Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zwart Review

Streup 25 februari 2014, laatste update op 17 november 2015, 4.890 views

Kobo Glo Zwart

Pluspunten

• Heerlijk licht apparaat
  • Erg prettig lichtje
  • Mooi scherm met goede resolutie
  • Enorme batterijduur

Minpunten

• Traag
  • Vastlopers

Veelzijdigheid Score: 3
Introductie
De Kobo Glo is aangeschaft ter vervanging van een Nexus 7 tablet die vooral gebruikt werd om boeken te lezen in de trein. Hoewel de Nexus natuurlijk veel meer mogelijkheden had gebruikte ik die nauwelijks. Na het lezen van een boek op de e-reader van mijn vader was ik om, het leest echt veel prettiger, en verkocht ik de Nexus en kocht van dat geld (plus iets extra ;) ) de Kobo Glo.

Waarom de Kobo Glo?
Ik heb grondig marktonderzoek gedaan naar e-readers en ik ben op de Glo gekomen met name omdat hij een in het beeldscherm ingebouwde verlichting heeft. De meeste andere e-readers hebben een apart lichtje in de hoes of iets dergelijks, of ze zijn een stuk duurder. Een voordeel van de Kobo e-readers ten opzichte van de Kindle (wat een aardig alternatief is) is dat de Kobo meerdere formaten van e-books kan lezen. Omdat ik al verschillende formaten in bezit had (met name PDFs en epub´s) was de keuze voor Kobo logisch voor mij. Ik heb de Kobo Glo voor ongeveer 125 bij de Saturn gekocht en voor een paar tientjes een zo langzaam mogelijk SD kaartje van 8GB Hama hoes in noteboek formaat (met magneet om de e-reader wakker te maken als je hem openslaat, maar dat werk niet, kom ik nog op terug). Ik ga wel de hoes vervangen door een sleeve omdat hij de e-reader bijna twee keer zo zwaar maakt.

De e-reader

Uitpakken
In de verpakking zit niet veel. De e-reader natuurlijk (foto 1 en 2), een USB naar micro-USB kabel en wat documentatie.

Foto 1. De Kobo Glo van de voorkant

Eerste indruk
De e-reader is een heerlijk compacte machine van 16cmx11cm en 1cm dik. Hij weegt maar 185g wat maar 45g meer is dan mijn iPhone 4S. Op de voorkant zitten geen knoppen (foto 1) en de bediening is volledig via de touchscreen. Het is een e-ink scherm van 6 inch met een resolutie van 1024x768, welke ruim voldoende is. Het beeldscherm ligt een paar mm verzonken en de bezels zijn vrij fors met ongeveer een cm. De achterkant is van stevig plastic met een grove ruitvorm erin, wat best lekker vasthoudt (foto 2). In de Glo zit een Freescale Solo 6 1GHZ processor. Ik had er nog nooit van gehoord, maar hij is niet bijster snel kan ik zeggen (al schijnt het voor e-readers wel een snelle CPU te zijn). Bovenop de Glo vind je twee knoppen (foto 3). De aan/uit-knop is een schuif-knop. Als je deze lang vasthoudt gaat de machine aan/uit, als je de knop even kort schuift gaat de machine in/uit standby. Op foto 4 is te zien aan de linkerkant de ingang voor de micro-SD kaart zit, en aan de onderkant de micro-USB ingang voor het aansluiten op de computer (en zo wordt hij ook opgeladen). Niet te zien op de foto maar wel aanwezig is een klein gaatje naar de micro-USB ingang waarmee je de Glo kan resetten met een speld of iets dergelijks.

Foto 2. De achterkant van de Kobo Glo

Bibliotheek beheren: gebruik Calibre!
De Kobo Glo heeft een interne opslag capaciteit van 2GB, wat op zich ruim genoeg is voor een gemiddelde bibliotheek van een aantal decennia maar toch heb ik er nog wat extra ruimte aan toegevoegd door middel van een micro-SD kaart van 8GB, gewoon omdat het kan (voor een paar ) :P

In principe wil Kobo dat je hun Kobo desktop app gebruikt om boeken te kopen in hun winkel en om je bibliotheek te beheren. Na het lezen van slechte reviews over de Kobo software heb ik dit niet gedaan en heb de veel betere oplossing van Calibre, gratis bibliotheeksoftware, gebruikt. Hierin kan je je hele E-book bibliotheek importeren en beheren, inclusief het automatisch bijwerken van metadata inclusief covers. Bovendien kan je binnen de software synchroniseren met de e-reader, als deze is aangesloten op de computer. Ook kan je in Calibre je e-books zo tweaken dat Kobo je niet-Kobo-boeken ziet als ware het Kobo-boeken zodat de Glo gedetailleerde lezersdata bijhoudt O-) Ook kan je in Calibre instellen hoe je je e-books wil formatten (qua regelafstanden, marges etc). Ik ben echt onder de indruk van de mogelijkheden van Calibre.

Foto 3. De bovenkant van de Kobo Glo met de enige fysieke knoppen

Bediening
De bediening van de Glo gebeurt geheel met de touchscreen. Je ziet nogal eens e-readers met knoppen onderop waarmee je de reader bedient (bv die van Sony), maar dan vind ik dit mooier. Of het praktischer is weet ik niet want ik heb alleen maar Kobo´s gebruikt. Er is een centraal menu vanwaar je een beperkt aantal sub-menu´s kan bereiken, zoals je huidige boek, de overige boeken die je aan het lezen bent, de bibliotheek en de lezersstatistieken. In die laatste sectie vind je informatie over hoe lang je gelezen hebt, en hoe snel je leest. Ook kan je zien hoe lang het hoofdstuk nog duurt. Voor deze uitgebreide statistieken moet je boek wel van Kobo zijn (of getweakt via Calibre ;) ). De Glo heeft Wifi ingebouwd. Het is de bedoeling van Kobo dat je via deze internet toegang met de zoekbalk in het centrale menu je boeken zoekt in de Kobo winkel. Ook kan je boeken browsen in de winkel, kan de winkel boeken voorstellen nav je leeslijst of aangegeven smaak. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niets heb gekocht in de Kobo shop want ik heb mijn huidige leeslijst geleend van vrienden en familie O-)

Via instellingen kan je de machine instellen (qua datum en tijd, account, taal, wifi, software updates, energie, leesinstellingen). Ook zijn er nog wat ze noemen 'beta functies', wat in feite wat apps zijn: een schaakspel, een schetsblok, sudoku, en een internet browser. Als ik apps wilde had ik wel mijn Nexus gehouden en hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt, maar wellicht dat het voor lezers van deze review interessant is om te weten :) . Ik heb trouwens sowieso de wifi vrijwel altijd uitstaan omdat dit de batterij werkelijk opvreet.

Samenvattend werkt de software eigenlijk heel prima, alleen merk je wel dat het een langzame machine is. Als je iets aanklikt duurt het even voordat er een reactie is. Het zou ook kunnen dat het E ink scherm op de manier waarop het werk voor wat vertraging zorgt. Maar als je een tablet of smartphone gewend bent dan is de e-reader gewoon langzaam.

Foto 4. De onderkant van de Kobo Glo met links de cardreader en aan de onderkant de micro-USB aansluiting en reset gaatje

Lezen
Want daar gaat het allemaal om. Zoals al eerder aangegeven gebruik ik de Glo eigenlijk alleen maar om te lezen. Je opent een boek door het aan te klikken in je bibliotheek. Wanneer het boek geopend is ga je voor/achteruit door op de rechter/linkerkant van het scherm te tikken. Je voelt geen travel en de pagina gaat niet direct over dus het komt nog wel een voor dat je extra tikt en er twee pagina´s verder gaan. Ook komt het regelmatig voor dat je tik niet wordt geregistreerd en je dus nog een keer moet tikken. Dit werkt allemaal niet optimaal maar het werkt wel goed genoeg. Als je eenmaal in het boek zit gaat het omslaan van de pagina´s meestal wel goed. Ik begrijp dat de duurdere Kobo Touch een andere toplaag hebben waardoor de respons beter is dus dat kan een overweging zijn bij je aankoop. Het scherm leest erg prettig en de relatief hoge resolutie betaalt zich uit in erg scherpe letters, ook als je het lettertype vergroot. Wat echt top werkt is het leeslampje. Als je het knopje bovenop indrukt gaat het scherm licht geven. Dit licht wordt heel egaal verdeelt en bij mij zijn er alleen helemaal onderaan een beetje donkere vlekken. Je kan het licht dempen van 100% tot 1% en ik heb genoeg aan 1%. Ideaal want dat kost het minste batterij natuurlijk. Heel prettig in bed ook als je niet je leeslampje aan mag doen omdat mevrouw dan niet kan slapen :P

Als je tijdens het lezen midden-onderin klikt komen extra opties tevoorschijn. Je kan op de home-knop drukken om naar het thuismenu te gaan. Verder kan je de lettertypes, lettergrootte, regelafstand en dergelijke aanpassen. Dat is een groot voordeel ten opzichte van papieren boeken. Ook kun je kiezen om in het boek te zoeken, leesinstellingen aan te passen, notities te maken, het woordenboek te raadplegen, en het vertaalwoordenboek te raadplegen. Ik gebruik het woordenboek eigenlijk nooit maar heb het voor deze review wel even getest en het werkt eigenlijk heel erg goed. Je kan ook het woordenboek gebruiken door het onbekende woord te selecteren door met je vinger op een woord te drukken. Dan krijg je een pop-up met de betekenis. Helaas is er geen vertaalwoordenboek Engels-Nederlands beschikbaar. En het werkt allemaal weer erg langzaam als je gewend bent dat een app op je telefoon of tablet meteen reageert als je iets aanklikt. Bij leesinstellingen kan je bv veranderen hoe groot het deel van het beeldscherm is dat je kan aanraken om vooruit of achteruit pagina´s om te slaan. Leuk detail is nog dat je een bookmark kan maken door rechtsboven in het hoekje te tikken en dan slaat hij het hoekje om (heerlijk dat dat kan; ik vind dat bij fysieke boeken altijd een beetje zonde :+ ). Je kan vanuit de leesstand altijd terug naar de inhoudsopgave, en daar zie je ook je bookmarks terug.

Als je klaar bent met lezen met het lichtje aan en de Kobo op standby zet gaat het lichtje uit en krijg je standaard de op het standby scherm het boek wat je aan het lezen bent met wat informatie bv hoeveel je nog moet lezen (zie foto 1). Wanneer je de Glo weer aandoet kom je weer terug waar je gebleven was en gaat ook het licht weer aan. Handig! Er zit een optie in dat als je een cover gebruikt met een magneetje dat de Kobo Glo automatisch uit standby gaat. Zoals eerder aangegeven heb ik zo´n cover maar werkt het niet. Integendeel, ik ben erachter gekomen dat een irritante bug dat na het beginnen met lezen de Glo binnen een minuut weer in standby ging veroorzaakt werd juist door die optie. Toen ik het uitzette in de instellingen had hij de bug niet meer |:(

Bugs
Over bugs gesproken. Die zijn er regelmatig. Ik heb de Glo al regelmatig een harde reset moeten geven omdat hij vastzat. Ik heb op het punt gestaan terug te gaan om hem om te ruilen. Wat ik nog niet gedaan heb is een fabrieksreset, omdat je dan je statistieken en bookmarks en dergelijken ook kwijt bent, dus dat probeer ik te voorkomen, maar het zou kunnen dat dat mijn vastlopers oplost. Ook bij andere gebruikerservaringen die ik gelezen heb spreken over dergelijke vastlopers, dus ik vermoed toch een structureel probleem in het OS of in de hardware. In principe kan je trouwens software updates krijgen via connectie met de computer. Ik hang hem nauwelijks aan de computer dus ik weet niet hoe vaak die er zijn. Ik heb hem alleen geupdate nadat ik hem gekocht heb.

Batterij
Wat een groot voordeel is van e-readers is de batterijduur. Dit komt omdat het E inkt scherm geen stroom verbruikt als een pagina eenmaal geladen is. Ik hoef de Glo nauwelijks op te laden. Het ding gaat echt minimaal een maand mee en dan gebruik ik hem dagelijks een of meer uur. Wel heb ik dus de wifi uit staan en gebruik ik zo min mogelijk het lampje (maar die staat toch wel in zeker de helft van de gevallen aan, zeker in de winter). Opladen gaat alleen maar via de USB poort in de PC/laptop en duurt vrij lang (uren totdat hij 100% opgeladen is). Misschien dat laden via een telefoonlader wel gaat maar dat heb ik niet geprobeerd.

Samenvattend ben ik niet heel erg onder de indruk van de Kobo Glo. Hij krijgt wel een ruime voldoende omdat hij doet waarvoor hij gekocht is: Je kan er prima boeken op lezen, ook in het donker! Verder is hij lekker mobiel en heeft een enorme batterijduur. Zeker omdat ik weet dat het hardware-technisch mogelijk is zoals te zien bij tablets en telefoons, zou ik graag zien dat er snellere hardware wordt gebruikt. En regelmatige vastlopers zijn echt niet meer nodig bij dit soort relatief simpele hardware toch?

Heb jij ook een Kobo Glo Zwart?

Ik gebruik al jaren een Sony ereader, nu een PRS T3, en voor mij zijn deze dingen onmisbaar geworden. Er is een ding wat niet goed werkt, en dat zijn PDF's. Een PDF tonen zonder in te zoomen werkt prima, maar dan is het meestal onleesbaar. Eenmaal ingezoomd gebeuren er allelei dingen met de layout die nogal verwarrend kunnen zijn. Ik heb al vanalles gezien en weet er meestal wel een weg door te vinden. Je kunt hier vanalles over vinden en klagen over die verdomde PDF's, maar al met al is het fijn dat het kan.

Een ding stoort me echter met regelmaat. Als ik een pagina terug ga, en dan weer vooruit, of meerdere pagina's terug, vooruit, etc, dan kan dit lang duren. Terug lukt meestal nog wel normaal, maar dan weer vooruit en je zit een minuut te wachten. Of er gebeurt niks, de pagina blijft waar ie was, en dan druk je nog een keer op de forward-knop, en dan gaat ie twee pagina's vooruit. Dan moet je weer een terug en dan ben je er alsnog, maar handig is het niet.

Wat ik me afvraag is of een Kobo dit beter aanpakt? Lees je veel PDF's, en hoe bevalt dat?
Ik ben het met je eens dat het een mooi apparaat is dat doet wat hij moet doen. Ik was er ook heel blij mee toen ik hem een jaar geleden kocht. Na de afgelopen zomervakantie heb ik de Glo een keer aan de pc gehangen om nieuwe boeken op te zetten, tegelijkertijd gaf hij aan dat er een nieuwe update beschikbaar was. Die update had ik nooit moeten uitvoeren, want sindsdien is het alleen maar vastlopers. Ik heb vanalles al geprobeerd, in tussentijd zijn er ook diverse firmware updates geweest maar niets helpt. Soms gaat het even goed, maar dan loopt hij plotseling weer vast tijdens het lezen van een boek. Dat is alleen te verhelpen door een soft-reset. Zeer irritant. Wat mij betreft een zware onvoldoende voor de fabrikant Globo en voor aspirant kopers, overweeg om een ander apparaat aan te schaffen.
Overigens +1 voor je mooie en uitgebreide revieuw!
Doe gewoon een hard reset, dan is alles weer O.K. Wij hebben ondertussen al 5 st. Kobo Glo gekocht en geen enkel probleem gehad met een update. Je moet gewoon altijd een beetje geduld hebben. Het gaat nu eenmaal iets langzamer. Even wachten ! Wel eerst even je boeken 'backuppen'.

Even aan de PC voor de update en dan:

Werk verder gewoon met "Calibre" en geen update doen op de PC maar op je Kobo Glo met WiFi.

[Reactie gewijzigd door Kloos op 17 juni 2014 18:59]

Harde reset lost het probleem niet bij mijn exemplaar, dus ik vermoed dat ik een maandagochtendmodel heb. Goed om te horen dat het bij jullie goed gaat, dan heb ik hoop voor als ik de mijne om ga ruilen
Hard reset heb ik ook al geprobeerd. Helaas lost dat het probleem niet op. Het kobo programma gebruik ik niet (meer). Ik ben bang dat ik ook een maandagochtend model heb en ook maar eens moet informeren naar omruilen. Ik werk overigens met Adobe Digital Editions, zou dat er mogelijk iets mee te maken kunnen hebben?
@Henk26 kan je niet terug gaan naar een oudere firmware?

@Streup mooie review die wat mij betreft de belangrijkste punten goed aankaart. Aangezien er diverse firmwares zijn, misschien handig om bij je review te vermelden welke versie jij gebruikt(e) (tijdens de review)?
@Streup, goede review. Zelf heb ik ook de Kobo GLO en ben er zeer tevreden over. Ik heb bijna nooit een vastloper. In het begin wel eens gehad maar ik update mijn eReader regelmatig. Daarvoor hoef je overigens niet je Kobo Glo aan te sluiten op je PC. Je hoeft alleen je WIFI even tijdelijk te activeren en via het menu op Sync drukken. De Glo gaat dan zelf op zoek naar updates. Na de update zet ik WIFI weer uit. Het opladen via een standaard USB oplader gaat prima en werkt snel. Ik zit inmiddels op Software versie 3.2.0
@hierboven: bedankt voor de complimenten :)
Mbt de vastlopers: Ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik de review geschreven toen ik firmware versie 2.1.0 had. Ik heb daarna geupgrade naar firmware versie 3.2.0 waarme ik een redelijk goede ervaring gehad heb waarbij de Glo maar zeer sporadisch vastliep. Vorige week heb ik geupgrade naar versie 3.3.0 en nu is het echt dramatisch met de vastlopers. Soms wel 2 keer per uur en soms een dag niet, maar het gebeurt zomaar tijdens het lezen. Je kan ineens niet meer omslaan. Ik heb daardoor wel besloten om hem om te ruilen voor een ander exemplaar, zeker ook omdat bv EReaderlGlo hierboven een exemplaar heeft zonder euvel. Ik zal daarna wel een update schrijven bij de review.
Vreemd al die vastlopers. Ik heb ook een Kobo reader (Aura HD weliswaar), maar heb er echt nog geen enkele vastloper mee gehad. Ondanks dat ik de software toch redelijk up to date heb en veel boeken lees.
Ik mis wel de bladertoetsen en de mappenstructuur van mijn stukgelezen Difrnce EB6000 die ik jaren heb gehad. Daartegenover zijn de achtergrondverlichting, formaat, scherpte, snelheid en de 'dat zoeken we even op'-functie wel plezierig.
Even een update van mijn kant. Mijn Kobo is in mijn vakantie helaas overleden. Na talloze vastlopers die ik dmv soft reset iedere keer verhielp, bood dat op een gegeven moment ook geen soelaas meer. Ik heb hem toen gereset naar de fabrieksinstellingen, waarna de Kobo niet meer van het beginscherm af te krijgen was. Hij liep volledig vast. Na contact met de Kobo klantenservice gaf deze aan dat ik hem terug kon brengen naar de verkoper en dat deze omgewisseld zou worden. Ik heb hem vanochtend naar de Mediamarkt teruggebracht en mijn geld terug gekregen. De verkoper vertelde me dat er al veel exemplaren hiervan terug waren gebracht en dat deze ook niet meer geproduceerd zou worden (was ook niet meer op voorraad). Ik denk dat ik nu de Aura aan ga schaffen, deze is goedkoper en als ik de revieuws lees gelijkwaardig aan de Glo.
Mijne gaat ook die kant uit geloof ik. Als ik weer eens in de buurt van de Saturn ben ga ik denk ik ook de switch doen die jij gedaan hebt.
Hij staat nog steeds op de site van Kobo en is ook nog overal te koop.
Ik heb ook de Glo en in het begin vond ik het een prima apparaatje maar krijg ook steeds vaker een vastloper. Voor mij geen Kobo meer.
Heb al een tijdje een Aura nu en die doet het goed. Ook prettig dat die geen rand heeft.
Mooie review!

Ik zit zelf heel erg te twijfelen welke e-reader ik wil halen, maar ik wil het wel op de korte termijn voordat ik op vakantie ga halen. Als ik het zo lees zitten er aardig veel maandagmorgen modelletjes tussen, op vakantie zou ik dus niet terug kunnen gaan. Ik vraag me af of deze nu echt aan te raden valt of dat de Aura beter is (ondanks dat die goedkoper is). Wat zou je me aanraden, ook qua software?
Ik heb sinds een paar dagen deze omgeruild tegen de Aura en ik kan je aanraden de Aura te nemen (als je voor Kobo wil gaan). Er zijn eigenlijk geen nadelen en hij is ook nog eens 25 goedkoper. Het scherm van de Aura is niet verzonken zoals bij de Glo, maar dat vind ik zelfs fijner, al heb ik wel iets sneller dat ik de pagina onbedoeld omsla. Het belangrijkste (naast dat hij niet vastloopt ;) is dat er ook een ingebouwd lampje in zit zodat je overal en altijd kunt lezen.

Je kan boeken kopen via de Kobo store, maar als je al ebooks hebt kan ik je aanraden om de Calibre software gebruiken om je boeken te beheren en te synchroniseren