung 840 EVO 250GB

€ 197,99
Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

FlorisBTestpanel 11 januari 2014, laatste update op 12 januari 2014, 5.056 views Testpanel

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

Mijn Apple Macbook Pro (mid 2010) was nog uitgerust met een traditionele 5400rpm 250 GB HDD. De Samsung 840 EVO 250 GB zou een ideale opvolger zijn om nieuw leven te blazen in deze Macbook. In de praktijk werd de Macbook amper gebruikt vanwege de trage HDD, terwijl het een prima Core 2 Duo met 4GB ram is.

Unboxing
De SSD zelf komt in een klein doosje, naast een paar boekjes met garantievoorwaarden en installatieinstructies krijg je er een CD en stickers bij. De CD is wat mij betreft een beetje uit de tijd, alle informatie (incl. firmware-upgrade) is prima te vinden op de website van Samsung.

Wat bij het uitpakken meteen opvalt is dat de 840 EVO best licht is. In het verleden heb ik ook wel eens een OCZ Vertex2 ingebouwd in mijn iMac, die voelde wat zwaarder aan. De 840 EVO is ca. 45 gr, de Vertex2 ca. 75 gr en de HDD die oorspronkelijk in de Macbook zat is ca. 100gr.

Verder voelt het materiaal erg fijn aan en is de SSD ook aan de onderkant afgeschermd, in tegenstelling tot veel HDD's.

Installeren
Over het installeren valt weinig te zeggen, dit gaat eenvoudig, net als met een traditionele HDD. In mijn doosje zat géén USB-SATA kabel/converter dus ik heb géén datamigratie gedaan. Op de SSD heb ik een clean install van Mac OS X Mavericks gedaan.

De 840 EVO is gewoon compatible met de SATA2 controller van de Macbook, hier heb ik verder niets van gemerkt tijdens de installatie.

Real-world performance
Dat de snelheidsverbetering spectaculair is, weet ik nog van mijn iMac SSD-upgrade. Ook nu weer gaat alles gigantisch snel. Ik heb even gemeten wat de merkbare vooruitgang is bij het opstarten van Mac OS X: van 40-50 seconden boottime naar 10 seconden. Nu was de HDD installatie geen schone en de SSD wel, toch merk je aan alles dat je machine als herboren is.

Applicaties openen instant in plaats van een machine waar je gedurende 5-10 seconden niets mee kan doen. Bij het openen van een webpagina of de notificatie-dock géén schokken, maar een vloeiende gewaarwording.

Al deze dingen maken een computer weer een apparaat waar je graag achter gaat zitten als je even snel iets wilt doen. Een echte vooruitgang dus.

Benchmarks
Omdat de Macbook een SATA2 interface heeft en de SSD SATA3, was ik wel benieuwd naar wat voor prestaties dit ging opleveren. Ik heb de performance getest met Blackmagic Disk Speed Test.

In de resultaten kun je zien dat de performance topt op 220MB/s write en 260MB/s read. Overigens merk je dat de drive hier meteen na het starten van de test op zit, deze performance is direct aanwezig.
Wat uitzoekwerk levert mij op dat de SATA2 interface zo'n 300MB/s aan throughput doet, als je daar de overhead vanaf haalt komt je ongeveer op deze prestaties uit. Uit de SATA2 interface wordt dus alles gehaald.

Vergelijking met OCZ Vertex2 120GB
Omdat ik in mijn Core 2 Duo iMac ook een SSD heb zitten, was ik wel benieuwd naar de verschillen. De OCZ Vertex2 120GB heb ik inmiddels zo'n 3 jaar in gebruik en ik heb nooit echt een Secure Erase gedaan (waardoor je snelheid weer omhoog zou moeten gaan). Net als in de Macbook Pro heeft de iMac een SATA2 poort. De resultaten komen echter niet in de buurt van de Samsung 840 EVO.

Op zich had ik wel verwacht dat de prestaties lager zouden liggen, maar zo veel lager niet. Overigens merk ik er bij het dagelijks gebruik niet veel van, de machine voelt snel aan.

Voor pakweg 140 euro haal je een enorm snel apparaat in huis met een prima capaciteit. Natuurlijk komt het nog niet in de buurt van de capaciteit van HDD's, maar als je eenmaal een SSD hebt gebruikt in een computer wil je niet meer terug naar een HDD. Hybride oplossingen als een WD Black2 zijn toch zo'n 100 euro duurder. Ik zelf heb nooit meer geld aan een drive willen uitgeven dan tussen de 100 en 150 euro.

Al met al denk ik dat Samsung met de 840 EVO een vooruitstrevend stukje techniek levert voor een (meer dan) competitieve prijs. Een aanrader voor een ieder die een nieuw systeem bouwt, of zijn oude systeem nieuw leven in wilt blazen.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Vraag & Aanbod

als je een sata-naar-usb kabel wou had je beter de laptop versie kunnen nemen
en dan 20 tot 30 € meer betalen voor een sata kitje.
Mij niet gezien.
de emotionele waarde is veel groter :P
Nee hoor, gewoon gebruik maken van een aanbieding/korting, zoals onlangs bij Dixons, en dan de laptop versie bestellen voor minder dan dan de gewone versie :)
Zelfde geld uitgegeven met als bonus dat kabeltje.
Kan je die USB kabel nu ook gebruiken om gewoon die SSD extern te plaatsen, of is ie alleen bedoelt voor migratie?
volgens mij kan je dat ding ook extern gebruiken maar het is niet echt het idee achter dat je het als externe ssd gebruikt
Wel leuk om te weten dat een Crucial M500 precies dezelfde performance heeft en toch 2-3 tientjes goedkoper is, daarbij is er geen data loss bij stroomuitval en 5 jaar garantie.

Ik heb zelf ook een SS SSD hoor, in een ander systeem dan, dus no fanboi :P
Heb je de sudden motion sensor niet vergeten uit te zetten?
Ik heb op het moment een OCZ Vertex 2 120GB in m'n MacBook Pro (2010, SATA2) zitten.
Met die van mij is het nog beroerder gesteld. Hij is nu 3 jaar zeer intensief gebruikt en haalt met dezelfde tool ~35MB/s write en ~80MB/s read snelheid. Heb toevallig vorige week ook een Samsung EVO 250GB besteld. Als ik hem binnen heb zal ik ook eens even wat benchmarks posten.
Ondertussen ook de Samsung EVO 250 binnen.
Na het opnieuw installeren van OS X 10.9.1 en het terugzetten van alle files via TimeMachine de volgende stats:

Write: 232.7 MB/s
Read: 267.8 MB/s
met Blackmagicdesign Disk Speed Test.

Erg mooie en fijne SSD!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.