Lian Li PC-T60B Review

Kokmeister 29 december 2013, 810 views

Lian Li PC-T60B

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Modbaarheid
  • Bouwkwaliteit en afwerking
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Koelingmogelijkheden

De T60 van Lian-Li is een behuizing in bench vorm. Oftewel een ideale behuizing voor de knutselaar die vaak onderdelen wisselt. Of voor het testen van hardware. Ieder onderdeel kan in principe binnen enkele minuten gewisseld worden.

Ik bezit de kast nu ongeveer een jaar. Hieronder zal mijn ervaringen met de T60 op diverse onderdelen beschrijven.

Installatiegemak
Een van de grote plussen van deze behuizing! Je kunt overal gemakkelijk bij. Een aantal zaken zijn met duimschroeven bevestigd (voeding, handvat, pci beugels, harddisk tray) waardoor je niet voor ieder euvel een schroevendraaier erbij hoeft te pakken.

Er is wel een klein minpuntje. Voor het verwijderen van de 5.25 bays moeten 4 schroeven los gedraaid worden die onder het moederbord zitten. Dus voor het verwijderen van de beugels moet het hele moederbord van de behuizing losgeschroefd worden.

Nog een ander klein minpuntje, bij de meeste moederborden zitten de sata poorten aan de rechterkant van het bord. Dezelfde kant als het optionele rek voor de ventilatoren. Dit maakt het lastig om snel even een sata kabel in te pluggen of los te maken.

Modbaarheid
De hele behuizing is gemaakt van aluminium (zoals we gewend zijn van Lian-Li. Aluminium is fijn materiaal om te modden. Daarnaast zijn er aan groot aantal gaten voorgeboord waar units aan opgehangen kunnen worden. In de afbeeldingen kun je zien hoe ik reservoirs, radiators en een waterpomp op de behuizing bevestigd heb.

Lian-Li staat bekend om de hoge prijzen van de high-end behuizingen (> 300). Deze kast kost slechts 80. Gezien de hoogwaardige kwaliteit en afwerking is dit een mooie prijs. Let wel dat de beugel voor het monteren van twee 140mm fans niet inbegrepen is, deze moet voor 35 lost aangeschaft worden. Een vergelijkbare product van de concurrent (DimasTech) zit daar nog ver boven.

Bouwkwaliteit en afwerking
De hele behuizing is gemaakt van aluminium met een hoogwaardige afwerking. Er zijn geen oneffenheden te vinden, de schroeven zijn ook van degelijke kwaliteit (in tegenstelling tot de 'Chinese Chocolate' schroeven die naar 2 keer losmaken doldraaien).

In de voorkant zitten een aantal gaten gemonteerd voor een optionele USB/audio module, als je deze niet koopt zitten er een aantal lege gaten in de behuizing.

De behuizing wordt in een verbazingwekkend kleine doos geleverd, na het openmaken van de doos vindt je niet meer als een verzameling aluminium platen, beugels en schroefjes. Het was soms wat puzzelen met de onderdelen maar met de handleiding had ik de klust uiteindelijk na 45(!) minuten geklaard. Wellicht dat ze een designer van Ikea hebben ingehuurd voor het ontwerpen van deze behuizing.

Inbouwmogelijkheden
De behuizing bied plaats voor een standaard ATX moederbord met 8 PCI sloten, 2 x 5.25 inch bay, 3 x 3.5 inch HD bays, 2 x 2.5 inch HD bays, full size ATX Voeding. Dus genoeg ruimte. Met een beetje creativiteit kun je een waterkoeling installatie inbouwen (zie afbeelding) of 4 x een R9 280X (zie afbeelding).

Koelingmogelijkheden
Standaard bied de behuizing geen plaats voor ventilatoren. Er kan wel een beugel gemonteerd worden aan de voorkant waar 2 x 120 of 140mm fans geplaatst kunnen worden (de beugel is los verkrijgbaar).

Vormgeving
Het is een open behuizing, dus het ziet er nogal rommelig uit met alle kabels en componenten. De een zal dit mooi vinden terwijl de ander het er niet uit vind zien. Laten we het erop houden dat de kast vooral functioneel is.

Een mooie bank voor de knutselaars en testers die snel onderdelen willen kunnen uitwisselen. Verder bied de bank voldoende ruimte voor onderdelen en uitbreidingen.

Ik heb een aantal afbeeldingen van mijn T60 toegevoegd, met mijn oude Gigabyte X58 bordje met waterkoeling en met mijn huidige cryptocoin mining rig.

Heb jij ook een Lian Li PC-T60B?

mooie review,
enig idee waar je de beide optionele accessoires kunt kopen in NL?
dus de I/O module en de Fanbeugel

[Reactie gewijzigd door PaulX op 14 juni 2014 17:49]

Ik dacht dat je die wel kon kopen bij Highflow.