Specificaties Tower, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A05FNA Review

Kokmeister 1 januari 2014, laatste update op 1 januari 2014, 904 views

Lian Li PC-A05FNA

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking
  • Prijs (zeker voor Lian-Li standaarden)
  • Modbaarheid
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Binnenkant heeft niet dezelfde kleur als de buitenkant
  • Zwarte kunsstof van het voorpaneel is een andere kleur als de behuizing
  • De behuizing had iets langer mogen zijn zodat je een grotere voeding kunt gebruiken.

Na het bouwen van een nieuwe PC voor mijzelf en voor mijn vrouw had ik nog genoeg onderdelen liggen om een andere PC op te bouwen. Na het maken van een inventaris van de onderdelen ging ik op zoek naar een zo compact mogelijke behuizing. De volgende onderdelen zouden in het systeem moeten passen:
- Gigabyte P67-1156 ATX bord
- Intel Core i5 750 met EK Supreme CSQ koelblok
- Samsung 840 SSD
- 2 x ATI HD6950 kaart met EK FC6970 koelblok
- Antec Truepower 850
- 240mm radiator
- EK Bay Pump + Reservoir

Dus compleet systeem met 2 videokaarten en waterkoeling. Na enig zoekwerk is de keuze uiteindelijk gevallen op de Lian-Li PC-A05FNA. Dit is de aluminium gekleurde uitvoering van de PC-A05.

De Lian-Li PC-A05 is een mid tower met afmetingen 210 (B) x 385 (H) x 500 (L) mm. Een vrij lage en diepe behuizing waarin de voeding voorin het chassis geplaatst wordt. De kast is volledig opgetrokken uit Aluminium waardoor deze zonder inhoud maar 4.4 kg weegt. Aan de voorkant van de behuizing zit een hard drive cage waar 3 x 3.5" disk geplaatst kan worden, op de bodem van de behuizing kunnen eventueel nog 2 x een 2.5" drive geplaatst worden.

Qua koeling kunnen in totaal drie fans gemonteerd worden, een 120mm intake fan aan de achterkant, een optionele 140mm fan aan de bovenkant en een 120mm fan aan de voorkant. Volgens de website zou de lucht van achter naar voor verplaatst moeten worden.

Zoals eerder gezegd dient de voeding aan de voorkant van de kast geplaatst te worden, hierdoor kan de kast lager gemaakt worden dan conventionele behuizingen waar de voeding onder of boven het moederbord geplaatst moet worden. Een nadeel is wel dat er hierdoor minder ruimte aan de voorkant is voor extra hard drives. De voedingskabel kan wel gewoon aangesloten worden aan de achterkant, Lian-Li heeft een verlengkabel binnenin geplaatst die de stekker aan de achterkant verbind met de voeding zelf. Aan de onderkant van de voeding is er netjes een stof filter geplaatst voor de inlaat van de voeding.

Door de plaatsing van de hard drive cage en de voeding aan de voorkant is de maximale lengte voor een Videokaart maar maximaal 280mm. Dit zou voor mij een probleem worden aangezien de ATI 6950 met backplate 300mm lang zijn. Wat mij betreft hadden ze de behuizing iets langer mogen maken zodat er wel standaard een full sized videokaart in past en er 2 x 120mm fan aan de bovenkant geplaatst had kunnen worden. Maar dat zou dan weer een concessie zijn op de compacte afmeting.

Tenslotte, aan de voorkant bevinden zich de power knop, reset knop en twee leds. Een blauwe led voor power en een rode led voor hard disk activiteit. De reset knop is vrij klein waardoor je een schroevendraaier of pen nodig hebt om deze in te drukken. Boven de knoppen is er ruimte voor nog 2 x 5.25" drive en 1 x 3.5" drive.

Beschrijving
Hieronder volgt een beschrijving van de levering van de kast.

De behuizing wordt geleverd in een stevige kartonnen doos met piepschuim bescherming. Na het openmaken van de doos en het verwijderen van het beschermingsmateriaal valt mij op dat de behuizing niet geheel zilverkleurig is. Aan de bovenkant en onderkant van het verwijderbare voorpaneel zit een kunststof plaatje die zwart is. Dit vindt ik niet toch niet helemaal netjes voor een zilverkleurige behuizing. De afbeeldingen op internet zijn van een hoek genomen waar dit niet gezien kan worden.

Wat ook op valt is het gewicht en de afmeting van de behuizing, deze is verrassend licht. Om enige indruk te krijgen van de afmeting staat hieronder een afbeelding van de PC-A05 naast de PC-A75.

De zijpanelen kunnen eenvoudig opengeschoven worden na het verwijderen van 2 duimschroeven. Het binnenwerk van de behuizing is overigens zilver (in zowel de zwarte als de zilveren uitvoering). Ook hier zie je dat er kleine concessies zijn gedaan om de prijs laag te houden. Het zou wat netter geweest zijn als ze de binnenkant dezelfde kleur zouden maken als de buitenkant. Het is overigens wel zo dat je hier verder weinig van zult zien aangezien het moederbord de binnenkant volledig bedekt.

Het voorpaneel kan eenvoudig open geklikt worden zonder het verwijderen van schroeven. Hierdoor kun je makkelijk bij de voorkant om opgehoopte stof te verwijderen.

Bij de behuizing worden een verloopkabeltje geleverd voor USB 2 naar USB 3 header. Op mijn 1156 moederbord zit inderdaad nog geen USB 3 header dus kan zal ik dankbaar gebruik maken van deze kabel. Daarnaast zitten er nog een paar zakjes bij met schroeven en rubbertjes voor het bevestigen van de harde schijven.

Aan de bovenkant zitten twee quick connect beugels waarmee je zonder schroeven een optische drive in de 5.25 bay kan monteren. Daaronder zit de drive bay die met een aantal schroeven verwijderd kan worden uit de kast. Daaronder bevind zich een beugel waarmee de voeding in de behuizing geplaatst dient te worden.

Tenslotte zijn er twee 120mm fans van Lian-Li gemonteerd aan de achterkant en de voorkant van de behuizing. Om een extra 140mm ventilator aan de bovenkant te bevestigen dient de afdekplaat verwijderd te worden. Deze is bevestigd met vier schroeven. Helaas wordt er standaard geen fan mesh meegeleverd door Lian Li. Deze kan los besteld worden.

Build log

Dan volgt er nu een build log waarin beschreven wordt hoe ik uiteindelijk de onderdelen in de kast heb gemonteerd. Het bleek lang niet eenvoudig te zijn om alles er in te krijgen.

Voordat alle onderdelen in de behuizing gebouwd worden is het handig om een plan te maken. In mijn geval moest ik werken met een reeks bestaande onderdelen die in de behuizing gebouwd moeten worden. Er moest voornamelijk rekening gehouden worden met de fullsize videokaarten en de onderdelen van de waterkoeling (reservoir, pomp, radiatoren en slangen). Met waterkoeling is het altijd weer een uitdaging om alle onderdelen binnenin de behuizing te passen. Vooral bij een kleine kast zoals deze.

Helaas was het niet mogelijk om een 240mm radiator, die ik nog had liggen, in de behuizing te bouwen. In plaats daarvan besloot ik om voor 2 x 120mm radiator te gaan. Een aan de achterkant boven de I/O shield, en een in de plaats van de hard drive cage. Deze twee ventilatoren zouden genoeg koelvermogen moeten leveren voor de processor en 2 grafische kaarten.

Dan het reservoir en de pomp. Er zijn reservoirs in allerlij soorten en maten te verkrijgen. Dus deze kan afgestemd worden aan de hoeveelheid ruimte die je hebt. Dan is er de pomp, bij de pomp is er minder keuze in afmeting en plaatsing. De meeste pompen hebben een zogenaamde 'wet seal', dat wil zeggen dat de inlet van de pomp altijd nat gehouden moet worden.

Dus het reservoir moet altijd boven de pomp geplaatst worden zodat de pomp altijd nat is. In mijn geval heb ik een combinatie van pomp en reservoir zodat er hier geen rekening mee gehouden hoeft te worden. De EK bay pump/reservoir combo kan in de twee 5.25" bay voorin de behuizing gemonteerd worden.

Voor de looks is er gekozen voor een UV blauwe/wit/chrome combinatie. De zwarte fans van Lian-Li zullen vervangen worden door Gelid Wing UV Blue's. Er worden UV Blue slangen met een diameter van 3/4 inch gebruik in combinatie met UV blauwe kleurstof van EK. Om het geheel op te laten lichten worden er twee UV LED strips van Phobya aan de onder/bovenkant geplaatst.

Dan het bouwen zelf. De eerst stap is het plaatsen van het moederbord in de behuizing. Hierdoor kan er een goed beeld gevormd worden voor de plaatsing van alle onderdelen. Ik heb een andere Radeon 6950 die ik nog had liggen geplaatst op het moederbord. Na het plaatsen van de Antec voeding bleek al gauw dat twee videokaarten niet gaan passen met deze voeding. Voor het bepalen van de ruimte voor de voorste radiator heb ik een stapel ventilatoren gebruikt.

Ik wilde uiteindelijk geen concessies doen qua videokaarten, ik wilde perse twee videokaarten in het systeem bouwen. Met de bestaande voeding kwam ik een aantal centimeters te kort.

De bestaande voeding was bijna 20cm lang, door een andere voeding te halen zou ik 2 cm winnen. Als ik de bracket voor de bevestiging van de voeding zou verwijderen zou dat me de laatste benodigde centimeter opleveren. In het plaatje hieronder zie je dat het precies past. In de afbeelding zijn ook de SSD van Samsung geplaatst en de voorste radiator. Voor het plaatsen van de radiator maak ik gebruik van de fan-holder die normaliter voor de hard drive cage wordt gebruikt.

Vervolgens is de tweede videokaart en de crossfire bridge aangesloten. De twee EK-FC6970 waterblokken worden met elkaar doorverbonden door middel van een Bitspower X-fire 3 ports bridge. Dit zijn in feite niet meer als twee buisjes die met een korte fitting verbonden met elkaar zijn. Aan de linkerkant wordt het het gekoelde water aangevoerd aan de twee waterblokken. Aan de rechterkant wordt het warme water afgevoerd naar de radiator.

Daarna is de tweede radiator aan de achterkant gemonteerd met twee fans in push-pull opstelling. Vanwege de dikte was ik genoodzaakt om een ventilator aan de buitenkant van de behuizing te monteren. Anders pasten de slangen niet meer op het processor en GPU blok. Aan de bovenkant van de behuizing is een 140mm geplaatst met een fan mesh (optie) van Lian-Li.

Als opvulling van de 3.5" bay onder de 5.25" bays heb ik gekozen voor een fan-controller van Scythe. Op deze fan-controller kunnen 8 fans aangesloten worden. 5 kanalen worden gebruikt voor de aansturing van de ventilators voor de 2 radiators en de 140mm ventilator aan de bovenkant. Daarnaast wordt er 1 kanaal gebruikt voor de snelheidsregeling van de waterpomp.

Een van de laatste stappen van het bouw proces was het plaatsen van het bay reservoir. En het aansluiten van de slangen. Ik werk graag met de high flow slangen met een buitendiameter van 3/4 inch en een binnen diameter van 1/2 inch. Voor de looks is gebruik gemaakt van Monsoon fittingen met een chromen finish.

Dan is het zover, de loop kan gevuld worden. Voor de zekerheid alle koppelingen en componenten maar even afgedekt met papier. Vervolgens is het een proces van vullen, pomp aan zetten, pomp uit zetten, vullen etc. Net zo lang tot de hele loop gevuld is. Daarna laat ik de loop 2-3 lopen om te controleren of er geen lekken in het systeem zitten.

Alles was goed aangesloten en er zaten geen lekken in het systeem. Dus dan is het tijd om alle componenten aan te sluiten en de kabels weg te werken. Zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien was het nog al proppen geblazen om alle kabels van de voeding fatsoenlijk weg te werken.

Aan de achterkant van het moederbord zit een kleine ruimte waar de kabels weggewerkt kunnen worden. Er zitten een paar kleine gaten waar kabels in doorgevoerd kunnen worden. Maar dit is niet genoeg om alle kabels van de voeding netjes weg te werken.

Dan het finale moment, het aanzetten van het systeem! Het eindresultaat mag er zijn.

Uiteindelijk heb ik een gat gezaagd in het zijpaneel zodat je de hardware en de UV verlichte onderdelen goed kunt zien.

Conclusie:

Heb jij ook een Lian Li PC-A05FNA?

Sorry dat ik het moet zeggen, ik weet niet wat deze kast gekost heeft maar gezien jouw aanpassingen had ik toch, dat is naderhand makkelijk gezegd toch naar iets anders gekeken van Lian Li.
Maar ik vindt zeer knap dat je hebt door gezet om toch een mooi resultaat neer te zetten, wat ook een voorbeeld kan zijn voor nieuwe gebruikers.
Johan