HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

mansourTestpanel 31 december 2013, laatste update op 17 november 2015, 1.734 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One (Testpanel)

Pluspunten

• Veel functies
  • Groot scherm
  • Degelijk gebouwd
  • Lage kosten
  • Dubbelzijdig printen
  • Dubbelzijdig scannen

Minpunten

• Niet alle functies zijn makkelijk te vinden
  • Traag scherm
  • Normaal kwaliteit printjes zijn niet altijd goed genoeg
  • Printer kan niet strak tegen de muur aan

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Inleiding:

Een paar weken geleden kreeg ik van Tweakers bericht dat ik een van de gelukkige winnaars ben om de HP Officejet Pro 8600 Plus te mogen reviewen. Vol ongeloof heb ik het bericht een paar keer doorgelezen. Zelf maakte ik gebruik van de HP Photosmart Plus B210. Deze printer verbruikt erg veel inkt en zoeken naar een Wi-Fi signaal duurde ongelofelijk lang. Ik was dan ook op zoek naar een printer met lage kosten. Mijn oog was gevallen op een laserprinter van Brother. Maar met de printer die ik nu heb gekregen is dat niet meer nodig. Toen ik s’avonds thuis kwam om kerst te vieren stond er een grote doos voor me klaar. Je raad het al, het was de printer. Mijn kerst kon niet meer stuk.

Eerste indruk:

De printer komt in een grote doos, het kan ook niet anders want de printers is nogal fors. De doos opengemaakt vind je de bijgeleverde accessoires:

• Handleidingen
• Installatie CD
• Stroomkabel
• Dublexmodule
• Cartridges
• RJ11 kabel 3m
• 5 adapters voor de telefoonlijn

De printer zelf is omringd door stevig piepschuim in de doos. Gelukkig maar, want de doos was op een paar plekken ingedeukt en voorspelde niet echt iets goeds. Maar gelukkig was de printer niet beschadigd.

Uiterlijk:

Zoals ik al zei is de printer niet klein. Het meet 46 cm diep, 31 cm hoog en 49 cm breed. De diepte is inclusief de duplexmodule. De duplexmodule moet in de achterkant erin gestopt worden en steekt een paar cm uit. Hierdoor kun je de printer niet strak tegen de muur zetten. Zou je de duplexmodule er niet in doen dan zou je de printer wel strak tegen de muur kunnen zetten, maar dan moet je wel rekening mee houden dat wanneer je handmatig scant de deksel omhoog moet en dat er hiervoor aan de achterkant van de printer wel ruimt moet zijn. De printer bestaat grotendeels uit plastic en de kleur is zwart met bruin. Het is een mooie printer om te zien.

Aan de achterkant bevinden zich de volgende poorten:

• RJ11 ingang (telefoonaansluiting)
• RJ11 uitgang
• Printer USB
• Netwerkpoort

De eerste RJ11-poort wordt gebruikt om de printer aan te sluiten op het telefoonlijn. De tweede poort is een RJ11-uitgang. Hiermee kan een ander apparaat aan de telefoonlijn worden aangesloten. Voor de USB-poort is er geen kabel meer geleverd helaas.

Aan de voorkant vinden we:

• 4.3’’ scherm
• USB-poort
• 2 Kaartlezers
• Papierlade (250 vellen)
• Aan/Uit-knop

Het eerste wat je opvalt, is het 4.3'' scherm aan de voorkant. Het scherm zit in een groter bedieningspaneel. Het bedieningspaneel is kantelbaar. Hierdoor gaat het bedienen van de printer makkelijker. Op het bedieningspaneel vind je naast het scherm, 5 capacitieve knoppen en een Wi-Fi-status lampje. De 5 capacitieve knoppen branden wanneer dat nodig is in een menu. Staan ze uit dan zie je ze totaal niet. Het Wi-Fi-status lampje brandt blauw als het verbonden is met Wi-Fi en tijdens het zoeken knippert het. Het scherm is drukgevoelig en reageert traag of soms niet. Ook vind je aan de voorkant een klepje. Dit klepje opengemaakt kun je makkelijk bij de cartridges komen.

Aan de bovenzijde vinden we, zoals HP dat noemt, de Automatische Documentinvoer ookwel ADF genoemd. Daaronder weer de uitvoer voor deze lade. Het mechanisme dat het papier uit de ADF op de scanner neerlegd is makkelijk te bereiken, je hoeft boven het klepje open te doen en je bent er. Dit is handig als er papier in vastgelopen is.

Installatie

Eenmaal de printer opgestart krijg je instructies om de printer gereed te maken voor gebruik. Zo word je gevraagd om de plakkertjes van de printer eraf te halen, de duplexmodule erin te stoppen, de cartridge erin te doen, Wi-Fi en fax in stellen. De duplexmodule is de module waarmeer je dubbelzijdig kunt printen. Natuurlijk had ik het meeste al gedaan en moest ik nog alleen de Wi-Fi instellen. De fax functionaliteit heb ik niet getest. Mijn reden hiervoor is dat ik, als student, geen fax nodig heb en het ook niet ga gebruiken in de toekomst. Fax ishandig als je de printer zakelijk gaat gebruiken.

Software, driver en stabiliteit

Software voor de computer heb ik via de HP site zelf gedowload. Hierdoor heb je de nieuwste software en drivers. Installatie gaat makkelijk. Standaard zijn er al een paar extra programma's aangevinkt. Iets wat mij opviel was IRIS. Dit is een programma dat documenten bewerkbaar maakt. Dus een PDF wordt dan softwarematig gescand en wordt dan bewerkbaar gemaakt. Dit werkt niet altijd perfect. Jammer genoeg kost dit geld. Eenmaal ge´nstalleerd kom je op je beginscherm. De software maakt dan verbinding met de printer en het instellen kan dan beginnen. Dit hoeft in principe niet. Ik heb bijna niks hoeven te veranderen aan de instellingen. De software is makkelijk in gebruik en geeft je voldoende mogelijkheden. Ik heb geen moeilijkheden tot nu toe gehad en zal dat waarschijnlijk ook niet krijgen.

Scannen:

Scannen kan op 2 manieren. Je kunt zelf het te scannen object op het glasplaat, of zoals HP dat noemt, flatbedglas zetten. De andere manier is om je te scannen documenten in de ADF te stoppen. De ADF doet niks anders dan het document op de glasplaat te zetten en het weer eraf te halen. De printer herkent wanneer je een document(en) erin stopt en zal deze document(en) voor je scannen. Door de ADF te gebruiken kun je de printer ook de opdracht geven om het document dubbelzijdig te scannen. Dat scheelt tijd en moeite, want wanneer je het document zelf op de glasplaat zet dan moet je het document zelf omdraaien. De ADF is handig als je A4 of A5 documenten wilt scannen. Ik raad je af om gekreukelde of gescheurde documenten niet erin te stoppen. Dit kan zorgen voor verstopping. Heb je foto’s die je wilt scannen dan is het handig om de foto’s direct op de glasplaat te zetten. Hierdoor heb je geen kans dat de ADF je foto's beschadigd. Qua scankwaliteit maakt het niet uit. De gescande documenten hebben dezelfde kwaliteit. Qua snelheid kan het wel uitmaken. Hierover straks meer.

Opdracht geven om te scannen kan op 2 manieren. De eerste manier is via de printer. De tweede is via de computer. De mogelijkheden zijn veel uitgebreider wanneer je via de computer scant. Via de printer scannen gaat erg makkelijk. Kies je ervoor om je documenten naar je computer te sturen dan heb je bijna geen instellingen om te kunnen veranderen. Kies je ervoor om je documenten naar een opslagmedium te sturen dan kun je de DPI-waarde verhogen tot een max van 600dpi.

Scansnelheid:

Ik heb de scansnelheid getest met een opslagmedium (USB). Hierdoor kon ik varieren van DPI's van 75 t/m 600. Daarnaast heb ik ook de scansnelheid vergeleken tussen de ADF en de glasplaat. Het formaat om het document op te slaan heb ik ook gevarieerd. Ook staat het grootte van het bestand erbij in kB. Hieronder ziet u de resultaten:

Scankwaliteit:

De scankwaliteit is kort gezegd goed. Je hebt de keuze om gekleurd of zwart/wit te scannen. Deze kunnen weer opgeslagen worden als PDF of JPEG. Ook kan je kiezen om document te scannen als bewerkbare scan. Deze is erg interessant. Wat dit doet is wanneer je een document scant dan wordt deze omgezet als een word-bestand. Dit betekent dat het document bewerkbaar wordt. Dit werkt alleen goed met duidelijke getypte documenten. Beste instelling om te scannen is naar mijn mening 600dpi. Voor veel mensen is 300dpi al genoeg, maar toch is het fijn als je dingen goed wilt inzoomen om die extra pixels te hebben.

Afdrukkwaliteit:

De kwaliteit van het afdrukken is met zijn standaardwaarde voldoende voor de meeste mensen. Toch zie je bij sommige lettergroottes geen scherpe letters. Ik zou daarom ook aanbevelen om je de printerinstellingen op best te zetten. Hierdoor krijg je meer scherpte. Dit geldt niet alleen voor tekst, maar ook voor kleuren. Om dit te testen heb ik viermaal een A4 geprint met een kleurenpalet erop. 2 hiervan op best-waarde en de andere 2 op normaal. Het verschil is overduidelijk.

Afdruksnelheid:

Om de afdruksnelheid te testen heb ik 20 enkelzijdige kantjes uitgeprint met de beste kwaliteit. Dit duurde 3 minuten en 52 seconden. De eerste pagina duurde langer dan de rest. Het koste de printer 19 seconde om het eerste vel geprint te hebben. De rest van de printjes waren in gemiddeld 11.2 seconde klaar. Hiermee komen we op een afdruksnelheid van 5 ppm.

Dubbelzijdig printen gaat natuurlijk minder snel. De printer print eerst het eerst kantje en wacht tot het inkt gedroogd is. Dan pas kan de printer doorgaan met het printen van de andere kant. Het eerste printje kost de printer 45.4 seconde. De daarop volgende printjes doen er ongeveer 40 seconde over.

Het printen met kleur gaat minder vlot dan het printen in zwart. Met normale kwaliteit doet de printer er 19 seconde over om het printjes gereed te krijgen. Print je het in hoogste kwaliteit uit dan duurt het eerste printje 35,8 seconde en de daaropvolgende printjes 28.8 seconde

Inktverbruik:

Dan natuurlijk het inktverbruik. Dit is voor de meeste misschien wel het belangrijkste reden om een printer te kopen of te laten staan. De printer wordt geleverd met een set setup-cartridges. De cartridge zijn apart. Ik heb tot nu toe 77 pagina's afgedrukt waarvan 37 gekleurd. En volgens de printer zitten de cartridge nog vol.Ik kan nog niet zeggen hoe hoog de kosten per pagina is, maar je kunt er van uit gaan dat deze erg laag zijn.

Conclusie:

De printer heb je voor zo'n Ą 210 in huis. Je krijgt daarvoor een mooie en degelijke printer voor. Een printer dat kwalitatieve scans en afdrukken levert. Een printer met veel functies en niet te vergeten met lage kosten. De beloofde snelheid die HP opgeeft heb ik niet gehaald. Toch is de printer niet langzaam. Opstarten gaat snel een het verbinden met Wi-Fi heeft de printer zo gedaan. Ben je iemand die veel scant en afdrukt dan is dit apparaat geschikt voor jou.

PS: Dit is mijn eerste review. Ik zou het dan ook fijn krijgen om feedback te krijgen.

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?