ICIDU Notebook Bag EXTRA Oranje, Zwart Review

marcel87 8 januari 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 896 views

ICIDU Notebook Bag EXTRA Oranje, Zwart

Een prettige laptoptas, voorzien van veel vakken en op cruciale punten voorzien van goede materialen. Desondanks kost hij niet veel en maakt het een interessante tas t.o.v. andere duurdere merken. Hij ziet er wat somber uit, dus kan ook prima voor in de wat formelere omgevingen.

Pluspunten

• Weinig plastic onderdelen
  • Veel opbergruimte in gescheiden vakken
  • Serie in enkele maten beschikbaar

Minpunten

• Niet perse zakelijk
  • Niet geschikt om veel documenten mee te nemen

Introfoto (tas overzicht)

Inhoud review:Changelog
08-01-14 Eerste opzet review en foto’s
01-02-14 Fotobewerking en toevoeging

1 Inleiding
Nadat mijn eerste laptoptas zo goed als helemaal versleten was moest ik eigenlijk hard op zoek naar een andere. Tussendoor de V&A en iBood in de gaten gehouden, maar over het algemeen allemaal dure tassen van 30 euro tot serieus bedragen waar je bijna van gaat huilen. Dat vond ik geen optie dus en ging op zoek naar een goede tas die weinig kost.

Uiteindelijk kwam ik weer uit op de eerste tas (die inmiddels versleten was) die blijkbaar nog steeds werd verkocht. Met de eerste ICIDU tas heb ik zo'n 4 jaar rond gesjouwd. Wellicht komt het omdat ik zuinig ben op mijn spullen, maar ik denk dat een dure andere tas het niet veel langer had uitgehouden. Wel de opmerking erbij dat ik van de 4 jaar ongeveer 2 jaar de tas echt intensief heb gebruikt, dus elke dag mee op pad. De rest van de tijd nam ik hem onregelmatiger mee en stond ie ook wel gewoon thuis.

En zoals vrijwel altijd:
Alle foto's zijn eigen foto's tenzij anders vermeldt, vandaar het watermerk. En in mijn foto-album zijn de foto's wat groter te bekijken dan ze hier in de review staan.

2 Formaten en afmetingen
2.1 Formaten
Deze tassenserie van ICIDU zijn in een paar maten verkrijgbaar, dus je hebt nog wat keus in wat je koopt. Zelf heb ik een 15.4" laptop en heb bewust gekozen voor een iets groter formaat. Met een scheidingstrip (die met klittenband te verplaatsen is) kan je namelijk bij een iets groter formaat dan je laptop ook nog je muis en bijv. USB sticks ernaast leggen.

Beschikbare maten zijn (die in de PW staan):
- pricewatch: ICIDU Notebook Bag EXTRA (16 inch)
- pricewatch: ICIDU Notebook Bag Extra (17 inch)

Er bestaat ook nog een serie "EASY", maar de naam doet mij vermoeden dat die serie beperkt is in o.a. de opbergmogelijkheden. Dat was voor mij een reden om niet voor die serie te gaan. Qua uiterlijk lijken beide series wel op elkaar.

2.2 Afmetingen
De buitenafmetingen die door de fabrikant worden benoemd zijn 460 x 330 x 82 mm. Ik heb dit zelf nagemeten en dat komt behoorlijk overeen mits hij leeg is! Als ie gevuld is neemt natuurlijk vooral de dikte toe.

De binnenmaat voor wat betreft het hoofdvak waar je je laptop in zult stoppen is 375 x 300 x 50 mm of zelfs maximaal 415 x 300 x 50mm. Ik heb uitgerekend dat er dus maximaal een laptop in past van 20”. Dat is in het geval van een laptop die een verhouding van 4:3 heeft. Hetzelfde heb ik even voor het gemak gedaan voor de tegenwoordig veel meer voorkomende verhouding 16:9. In dat geval zou het uitkomen op een maximaal formaat van 18,5”. Maar in beide gevallen moet je de strip bij het laptopvak, als genoemd onder formaten, dan wel eruit halen, anders zal het niet passen.

Tas onder- en voorkant

3 Kwaliteit en afwerking
Bij deze ICIDU tas is veelvuldig gebruik gemaakt van naar mijn mening vrij goede onderdelen als je dat vergelijkt met andere tassen. Veel tassen met dergelijke instapprijzen hebben vaak veel plastic onderdelen. Bijvoorbeeld deze Case Logic waar de schouderband vastzit met een plastic clip. Ook zie je bij die tas dat het handvat volledig gestickt is, wat naar mijn mening eerder kapot zal gaan (of zal knijpen in je handen), dan iets dat kan bewegen bij deze ICIDU tas.

Deze ICIDU tas heeft bijvoorbeeld metalen onderdelen die de schouderband en het handvat verbinden met de tas. De tas is verder opgetrokken met nylon, wat significant sterker zou moeten zijn dan polyester. Onder het nylon zit een schuimachtig materiaal dat je apparatuur tegen schokken beschermt.

Metalen onderdelen
Handvat (detail)Schouderband metaal (detail)Metaal en gat voor oordopjes
Metalen onderdelen (robuust)

Je laptop zal nooit schuiven omdat je die vastzet met een klittenband "strip" die van achter naar voren over de laptop gaat. Deze strip is breed en het klittenband lang genoeg om een laptop op zijn plek te houden.

Als je je laptop eruit haalt valt bij deze tas niet continue het klapbare gedeelte helemaal plat. Ook hierbij zitten een soort van strippen die je met klittenband op de gewenste afstand kunt zetten, waardoor het front dat normaal gewoon plat op de tafel zal liggen op bijv. 100° blijft staan. Best handig als je nog wat papieren hebt opgeborgen in één van de vakken, waar je dan gemakkelijk bij kunt.

Strips vak

Bij het maken en later het bewerken van de foto’s viel me op dat de afwerking van sticknaden niet altijd even goed is. Bij sommige naden zit dan nog een lange draad die je even zelf moet afknippen. Niet zo’n probleem natuurlijk, maar het is uit de fabriek blijkbaar standaard zo.

4 Opbergvakken
Fijn aan deze tas is dat er een hoop opbergmogelijkheden zijn. Je kunt je muis en bijvoorbeeld USB sticks al in het zelf op maat te maken gedeelte leggen, zoals genoemd onder het kopje formaten.

In het openklapbare gedeelte (het front van de tas) zitten de rest van de opbergvakken en dat zijn er een hoop. Het voorste vak is af te sluiten met een metalen rits, zo ook het middelste vak.

In het middelste vak kan je heel goed gesorteerd werken. Er zit een soort van netje waar je bijv. documenten achter kunt plaatsen. Verder kan je pennen kwijt of bijv. je laptopvoeding. Zelf gebruik ik altijd nog 1 vak waar ik kabels in stop. Een VGA/HDMI/DVI kabel of een RJ45 kabel is soms nog wel eens handig.

Opbergvak 4 (detail)

Het voorste vak is niet al te groot, maar een 0,5L flesje past er wel in. Echter kan je dan niet al te veel meer in het middelste vak doen. Eigenlijk is voor het meenemen van eten en drinken deze tas niet zo geschikt, maar je kan je ook afvragen of dat moet willen in een dergelijke toch niet al te dikke tas.

Overzicht opbergvakken
Vakje voor accessoiresOpbergvakken 1 en 2Opbergvak 3
Opbergvak 4Opbergvak 5Opbergvak 6
Opbergvak 7Opbergvak 8

5 Ervaringen vorige tas
Bij mijn vorige ICIDU tas ging het handvat het eerste kapot, waarschijnlijk omdat ik die altijd gebruikte, de schouderband daarentegen gebruikte ik nooit. Dat was na ~2,5 jaar gebruik. Daarna ben ik noodgedwongen elke dag de schouderband gaan gebruiken, wat ook gewoon goed ging. Na ruim 4 jaar ging de naad rond de ritssluiting rafelen en kapot. Persoonlijk vind ik dat je na een dergelijke periode daarvan weinig kunt zeggen.

De schouderband is nog steeds prima. Echter doordat de stof bij de ritsen kapot ging zag het er niet meer uit, functioneel was ie gewoon nog in orde. Dat van de rits is eigenlijk de enige reden waarom ik een nieuwe heb gekocht.

6 Conclusie
Naar mijn eigen mening een niet al te slechte tas voor het geld dat je er voor betaald. Op het moment dat ik op zoek moest naar een vervangende tas kwam ik er pas achter dat ik al die tijd met een ICIDU tas heb rondgelopen. Normaal vermijd ik dit soort budgetmerken het liefst, dus ik schrok er wel lichtelijk van. Vanuit mijn eerdere ervaring met deze tas heb ik dus weinig spijt van de aankoop en voldoet ie behoorlijk aan mijn vaak toch best veeleisende behoeften.

Qua materiaalgebruik is deze tas toch behoorlijk robuust gemaakt. Ik ben van mening dat je met geen enkele tas van gelijke prijs je rare dingen kunt doen zonder dat ie kapot gaat, bij deze zal dat niet anders zijn. Echter bij normaal gebruik verkoop je er niet aan.

Externe links:
- ICIDU productsite

Heb jij ook een ICIDU Notebook Bag EXTRA Oranje, Zwart?