Specificaties Dual core @ 2,6GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed Review

Jv8muts 26 november 2008, laatste update op 27 november 2008, 1.523 views

AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed

Pluspunten

• Goede overclocker
  • Prijs/Prestatie verhouding

Minpunten

• Nog niet egt een gevonden

Deze review gaat over de AMD Athlon 64 X2 5000+.
Tips en (goede) Kritiek zijn natuurlijk welkom :P

Ik heb deze processor gekocht ter vervanging van mijn 4000+, deze had ik laten vallen tijdens het vervangen van de proccesor koeler en toen brak er een pinnetje af. Het maakte me ook eigenlijk niet zo heel veel uit want deze processors kosten geen drol...Dus toen ging ik opzoek naar een vervangende processor met natuurlijk vergelijkbare of betere prestaties, eerst keek ik veel naar de 6000+, maar na wat verder rondzoeken kwam ik erachter dat je de 5000+ met een lichte overclock dezelfde prestaties kunt geven en dat voor zo'n 30 euries minder. Dus werd het de 5000+

Prestaties

De Prestaties van deze kaart vind ik prima, hij loopt standaar op 2,6 Ghz en heeft 1MB level 2 Cache.
Het is natuurlijk geen High-End processor, maar hij kan prima meekomen met vergelijkbare processors van intel en draait vrijwel elk programma, en de meeste daarvan ook heel soepel. Ik draai Windows Vista en ik merk wel dat hij iets sneller opstart dan de 4000+, want natuurlijk heel mooi is, ook kan ik oblivion nu nog wat soepeler spelen, en zijn de laadtijden sterk verkort. Als je hem overclockt is ie zelfs evensnel als de 6000+! :)

SuperPI:
Stock: 24min
@3Ghz: 22min

Op 3Ghz is ie zelfs evensnel als de 6000+ die er ook zo'n 22 Min over doet!

3DMark 2006 CPU test:
Stock: 1739 pt
@3Ghz: 1967 pt

De 6000+ heeft hier ook rond de 2000 punten!

Feutureset

Deze kaart werd geleverd in een mooie kleine doos met daarin de standaard boxed koeler, een handleiding en natuurlijk de processor. De Handleiding en de boxed koeler heb ik natuurlijk gelijk weg gedaan :P , en ik heb er een Nexus AXM-8200 opgezet om de processor koeler te houden en natuurlijk om te overclocken. Het plaatsen van de processor was een makkie; in het socket steken, koelpasta erop, koeler erop en klaar is kees. De Proccesor deed het ook gelijk.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid

Over de stabiliteit en betrouwbaarheid ben ik zeer tevreden, heb eigenlijk nooit vastlopers(tenzij ik daar egt om vraag natuurlijk) en hij loopt ook zeer stabiel. Ook is hij voor mijn gevoel wat stabieler dan de 4000+, maar dat ligt natuurlijk ook aan de extra snelheid die ik nu heb.

Overclockbaarheid

De overclockbaarheid van deze processor is zeer goed, ik heb hem nu standaard en stabiel draaien op 3,03Ghz. Ik kon dit makkelijk behalen door simpelweg de fsb wat te verhogen van 200Mhz naar 233Mhz. De multiplaier staat locked op 13X. Eigenlijk wou ik de proccesor op 3,2Ghz draaien maar dan zou ik het voltage moeten verhogen, en helaas ondersteund mijn moederbord(ASUS ALive NF6G-DVI) geen CPU voltages hoger dan 1,35V. Wat ik overigens opvallend vind aan de voltages is dat hij stock al op 1,35V zit terwijl dit toch wel wat lager kan; ik kreeg hem stock stabiel op 1,25 waardoor hij toch nog wel wat koeler blijft. En omdat ik niet de BlackBox versie kan ik het multiplaier niet veranderen waardoor ik hem niet synchroon met mijn geheugen kan laten lopen. Dus als je echt goed wilt kunnen overclocken met diet beestje, moet je de Blackbox versie kopen die volgesmij maar een paar euries duurder is.

Warmteproductie

Ik kan helaas niet testen wat de temperaturen zijn met de boxed koeler maar met mijn Nexus AXM-8200 blijft hij lekker koel;

Met overclock: 3.03Ghz@ 1.35

Load: ~40 C

Stock@ 1.25
Idle: ~30
Load:~38

Ik vind dit prima Temperaturen, hoewel ik wel denk dat hij met de boxed koeler behoorlijk heet kan worden, zeker als je hem overclockt. Maar als je gaat overclocken heb je meestal ook wel een betere koeler nodig.

Prijs en Conclusie

Over de Prijs ben ik zeer te spreken, je krijgt voor een relatief kleine prijs een behoorlijk sterke processor (die ook lekker overclockt). De stabiliteit is zeer goed en hij verbruikt niet uitermate veel (tdp van 65W).
Het is natuurlijk geen echte zware proccesor, maar voor het geld een hele goede investering :P .

• Windows Vista 32-bits
  • AMD athlon 5000+
  • 4x512MB kingston 667-DDR2 geheugen
  • Asrock ALive NF6G-DVI
  • ASUS Geforce 8500GT
  • Merkloze 400W voeding
  • Linux x86

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed?

Je kan altijd bij een normale versie de multiplier naar onderen veranderen. Echter je kan hem niet naar boven veranderen, voordat heb je juist de black edition nodig :Y)
Als je (nog) betere prestaties wilt in games, dan kan je beter upgraden naar een betere videokaart. (Ik kan niet herkennen welke videokaart het is, maar ik durf wel te zeggen dat het geen high-end / game kaart is)
ASUS Geforce 8500GT, maar waar heeft hij het over games?
@red-front: Ik ga ook binnekort een nieuwe grafische kaart kopen( ATI 4850)+ een nieuwe voeding

@THE_FIREFOX: Ja, maar gekgenoeg wil hij ook niet om laag...
Het is afhankelijk van je bios. Meeste moederborden met onboard video bieden de optie van de multiplier aanpassen niet aan. Met Behulp van RMClock kan je het aanpassen. Jammer dat je geen gebruik van AMD overdrive kan maken (amd/ati chipset only)