Kobo Aura Zwart Review

CT 11 januari 2014, laatste update op 1 december 2014, 45.518 views

Kobo Aura Zwart

Deze e-reader is perfect voor epub, handzaam, stevig en een prima reispartner.

Pluspunten

• Lekker licht en handzaam
  • Lees licht ingebouwd
  • Multitouch functionaliteit goed benut
  • Geen randen, voelt beter dan de Glo

Minpunten

• Moet(?) een kobo account aanmaken
  • Webbrowser is beta en loopt ook veel vast

Veelzijdigheid Score: 5
Intro
Als groot 'fan' van e-paper wilde ik nu toch echt eens aan de e-reader.
Incidenteel koop ik nu wel eens een boek, maar ik vind het persoonlijk erg irritant dat een boek vrij lastig vast te houden is. En wat doe je met dat homp papier als je er mee klaar bent? En wat als je iets terug wilt vinden? (CTRL-F kan niet)
Enfin, in tegen stelling tot veel mensen die pro-papier en anti-e-papier zijn, ben ik dus andersom.
Tijd voor een e-reader. En de Aura is de meest functievolle reader voor de laagste prijs die direct epub ondersteund.
Voor mijn vriendin had ik al een jaar terug de Kobo Glo gekocht, dus ik heb een aardige vergelijking.

Bouwkwaliteit
In het kort, de kobo voelt heel solide en licht aan (174 gram).
Vergeleken met de Glo voel je weinig verschil in gewicht, ze schelen dan ook maar +/-10gram. Maar de Aura is wel wat kleiner en dunner dan de Glo.

voorkant

Op de achterkant zit een soort rubber waardoor je een goede houvast hebt op de reader.

achterkant

Ik gebruik 'm nu een tijd zonder hoes en ik heb niet het idee dat er snel beschadigingen of krassen op komen.
Voor het vervoer zou ik wel een hoesje aanraden.

Scherm
Door dat er geen 'diepe' randen meer om het scherm zitten is de voorkant in zijn geheel plat, te vergelijken met een hedendaagse tablet of smartphone.
De Glo heeft het scherm dieper zitten, dat is vooral bij het 'klikken' door het touch menu hinderlijk als je de Aura gewend bent, want om in de hoeken te komen met je vinger zit je toch tegen die rand aan.
Aan de andere kant, tijdens het lezen kan je omdat er geen rand is per ongeluk een pagina omslaan.. Op de Glo moet je dan eerst met je vinger over een rand heen.

De resolutie is lager (1014x758 vs 1024x768 ) dan de Glo, maar in de praktijk lijkt de Aura een mooier scherm te hebben (scherper), misschien omdat de Aura iets kleiner is en de pixels wat dichter op elkaar zitten.

licht vergelijking

Beide hebben een leeslampje, bij de Aura is dit wit licht, op de Glo een soort van wit/groen.
Ook kan je bij de Aura met twee vingers op het scherm glijdend direct de intensiteit regelen. Bij de Glo moet je eerst een menu in en onhandig een schuifje proberen te verzetten.
Beide zijn in bijna de laagste stand (10%) al fel genoeg om in het donker te lezen.
De Aura kan je op 100% als zaklamp gebruiken..

Functies
De Aura heeft een '1 GHZ' geclockte cpu en voelt in alles net iets sneller aan dan de Glo.
Als je de Aura gewend bent is de Glo 'traag'. Maar zonder de Aura is de Glo prima te besturen.

Want die snelheid heb je niet echt nodig tijdens het lezen, alleen bij het navigeren door het menu.

Beide hebben dezelfde knoppen layout (backlit aan/uit, sleep/power, reset hole (voor paperclip) SD-card slot en micro-USB aansluiting voor opladen en datatransfer).
kobo poorten
Plug je de USB kabel van de Aura in dan kan je er voor kiezen de reader te delen zodat je een mapje krijgt in OSX of Windows waar je vervolgens al je boeken in kan kopiŽren.

Zit het interne geheugen vol met je boeken (lijkt mij sterk, tenzij je echt alle boeken van de wereld erop wilt zetten, 4 GB interne opslag) dan kan je er nog een 32GB sd bij prikken en vullen.

Je kunt er overigens ook fonts op kopiŽren als je de standaard fonts maar niks vindt.

Unplug je de kabel dan verschijnen de boeken op het scherm en kan je beginnen met lezen.

Ook is er een Kobo winkel aanwezig op de reader waar je boeken direct kunt kopen. Deze heb ik (nog) niet gebruikt, wel om een aantal previews van boeken te bekijken.
De Kobo Store werkt vrij simpel (top50 lijst en een zoek / genre funtie).

Het hele menu van de Kobo straalt simpelheid uit.

stats

De leukste functie vind ik zelf (ik ben dan ook een statistieken nerd) dat je een volledige statistieken pagina kan krijgen over een boek dat je leest of uit hebt (hoe lang heb je er over gedaan, hoeveel pagina omslagen per minuut?) etc.

Lezen
Angezien ik alleen epub bestanden heb gelezen kan ik vertellen dat de reader exact identiek is aan de Glo.
Hier zitten een aantal rare design keuzes in waarvan ik had gehoopt dat deze 'anders' waren.

In het kort, het lezen gaat prima, maar handige dingen als een goed navigeerbare inhoudsopgave of duidelijke pagina nummering is afwezig.

Je krijgt onderaan je scherm een standaard aantal pagina nummers te zien, deze is gebaseerd op een 'epub' standaard dat elke (ik vermoed 1000?) woorden een pagina wordt afgetikt. Dus al passen er (bijvoorbeeld) 2000 woorden op het scherm (met kleine font instellingen) dan blijft dit aantal gelijk.
Dus elke 1000(?) woorden krijg je dwars door je tekst een pagina nummer te zien, en dat is het moment dat de counter onderaan er 1 bij telt.

paginanummer

De 'snelle' inhoudsopgave navigatie werkt door middel van een scrollbalkje, dus bij technische boeken met 100+ hoofdstukken is het heel lastig navigeren. En je gaat ook niet door de 50 pagina's tellende inhoudsopgave bladeren...
Hier had ik graag iets gezien zoals je in veel PDF readers op de computer hebt.

ezelsoor

Wel kan je bookmarks aanvinken door in de rechterbovenhoek van de pagina te klikken. Dan maak je een virtuele ezelsoor die je later in het menu kan terug vinden als bookmark.

Extra's
Je kan ook nog sudoku'en of schaken op de Aura (en Glo).
Er is ook een "beta" webbrowser aanwezig, die werkt opzich prima, en kan simpele pagina's renderen, maar toen ik mijn gmail er mee bezocht was het allemaal wat zwaar en liep het ding ook compleet vast.
Gelukkig kan je met een paperclipje de kleine pinhole aan de onderkant indrukken en dan reset de reader.
Webbrowsen onderweg doe ik dus gewoon op mijn phone ;)

Ik ben erg tevreden met de ereader en zou deze verkiezen boven de Glo :)
Erg clean en simpel, precies wat ik had verwacht, al valt de epub reader mij wel iets tegen.

notitie 1-12-2014
aangezien deze review nog vaak bekeken wordt hierbij wat veranderingen sinds de laatste updates van het OS:

- ePub reader is 'gefixed' je kan de nummering nu uitzetten en de Kobo zelf laten tellen onder aan de pagina, dus geen rare nummers meer dwars door je text. Hier ben ik zelf erg blij mee!

- PDF lijnt nu wel beter per pagina uit , maar is in 99% van de gevallen door het 'zoom level' totaal niet te gebruiken als boek, meer als snel preview/naslagwerk

- Verder weinig nieuws te melden, batterij is nogsteeds prima, scherm is goed krasvast (heb 'm op het strand gebruikt in de zomer) alleen gaat er wel zand in het kleine randje tussen het verzonken scherm en de casing zitten, dit kan je met een tandenstoker eruit peuteren ;)

Heb jij ook een Kobo Aura Zwart?

Leuke review, mijn dank! Kun je ons misschien iets vertellen over het lezen van PDF's op de Kobo Aura? Bijvoorbeeld artikelen met redelijk kleine tekst en veel plaatjes (denk aan tijdschrifen), zijn die goed te bekijken en gaat dat ook redelijk snel (navigeren, zoomen enz.)?
Op de Glo werkte het voor geen meter. Op 100% is de tekst slecht leesbaar en gezoomd moet je vervelend over het scherm navigeren. Precies om die reden heb ik een Icarus eXcel gekocht, was in de aanbieding tijdelijk 140,-. Die heeft Łberhaupt een groter scherm maar kan ook ontzettend goed PDF's schalen.
Ik heb 1 pdf geprobeerd er op maar die schaalde niet netjes op het scherm en dus moest je constant scrollen en zoomen. Dit gaat overigens net als op een tablet. (Met twee vingers om te zoomen) maar omdat het zo slecht centreert/schaalt om direct te kunnen lezen zal ik het afraden om echt pdf te lezen, maar gewoon plaatjes kijken/viewen van de pdf kan het wel.
Goed leesbare en duidelijke review! Dank je wel!
"Beide zijn in bijna de laagste stand (10%) al vel genoeg om in het donker te lezen."
Zit er een vel over het leeslampje of is de laagste stand fel genoeg?
"Ik had dit graag dynamisch gezien, gebaseerd op pagina's die het scherm van de ereader telt. "

Er bestaat op tweakers ook een Kobo Forum. Daar vind je o.m. informtie over een calibre plugin die exact dat voor je regelt.

Indien je een boek in de kobo webshop koopt, is de paginanummering ook 'dynamisch'.
" je bookmarks aanvinken door in de rechterbovenhoek van de pagina te klikken. Dan maak je een virtuele ezelsoor die je later in het menu kan terug vinden als bookmark."

Daarvoor dienen die ezelsoren ... 6 maand kobo en nog steeds niet door ... schande!

Goeie review!
Zoals boven door Edwin_VH ook al werd aangegeven kan ik je aanbevelen je bibliotheek op de computer te beheren via Calibre software. Als je je Kobo's aansluit op de computer kan via Calibre je eReaders syncen. Ook kan je makkelijk de layout aanpassen, incl paginanummering etc. Bovendien kun je niet-Kobo-boeken aanpassen zodat daarvan ook uitgebreide statistieken worden bijgehouden. Het eerder genoemde forum en Google is je vriend hierbij.

Ik heb zelf trouwens de Glo (zie mijn review) en heb nogal wat vastlopers hiermee. Heb jij (of je vriendin) hier ook weleens last van of ligt het aan mijn exemplaar?

PS goede review: +2

[Reactie gewijzigd door Streup op 2 juli 2014 12:07]

Nee, beide kobos hebben geen vastlopers. Ja, als je bijv. de webbrowser gebruikt eindigd het bijna altijd in ellende.. maar deze is niet voor niks 'beta' al denk ik dat een kobo gewoon niet gemaakt is voor dit soort activiteiten.

Mijn kobo staat nu zelfs al een een aantal maanden 'aan' (slaapstand-> opladen etc.) en heeft nog geen enkele keer een reset gehad.

Nou las ik dat je bij de Glo de problemen kreeg na een update. Ik zal van de week is kijken of mijn vriendin haar Glo uberhaupt wel eens geupdate heeft ;-) Die draait misschien nog een oude firmware.
Vandaag de Glo omgeruild voor een Aura (en 25 euro in mijn zak gestoken :P ). Ik ben benieuwd! Het scherm zonder rand voelt inderdaad prettiger aan dan het verzonken scherm van de Glo.
Hoe heb je deze verandering ervaren? (:
Zelf melden ze 1024◊758 en ik denk dat zelfs dat gewoon foutief vermeld 1024◊768 is.
Ingebouwde ComfortLight-technologie met microdunne, harde coating voor duurzaamheid en een gelijkmatige lichtverspreiding
En volgens mij zijn ze alle twee qua scherm oppervlakte 6" maar de Glo is van een laag voorzien om de randverlichting beter tot zijn recht te laten komen, misschien dat dat wat minder mooi lijkt.
Jammer, mijn Aura was binnen een week stuk (gevallen). Een hoesje is toch een aanrader.
Ik ben het met je eens, de nummers door je ePUB heen zijn een beetje vervelend, verder werkt het prima.
Wat ik wel weer geweldig vind aan het aparaat is de integratie met pocket ( getpocket.com ).
Mijn vrouw heeft dyslexie, die slaat af en toe een artikel op, sync naar mijn ereader, lettertype dyslexia en lezen maar.
Heel handig.
Hoe is den batterie duur?
Afhankelijk van je backlit / wifi / leessnelheid...
Zonder backlit en zonder wifi (sync) bij normaal lezen al snel een maand..
Maar de batterij loopt alleen leeg als je bladzijdes omslaat.