Samsung 840 EVO 750GB

Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 750GB Review

Weesredelijk 4 januari 2014, 1.016 views

Samsung 840 EVO 750GB

Pluspunten

• Deze 750 Gb SSD opereert nu op 'halve' snelheid vanwege de 300 SATA configuratie van mijn huidige PC, maar zelfs dan is de prestatie-boost zichtbaar.
  • Eenvoudige installatie
  • Degelijke metalcasing

Minpunten

• Wanneer je zoals ik een hele serie via USB 3 aangesloten externe harddisks hebt, dan valt het snellere opstarten wel mee: je hoort hoe Windows al die schijven herkent en opstart... dat kost gewoon tijd.

Mijn Windows 7 64bits PC had deze upgrade nodig vanwege het zware rekenwerk van het fotobewerkingsprogramma DxO Optics. In de laatste 9xx versie zit een mogelijkheid om RAW foto's te ontdoen van ruis (zog. PRIME), maar daar zat mijn Medion Akoya PC X7375 D (Intel i7 processor) weer eens ouderwets urenlang op te zweten. Ik wist dat de harde schijf qua prestaties onderaan bungelde (volgens Windows eigen prestatie-meting: 5.9) en ik begreep uit de Tweakers reviews, dat je beter een SSD met veel ruimte kan kiezen dan te krap bemeten schrijf/lees-ruimte. Mijn bootdisk heeft ongeveer 300 Gb aan programma's nodig, dus leek mij een SSD van 750 Gb voldoende. De SSD is piepklein in vergelijking met de harddisk die het veld moest ruimen. (Moederbord heeft 4 slots). De Medion PC heeft mooie schuiflades waarin je eenvoudig extra harddisks kunt monteren. Daarin 'bungelt' nu de 750 Gb SSD zonder schroefjes, met een klikbevestiging op de 300 SATA pluggen die mij stevig genoeg lijkt voor dit bijna gewichtsloze onderdeel. De door Samsung bijgeleverde CD-ROM bevat twee programma's: Het onderhoudsprogramma Magician en een Clone programma. Bij het installeren ontdekt het programma zelf dat er op het internet nieuwere updates zijn. Het clonen duurt ongeveer 1 uur en 10 minuten en verloopt vlekkeloos. De nieuwe SSD kreeg bij mij de letter 'M' toegewezen. Met het gratis Tweakprogramma EasyBCD lukt het me om die te veranderen in Boot(C). Nu geeft Windows aan de SSD een score van 7.7 (i.p.v. 5.9) en is dit een van de best presterende onderdelen geworden.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 750GB?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Je minpunt is toch eigenlijk iets van windows, niet van de SSD?
Kijk uit met clonen, het kan zijn dat je schijf nu niet meer 'alligned' is. Google eens op allign SSD, je kunt hier een hoop over terugvinden. Heb je ook AHCI aan gezet in de Bios? Beide zaken zijn van invloed op de prestaties (ook al maak je gebruik van een beperkende SATA300 interface).

Verder ben ik benieuwd of je veel verschil merkt bij het bewerken van je video?
Ik ga meteen kijken in de Bios. Op dit moment maak ik nog niet zoveel foto's: wachten op de winter :)
Microsoft heeft zelf een 'fix it' programmaatje uitgebracht om Windows 7 aan te passen op de AHCI modus (i.p.v. IDE die voor de gewone harddisk bedoeld is):

Daarna startte ik de MEDION computer opnieuw op en drukte op de 'Delete' knop bij de verschijning van het zwart-witte MEDION logo. Dan kom je in het uitgebreide BIOS Menu waar de SSD tot 1e Harddisk moet worden geselecteerd. Anders blijft de BIOS volgens de oude default-settings zoeken naar Windows op de eerder gecloonde Harddisk.
Goed, dit is allemaal niet zo ingewikkeld maar wel nodig om de SSD tot echte Boot-drive te maken. Tijdens dit werkje zag ik dat het bovenvermelde Microsoft programaatje inderdaad zijn werk had gedaan. De SATA stond reeds op AHCI :)
Ik laat nu de oorspronkelijke opstart harddisk gewoon als backup voortbestaan.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.