HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

Hermen86Testpanel 5 januari 2014, laatste update op 7 januari 2014, 7.434 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One (Testpanel)

Pluspunten

• Veel features voor het geld
  • Werkt goed onder Linux
  • Betaalbare printjes
  • Duplex printen en scannen

Minpunten

• Matige afdrukkwaliteit (geen laser)
  • Scherm reageert matig
  • Duplex is vrij traag

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 5
Ook ik werd voor de kerst verblijd met het bericht dat ik de HP Officejet Pro 8600 Plus mocht reviewen; ik had geen eigen printer, en ik was erg benieuwd hoe deze toch vrij prijzige printer zich verhoudt tot de gebruikelijke wegwerp-inkjet-ellende van concurrerende merken. Ter vergelijking heb ik verder de beschikking over de goedkope HP laser van m'n ouders en een Xerox laser MFP van het werk.

De Officejet maakt in de verpakking al een verpletterende indruk, in de meest letterlijke zin van het woord: het apparaat is loodzwaar, en neemt flink wat ruimte in. Desondanks voelt de 8600 niet aan als een onverwoestbaar beige kantoormonster, zoals we de professionele serie van HP kennen; ik ken bijvoorbeeld de oudere LaserJet 4 en de LaserJet 4200dtn. De plastic klepjes voelen vrij fragiel; met name het inklapbare klepje wat de uitgeprinte documenten moet tegenhouden gaat bij onvoorzichtig gebruik gegarandeerd afbreken. Het binnenwerk is waarschijnlijk wel een stuk duurzamer dan van een consumentenprinter: volgens de HP-site zou je er 25.000 printjes per maand mee moeten kunnen maken.

Hoewel de printer niet volledig "kantoor-hufterproof" lijkt te zijn, biedt hij wel alle essentiŽle features die normaal alleen op de duurdere MFP's zitten, zoals een duplexunit voor automatisch dubbelzijdig afdrukken (optie; was inbegrepen), een automatic document feeder die dubbelzijdig kan scannen en een grote papierlade, met de mogelijkheid om nog een extra lade te plaatsen. Ook kan de machine als fax gebruikt worden (niet geprobeerd ivm ongeschikte telefoonlijn). Een feature die duidelijk mist is de handmatige documentinvoer, met name voor het printen van enveloppen (een workaround hiervoor is het aanschaffen van een extra lade). Een andere feature die ik mis die wel op een moderne MFP zit is een automatisch nietapparaat, maar die kan je in deze prijsklasse ook niet verwachten.

Met zijn kleuren-touchscreen, geheugenkaartslots en een USB-poort is de printer eenvoudig zonder computer te bedienen. Alle basisfunctionaliteit is beschikbaar (printen, scannen, kopiŽren). Tevens worden er allerlei web-apps aangeboden om op de printer zelf allerlei content te printen, zoals kleurplaten, inhoud van Google Docs, nieuwsberichten en sudoku's. Dit zou handig kunnen zijn, maar waarschijnlijk is het aan de gemiddelde tweaker niet zo besteed. Hoewel de interface vrij duidelijk is, is het bedienen niet erg prettig omdat je vrij hard moet drukken om jezelf verstaanbaar te maken. Een erg prettige feature is het subtiele "piepje" wat gegeven wordt zodra een opdracht klaar is of er een verdere actie nodig is.

Installatie
Bij het uitpakken van de printer was het niet onmiddellijk duidelijk hoe-of-wat alles precies in elkaar hoort en of ik alle plakbandjes voor het transport al gevonden had; gelukkig is er een quickstart-A4'tje die in een paar stappen aangeeft wat je moet doen voordat je de printer inschakelt. Van deze stappen voelde alleen het installeren van de duplexeenheid enigszins tricky, omdat ik niet goed kon zien wat ik aan het doen was (groot apparaat, weinig ruimte).

Bij het inschakelen word je aan de hand genomen bij het installeren van onder andere de inktpatronen en de netwerkverbinding. Deze stappen worden geÔllustreerd met duidelijke instructiefilmpjes - een erg nuttige toepassing van het schermpje, zeker voor technisch minder handige gebruikers. Het is wel jammer dat nu pas de instructies voor het installeren van de duplexunit getoond worden, terwijl deze al tijdens de quick start geÔnstalleerd moest worden. De printer slaat de filmpjes van stappen die op eigen initiatief al uitgevoerd zijn niet over, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van de papierlade. Een andere subtiele issue is dat de omschrijving van de stap alleen aan het begin getoond wordt; als je even niet zit op te letten, moet je uit het filmpje afleiden wat de bedoeling van de stap is. Tevens wordt bij het plaatsen van de inktpatronen bij het openen van de klep het filmpje vervangen door een waarschuwing dat de klep geopend is. Afgezien van deze details werd ik positief verrast door het gemak van het installatieproces.

Ik heb de printer uitsluitend gebruikt onder Linux, omdat dit mijn dagelijkse werkomgeving is. De printers van HP worden in het algemeen goed ondersteund onder Linux, en dat geldt ook voor dit model. Het pakket hplip (HP Linux Imaging and Printing) biedt alle gereedschappen die nodig zijn om de print-, scan- en faxfunctionaliteit te benutten. De wizard hp-setup autodiscoverde en installeerde de printer zonder problemen; ik moest nadertijd echter nog wel even naar CUPS (http://localhost:631/) om een aantal defaultopties bij te stellen (A4 ipv letter; gebruik tray 1 ipv de niet meegeleverde tray 2; print standaard zwart/wit ipv kleur). Dat is vrij normaal.

De installatie lijkt vooralsnog stabiel te werken; ook de draadloze verbinding heeft nog geen enkele keer gefaald. Bij een ouder model van de concurrent was dit een erg hinderlijk euvel; de eerder genoemde goedkope Laserjet heeft hier soms ook last van. In tegenstelling tot de goedkopere modellen heeft de 8600 ook nog een Ethernetaansluiting achter de hand voor het geval dat WiFi niet goed werkt.

De enige feature die ik gevonden heb die niet werkt is het afdrukken van een selectie van pagina's in een document. Beetje lastig, maar simpel te verhelpen door deze eerst naar PDF af te drukken.

Het IP-adres van de printer geeft een webinterface waar allerlei eigenschappen van de printer geconfigureerd kunnen worden, vergelijkbaar met de opties die bij een router geboden worden. Je kunt hier bijvoorbeeld ook instellen dat iemand een mailtje krijgt zodra de inkt bijna op is. Voor een "Pro"-uitvoering vind ik het wel zorgelijk dat er standaard geen enkele beveiliging ingeschakeld staat.

Qua stabiliteit zou ik verder nog kunnen opmerken dat de firmware van de printer een keer is blijven hangen bij het scannen van een foto van het flatbed met de melding "Opslaan"; na het annuleren ging hij gewoon verder. Verder heeft de firmware geen stabiliteitsproblemen gegeven.

Afdrukken
Een printer is uiteindelijk toch vooral bedoeld om te printen; gezien het gegeven dat de 8600 ondanks zijn professionele ambities toch voorzien is van inkjet-techniek, welke men in het algemeen associeert met het wat goedkopere segment, is het erg interessant om te kijken hoe deze printer presteert ten opzichte van zijn grote broers. Ik vergelijk hem met de eerder genoemde laserprinters, omdat je deze vaak zal tegenkomen in kantooromgevingen en simpelweg omdat ik geen andere werkende inkjet meer beschikbaar heb.

De afdrukkwaliteit is helaas als vanouds; de geprinte letters zijn niet diepzwart, en niet zo strak als ik gewend ben. Je schrikt helemaal als je hetzelfde document bij een andere printer afdrukt en er naastlegt; zie de eerste afbeelding. Van links naar rechts, onder naar boven zijn dit de resultaten van de Xerox, de goedkoper Laserjet, de 8600-Normaal en de 8600-Best. Ook in kleur moet de 8600 het flink afleggen tegen de Xerox kleurenlaser (tweede afbeelding). De eerste 20 pagina's waren sowieso een stuk slechter dan wat er nu uitkomt. Het resultaat wordt iets beter als je de kwaliteit "Best" aankiest, maar waarschijnlijk worden de lage inktkosten dan weer teniet gedaan. De printjes zijn prima leesbaar, maar niet echt iets om trots op te zijn.

De 8600 treuzelt bij het afdrukken van de eerste pagina (12 seconden in totaal), maar zodra het eerste velletje buiten is rolt er inderdaad elke 4 seconden een pagina naar buiten. Dit levert niet helemaal de geclaimde 18 ppm op, maar het is toch best vlot. Op Best duurt dit respectievelijk 23 en 14 seconden. Printen in kleur is trager. Dubbelzijdig printen duurt iets langer: hij laat de inkt eerst een paar seconden drogen voordat de pagina weer opgegeten wordt (1x2: 22 seconden). Deze vertraging neem ik graag voor lief als ik de pagina's niet zelf om hoef te draaien; duplexprinten is een onmisbare feature.

Snel afdrukken heeft ook een keerzijde. Bij duplexprinten komt het - ondanks de droogprocedure - sporadisch voor dat er vegen op de pagina ontstaan; waarschijnlijk kan de inkt op de vorige pagina niet snel genoeg drogen op het gebruikte (goedkope, niet-HP) papier. Hetzelfde gebeurt soms bij het enkelzijdig afdrukken, maar dan komt het doordat de volgende pagina te snel over vorige wordt heengedrukt.

Een klein voordeel ten opzichte van laser is dat de verwarming de pagina's niet opkrult en dat de kamer na een flinke opdracht niet naar ozon ruikt.

Scannen
Dť mogelijkheid die van deze printer een all-in-one maakt is natuurlijk de scanner. Ik heb de scanner de afgelopen dagen flink aan het werk gezet. Naast de gebruikelijke glasplaat is de printer, net als een echte MFP, van boven voorzien van een automatic document feeder, waarmee je stapels papier kunt digitaliseren. Deze heb ik gebruikt om mijn archief aan kladblokken van de afgelopen jaren in te voeren (7 x 80 pagina's). Daarnaast heb ik de glasplaat een aantal keren gebruikt, onder andere voor de bijgevoegde afbeeldingen.

Wat scannen betreft wordt de 8600, net als met het printen, prima ondersteund onder Linux. Met het gereedschap hp-scan krijg je toegang tot alle opties die je van een scanner verwacht (zie de man-page); de tool gebruikt de geÔnstalleerde printer automatisch. De enige issue die ik tegenkwam is dat --brightness apparaatspecifiek is; uit trial-and-error blijkt dat hij bij de 8600 van 0 (donker) via 1000 (normaal) tot 2000 (licht) loopt. Ik ga er van uit dat het ook mogelijk is om via de grafische interface te scannen, maar ik heb nog niet uitgezocht hoe dit werkt. Uiteraard is het ook mogelijk om direct op het apparaat zelf te scannen, maar dan is de resolutie "beperkt" tot 600dpi. Op hogere resoluties wordt het scannen overigens onpraktisch traag, vermoedelijk onder andere doordat de scanner de beelden ongecomprimeerd lijkt over te sturen (minutenwerk).

Het scannen van foto's op de glasplaat werkt prima. Let wel op dat je, vooral op hogere resoluties, elke oneffenheid op zowel de plaat als de foto zult terugzien. Dit is overigens niet anders dan bij andere scanners. Voor foto's met glans moet de helderheid een tikje omlaag (--brightness=850). Zie afbeelding 3 voor een crop op 1200dpi; vooral de stofjes geven een goede indruk van de scherpte, omdat het origineel niet genoeg oplossend vermogen heeft.

De automatic document feeder peuzelt met gemak stapels documenten op. De eerste pagina duurt 10 seconden; elke daarop volgende 5 seconden. De printer voert de documenten bijna aaneengesloten over het ADF-gedeelte van de scanplaat. Dubbelzijdig scannen is veel trager (25 seconden per 2 pagina's), omdat de pagina's niet aaneengesloten kunnen worden doorgevoerd.

Zoals eerder gemeld heb ik de ADF gebruikt om een flinke lading handgeschreven paperassen in te voeren. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je eerst de rug verwijderen zodat je een losse stapel papier krijgt. Dit hoeft niet extreem netjes te gebeuren, maar de invoer moet wel redelijk rechthoekig zijn en geen uitstekende delen hebben. De ADF heeft moeite met pagina's met uitgescheurde stukken; deze zul je eerst moeten bijknippen. In totaal heeft dit proces, inclusief scannen en vastgelopen pagina's lospeuteren, zo'n 20-30 minuten per blok gekost. Bij zwart-wit-scannen moet de helderheid op de laagste stand om goed leesbare resultaten te krijgen. Een erg hinderlijk dingetje in de firmware is dat de job na elke vastloper wordt afgebroken, waardoor je de PDF's nadertijd op de computer weer aan elkaar moet plakken. Ook gaan de job-instellingen verloren. Een workaround voor het tweede is om de instellingen tijdelijk als standaard in te stellen. In totaal zijn me een stuk of 15 pagina's vastgelopen, waarvan 5 zonder duidelijke aanleiding. De printer heeft 5 keer een dubbele pagina ingevoegd, waardoor de achterliggende niet ingescand is. Ik denk dat deze getallen niet representatief zijn voor normaal scanwerk; de invoer is immers een stuk minder egaal dan de uitvoer van een printer of typemachine die normaal aangeboden zal worden. Desondanks vind ik dat de printer zich vrij goed gehouden heeft. Een van de resultaatpagina's is bijgevoegd in afbeelding 4.

Ik heb ook geŽxperimenteerd met het inscannen van stapels foto's via de ADF; dit was geen succes. De feeder kan maar moeilijk vat krijgen op fotopapier, waardoor ongeveer 1 op de 5 foto's vastloopt. Ook raakt het beeld vertekend; dit valt overigens pas op zodra je de scan van de glasplaat er naast legt. Afgezien van een paar rubberen `remsporen' op de achterkant zijn de foto's niet zichtbaar beschadigd noch verbogen.

Kosten
Hoewel 220 euro (de huidige laagste prijs in de Pricewatch) nog wel een flink bedrag is voor een printer, is het voor de features - mits je ze nodig hebt - een best lage prijs. In tegenstelling tot een printer van 50 euro krijg ik niet direct het idee dat hij elk moment uit elkaar kan vallen of dat er random stukken van het binnenwerk afbreken. Gezien ik de printer nog maar twee weken heb kan ik weinig zeggen over de levensduur van het apparaat; ik zal de review bijwerken als er iets kapot gaat.

Het is lastig om het inktverbruik te beoordelen zonder er opzettelijk grote hoeveelheden inkt doorheen te jagen; de cartridges zijn vrij groot, en vooralsnog lijken de cartridges nog bijna vol. Volgens fabrieksopgave zou je 2300 printjes moeten kunnen maken met een XL-patroon welke je voor EUR 25 kunt krijgen, wat neerkomt op 1 cent per afdruk (of de helft voor een compatible patroon). Toners voor een laserjet van bescheiden formaat met dezelfde capaciteit kosten het dubbele. De printer is dus op papier erg goedkoop in het gebruik, mits hij daadwerkelijk in de buurt van het geclaimde verbruik komt. Let wel op dat ik er van uit ga dat er enkel zwart-wit geprint wordt. Deze verbruikscijfers zijn een hele prestatie, zeker voor inkjet. Toch denk ik dat de uiteindelijke besparing wel meevalt: als je op 1000 printjes (zeg maar een maandverbruik) 1 Š 2 cent per printje bespaart, dan zul je 10 Š 20 euro per maand besparen. De meeste bedrijven die zulke volumes draaien zullen niet wakker liggen van dergelijke bedragen. Het is veel interessanter dat je slechts eens in de twee maanden een patroon hoeft te bestellen en te vervangen.

De HP Officejet Pro 8600 Plus is een nette printer die qua features goed kan meekomen met de grote jongens. De printkwaliteit blijft helaas flink achter. De printer is voor zijn features wel erg aantrekkelijk geprijsd, en ook de inkt is goed te betalen. Als je met een kleine beurs toch een printer wilt hebben waar je alles mee kan en veel moet kunnen printen, dan is de 8600 een mooie optie.

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?

Zeer nette en uitgebreide eerste review! Mooi dat je ook het verschil in afdrukkwaliteit laat zien.
Bedankt, hier hebben we wat aan :).
Propere review, erg handig.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een printer om elektrische schema's en technisch tekenwerk af te drukken en was op dit model uitgekomen. Na het verschil in afdrukkwaliteit te hebben gezien denk ik toch maar even verder te zoeken.
Heb jij inmiddels ook dezelfde conclusie getrokken dan bij deze review m.b.t. het inktverbruik en de kosten daarvan?

productreview: HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One review door xs4me
Ik heb hem nog lang niet leeg, maar ik gebruik hem ook niet zo heel veel. Denk dat ik in totaal op zo'n 200-250 kantjes zit nu; ik kan dus nog niet echt duidelijke conclusies trekken over het reŽle verbruik. Het is ook goed om te weten dat het meegeleverde patroon in het algemeen halfvol zit, en dus lang niet het normale aantal afdrukken haalt. Wat op zich ook goed is om te weten is dat er volgens mij een optie "Grijswaarden (hoge kwaliteit)" of iets in die trant is die kleureninkt bijmengt om iets betere kwaliteit grijs te krijgen - die optie is dus af te raden.

[Reactie gewijzigd door Hermen86 op 28 mei 2014 16:52]