Specificaties HTPC, 8 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 130 Review

Foritain 10 januari 2014, laatste update op 10 januari 2014, 6.041 views

Cooler Master Elite 130

Pluspunten

• Klein, Licht.
  • Erg goedkoop
  • Goede inbouw opties voor HDDs, GPUs, en zelfs waterkoeling
  • Ziet er prima uit, degelijke afwerking
  • Enige stof-preventie
  • HDD Geluidsdempers

Minpunten

• Weinig ruimte kabelmanagement (vanwege het formaat)
  • Koelmogelijkheden leiden tot weinig demping van interne geluiden.

Review: Cooler Master Elite 130

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Beste dames en heren, deze keer een wellicht wat kortere review dan gebruikelijk (althans voor cases) omdat ik na het aankomen van het pakketje slechts iets van 30 minuten had om een kleine DIY-nas om te bouwen en weer op weg te sturen. Met veel reacties dat gebruiker-reviews zo fijn zijn tijdens het orienteren kon ik het, zelfs in tijdnood, niet laten toch een reviewtje mogelijk te maken. Oftewel vlot wat foto's gemaakt tijdens het bouwen met de intentie toekomstige kopers toch een beetje van dienst te kunnen zijn.

De vraag voor dit systeem was eenvoudig: een zo klein en goedkoop mogelijke, maar toch degelijke, case die 4 HDDs kwijt zou kunnen. De huidige setup zat in een case met ruimte voor slechts 1 HDD, en daar moest verandering in komen. Omdat het goedkoop moest is het natuurlijk een plus als je relatief gangbare, en in dit geval al aanwezige, hardware kwijt kunt: Een mITX moederbord en een ATX voeding.

Nu zou je verwachten dat deze vraagstelling geen probleem mag zijn, echter na een korte blik op de prijsvergelijker kwam ik al snel wat ontdaan terug bij af. De meeste mITX cases bleken in tegenstelling tot mijn verwachting maar weinig 3.5" HDDs kwijt te kunnen. Slechts een handje vol cases kunnen er meer dan 3 kwijt, en deze zijn al snel aan de prijs. Zo viel een mooie LianLi case voor 8 HDDs vanwege de prijs (>100 euro) direct af. Eerder had ik een review gemaakt van de Fractal Node 304 en deze stond ook eventjes in de bestellijst, toen er echter meer bespaard moest worden kwam de 28 euro die tussen de Elite 130 en de Node zat erg goed uit, en is de uiteindelijke keuze gevallen op de Cooler Master Elite 130.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

Zowel de website als specificaties lijken aan te geven dat de Elite 130 voor een ander doel ontworpen is dan deze low-budget DIY-NAS. Het is een klein kastje, met flinke inbouw opties zoals ik zocht, echter lijkt de nadruk vooral te liggen op compacte game-systemen, met o.a. de mogelijkheid tot lange grafische kaarten (343mm! en ook dubbel-slot GPUs), lange PSU's, en het plaatsen van een (120mm) waterkoeling. Daarnaast is de Elite 130 een erg open case om de koelprestaties te verbeteren.

Wat betreft de inbouwopties van HDDs lijkt de specificatielijst niet geheel compleet. Dat je een standaard 5.25" optische drive kwijt kan is een plus, maar je kan deze plek ook gebruiken voor 1x 3.5" HDD of zelfs 2x 2.5". Los daar van zijn er nog 2x 3.5" HDDs te plaatsen, die je ook kunt benutten voor 2x 2.5" HDDs of SSDs. En er zit nog een montage plek voor een extra 2.5" drive onder de 5.25" drive bay. Oftewel een maximum van 5x 2.5" drives met de standaard montage plaatsen. Ik zeg standaard montage voor een reden, want wanneer je geen gebruik maakt van waterkoeling, en de stock 120mm ventilator voor gewoon laat zitten, kan je zelf eenvoudig meer SSDs of 2.5" HDDs plaatsen dan de genoemde 5. Flinke opties dus voor een klein kastje.

Naast de erg kleine afmetingen zal ook het gewicht van slechts 3.1kg opvallen, dit lijkt mij zeker voor mobiele-game-systemen erg fijn, al maakt het voor deze build weinig uit. Verder past een normaal formaat ATX voeding (zelfs langere modellen mocht je dat willen), iets wat de kosten van een klein systeem vaak kan drukken. Andere zaken als 2 meegeleverde ventilatoren (meer kan je er ook niet in kwijt) zijn een plus, en het frontpanel met 2x USB 3.0, 1x USB 2.0, en de gebruikelijke hoofdtelefoonaansluiting lijkt mij ook gewoon prima in orde.

Prima specs dus! Enige wat eigenlijk lijkt te ontbreken is de mogelijkheid om flinke luchtkoelers te gebruiken. Gezien de PSU boven het moederbord zit is daar geen plaats voor, en zal je dus naar waterkoeling moeten uitwijken voor serieuze CPU koeling. Niet dat dat direct een nadeel is, zo had ik zelf van enkele waterkoelers reviews gemaakt, en was ik zeer te spreken over de prestaties en de prijzen waar voor je dergelijke oplossingen kan krijgen. Echter voor eenvoudige builds, zonder overclocking, geeft de 65mm cpu koeler ruimte meer dan voldoende mogelijkheden zonder verdere grote investeringen.

Het uitpakken

Enkele Cooler Master case reviews verder, en de verpakking komt niet meer als een verrassing. Zoals de andere budget-segment cases zit de Elite 130 in een eenvoudige bruine, maar prima stevige verpakking. Het hele pakket weegt zo goed als niets, en dat is na het 10x heen en weer sjouwen van de HAF Stacker wel een verademing.

Naast de case krijg je een kleine handleiding, een paar schroefjes, en een paar tie-wraps. In alle haast helaas vergeten hier een foto van te maken, excuses hiervoor. Wat echter wel noemenswaardig is zijn de dempers die je meegeleverd krijgt voor alle HDD montage plaatsen, om irritante trillingen dus te voorkomen, zeker een plus voor een kast in deze prijsklasse. Maar goed, door met de kast!

De Elite 130 maakt een prima eerste indruk. In tegenstelling tot zijn oudere broer de Elite 120 is de 130 vooral lekker zwart uitgevoerd, met uitzondering van het gebruikelijke Cooler Master logo en de USB 3.0 poorten. De gaten aan alle kanten van de case zullen vooral opvallen, welke voor voldoende ventilatie zorgen wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van bijvoorbeeld serieuze grafische kaarten, welke door die gaten lucht direct van buiten de kast kunnen aanzuigen. De Elite 130 ziet er in eerste instantie prima uit, maar voelt ook best prima stevig aan, ondanks zijn toch erg lage gewicht.

Aan de achterkant zie je dat de voeding ietswat uit steekt, wat natuurlijk geen kwaad kan, en dat deze lucht van buiten aan de bovenkant aan zuigt, wat bij kleinere cases (en bij monteren boven in een case) zeker geen standaard is. Ook zie je zowel achter als op de zijpanelen dat de hele case gewoon extreem geventileerd is. Flink aandacht dus-, en veelbelovend voor koelprestaties, maar wellicht wat ten koste van eventuele geluidsproductie. In ieder geval zijn de meegeleverde HDD dempers daar een positieve toevoeging voor.

Het frontje zelf ziet er gewoon erg goed uit. Voldoende aansluitmogelijkheden op het frontpanel, en een prima combinatie van plastic (wat er prima uit ziet met z'n nep-brushed-alu look) en een stalen mesh als ventilatie en stoffilter. De knoppen voelen stevig aan, en de afwerking is zoals altijd gewoon helemaal prima in orde. Helaas was ik niet zo netjes geweest met het schoonmaken van de case voor deze foto, maar vinger-gevoelig is hij zeker niet.

Tijd om de case open te maken (ik weet het, hij was al open op de foto van de voorkant ;) ). De bovenkant en zijkanten vormen n geheel, maar deze is eenvoudig te verwijderen. Dit zet de hele Elite lekker open, en kan je er dus makkelijk mee aan de slag. Wanneer je hem open maakt wordt je wel welkom geheten door een flinke collectie kabels. Dit komt deels omdat alles natuurlijk zo dicht op elkaar zit, maar de case kabels zijn allemaal toch aardig lang wat de drukte ook niet helpt. Ze zijn netjes zwart afgewerkt (behalve het AC97 deel, maar deze knipt iedereen er tegenwoordig volgens mij wel af), en ik vind het erg netjes dat de ventilatoren allebij een 3pin->molex adapter er op hebben zitten. Uiteraard kan je de ventilatoren gewoon op je moederbord aansluiten en hoef je die niet te gebruiken.

Een kleine close-up op de 5.25" bay voor optical drives of eventueel een fancontroller. Het kunnen gebruiken van een standaard maat drive is fijn, gezien slot-loaders erg duur zijn. Je ziet waarschijnlijk ook al de gaten om in plaats van de optische drive er een 3.5" HDD, dan wel 2 2.5" HDDs/SSDs (die passen direct naast elkaar) in te plaatsen. Dit doe je wederom met gebruik van de meegeleverde dempers.

Als je goed kijkt zie je voldoende gaten voor de 2x 2.5" drives in het 5.25" deel

Aan de zijkant zien we de standaard aanwezige 80mm ventilator die direct op je moederbord/VRM/CPU is gericht. Links daar van zie je een metalen rek waar je een 3.5" HDD, of een 2.5" drive in kunt hangen, de vele gaten zullen de koeling wel ten gunste komen? Overigens kan een beetje handige gebruiker hier volgens mij ook wel 2x 2.5" drive in kwijt.

Aan de voorkant van de kast zien we de standaard gemonteerde 120mm ventilator, uiteraard kan je hier ook je 120mm radiator voor waterkoeling monteren. Je ziet op deze foto ook dat de 5.25" bay tool-less is uitgevoerd, mocht je daar gebruik van maken.

Het SSD montage plekje aan de onderkant van de 5.25" bay is wat lastig te zien en als je hem nog niet kende, of de handleiding niet leest, mis je hem zo. Ik heb maar even een foto heb genomen met de SSD er in om het beter in beeld te brengen. Het gebruik van deze plek voor SSDs viel mij eerder op in andere recente CM cases, en vind ik zeker positief gebruik van de ruimte. Je ziet op deze foto ook de gaten aan de onderkant van de case, waar je dus eventueel nog een 2.5" of 3.5" drive kunt monteren (Nou ja, de drive zit natuurlijk in de case, maar je schroeft hem van onderen vast).

Inbouwen

Inbouwen van een relatief open mITX kastje is natuurlijk weinig spannend. De Elite 130 is klein, maar voldoende ruim en open om geen problemen te veroorzaken bij het bouwen er van.

Allereerst natuurlijk het moederbord er in, ik gebruik de stock intel koeler, ondanks dat je ruimte hebt voor waterkoeling (game systemen), of iets grotere luchtkoelers (mocht je systeem veel onder load draaien en je meer stilte wilt dan een stock koeler). Een Pentium stock koeler is prima stil bij praktisch permanent idle gebruik, ook in de Elite 130, en heb ik dus geen reden deze te vervangen.

Ondanks dat de eis was 4 HDDs om toekomstige uitbreidingen aan te kunnen (zonder -weer- een nieuwe case nodig te hebben), gaan er om te beginnen slechts 2 3.5" HDDs het systeem in. Je schroeft de dempertjes in de HDDs, en schuift ze vervolgens vast de kast in. Mocht je veel op pad gaan met je systeem zorg dan dat ze echt goed vast zitten! Verder alvast even de sata kabels op het mobo aangesloten, want na dat je de voeding plaatst kan je natuurlijk lastig bij je moederbord.

De voeding even aansluiten alvorens je hem in de kast zet, en vervolgens schuif je hem eenvoudig naar binnen en ben je eigenlijk klaar...

...Nou ja, mocht je een 5.25" drive of een GPU plaatsen hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen hoe dat moet, en blijft er dus eigenlijk maar 1 ding over

Kabelmanagement

Zoals je op de fotos ziet is het met een niet modulaire voeding een drukke boel, modulair helpt iets, meer je blijft natuurlijk zitten met flink wat kabels in een kleine ruimte, zonder specifieke ruimte voor kabel-management. Gelukkig heb je wel wat flexibiliteit binnen in, en kan je de kabels eenvoudig naar boven trekken om de airflow langs de cpu en de HDDs zo minimaal in de weg te zitten, maar een windowed Elite 130 modden om het binnenwerk echt te 'showen' zal een pittig klusje zijn.

Achteraf gezien was het waarschijnlijk beter geweest om de 2e HDD onder in te plaatsen, en de 5.25" bay ruimte te benutten als kabel-dump, maar met een volle HDD bezetting is dat natuurlijk geen echte oplossing. Hetzelfde gaat op voor de ruimte net naast het moederbord, aan de kant van de expansion ports. Wanneer je geen GPU plaatst kan je daar wat kabels langs laten lopen, dit ziet er wel netter uit, maar voegt wederom niet veel meer toe.

Geen volwaardig kabelmanagement dus om voor het oog mooie resultaten te halen, maar het resultaat in verband met de airflow wordt er niet minder om, en functionaliteit weeg ik flink zwaarder dan looks bij gesloten cases. Mochten de kabels je echt dwars zitten is een modulaire voeding, of een voeding met zwarte sleeves om de kabels natuurlijk een goed begin. De door mij gebruikte BeQuiet mag dan wel een zeer degelijke voeding zijn, maar de gekleurde kabeltjes zijn niet heel charmant. Positief is dan weer wel dat wanneer je de Elite 130 weer af sluit, je ondanks de vele ventilatiegaten eigenlijk niets ziet van deze gekleurde kabels. Van buiten ziet het er gewoon prima uit.

Koeling

De Elite 130 lijkt ontworpen om flinke game systemen te huisvesten, en wanneer je wat andere builds op zoekt zie je dat daar regelmatig goed gebruik van wordt gemaakt. De open constructie die het mogelijk maakt dat de voeding en grafische kaart door de vele gaten frisse lucht van buiten halen, naast de ruimte voor een cpu waterkoeler, geven ruim voldoende mogelijkheden om echt een stevige game-bak in de Elite 130 te plaatsen. Je moet in dat geval natuurlijk wel rekening houden dat de Elite 130 van die kanten ook daadwerkelijk lucht aan moet kunnen zuigen!

Voor de wat eenvoudigere builds is echter direct uit de verpakking gewoon voldoende koeling aanwezig. De 2 standaard aanwezige ventilatoren zorgen voor ruim voldoende airflow in basic systemen, en zorgen dat extra investeringen in een losse cpu koeler of losse ventilatoren niet nodig zijn. Vervangen van deze stock ventilatoren is mogelijk, maar ik zie daar absoluut geen noodzaak toe. Beide ventilatoren zorgen voor een merkbaar aanwezige airflow, en de door mij gekozen cpu bleef even koel als in mid-tower systemen waar ik hem vaker in aan tref.

Enige noemenswaardige met betrekking tot de koeler is simpelweg dat grote luchtkoelers niet passen. 65mm cpu koeler ruimte geeft je welliswaar meer dan voldoende mogelijkheden om gangbare HTPC koelers te plaatsen, wat een handige toevoeging kan zijn wanneer je het systeem in je huiskamer zet, echter voor game-systemen en overclock processoren zal je wellicht meer krachtige cpu koeling willen, in welk geval je vrijwel direct bij een waterkoeler uit komt. Geen probleem, maar wel belangrijk te onthouden.

Conclusie met betrekking tot koeling? Prima stock setup, en (met enige oplettendheid) kan je er flink zware systemen prima in huisvesten. Gewoon in orde dus.

Geluidsproductie

Gezien de Elite 130 een erg open constructie heeft kan je natuurlijk beredeneren dat wanneer stilte gewenst is je enige aandacht aan je overige componenten moet schenken. Een luide gpu of een cpu met stock koeler die veel onder load draait (en dus toeren moet maken) zullen zeker aanwezig zijn. Het is zoals altijd de balans tussen koeling en geluidsproductie, waarbij de nadruk bij de Elite 130 in de richting van de koeling ligt.

Bij gebruik zoals in het door mij gekozen systeem, met een stock cpu koeler en een cpu die zelden aan de slag hoeft, is er echter niets aan het handje. De stock ventilatoren zijn prima in orde en zorgen niet voor een noemenswaardige geluidsproductie. De 80mm variant lijkt welliswaar iets luider dan de voor in geplaatste 120mm ventilator, maar deze zit dan vaak gelukkig net wat dieper in de kast. Bij huiskamer gebruik waar de cpu veel en hard aan de slag moet is een degelijke low-profile koeler wel een goede overweging, maar bij veel idle/lage-load gebruik valt er niets te klagen met een Intel stock koeler

De tweede grote factor van geluidsoverlast komt gebruikelijk van de harde schijven af, en hier heeft de Elite 130 wel een voordeeltje. Gezien je alle harde schijven met dempers in de kast hangt heb je geen last dat trillingen je kast mee doen trillen en meer geluid doet maken. Je moet natuurlijk wel rekening houden dat de schijven naast het doorgeven van trillingen, ook op zichzelf kunnen ratelen, en de Elite 130 met zijn open constructie weinig doet om dat te verminderen. Mocht je een HTPC met NAS combinatie maken (Niet mijn eerste keus, maar een relatief veel genoemde combinatie op het forum), oftewel 3.5" HDDs in je huiskamer, zorg dan dat je voor stillere modellen kiest, anders zal je ze tijdens activiteit best kunnen horen.

Maar met degelijke stock ventilatoren, en meegeleverde HDD dempers, valt er met enige aandacht aan de overige componenten dus prima een relatief stil systeem van te maken.

Stoffilters

De Elite 130 lijkt in hetzelfde plaatje te passen als andere recente CM budget cases met betrekking tot stoffilters. Uitneembare stoffilters ontbreken, echter op de lucht-intake plaatsen vind je een fijn rooster net achter de stalen panelen van de case zelf. Dit zou tot gevolg moeten hebben dat de stof niet verder dan ca. een paar millimeter je kast in komt en dus andere onderdelen kan vervuilen.

Wederom niet de beste foto, maar je kan het fijne stof-rooster achter het stalen mesh van het voorpaneel toch redelijk zien

Het resultaat op de lange termijn valt lastig te bepalen, en uitneembare filters waren wel een plusje geweest voor grondig reinige. Het lijkt echter de bedoeling dat je tijdens het gebruikelijke stofzuigen van je huis/kamer gewoon even de stofzuiger langs de roosters haalt om enige stof opbouw tegen te gaan. Praktisch klinkt het in ieder geval wel.

Het is natuurlijk fijn dat er in ieder geval aandacht is gegeven aan het voorkomen van stofopbouw binnen de case, en tot dusver ben ik niet ontevreden over het schoon houden van mijn andere recente CM cases. Mocht ik op een later tijdstip iets toe te voegen hebben zal ik dat uiteraard zeker doen.

Alternatieven

Er is ondertussen een aardige markt ontstaan voor mITX cases, waarbij vooral de Fractal Node 304 en de BitFenix Prodigy veelvuldig naar voren komen in verschillende topics. Onlangs heeft BitFenix nog de Phenom (en binnenkort de Colossus Mini) in het mITX segment toegevoegd, kwam Antec met de ISK600 als een soort van Fractal concurrent, heeft Corsair een indrukwekkend lijkende 250D aangekondigd, en hebben ook bedrijven als SilverStone en LianLi al een enorme selectie aan mITX cases in het assortiment. Ook Cooler Master zelf lijkt er een goede toekomst in te zien, en komt binnenkort met een nog kleinere Elite 110, slechts enkele maanden na de introductie van deze Elite 130. Er valt dus gewoon heel veel te kiezen wanneer je op zoek bent naar een mITX behuizing.

De lijst krimpt echter flink zodra je een prijslimiet in de filters zet. De meeste bovengenoemde modellen mogen dan wel kwalitatief erg goede cases zijn, maar de prijs is er ook zeker naar. Op het moment dat je jezelf beperkt tot grofweg 60 euro (en vergeet niet dat de Elite 130 voor 40 euro in de schappen staat) blijft er niet alleen bar weinig over, maar kan je in geen enkele van de momenteel beschikbare mITX cases zo veel HDDs kwijt als in de Elite, en maar zelden kan je een volwaardige GPU of waterkoeling kwijt.

Wat betreft een doe-het-zelf NAS behuizing is de Elite dus erg goedkoop, en mocht je meer inbouw ruimte nodig hebben zal je daar redelijk wat meer voor moeten uitgeven. Daar tegen over staat echter wel dat wanneer je de Elite 130 naast bijvoorbeeld de Fractal Node 304 zet, je naast meer inbouwopties (6 3.5" HDDs in de Fractal) ook wel zeker het gevoel en de uitstraling van een luxere case krijgt. De vraag is natuurlijk of je er ruimte in je budget voor hebt of deze extra ruimte nodig hebt, en als instap-DIY-NAS krijg je bij de Elite 130 gewoon heel veel product voor extreem weinig geld. Uiteraard zou je kleine (m)ATX cases als alternatief kunnen noemen, gezien je daar vaak wel vergelijkbare inbouwopties hebt, echter dan moet je weer een grotere behuizing ergens kwijt kunnen.

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor als je de Elite 130 overweegt als mini-game-pc, bijvoorbeeld voor LAN-party gebruik. De Elite 130 moet het op inbouw mogelijkheden (op gebied van HDDs, meerdere grafische kaarten, en extra koeling) en ook gevoel van luxe afleggen tegen bijvoorbeeld de bekende BitFenix Prodigy of Phenom. Maar die modellen zijn natuurlijk weer flink duurder en ook weer een stuk forser van formaat.

Cooler Master lijkt zijn product dus wederom goed op de markt te positioneren, waarbij er eigenlijk weinig directie concurrentie is, en je bij alternatieven voor een bepaald soort systeem of a) meer uit moet geven, of b) in moet leveren op een bepaalde feature. De ondertussen bekende aggressieve prijs-strategie van deze jongens lijkt dus ook hier weer goed te zien. Voor de 40 euro die de Elite 130 kost krijg je gewoon nergens anders zo veel product in een dergelijk formaat. De enige uitzondering hier op lijkt eigenlijk CM's eigen Elite 120, met voornamelijk een andere uitstraling. De 130 is echter iets kleiner, met iets betere koeling, en tenzij je de 120 gewoon mooier vindt lijkt er weinig reden niet voor de 130 te gaan.

Nog een paar foto'tjes dan maar...

De Elite 130 lijkt als ik alles zo nog eens door neem gewoon een prima case. Je kan er allerlij systemen van maken, van doe-het-zelf NASjes, tot HTPCs, tot volwaardige game-systemen met overclocking cpu's met waterkoeling en enorme grafische kaarten, en dat allemaal in een heel klein kastje. Het design is eenvoudig en functioneel, en de case ziet er wat mij betreft prima uit.

De case lijkt prima binnen de (ondertussen erg opvallende) strategie van Cooler Master voor het budget segment te passen; niet alleen is de Elite 130 erg goedkoop (je hebt hem al voor 40 euro), maar je krijgt ook nog eens een heel complete case voor je geld, van degelijke kwaliteit, met dempers voor je HDDs, een prima frontpanel, 2 stock ventilatoren, en er is enige aandacht besteedt aan het tegengaan van stof.

Concurrentie is er wel degelijk, al zal je daar al snel meer dan 65 euro voor moeten betalen. Ondanks dat de Elite 130 kwalitatief gewoon in orde is bieden de duurdere cases in veel gevallen wel net even meer, bijvoorbeeld op gebied van geluidsdemping, of simpelweg een luxere uitstraling. De grote vraag is natuurlijk of je meer uit wilt, of moet, geven. Als je echt een strakkere, luxere uitstraling wil, kan ik het wel begrijpen dat je in een hogere prijsklasse gaat zitten, maar nogmaals; de Elite 130 zit gewoon prima in elkaar, kan met de meeste gangbare setups goed overweg, en laat ruimte in je budget over voor andere zaken.

Al met al heeft Cooler Master het met de Elite 130 dus wederom prima voor elkaar. De Elite 120 was m.i. al best in orde, en de Elite 130 brengt maakt het geheel nog iets kleiner, iets zwarter, en iets koeler. Er valt gewoon weinig op deze case aan te merken; hij doet gewoon wat hij moet doen, en de vooral de prijs maakt hem een prima alternatief voor mensen die een voordelige, degelijke, en veelzijdige mITX case zoeken.

En nog een paar hogere res foto's voor de liefhebber, klikken maar!
http://tweakers.net/ext/f/dLYmBJJlACwwLcJ5Gg3J9C8n/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/A50ui0dUmfnhevCaRZ6MKTcJ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/xVdQS8kdM9ekUG1NZ9bsBQom/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/zrbo0JmQ1GUVuxYnQJMmcx0X/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Cooler Master Elite 130?

Geweldige kast heb hem ook sinds een tijdje.

Hij oogt op foto's veel groter, terwijl die lekker compact en klein is. Past goed op het bureau.

Ik heb de 3,5 inch HDD naast het moederbord gemonteerd. Zodat ik boven in de ODD ruimte de kabels van de voeding kwijt kan. Misschien een idee?

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 10 januari 2014 23:12]

Had het al genoemd inderdaad. Gezien er binnen een paar maanden een volle bezetting van HDDs zal zijn (en ik dus zowel de plaats naast het mobo als de ODD drive zal gebruiken) vond ik het tijdelijk omzetten niet de moeite. Inderdaad wel handig wanneer je maximaal 1-2 3.5" drives gebruikt.
Wederom een goede review.
-Ikzelf ga nu een HTPC bouwen om Blu-ray kan afspelen. Omdat mijn huidige game PC net even iets teveel trekt om rustig een filmpje te kijken!
Dank je! En ken het gevoel, zuinige hardware kan zichzelf soms snel terug verdienen! HTPC op basis van deze case overigens?
Ja, ik wil deze case gebruiken omdat ik ook een zuinige videokaart heeft die HDCP ondersteund wat een vereist is. Deze kan ik ook veranderen in een small slot. Heeft deze een small of een normaal slot.
Er gaat een normale gpu in (max 2 slots dik), geen LP kaartje kopen dus ;)
Zeer nette review. Vooral lekker uitgebreid en niet zo kort en bondig als je vaak ziet! Petje af ;).
Morgen krijg ik hopelijk ook deze kast binnen en heb zelf 3 x 3,5 inch schijven, een SSD en een blu-ray drive op het programma staan. Is het denk je mogelijk dit allemaal in te bouwen?
Dank je :) Mbt jouw setup, hou rekening dat het 3e 3.5 HDD plekje de 5.25" external bay is. Oftewel zonder zelf werk in de case te stoppen loop je vast bij 1 BluRay, 1 SSD, en 2x 3.5" HDDs. Gebrek aan ruimte is er echter niet, als jij bijvoorbeeld geen GPU plaatst, zit aan die zijkant voldoende ruimte om een HDD te plaatsen, maar dan zal je wel zelf even aan het 'sleutelen' moeten. Als je aan die combinatie vast zit moet je daar goed rekening mee houden.
Bedankt, had dat wel gelezen her en der, maar aan jou verhaal te horen dacht ik dat er mogelijk nog ruimte extra was. Komt namelijk ook nog een GPU in... mm.. Wordt een beetje proppen denk ik haha. Bedankt voor je info! ;)
Met 3.5s zeker. Vraag me af of een zelfgemaakte, of uit een andere case gesloopte, drive bay te plaatsen zou zijn, of dat je dan ruimte te kort komt in de hoogte.

Ben wel benieuwd naar jouw uiteindelijke oplossing!
Hele nette review. Heb hier zijn witte voorganger nog staan om ooit eens iets mee te gaan doen, maar het komt er nog niet van.
Dank je! Komt overigens totaaal niet bekend voor dat je iets uit entusiasme koopt en dan laat liggen ;)
Hij zou eigenlijk gebruikt gaan worden voor een mITX game-systeem, maar dat is een mATX systeem geworden omdat ik de mITX borden te door vond voor wat ze qua functionaliteit boden.

En achteraf blij dat ik mijn R9 290 niet in dit kastje heb gestopt, loopt nu al op 94 graden :D
De 120 heeft een rekje waar je de schijven inschuif. Ik mis dat hier. Plaats je de schijven hier op zijn kant of hoe moet ik dat zien.
Schroeven met dempers in de HDDs zetten, vervolgens schuif je ze in de plekken?

Hier zichtbaar

Onder in de case gelijk zo.
Ok, jammer dat het dus niet meer zoals de 120 is http://content.hwigroup.net/images/products/xl/157188-6.jpg vond deze bevestiging wel fijn en makkelijk met de kabels
Is inderdaad anders. Ik had een hdd cage ook niet erg gevonden, maar ik vermoed dat dat ten koste zou zijn gegaan van de front-koeler, en voornamelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een radiator. Zal een bewuste keuze zijn geweest. Het had 4 3.5"HDDs echter wel eenvoudiger gemaakt (er hoort onder in toch nog een HDD bracket?)
Nette review. Chapeau! Wilde er ook aan gaan beginnen, maar tijdens de build is het toch langzaam naar de achtergrond verdwenen :)
Ik heb wel een Waterkoeling ingebouwd in de case (Corsair H60) in combinatie met een ASRock Z87E-ITX, een 4770K en een 7870XT. Hier bleek de voedingskabel van de fan aan de korte kant (2 cm...). Ook moest de radiator 90 graden gedraaid worden vanwege zijn formaat.
Opgelost door de fan en radiator achter de fanbeugels te hangen in de kast in plaats van dat ze de fanbeugels "sandwichen".

Qua HDD space zijn er echt legio mogelijkheden. Ik heb er 2 3.5" divices en 1 2.5" device in hangen, zonder ODD. Mogelijk dat er 1 device onder de 5.25"tray gehangen gaat worden, zodat er alsnog een BD in kan.
Dank je :) En handige informatie voor andere gebruikers lijkt mij!

Wat betreft meer drives doen passen, een beetje knutselwerk komt inderdaad een heel eind.
Bedankt voor je nette en uitgebreide review! Wil graag deze kast kopen voor beneden om te gamen/ films te kijken. En eventueel games van me bakbeest boven naar beneden te streamen (via steam) als de games (grafisch) aan de zware kant zijn.

Ik denk dat deze kast daar zeker voor geschikt is. Het hoeft geen zware game pc te zijn want die heb ik al maar het moet wel wat on huis hebben om lekker te draaien. Gelukkig is in deze ook de ruimte om een 'volwaardige' grafische kaart in te zetten. :D

Zit alleen waterkoeling te overwegen, hier alleen geen ervaring mee dus houd het eerst gewoon op fans en als het teveel herrie is kan het alsnog. ;) Het komt namelijk in de woonkamer te staan.
Een AIO Waterkoeler is even eenvoudig in gebruik/installatie dan een luchtkoeler, soms zelfs eenvoudiger, dus zou mij er niet te veel zorgen over maken.

En dank :) En sorry voor de late reactie, soms schieten ze er tussendoor.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels de SilverStone Sugo SG08 Lite gekocht en niet de CM Elite 130. De SilverStone vindt ik persoonlijk toch net iets mooier in de huiskamer, ik kwam deze ook pas later tegen.

De omslag is eigenlijk geweest dat hier qua hoogte (boven cpu)makkelijk een stille fan in kan van een redelijk formaat. De fan is ook totaal niet te horen, wat je wel hoort is de fan van de PSU. |:(

Een nadeel alleen van de ST Sugo SG08 is alleen dat deze minder ventilatie roosters heeft. Gelukkig na het assembleren van alle hardware en een test blijk de CPU in ieder geval echt erg koel te blijven. :*)
Het enige wat wat sneller warm wordt is de videokaart, deze is ook redelijk te horen na een tijdje gamen. Moet ik ook wel zeggen dat de fans direct tegen het rooster zitten, het nu zomer is en ik +/- 2m ervan af zit.
De GPU fans tegen het rooster is geen probleem, sterker nog dat is de bedoeling. Waar het vaak mis gaat is dat aan de kant van het rooster lastig frisse lucht aangezogen kan worden, door bijvoorbeeld de behuizing in een (redelijk) gesloten kast te plaatsen, of de case dicht tegen een paneel te zetten. Al is het zo dat je een beetje GPU in de meeste cases wel zal horen onder load, of je moet een GPU hebben met overkill koeler.

Ben wel benieuwd welke PSU je gebruikt, en... hoor je die in idle??
In idle hoor je de PSU alleen als je er met je oor naast gaat luisteren, anders niet. Als PSU heb ik de Cooler Master V550 (semi-modular) en is iets kleiner dan een ATX voeding. 140mm i.p.v. 160mm. Hierdoor paste er makkelijk een fullsized videokaart (R7 265) in en is de kast niet gelijk propvol. ;)

Als ik me er echt aan ga storen zet ik er wel een stille fan in van BeQuit of iets dergelijks haha. Dan hoor je niks meer. :D

Idd, het is geen probleem dat de GPU tegen de fan aanzit, ik denk alleen dat dat ook n van de redenen is dat het sneller geluid maakt. Aangezien al de lucht op volle toeren door al die kleine gaatjes gezogen wordt.

Verder heb ik onder load (watch dogs) geen problemen ondervonden, alles is stabiel en heb nog geen 1x uitval gehad, ook niet met de warme dagen. Wel wordt de woonkamer snel warm haha. :9

Wat me wel echt enorm tegenvalt zijn die draadloze toetsenborden, zelfs op 2,5/3m worden toetsaanslagen overgeslagen. (lol). Heb dan de Rapoo 2700. Het ziet er wel top uit in de woonkamer qua design en formaat, dat dan weer wel. :Y)